Guitarkøb i USA
Fra : David Rasmussen

Dato : 16-09-04 12:59

Jeg overvejer at købe en guitar i USA fordi
priserne er så meget lavere derovre. Men er der
problemer forbundet hermed?

Jeg tænker bl.a. på følgende:

1) Guitarens "helbred" ved transport

Jeg kan vel få den slags leveret med UPS el.
lign., og jeg går ud fra at de passer ordentligt
på tingene.
Jeg har desuden en ven i USA som kommer til
Danmark senere på året. Ville der være fordele ved
at lade ham indføre guitaren? Den bliver vel ikke
nødvendigvis specielt pænt behandlet af dem der
pakker bagage i flyet, og den kan næppe medtages
som håndbagage?

2) Told og moms

Hvor meget told og moms kommer der på? Jeg har
læst 3.2% told på musikinstrumenter, og så 25%
moms på det pris+moms+forsendelse? Desuden nævnes
i toldreglerne "afgifter", men er der afgifter på
musikinstrumenter? Underspørgsmål: Jeg læste at
man ved at undlade at fortolde varen kan få en
bøde der svarer til det dobbelte af told + afgift.
Er det også dobbelt moms?

Er der andet jeg bør tænke på?

/David

P.S. Guitaren er sandsynligvis en Fender American
Deluxe Strat

Fra : Bj@arne

Dato : 16-09-04 13:17

Jeg har en nevø som købte skørter og div. styling sager til hans bil i USA.
Og det fejlede ikke noget ved ankomsten. Hvis afs. emballerer ordentligt
tror jeg ikke du skal være så nervøs for transportdelen.

Fra : steffen martin

Dato : 16-09-04 13:38

> [...]
> at lade ham indføre guitaren? Den bliver vel ikke
> nødvendigvis specielt pænt behandlet af dem der
> pakker bagage i flyet, og den kan næppe medtages

Dit eget forslag nr. 1 er klart det bedste! Du slipper for told og moms da
han indfører den som hans egen. Og du ved hvordan den bliver behandlet hele
vejen til din dør :)

Steffen

--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dke

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-09-04 13:45

steffen martin wrote:

> Dit eget forslag nr. 1 er klart det bedste! Du slipper for told og moms da
> han indfører den som hans egen. Og du ved hvordan den bliver behandlet hele
> vejen til din dør :)

Hmmm.

Som jeg skriver, så kan han jo nok ikke have den
med i håndbaggagen i flyet, derfor kommer det vel
meget an på hvordan flypersonalet behandler den
når den pakkes sammen med alt det andet baggage.

Og desuden så slipper jeg jo ikke nødvendigvis for
told og moms i og med at han jo har pligt til at
fortolde guitaren når han kommer ind i EU (med
mindre han har ejet den i over 6 måneder i USA
eller havde den med ind da han kom). Hvad der sker
i praksis hvis tolderne tager ham ind til
stikprøve og han så siger at den har han haft i
over 6 måneder eller at han havde den med til USA
da han ankom? Det skal han vel dokumentere etc?
Eller hvordan fungerer det i praksis, er det slet
ikke noget problem?

/David

Fra : Glenn [Valby/Kbh]

Dato : 16-09-04 14:46

[KLIP] derfor kommer det vel
> meget an på hvordan flypersonalet behandler den
> når den pakkes sammen med alt det andet baggage.

Jeg kan kun sige at det skal pakkes mere end godt ind. Jeg har prøvet det
med et wakeboard, hvor de stod i Los A. og lovede højt og helligt at de
ville passe ekstra godt på det. Det kan også godt være at de gjorde det, men
brættet blev omlastet i Chicago, og det havde et mega hak, da jeg fik det
udleveret i Kastrup.

