Bundkort eller køler stået af?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-09-04 18:41

Hejsa

Jeg købte lige et 4xusb pci kort her i eftermiddags. Jeg skilte
maskinen ad, og satte kortet i. Derefter forsøgte jeg at starte
skidtet igen.

Det eneste der herefter skete var, at der kom en svag svag pibelyd fra
køleren i psu'en. Jeg har efterfølgende haft det hele skilt ad, og det
viser sig, at jeg kan få psu-køleren til at køre, hvis jeg hiver
stikket ud af bundkortet.

Hvad sker der? Er det bundkortet, der er stået af? Og i så fald, hvad
kan grunden så være til det?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-09-04 19:01

Bo Kamp Dudek wrote:

> viser sig, at jeg kan få psu-køleren til at køre, hvis jeg hiver
> stikket ud af bundkortet.

Ikke forstået... :-/

Jesper G. Poulsen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-09-04 19:20

>Ikke forstået... :-/

strømstikket fra psu'en til bundkortet.. hvis jeg piller det ud, kan
jeg sagtens få liv i psu'en..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Mads

Dato : 16-09-04 20:37

On Thu, 16 Sep 2004 20:20:23 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk>
wrote:

>strømstikket fra psu'en til bundkortet.. hvis jeg piller det ud, kan
>jeg sagtens få liv i psu'en..

Så skulle du da netop ikke kunne få liv i PSU'en, medmindre
da at du kortslutter de 2 forbindelser i strømstikket som fortæller
PSU'en at den skal starte. Er det det du mener ?

Men er problemet så ikke bare at da du monterede det PCI
kort er du kommet til at hive det kabel fra som går fra On
knappen i kabinettet til bundkortet ? Hvis det kabel er
løst kan du jo ikke tænde maskinen. Prøv lige at tjekke om
der skulle være en løs ledning.

mvh Mads

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-09-04 05:35

> [...]
>knappen i kabinettet til bundkortet ? Hvis det kabel er
>løst kan du jo ikke tænde maskinen. Prøv lige at tjekke om

har tjekket.. ingen løse ledninger.. og repeterer lige en gang:

- hvis der sættes strøm til psu'en UDEN dennes stik er sat i
bundkortet, starter den fint og køleren i psu'en ruller derudaf

- hvis jeg sætter stikket fra psu'en i bundkortet, starter psu'en IKKE
og står bare med en svag pibelyd

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-04 06:21

Bo Kamp Dudek wrote:

> - hvis der sættes strøm til psu'en UDEN dennes stik er sat i
> bundkortet, starter den fint og køleren i psu'en ruller derudaf

Så er PSU'en defekt. Den kan ikke starte uden at Ben14 i ATX-stikket er
lagt til PSU'ens stel.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-09-04 10:43

>Så er PSU'en defekt. Den kan ikke starte uden at Ben14 i ATX-stikket er
>lagt til PSU'ens stel.

ok.. ehm.. men de 41x usb porte.. kan de have noget med dette at gøre?
altså, de stjæler vel pr. definition en del strøm.. kan det være
isættelsen af dette kort med de porte, som har fået psu'en til at stå
af?

hvis jeg nu skal have en ny strømforsyning, skal jeg så istedet
overveje en 400W ?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Mads

Dato : 17-09-04 12:19

On Fri, 17 Sep 2004 11:43:25 +0200, Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:

> [...]
>altså, de stjæler vel pr. definition en del strøm.. kan det være
>isættelsen af dette kort med de porte, som har fået psu'en til at stå

Det burde ikke være USB kortet der er skyld i det, medmindre da at
kortet er defekt. Og det bruger jo først strøm i det øjeblik at du
sætter noget i de nye USB stik som trækker strøm igennem kortet.

>hvis jeg nu skal have en ny strømforsyning, skal jeg så istedet
>overveje en 400W ?

Det var da værd at tage med i overvejelserne, men 300W burde
være nok, hvis du da ikke har en utrolig mængde udvidelser i
kassen. F.eks. kan min 300W Seasonic PSU fint trække ikke
mindre end : 1 AMD XP2400+ med dobbelt køler, 2 harddiske,
2 DVD drev, 3 kabinet blæsere og 5 USB enheder, inkl en
scanner som kun får strøm via USB porten. Derudover er alle
5 PCI slots i brug.

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-04 13:53

Bo Dudek wrote:

> ok.. ehm.. men de 41x usb porte.. kan de have noget med dette at gøre?

Hvis PSU kører når ATX-stikket ikke sidder i bundkortet så er PSU
defekt. Hvis du har 41 stk USB-porte i maskinen, så kan de godt være
skyld i PSU's defekt.

> altså, de stjæler vel pr. definition en del strøm.. kan det være

De trækker først strøm når de bliver brugt.

> hvis jeg nu skal have en ny strømforsyning, skal jeg så istedet
> overveje en 400W ?

Du skal købe den PSU der kan levere varen. Regn i strøm [Ampere] ikke i
effekt [Watt]; det er nemlig ikke ligegyldigt om dit udstyr
overbelaster 3.3V, 5V eller 12V.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-09-04 16:10

[...]

>Hvis PSU kører når ATX-stikket ikke sidder i bundkortet så er PSU
>defekt.

har lige hentet og installeret en ny psu, og sørme så, om det ikke
spiller..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-04 17:45

Bo Kamp Dudek wrote:

> har lige hentet og installeret en ny psu, og sørme så, om det ikke
> spiller..

Jesper G. Poulsen