Morkler
Fra : Jan Apollo

Dato : 12-05-01 18:52

Har været så heldig at få foræret 2 store flotte morkler

Nogen der har den fedeste opskrift på morkelsauce.
Havde tænkt på frisklavet pasta med morkelsauce, mums.
VH
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-05-01 07:39

"Jan Apollo" <apollo10@post5.tele.dk> skrev i meddelandet...
> Har været så heldig at få foræret 2 store flotte morkler
>
> Nogen der har den fedeste opskrift på morkelsauce.
> Havde tænkt på frisklavet pasta med morkelsauce, mums.

Pas på! - nu er det vel ikke den omtalte "meget giftige
"Kæmpe-stenmorkel du har fået foræret, som især kan forveksles med de
samtidigt forekommende spiselige morkler?
Hat: 6-8 (10) cm bred og høj, uregelmæssigt formet, meget foldet,
ligesom en hjernemasse, mørkebrun/lysebrun og sammenvokset med stokken.

*Mange arter er fine spisesvampe efter specialbehandling, -men giftige
som rå.

Nåh, - men efter den giftige indlednings manøvre, - så må man vel også
betegne såvel Kegle-morkel, hættemorkel og alm. spiselig morkel
(Morchella) som værende udmærkede fine spisesvampe.

Mit beskedne og fedeste bidrag (opskriftsmæsig), - er en fremfundet
recept på morkler i fløde...

Morkler i fløde (Morilles á la crème):
4 pers.

500 g morkler
250 g fløde
100 suppe
100 smør
10 g mel
10 g salt
3 omgange med peberkværnen
saften af en citron

Morklerne renses, vaskes, tørres og deles i to på langs.
70 g af smørret smeltes i en kasserolle, og heri kommes morklerne,
saltet og peberet. Man spæder med suppen og citronsaften og lader det
koge en halv time. I løbet af en halv time vil næsten al vædske være
forsvundet. Så kommes fløden i sammen med 10 g smør bagt op med melet,
og man fortsætter at koge over svag ild i ti minutter. I det øjeblik
retten skal serveres, røres sovsen op med resten af smørret.
Man kan servere morkler med fløde til mange ting, -eller ganske enkelt
med croûtoner, der er stegt gyldne i smør. -Voila!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Det er usømmeligt at leve for at spise,
men da det er nødvendigt at spise for
at leve, bør vi opfylde denne pligt, som
alle andre pligter, med glæde og på
den fornøjeligste måde.

Fra : Jan Apollo

Dato : 13-05-01 19:26

Og sådan blev retten :

De 2 flotte morkler(ca. 120 g) blev skivet tyndt på langs og ristet let
sammen med et mellemstort løg i smør.
Det halve af en 1/4 l piskefløde røg i gyden der simrede ca 10 min med en ½
hønseboullionterning (fy) og 1 tsk fuld cognac + selvfølgelig lidt salt og
hvid peber.

Denne fantastisk aromatiske sauce røg på toppen af en portion hjemmelavet
pasta med sprødstegte grønsager.

En god Medoc fra ´95 gjorde selvfølgelig sit til at vi sammmenlagt overvejer
at skære lidt ned på kødvarerne

VH

Jan Apollo

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 16-05-01 18:28

On Sun, 13 May 2001 08:38:40 +0200, "Peter W. Bosse"
<peterw.bosse@worldonline.dk> wrote:

>*Mange arter er fine spisesvampe efter specialbehandling, -men giftige
>som rå.

Alle svampe er spiselige.

Nogle af dem kun én gang.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 17-05-01 06:29

"Per K. Nielsen" <pnielsen@image.dk> skrev i meddelandet...

> Alle svampe er spiselige.
> Nogle af dem kun én gang.

Ja, vi har vist ikke hørt et ord fra ham siden dagen efter, - lever han
mon stadig?

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Alle svampe kan spises.
Men nogle af dem kun én gang

Fra : Jan Apollo

Dato : 17-05-01 21:38

">
> Ja, vi har vist ikke hørt et ord fra ham siden dagen efter, - lever han
> mon stadig?

I den grad

Det var en helt utrolig ret, meget aromatisk og lækker.
Men jeg glæder mig nu til at det bliver kantareltid.
En af mine venner har lige fundet vårmusseron, skulle også være godt, nogen
der har erfaringer ?

VH

Jan Apollo

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-05-01 07:48

> [...]
> Men jeg glæder mig nu til at det bliver kantareltid.
> En af mine venner har lige fundet vårmusseron, skulle også være godt,

Jeg har ikke særlig meget erfaring med svampeindsamling, det har ikke
intereseret mig nok. Min far var en ivrig og dygtig svampesamler, og kom
tit hjem med svampe fra skoven, som blev lagt til tørre på en avis på
køkkenbordet, så vi andre ikke kunne komme til.

Men jeg har kigget i Komma's bog om svampe, og vårmusseron (hvid/gullig)
skulle være en af de spiselige. Hvidlig kød, tør, tykt, stærk lugt af
gammel mel?
Forvekslingsmuligheden er den meget farlige "Giftig trævlhat"
hvid/beige, som netop er fremme i maj/juni. Men denne svamp viser dog
efter blot en eller to timers opbevaring teglrød farvning.

Kvaliteten er meget omdiskuteret. Hvis man krydrer meget kraftigt kan
man formindske den barske aroma.

Trods alt, - lyder det som om dine venner har godt kendskab til det de
gør, og vårmusseronen anses dog også af kendere for en af de bedste
spisesvampe.

Her er fundet frem en opskrift på svampe-lagsagne...
4 pers.

25 g smør
450 g halve/kvarte svampe
200 g hakkede chalotteløg
450 g frossen, optøet hel spinat
½ tsk revet muskatnød
1½ tsk groft salt
friskkværnet peber
½ liter Karoline's Mornay Sauce
10 forkogte, grønne lagsagneplader (ca. 150 g)
4 spsk revet Grana ost

Tilbehør: grøn salat og evt. nybagt brød.
Bagetid: Ca. 35 min. ved 200°.

Smelt smørret i en sauterpande ved kraftig varme, men uden at det
bruner. Svits svampe og løg i ca. 3 min. Pres væden fra spinaten. Vend
den i svampeblandingen sammen med muskatnød, salt og peber. Del
svampeblandingen i 3 portioner. Læg først en portion svampeblanding i et
smurt ovnfast fad (ca. 5x19x32 cm). Hæld 1½ dl Mornay Sauce over. Dæk
med halvdelen af lagsagnepladerne. Fortsæt i nævnte rækkefølge - slut
med resten af Mornay Saucen. Drys med ost og bag Svampe-lagsagnen midt i
ovnen. Lad den trække tildækket på køkkenbordet i ca. 10
minutter. -Voila!

--
La saluto molto cordialmente
Pietro Bossiano