[KLIP] Hvad der sker
> [...]
> da han ankom? Det skal han vel dokumentere etc?
> Eller hvordan fungerer det i praksis, er det slet

Hvis din ven er amerikaner, så er der ikke nogen problemmer. Hvad der er
hans stof, skal T&S ikke blande sig i.
Men er han dansker, vælter reglerne ned over jer. Det kan omgås, ved at du
skriver en kvitering på at han har købt den af dig, her i DK, og så sender
den over til ham. På den måde har han haft spaden med hjemmefra, og den er
alm. rejsebagage.

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-09-04 16:52

"Glenn [Valby/Kbh]" <megacool500@hotmail.com> wrote in message

<snip>

> [KLIP] Hvad der sker
>>
> Hvis din ven er amerikaner, så er der ikke nogen problemmer. Hvad der er
> hans stof, skal T&S ikke blande sig i.

Jo, det skal de da! Hvis T&S kan sandsynliggøre at der er tale om et forsøg
på at omgå reglerne, så har de både ret og pligt til at gribe ind. OM de så
kan sandsynliggøre det er en anden sag, men der findes altså ikke nogen
'urørlig metode' til at undgå told & moms.

Martin

Fra : Mike

Dato : 16-09-04 23:21

David skrev:
> Og desuden så slipper jeg jo ikke nødvendigvis for
> told og moms i og med at han jo har pligt til at
> fortolde guitaren når han kommer ind i EU (med
> mindre han har ejet den i over 6 måneder i USA

Hvis du er tålmodig, så køb guitaren 6,7 måneder inden en af
dine venner skulle rejse fra Usa til Danmark
Mvh
Mike

Fra : Cykellapper

Dato : 17-09-04 03:12

David Rasmussen wrote:

> [...]
> med i håndbaggagen i flyet, derfor kommer det vel
> meget an på hvordan flypersonalet behandler den
> når den pakkes sammen med alt det andet baggage.

Jeg har flere gange haft guitarer med i fly som almindelig bagage, og der er
ikke sket en skid. Et par ridser (mere) på flightcasen, det er alt.

Men man skal da ikke gøre det, hvis den er i en gigbag.

--
Preben Mortensen (Cykellapper)
Part Time / Peter Sort Band / Hound Dog Delivers

Fra : Jimmi Bram

Dato : 16-09-04 14:13

Jeg købte en sprit ny 2002 Strat i Florida til 6000,- danske kroner, og
havde den selv med som håndbagage.
Der var ikke nogen der spurgte om noget. Faktisk betalte besparelsen hele
turen, et køb jeg er godt tilfreds med
Jeg havde dog taget mine forholdsregler og klistret nogle klistermærker på
kassen, og spillet en masse på den i Florida, så den ikke så helt ny ud
mere. Og naturligvis, lad være med at have kvitteringen, garanti eller
mærker liggende ved guitaren. Så skal de altså være mere end almindeligt
sure i skægget for at prøve at bevise at du ikke havde den med hjemmefra.
Jeg boede nu også derovre i seks måneder, så det var et lovligt køb, men det
var der nu ikke nogen der tjekkede.

Mvh
Jimmi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 14:47

David Rasmussen skrev:

>Jeg overvejer at købe en guitar i USA

Kender du Johnny Mørchs guitarer?

http://www.morch-guitars.dk/

>P.S. Guitaren er sandsynligvis en Fender American Deluxe Strat

Der er en dansker (min ekssvoger) der importerer amerikanske
guitarer:
http://hollowbody.dk/
men jeg ved ikke om priserne kan konkurrere med din mulighed.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-09-04 16:07

"Bertel Lund Hansen" wrote

> Kender du Johnny Mørchs guitarer?

Uanset hvor fremragende en Mørch end er (og endda sikkert bedre end en "ny"
Fender) så er det ikke en Fender

Personligt ville jeg gå efter en Musicman og jeg ville så absolut ikke
fragte mit hegn i et flys lastrum
Men jeg er også lidt til en side

- Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-09-04 16:47

Peter Lykkegaard wrote:

> Uanset hvor fremragende en Mørch end er (og endda sikkert bedre end en "ny"
> Fender) så er det ikke en Fender

Bedre til hvad?

