understøtter XP ikke 200 GB harddiske?
Fra : Bamse

Dato : 17-09-04 23:10

jeg har siddet hele aftenen og kæmpet med at få WINXP
til at genkende min 200 GB Western Digital harddisk....

BIOS understøtter store harddiske, så problemet må ligge hos O/S

Er der nogen der ved hva man ska gøre?

Fra : Martin

Dato : 17-09-04 23:16

Hejsa
Bamse wrote:
> BIOS understøtter store harddiske, så problemet må ligge hos O/S

Hvad er problemet helt præcist?
Har selv en Maxtor 200GB til at sidde i min XP maskine, og det virker da
fint efter planen.

Mvh
Martin

Fra : Bamse

Dato : 17-09-04 23:17

under installation af win XP skal jeg formattere og partitionere
harddisken....men der er kun 130 GB at lege med....men harddisken er på 200
GB

Fra : Bamse

Dato : 17-09-04 23:18

nevermind....jeg fik det til at virke ... ret underligt

Fra : Martin

Dato : 17-09-04 23:23

Bamse wrote:
> nevermind....jeg fik det til at virke ... ret underligt

Hihi.. Hele aftenen. Og 8 minutter efter, virker det :)

Mvh
Martin

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-09-04 23:07

"Martin" <tmm@CUTtrutter.dk> wrote in message

> Hihi.. Hele aftenen. Og 8 minutter efter, virker det :)

Så typisk, som regel når jeg spørger efter hjælp så får jeg det til at virke
kort tid efter

Mvh
Simon

Fra : Brodlos

Dato : 17-09-04 23:24

> jeg har siddet hele aftenen og kæmpet med at få WINXP
> til at genkende min 200 GB Western Digital harddisk....
>
> BIOS understøtter store harddiske, så problemet må ligge hos O/S
>
> Er der nogen der ved hva man ska gøre?

Jeg har selv haft problem med en stor harddisk, dog ikke en western, jeg
løste problemet med et partitionerings og formatteringsprogram jeg hentede
fra fabrikantens hjemmeside.

Hvis du kigger på http://www.driverheaven.net/reviews/WDSEHD/ kunne det godt
se ud som om at der findes noget lignende til WD diske.

Also included in the package is Western Digital's drive setup and
maintenance software (Data Lifeguard Tools). The software, loaded from a
bootable floppy disk, can be used to format and partition your drive or
check and repair errors. It can even copy the operating system from your
existing hard drive, resize the partition on the new drive and install your
existing OS to the new drive. Meaning all of your existing programs and data
are kept intact and there is no need for a reinstall!

selve programmet kan downloades fra
http://support.wdc.com/download/index.asp#dlgtools

mvh MB

http://dvd.brødløs.dk

Hvis din browser ikke understøtter æ,ø, og å, brug i stedet
http://on.to/brodlos

Fra : Henrik Ax

Dato : 17-09-04 23:25

"Bamse" wrote
> jeg har siddet hele aftenen og kæmpet med at få WINXP
> til at genkende min 200 GB Western Digital harddisk....
>
> BIOS understøtter store harddiske, så problemet må ligge hos O/S

Den første version af Windows XP understøtter ikke harddiske større end 137
GB.
Installér Service Pack 1 eller 2.
Jeg kan anbefale at lave en kopi af den originale Windows XP cd hvor service
pack 2 er "lagt oveni"
(http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html). Det er så
muligt at geninstallere Windows XP på en disk større end 137 GB.

/Henrik

Fra : Bamse

Dato : 17-09-04 23:49

> [...]
> (http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html). Det er så
> muligt at geninstallere Windows XP på en disk større end 137 GB.

jeg løste det ved at køre Windows 2000 pro installations CDen og
partitionere harddisken der....og så genstarte computeren med windows xp
cd'en i....og det virkede

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 08:17

Bamse wrote:

> jeg løste det ved at køre Windows 2000 pro installations CDen og
> partitionere harddisken der....og så genstarte computeren med windows

Den har sikkert haft SP4. Windows 2000 kan ikke håndtere diske over
137GiB.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ken

Dato : 18-09-04 09:04

On 18 Sep 2004 07:17:23 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Windows 2000 kan ikke håndtere diske over 137GiB.

