Mobile Barton.
Fra : Leony

Dato : 18-09-04 16:54

Hejsa.

Sidder og kigger på SHG's processorudvalg i Mobile Bartons.
Jeg overvejer en investering i en sådan til en desktop.

Der findes 2 modeller af 2600+.
En med max. watt på 47 og en med et max på 72.

Jeg regner med at det har noget at gøre med den varme de brænder af.
Men hvorfor er der forskel og hvori ligger fordelen/ulempen.

PFT.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 18-09-04 22:41

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message

> Sidder og kigger på SHG's processorudvalg i Mobile Bartons.
> Jeg overvejer en investering i en sådan til en desktop.
>
> Der findes 2 modeller af 2600+.
> En med max. watt på 47 og en med et max på 72.

Jeg har spurgt SGH om det samme. De sagde:

"Amd sorterer deres cpuer i tre trin normalt, normal, low og ultralow
voltage, det er den eneste forskel, den afspejler sig også ret kraftigt i
prisen"

Jeg vil tro at de 3 versioner forsynes med hver sin spænding.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Leony

Dato : 19-09-04 08:47

"Ole Frederiksen" <baltzerFJERN_DETTE@mail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:414cab40$0$299$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> "Amd sorterer deres cpuer i tre trin normalt, normal, low og ultralow
> voltage, det er den eneste forskel, den afspejler sig også ret
> kraftigt i prisen"

Det var også mest prisforskellen jeg lurede på.
Og det lyder som en logisk forklaring.

> Jeg vil tro at de 3 versioner forsynes med hver sin spænding.

Det var også min tanke.
Efter lidt research er jeg kommet frem til at spændingen er ca. 0,2 volt
mere på dem med det høje Watt-tal.
Jeg kan lige så godt købe de billige, da de alligevel skal have 1,775
volt
Så venter vi bare på at Spire IV kommer på lager og så er vi flyvende -
forhåbentlig.

Takker for svaret.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 19-09-04 09:22

Leony skrev:
> Jeg kan lige så godt købe de billige, da de alligevel skal have 1,775
> volt

Hvis du giver dem den høje spænding for at overclocke, så kan du godt regne
med at oc-potentialet er størst i CPU'erne udvalgt til den lave spænding.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Leony

Dato : 19-09-04 16:00

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du giver dem den høje spænding for at overclocke, så kan du godt
> regne med at oc-potentialet er størst i CPU'erne udvalgt til den lave
> spænding.

OK, med det i mente, så tror jeg det bliver en 2400+ 45W.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-09-04 10:32

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> volt
> Så venter vi bare på at Spire IV kommer på lager og så er vi flyvende -

Hvis jeg var dig ville jeg simpelthen købe en XP2400+ 35W eller 45W model.
De er billigere, og burde kunne komme lige så højt op ved OC som 2600'eren.

Mange kører dem ved 2,5 GHz, jeg kører selv min 35W ved 2,3 GHz/1,66 V, med
en køler der svarer meget til den du vil købe.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Leony

Dato : 19-09-04 15:58

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var dig ville jeg simpelthen købe en XP2400+ 35W eller 45W
> model. De er billigere, og burde kunne komme lige så højt op ved OC
> som 2600'eren.

Jeg har selv tænkt tanken.
De er 150 kr billigere og hvad sparet er tjent

Det tror jeg sgu jeg gør.
Når man samtidig har Jeppe's kommentar i mente, så er der vist kun
fordele ved en 2400+ 45W, i forhold til en 2600+ 75W.

> Mange kører dem ved 2,5 GHz, jeg kører selv min 35W ved 2,3 GHz/1,66
> V, med en køler der svarer meget til den du vil købe.

Det lyder godt.

Fra : Leony

Dato : 20-09-04 14:25

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Mange kører dem ved 2,5 GHz, jeg kører selv min 35W ved 2,3 GHz/1,66
> V, med en køler der svarer meget til den du vil købe.

Har netop bestilt XP-M 2400+ 45W

Må jeg spørge hvilken køler du har?

Jeg overvejer en billig Thermal-Take ("godkendt" til 3400+).
21 db bed 2500 rpm.
Spire ser ud til at være lidt tid under vejs.

Grunden til valget er at jeg ikke regner med at varme bliver et problem.
Så high-end kølere ville være spild af god valuta.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-09-04 16:08

> "Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Har netop bestilt XP-M 2400+ 45W
>
> Må jeg spørge hvilken køler du har?

Den er næsten magen til Spire's: Titan D5T, hvor jeg har sat omdrejningerne
på blæseren ned med en modstand for at få den mere stille.
Den eneste egentlige forskel er at den ikke har kobberbund, ellers er de
ens.

> Jeg overvejer en billig Thermal-Take ("godkendt" til 3400+).
> 21 db bed 2500 rpm.
> Spire ser ud til at være lidt tid under vejs.

Jeg tror Spire'en er bedre :-/
Du kan evt. læse en direkte sammenligning hos Dan's Data hér:
http://www.dansdata.com/quickshot004.htm

Man kan læse lidt mellem linierne, at han er fascineret af at Spire'en kan
køle rigtig godt med blot en stærkere blæser på, mens TT'en kun lige bliver
anbefalet til alm. brug.

> Grunden til valget er at jeg ikke regner med at varme bliver et problem.
> Så high-end kølere ville være spild af god valuta.

Nah, hvis du skal overclocke ordentligt, så skal du altså have en god køler:
Min "35W" bliver 50 grader varm ved idle, og 55 grader under full load.
Og det med et rimeligt airflow i kabinettet.
(Ikke vildt, men heller ikke ringe, PSU + udsugningsblæser, systemtemp ca.
28 gr.)

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Leony

Dato : 20-09-04 21:24

> [...]
> stille.
> Den eneste egentlige forskel er at den ikke har kobberbund, ellers er

Har godt set at der er et par kølere som i udformning ligner Spire'n.

Jeg tror SHG sælger flere Spire'r end Databutikken:
En lille hmmm jeg faldt over.

> Jeg tror Spire'en er bedre :-/
> Du kan evt. læse en direkte sammenligning hos Dan's Data hér:
> http://www.dansdata.com/quickshot004.htm

Takker for link altid rart med lidt god læsning

> [...]
> full load.
> Og det med et rimeligt airflow i kabinettet.
> (Ikke vildt, men heller ikke ringe, PSU + udsugningsblæser,

Jeg må eksperimentere mig lidt frem.
Målet er indtil videre bare at få en stabil OC'et comp.
Jeg har heldigvis en Spire på "lager" - den 1700+ som har den som
overfrakke kan sikkert nok nøjes med en TT'er.

Kabinettet er indtil videre et Chieftec tower, så der er god plads og
blæserholdere nok til at jeg kan lave en mindre vindtunnel

Takker for svar.