Jeg vil gerne eje en 10-15 guitarer mere end jeg
gør, men hvis jeg f.eks. vil have Fender-lyd så må
jeg jo eje en Fender. Nu ved jeg godt at der er
stor forskel på hvordan forskellige Fendere lyder,
men...

> Personligt ville jeg gå efter en Musicman og jeg ville så absolut ikke
> fragte mit hegn i et flys lastrum
> Men jeg er også lidt til en side

Musicman har jeg ikke prøvet, men som du selv
skriver, så kan den værre nok så glimrende, men
kan jo ikke erstatte en Fender. Det med lastrummet
har jeg heller ikke selv lyst til.

/David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-09-04 18:50

"David Rasmussen" wrote

> Bedre til hvad?

En serieproduceret model kan håndværksmæssigt ikke hamle op med en Mørch
Man kan ikke sammenligne musikinstrumenter på hvad de er bedre/dårligere til

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 23:03

Peter Lykkegaard skrev:

>En serieproduceret model kan håndværksmæssigt ikke hamle op med en Mørch
>Man kan ikke sammenligne musikinstrumenter på hvad de er bedre/dårligere til

Nede hos min ekssvoger havde jeg lejlighed til at prøve en
fem-seks dyre guitarer. Ikke én af dem ville jeg bytte lige over
med min Mørch.

Men jeg er da klar over at nogle går efter en bestemt klang, og
så er det jo en anden sag.

--
Bertel

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-09-04 01:05

Peter Lykkegaard wrote:
> "David Rasmussen" wrote

> En serieproduceret model kan håndværksmæssigt ikke hamle op med en Mørch

Hamle op med en Mørch på hvad?

> Man kan ikke sammenligne musikinstrumenter på hvad de er bedre/dårligere til

Næ, men man kan være på udkig efter f.eks. den
klassiske Fender-lyd, og så nytter det ikke noget
at købe en Mørch al den stund de ikke laver en
guitar med klassisk Fender-lyd.

Og man kan sagtens sammenligne musikinstrumenter
på om de er bedre eller dårligere til f.eks.
klassisk Fender-lyd.

/David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-09-04 06:39

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-09-04 06:42

"David Rasmussen" wrote

> Hamle op med en Mørch på hvad?

Den håndværksmæssige kvalitet og finnish

> Og man kan sagtens sammenligne musikinstrumenter på om de er bedre eller
> dårligere til f.eks. klassisk Fender-lyd.

Det bliver jo ikke en sammeligning i reel forstand, for der er ikke noget at
sammenligne
Bw his jeg ville have en guitar med klassisk fenderlyd så kommer man også ud
i hvilken fenderlyd man vil gå efter, for er der (megen) forskel på de
forskellige modeller og endda mellem årgangene
Og helt klart så skal man gå efter en vintage model - imho

- Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-09-04 11:10

Peter Lykkegaard wrote:
> "David Rasmussen" wrote

> Den håndværksmæssige kvalitet og finnish

Det er vi helt enige om. Men du skrev bare at den
ikke kunne hamle op med en Mørch, punktum. Og det
jo ikke rigtigt. En Mørch kan ikke hamle op med en
serieproduceret Fender f.eks. hvad Fender-lyd angår :)

Er en Ferrari bedre end en Fender?

> [...]
> i hvilken fenderlyd man vil gå efter, for er der (megen) forskel på de
> forskellige modeller og endda mellem årgangene

Yep (som jeg skrev tidligere).

> Og helt klart så skal man gå efter en vintage model - imho

Ja hvis man har råd til det.

I øvrigt har opkomlingene i "Highway 1"-serien
(til sølle 5500 danske kroner) i flere tests slået
vintage-modeller af pinden(!)