Jodå.
Det är bara inte aktiverat i registret som standard.
Servicepack 3 eller 4 krävs först.
Det är enkelt att göra själv.

New, DWORD Value: EnableBigLba (1)

http://www.48bitlba.com/win2k.htm

Fra : Anders Lund

Dato : 18-09-04 09:16

Ken wrote:

> Jodå.
> Det är bara inte aktiverat i registret som standard.
> Servicepack 3 eller 4 krävs först.
> Det är enkelt att göra själv.

Det skriver han også... men det har du klippet væk.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ken

Dato : 18-09-04 09:39

On Sat, 18 Sep 2004 10:16:03 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> Det skriver han også... men det har du klippet væk.

Det kan jag inte se i hans medelande.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 11:30

Fra : TGH

Dato : 18-09-04 12:06

sååååååeeee...........
kører win2000 pro sp2 med en 250 Gb disk, keine problem!

Mvh

TGH

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 13:44

TGH wrote:

> sååååååeeee...........
> kører win2000 pro sp2 med en 250 Gb disk, keine problem!

Hvorfor kun SP2 ?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;305098

Jesper G. Poulsen

Fra : TGH

Dato : 18-09-04 15:59

"Jesper G. Poulsen"

> Hvorfor kun SP2 ?

fordi jeg indtil for nyligt kørte 28 Kbaud Modem

TGH

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 16:24

TGH wrote:

> fordi jeg indtil for nyligt kørte 28 Kbaud Modem

Ah... Man kunne jo spørge om der var en venlig sjæl der gad hente en
nyere udgave og brænde den på en CD

Jesper G. Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-09-04 21:49

Jesper G. Poulsen wrote:
> Ah... Man kunne jo spørge om der var en venlig sjæl der gad hente en
> nyere udgave og brænde den på en CD

Det tror jeg er et godt råd.
At køre med en 200 GB disk på WIN2000 SP2 er at sidde på en tikkende bombe.
Da systemet ikke understøtter så store diske, så risikerer man at få
overskrevet data så filsystemet smadres.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : TGH

Dato : 19-09-04 05:56

"Per H. Nielsen" wrote
> Det tror jeg er et godt råd.
> At køre med en 200 GB disk på WIN2000 SP2 er at sidde på en tikkende
bombe.

Jamen da jeg nu er på bredbåndsbølgen langt om længe kunne det da godt være
man skulle opdatere........
Skulle jo gerne bruge disken længe endnu.

Mvh

TGH

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-04 08:19

TGH wrote:

> Jamen da jeg nu er på bredbåndsbølgen langt om længe kunne det da
> godt være man skulle opdatere........

Better safe than sorry.

http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold

Jesper G. Poulsen

Fra : Aksel

Dato : 18-09-04 13:53

"Bamse" <bamseogkyllingen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> jeg har siddet hele aftenen og kæmpet med at få WINXP
> til at genkende min 200 GB Western Digital harddisk....
>
> BIOS understøtter store harddiske, så problemet må ligge hos O/S
>
> Er der nogen der ved hva man ska gøre?

Det er ikke WinXP der begrænser, du skal muligvis opdatere BIOS for at dit
bundkort understøtter over 130Gb diske.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-09-04 14:02

Aksel wrote:

> Det er ikke WinXP der begrænser, du skal muligvis opdatere BIOS for

Jo. Man skal op på SP1 som minimum for at have 48-bit LBA.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-09-04 00:36

"Bamse" <bamseogkyllingen@yahoo.com> crashed Echelon writing

> Er der nogen der ved hva man ska gøre?

Som du nok har forstået, så understøtter XP først 48bit LBA harddiske fra
min. SP1.

Du skal derfor slipstreame SP1 eller SP2 ned på en ny installtionskilde,
fx. selv lave en ny cd med SP1 eller SP2 integreret.

læs evt. mere her http://www.nu2.nu/bootcd/#wxp

--
Bjarke Andersen