hvilket USB2/Firewire PCI kort kan anbefal~
Fra : Jakob

Dato : 16-09-04 13:28

Hej!
Har købt den 160gb harddisk med ekstern USB2/firewire skuffe som ALDI har på
tilbud denne uge. Da min computer er af ældre dato, er der kun USB1.1 i den.
Bundkortet er et Abit ZM6. Vil jeg uden videre kunne installere et PCI kort
med USB2 og/eller Firewire? Jeg synes at kunne læse mig til at firewire er
at foretrække i forbindelse med harddiske (anyone?), men da jeg skal bruge
USB2 i en anden sammenhæng, vil jeg gerne have et kort der har det - og
allerhelst begge dele. Hvilke kort kan konkret anbefales?

Hilsen Jakob

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 16-09-04 14:24

> [...]

> USB2 i en anden sammenhæng, vil jeg gerne have et kort der har det - og
> allerhelst begge dele. Hvilke kort kan konkret anbefales?

Prøv i computercity (hvis der ligger sådan en i nærheden) de skulle gerne
have en del kort fra sandberg som har det du søger.

De skulle gerne have et kort både med usb2 og firewire.

Har selv et firewire kort fra dem og er helt tilfreds.

Har også købt en HD fra aldi og den er tilsluttet firewire og det virker
fint.

mvh Kim.

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 16-09-04 14:33

> [...]
>
> Har selv et firewire kort fra dem og er helt tilfreds.
>
> Har også købt en HD fra aldi og den er tilsluttet firewire og det virker

Har lige et billed her.

http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-27

mvh Kim.

Fra : Jakob

Dato : 17-09-04 09:27

Kim Michael Larsen wrote:

> Har lige et billed her.
>
> http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-27
>
> mvh Kim.

Det lader til at være det jeg skal bruge. Har bestilt et via
edbpriser.dk. Tak for svarene!

/Jakob

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-09-04 14:38

Jakob skrev:

>USB2 og/eller Firewire? Jeg synes at kunne læse mig til at firewire er
>at foretrække i forbindelse med harddiske (anyone?) [...]

Jeg bruger skiftevis usb2 og firewire til min externe hd og har ikke
mærket nogen særlig forskel.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-09-04 16:22

On Thu, 16 Sep 2004 14:28:10 +0200, "Jakob" <killgore20@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>USB2 i en anden sammenhæng, vil jeg gerne have et kort der har det - og
>allerhelst begge dele. Hvilke kort kan konkret anbefales?

Sådan en disk har jeg også købt - den er helt OK.

Jeg foretrækker at bruge FireWire-tilslutningen, primært pga Norton
Ghost 2003, som fungerer fint med FireWire (i modsætning til USB2, som
jeg aldrig har kunnet få Ghost til at spille sammen med)

Derfor købte jeg ved samme lejlighed dette FireWire-kort hos thansen:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=302573318&n=630571780&pn=552660709

Kortet har *ikke* USB - men det koster også kun 198,-

Kortet sidder i en Zitech P-III 866 MHz, som ikke i forvejen havde
FireWire/USB2, men kun USB1.
Maskinen kører Win2000, og kortet fungerer helt problemløst.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Thomas VJ

Dato : 16-09-04 19:48

"Jakob" <killgore20@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> med USB2 og/eller Firewire? Jeg synes at kunne læse mig til at firewire er
> at foretrække i forbindelse med harddiske (anyone?),

<klip>
Det har jeg også læst hist og her. Specielt at USB kræver mere CPU kraft end
FireWire, om end det ikke er ret meget.

mvh
Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-09-04 20:29

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote:

>Det har jeg også læst hist og her. Specielt at USB kræver mere CPU kraft end
>FireWire, om end det ikke er ret meget.

Jeg har også investeret i en extern harddisk fra Aldi i denne uge.

Da jeg har både Firewire og USB2 på min maskinen prøvede jeg HD-Tach på
begge interfaces: Og Firewire er klart det hurtigste: Average Read på
40,2 MB/s mod USB2's 30,9 MB/s...

Det er en forskel på næsten 30%

Så jeg foretrækker Firewire - Men skulle jeg i byen efter et kort ville
nok alligevel købe et kombineret Firewire / USB2 kort.

<mlr>

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 16-09-04 23:23

> Da jeg har både Firewire og USB2 på min maskinen prøvede jeg HD-Tach på
> begge interfaces: Og Firewire er klart det hurtigste: Average Read på
> 40,2 MB/s mod USB2's 30,9 MB/s...
>
> Det er en forskel på næsten 30%

Det er fordi at hvergang man sætter en enhed til usb2 porten bliver
hastigheden delt med det der er sat til usb2 porten.

dvs. har man to HD på usb2 bliver datahastigheden "overførelsen" halveret
hvis man overfører mellem de to HD'er.

Sådan er det ikke på firewire.

Det har jeg fået at vide.

mvh Kim.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-04 17:15

"Kim Michael Larsen" <kml@NOSPAMpost12.tele.dk> wrote:

>Det er fordi at hvergang man sætter en enhed til usb2 porten bliver
>hastigheden delt med det der er sat til usb2 porten.

Nu var der intet andet på USB porten, så det var næppe hele
forklaringen.

Det er nok snarere USB protocollen der har betydeligt større overhead
end firewire.

<mlr>

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 17-09-04 19:20

Kim Michael Larsen wrote:
> [...]
> dvs. har man to HD på usb2 bliver datahastigheden "overførelsen"
> halveret hvis man overfører mellem de to HD'er.

Selvom man kun har 1 enkelt enhed på USB2.0 HiSpeed vil man ikke komme
helt op på de 480Mbit. Det er vist en lidt teoretisk grænse som kan nås
sammenlagt hvis man bruger et par enheder.

Sådan har JEG i hvert fald fået det fortalt af en temmelig klog mand..

--
Mvh.
Peter Bak