Prisfald på grafikkort ?
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 22:34

Hej gruppe

Jeg har i ca. 3 måneders tid gået og overvejet at købe et nyt grafikkort. 3
løsninger virker interessante, men vil gerne høre andres bud hvad jeg bør
vælge af følgende:

GF FX5900 fra ca. 1500

Radeon 9600 fra ca. 900

RADEON 9800 fra ca. 1700

Umiddelbart virker Radeon 9800 jo mest interessant, men føler også det er
meget at bruge ca. 1700 kroner på. Smertegrænsen ligger for mit vedkommende
nok ved de ca. de 1200 kroner. Vil forskellen i ydelse med mit nuværende
system (AMD Barton 3000+, 512 MB DDR PC3200) være mærkbart forskelligt i
spil som DOOM3 og Far Cry i 1280x1024, alt efter hvilket af grafikkortene
jeg vælger?

Ovennævnte grafikkort har ikke tabt meget i pris de sidste måneder. Er der
nogen god grund til at tro at det vil ske inden for de næste 2-3 måneder,
eller? Evt. hvor meget er dit bud?

Er der den store forskelle på ovennævnte grafikkorts navn og ydelse (f.eks.
RADEON 9800 pro eller XT), så længe jeg bare sikrer at de ikke er SE eller
LE udgaver af kortene?

På forhånd tak

Elgen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-09-04 00:02

[SNIP en masse spørgsmål :)]

Kort og godt, af de kort i din opremsning er der i mine øjne kun et valg, og
det er, som du selv aner, Radeon 9800 Pro. Jeg vil endda gå så langt som til
at sige, at du bør vælge et XT kort, da der er ca ligeså stor forskel på et
SE og et PRO, som der er på et PRO og et XT...

Ikke mindst hvis du, med dit ovennævnte system, håber på at spille Doom 3,
Far Cry og evt også Half-Life 2 i bare nogenlunde opløsning.

Dette besvarer jo så de fleste af dine spørgsmål, og til prisfaldet, må jeg
nok indrømme at jeg ikke tror de falder mere end 100-300,- højest, indenfor
nærmeste fremtid.

Mvh

Jonny Jensen.

Fra : iddqd

Dato : 17-09-04 10:00

Jonny Jensen wrote:

> [...]
>
> Ikke mindst hvis du, med dit ovennævnte system, håber på at spille Doom 3,
> Far Cry og evt også Half-Life 2 i bare nogenlunde opløsning.

? Et 9800 Pro kan da sagtens trække de spil du nævner og det også i
"nogenlunde opløsning", du må vist lige underbygge dine påstande med
nogle grafer fra en seriøs artikel!

Selv spiller jeg fx. Far Cry med stor fornøjelse på mit 9700 Pro, og det
er altså ikke i en lav opløsning.

Mvh

Bruno

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-09-04 11:25

> ? Et 9800 Pro kan da sagtens trække de spil du nævner og det også i
> "nogenlunde opløsning", du må vist lige underbygge dine påstande med nogle
> grafer fra en seriøs artikel!

Well, grafer gider jeg ikke finde, men jeg ved at med mit Radeon 9800 XT er
high detail, ikke ultra, og en opløsning på 1024x768 da maximalt jeg kan
køre, hvis jeg vil kunne holde mig over de 50-60 fps i Doom 3, også i mere
grafisk intense områder.

FarCry ligeledes, ved mange fjender, især i de sidste baner, hvor fjenderne
bliver flere og større, kan 1024x768, full detail, nemt bringe et Radeon
9800 XT i knæ.

I Half Life 2, ved full detail, er maximal opløsning, for at holde sig over
de 60 fps ca 1280x960.

Med full detail skal det lige nævnes at jeg her mener alt visuelt øjenguf
slt til, dog kun med 2xFSAA.

> Selv spiller jeg fx. Far Cry med stor fornøjelse på mit 9700 Pro, og det
> er altså ikke i en lav opløsning.

Nej, men NÆPPE heller ej lagfrit, medmindre du ligger på omkring 800x600
(hvilket jeg nok vil betegne som en lav opløsning) eller har slået alt det
øjenguf fra, som gør FarCry til det det er...

BTW, nu fandt jeg lige alligevel en graf...

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040809/doom3-02.html#enthusiast_high_quality

Radeon 9800 XT, Doom 3, 1024, HQ; 46.6 fps i avg... Det er ikke godt nok. Og
et pro gør det ikke bedre. I rest my case.

Jonny.

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 17-09-04 12:10

nu kræver ultra detail(doom3) så også et grafikkort med 512(!!!) MB ram...
så det er der vist ikke noget at sige til..

--
Dan Mørkbak Sørensen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-09-04 14:19

"Dan Mørkbak Sørensen" <dan@NOSPAMlaptop4u.dk> wrote in message
> nu kræver ultra detail(doom3) så også et grafikkort med 512(!!!) MB ram...
> så det er der vist ikke noget at sige til..

Det KRÆVER ikke 512 mb på gfx-kortet, det kører "fint" her og jeg har kun
256. Men det anbefales. Desuden var det også bare for at sikre mig at ingen
netop ville sige: "klart du ikke får flydende billeder med det og det kort,
når du kører ultra", derfor jeg gjorde opmærksom på at det gjorde jeg ikke.

Det debatten gik på var 9800 pro og xt og respektive opløsninger for at opnå
en acceptabel framerate.

Jonny.

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 12:12

Jonny Jensen wrote:
> http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040809/doom3-02.html#enthusiast_high_quality
>
> Radeon 9800 XT, Doom 3, 1024, HQ; 46.6 fps i avg... Det er ikke godt nok. Og
> et pro gør det ikke bedre. I rest my case.

Jeg synes selv at man skal tage disse ting med måde. Jeg er tilfreds med
performance af mit x800pro, som ikke score noget i retning af de grafer
der er i overstående. Men nu er overstående også med "ATI Catalyst v4.9
Doom3 Hotfix (Beta)" driverne - altså optimeret til Doom 3.

Det er op til dem som spiller spilene.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-09-04 14:17

> Jeg synes selv at man skal tage disse ting med måde. Jeg er tilfreds med
> performance af mit x800pro, som ikke score noget i retning af de grafer
> der er i overstående.

Det skyldes nok primært at du mangler enten en grundig optimereing eller
blot en geninstallation udført med tanke på ydelse. Men anyways, vi snakkede
om 9800 pro og xt, så hvad du kan elle ikke kan med dit x800 er i og for sig
irrelevant for debatten :)

Jonny.