Statistik med PHP...
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 17-09-04 21:12

Hej,

Jeg har skrevet noget kode som gemmer en masse informationer om en
bruger i en database, til senere analyse.

Dog vil jeg have koden liggene på en server et sted i verden, og så
via et img-tag have mulighed for at gøre statistik for andre domæner
på andre servers, f.eks. min egen hjemme.

Problemet er bare, jeg vil både gemme hvilke domæne, fil samt
parameter (f.eks. hest.dk/site.php?id=5) og samtidig vil jeg også
gemme refereren - men problemet er bare, at når man gør sådan at koden
ligger på server1 og hentes til server2 via http så bliver referer
automatisk den side der gøres statistik på - naturligvis.

Hvordan får jeg transpoteret min referer fra det site der skal laves
statistik på, til den server der rent faktisk har koden på til at lave
den pågældene statistik? Det skal være en løsning, som er 100%
platforms uafhænig og også være uafhænig om det er en IE, min mozilla
eller google-bot der kommer forbi!

Nogle som kan hjælpe? Jeg har set andre gøre noget via JS og/eller
CGI, men jeg gider ikke lære et nyt sprog og lave hele lortet om, hvis
jeg kan blive fri...

/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-09-04 00:54

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Hvordan får jeg transpoteret min referer fra det site der skal laves
> statistik på, til den server der rent faktisk har koden på til at lave

Hejsa

Er det så ikke noget med at give det med i linket...

hest.dk/site.php?id=5&referer=<?=$_SERVER['HTTP_REFERER'];?>

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 18-09-04 09:12

On Fri, 17 Sep 2004 23:53:33 +0000, Thomas Lindgaard
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

>Er det så ikke noget med at give det med i linket...
>
> hest.dk/site.php?id=5&referer=<?=$_SERVER['HTTP_REFERER'];?>

Nej for så bliver du jo nød til at dit site understøtter noget
serverside script, f.eks. PHP - for at få refereren med, og det skal
være muligt at køre statistik på alle sider, uanset om de supporter
PHP, ASP eller ingen af delene.

Det må kunne lade sig gøre, alle andre som laver statistik på den måde
gør det - men man kan jo ikke ringe til en virksomhed og spørge om
deres kode :)

/Thomas

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-09-04 09:23

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

> [...]
>
> Det må kunne lade sig gøre, alle andre som laver statistik på den måde
> gør det - men man kan jo ikke ringe til en virksomhed og spørge om

Du har to muligheder for at gøre det du beder om, serverside eller
clientside. Og clientside er det ikke muligt at lave en 100% generel
løsning, da det ikke er alle browsere der understøtter Javascript. Og
eftersom du siger din kode skal køre på alle webservere uanset, hvad
de stiller til rådighed er det heller ikke muligt at gøre det
serverside. Konklusion, det du beder om er ikke muligt, hvis du vil
have alle besøgende med i din statistik.

Og hvad har dit spørgsmål i øvrigt med PHP at gøre?

- Jacob Atzen

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 18-09-04 09:31

On 18 Sep 2004 10:23:15 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

> [...]
>serverside. Konklusion, det du beder om er ikke muligt, hvis du vil
>have alle besøgende med i din statistik.
Jeg ved bare andre laver noget hvor de dels har noget JS inde på siden
og så et noacript-tag, hvor der istedet for JS hentes et billede, og
så er den hellege grav forvaret - så det må være muligt at lave noget
smart?

>Og hvad har dit spørgsmål i øvrigt med PHP at gøre?
Jeg koder det i PHP? Men ja, jo kan måske godt lidt følge dig...

/Thomas

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-09-04 09:43

> [...]

> og så et noacript-tag, hvor der istedet for JS hentes et billede, og
> så er den hellege grav forvaret - så det må være muligt at lave noget

Men de overfører så ikke referer.

- Jacob Atzen

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 18-09-04 10:53

On 18 Sep 2004 10:42:35 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Men de overfører så ikke referer.

Jo, det vil jeg mene ud fra bare denne her beskrivelse af et af
produkterne på marked:
http://www.zipstat.dk/hjaelp.shtml#detkanzipstat

/Thomas

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-09-04 11:06

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:
[snip: lave stats med overførsel af bla. referer]

> Jo, det vil jeg mene ud fra bare denne her beskrivelse af et af
> produkterne på marked:
> http://www.zipstat.dk/hjaelp.shtml#detkanzipstat

- så er det jo bare at hente koden og kigge i den - zipstat er
opensource <http://sourceforge.net/projects/zipstat/> (jeg spørger
mig selv om ikke der er flere opensource-stats-projekter du kan lure i)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 18-09-04 11:21

Jesper Brunholm wrote:
> - så er det jo bare at hente koden og kigge i den - zipstat er
> opensource <http://sourceforge.net/projects/zipstat/> (jeg spørger
> mig selv om ikke der er flere opensource-stats-projekter du kan lure i)

Det er der: http://awstats.sourceforge.net/
- er ret omfattende og er relativt let at sætte op.

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------
from bofh | http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-09-04 11:21

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

> Jo, det vil jeg mene ud fra bare denne her beskrivelse af et af
> produkterne på marked:
> http://www.zipstat.dk/hjaelp.shtml#detkanzipstat

<http://www.zipstat.dk/oss.shtml#firewall> siger:

? Jeg har problemer med den obligatoriske kode fordi jeg er
bag en firewall.
! Det er rigtigt, at nogle firewalls ikke vil acceptere det
der hedder client-side scripts, hvilket ZIP Stat benytter
(JAVA-script 1.2). Hvis det giver problemer, skal du afkrydse
kassen "Lav firewall-sikker kode" på siden "Obligatorisk
kode", i brugerområdet. Følgende statistikker vil så ikke
blive registreret, da disse netop indhentes via scriptet:
Skærmopløsning, antal farver, JAVA-script understøttelse,
referencesider, søgemaskiner og søgeord.

De benytter altså Javascript til at hente en del informationer
(herunder referer) med.

- Jacob Atzen

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 18-09-04 12:53

On 18 Sep 2004 12:20:43 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

><http://www.zipstat.dk/oss.shtml#firewall> siger:

<SNIP>

>De benytter altså Javascript til at hente en del informationer
>(herunder referer) med.

Hmm... Træls, må efterforske lidt i om det kan laves uden, det eneste
jeg benytter JS til er til skærmopløsning (antal farver, har jeg ikke)
ellers kan jeg lave det samme som de kan...

/Thomas