Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ang. forskudsopgørelse
Fra : Flare

Dato : 16-09-04 16:03

Hejsa. Jeg har et par dumme skatte spørgsmål ang. min forskudsopgørelse som
jeg faktisk ikke fatter en meter af.

Lige min situation.

Fra aug. 2003 > 31. Jan 2004 var jeg i praktik og fik befordringsfradrag
på ca. 200 kr om dagen da arbejdet lå langt fra bopæl.
fra 1. feb 2004 > 31. Sep 2004 fik jeg SU som har haft mit hovedekort i
denne periode.

Nu har jeg så fravalgt min SU i de sidste 3 måneder af 2004 og har så
modtaget en forskudsopgørelse med et nyt frikort.

Den siger min indkomst er 65.000 + 40.00 i SU = 100.000 kr
Min forskudsskat er 15.000 kr....<<< Hvad betyder det tal for mig?

Under frdrag har jeg:
Beskæftigelsesfradrag på 1600 kr <<< Hvad er det?
Befordring fradrag på 20.000 <<< JEE!! Hvofor så meget? Jeg skulle kun have
for jan 2004. Eller tammer dette beløb fra sidste år (2003) ?
Beregnet ekstra beforfringsfradrag på 5.000 <<< Og hvad er det?

I alt 27.000 kr i fradrag. hvilket så ender med et frikort med ca 20.000 kr
A-indkomst uden skattetræk.

Er der ikke noget der er helt galt? Det kan meget vel være jeg har
misforstået noget. Men jeg vil gerne vide "hvad" der er galt hvis jeg skal
ringe og rette noget.

Håber i forstår "problemet". Takker på forhånd for hjælpen.
Mvh
Anders

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-04 16:26

Flare wrote:

> [...]
>
> Den siger min indkomst er 65.000 + 40.00 i SU = 100.000 kr
> Min forskudsskat er 15.000 kr....<<< Hvad betyder det tal for mig?

At du har fået udbetalt 85.000 kroner af den totale indkomst på 100.000

> Under frdrag har jeg:
> Beskæftigelsesfradrag på 1600 kr <<< Hvad er det?

Når man har et almindeligt arbejde, så kan man få op til 6000 kroner i
beskæftigelsesfradrag.
Folk på overførselsindkomst får ikke så højt et beskæftigelsesfradrag.

Det er en af metoderne for at motivere folk i arbejde.

> Befordring fradrag på 20.000 <<< JEE!! Hvofor så meget? Jeg skulle kun have
> for jan 2004. Eller tammer dette beløb fra sidste år (2003) ?

Se og få det rettet!

Og på din selvangivelse, som du skulle have afsluttet i maj.

Du må hellere tage en snak med skattekontoret i din kommune.

> Beregnet ekstra beforfringsfradrag på 5.000 <<< Og hvad er det?

Det ved jeg så ikke.

> [...]
> ringe og rette noget.
>
> Håber i forstår "problemet". Takker på forhånd for hjælpen.

Ja ja.

Ta' en tur ned på skattekontoret. Hav styr på alle papirer. Oplys
kontorassistenten om, at der er de og de forhold ikke passer overens med
virkeligheden. Og du gerne ser dem rettet.

mvh

Carsten Riis

Fra : Michael og Rebekka A~

Dato : 21-09-04 20:25

Hej Anders !

Det med skat er nu heller ikke for almindelige mennesker . Jeg ved ikke,
om du allerede har talt med din kommune, som Carsten anbefaler, men jeg
synes lige jeg vil svare alligevel.

> Den siger min indkomst er 65.000 + 40.00 i SU = 100.000 kr
> Min forskudsskat er 15.000 kr....<<< Hvad betyder det tal for mig?

Det tal betyder, at du ud af din forventede indkomst på i alt 100.000 skal
betale kr. 15.000 i skat. Da du får et frikort, tyder det på, at du allerede
har betalt min. 15.000 i skat i år.

> Beskæftigelsesfradrag på 1600 kr <<< Hvad er det?

Beskæftigelsesfradraget gives til personer, der er i arbejde og kan max.
være på 6.000 kr. Fradraget er beregnet som en procentsats af
arbejdsindtægten og dit fradrag er således beregnet ud fra den A-indkomst,
der er anført på forskudsopgørelsen (som jeg lige forstår det 65.000 kr)

> Befordring fradrag på 20.000 <<< JEE!! Hvofor så meget? Jeg skulle kun
> have for jan 2004. Eller tammer dette beløb fra sidste år (2003) ?
> Beregnet ekstra beforfringsfradrag på 5.000 <<< Og hvad er det?

Med mindre du selv har ændret befordringsfradraget på forskudsopgørelsen for
2004 stammer tallet fra årsopgørelsen for 2002 eller evt. forskudsopgørelsen
for 2003. Det ekstra befordringsfradrag mener jeg er beregnet ud fra det
ordinære befordringfradrag og skulle være en ekstra hjælp til dem, der kører
langt til arbejde.

> [...]
>
> Er der ikke noget der er helt galt? Det kan meget vel være jeg har
> misforstået noget. Men jeg vil gerne vide "hvad" der er galt hvis jeg skal

Der er tilsyneladende noget, der er meget galt, så hvis ikke du allerede har
talt med din kommune, så er det bare om at få det gjort. Husk at medbringe
seneste lønseddel og SU-udbetalingsseddel, så dit forskud kan blive så
korrekt som muligt. Det er møgsurt at få en restskat.

Venlig hilsen

Rebekka

Fra : Flare

Dato : 09-10-04 11:18

> Det med skat er nu heller ikke for almindelige mennesker . Jeg ved
> ikke,
> om du allerede har talt med din kommune, som Carsten anbefaler, men jeg
> synes lige jeg vil svare alligevel.

Jeg takker for svaret :) Jeg læste det dagen efter du havde skrevet men
glemte lige at svare tilbage.

Anders