/David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-09-04 16:13

"David Rasmussen" wrote

> Det er vi helt enige om. Men du skrev bare at den ikke kunne hamle op med
> en Mørch, punktum.

Njahh, jeg mente at en Mørch ikke kan sammenlignes med en Fender
Jeg skrev (kogt sammen) "en Mørch er ikke en Fender"

- Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-09-04 22:26

Peter Lykkegaard wrote:
> "David Rasmussen" wrote

> Njahh, jeg mente at en Mørch ikke kan sammenlignes med en Fender
> Jeg skrev (kogt sammen) "en Mørch er ikke en Fender"

Ja, okay. Men så kunne man jo lige så godt have
skrevet "En Mørch kan ikke hamle op med en Fender" :)

/David

Fra : Jakob

Dato : 17-09-04 06:46

Du får ikke "klassisk fenderlyd" i en ny Fender Strat, hvis du har prøvet en
af de helt tidlige (pre-CBS).

Mørch laver ikke en specifik model, men tilpasser derimod guitaren efter
dine ønsker - derfor vil den altid være bedre end en masseproduceret guitar.

--
Med venlig hilsen //Jakob
Fjern tallet ni for at emaile mig.

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-09-04 11:11

Jakob wrote:
> Du får ikke "klassisk fenderlyd" i en ny Fender Strat, hvis du har prøvet en
> af de helt tidlige (pre-CBS).

Det kommer an på hvad man mener med klassisk
fenderlyd.

> Mørch laver ikke en specifik model, men tilpasser derimod guitaren efter
> dine ønsker - derfor vil den altid være bedre end en masseproduceret guitar.

Så vidt jeg kan se har de da nogle modeller på
deres side. Men lige meget hvad så er det vigtige
jo om de kan matche prisen for den samme lyd (hvis
de da overhovedet kan ramme den).

/David

Fra : RW

Dato : 16-09-04 22:24

David Rasmussen wrote:

<Klip>

> Musicman har jeg ikke prøvet, men som du selv skriver, så kan den
> værre nok så glimrende, men kan jo ikke erstatte en Fender. Det med
> lastrummet har jeg heller ikke selv lyst til.

Nu vi har den fremme: Jeg mener at have læst en gang, at Musicmans 4+2
konfiguration af stemmeskruerne bla. er til for at gøre guitaren
kortere, så den kan ligge i håndbagageboksen i et fly.

Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 17:39

Peter Lykkegaard skrev:

>Uanset hvor fremragende en Mørch end er (og endda sikkert bedre end en "ny"
>Fender) så er det ikke en Fender

Næ, det er da rigtigt.

>Personligt ville jeg gå efter en Musicman

Den prøvede jeg for 30 år siden. Det var bestemt også en hæderlig
guitar, men jeg vil kun bytte min Mørch med én eneste guitar - og
det er luksusudgaven (min er fra den tid hvor han lavede en
billigere model).

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 16-09-04 14:56

David Rasmussen wrote:
> Jeg overvejer at købe en guitar i USA fordi
> priserne er så meget lavere derovre. Men er der
> problemer forbundet hermed?

Hej David.

Jeg læste for ikke så længe siden en tråd på aage.dk's guitarforum, der mere
eller mindre omhandler dit spørgsmål. Kan desværre ikke huske hvornår den
var fra eller hvad overskriften var. Håber det kan bruges.

--
Anders

Fra : Erik O

Dato : 16-09-04 15:00

Hej David,

> Jeg overvejer at købe en guitar i USA fordi
> priserne er så meget lavere derovre. Men er der
> problemer forbundet hermed?
>
> Jeg tænker bl.a. på følgende:
>
> 1) Guitarens "helbred" ved transport

Jeg købte en akustisk Martin (inklusiv kasse) over nettet for et par år
siden, fra USA. Kassen var pakket fuldt forsvarligt ind, så ingen af delene
bar præg af transporten på nogen måde. I det hele taget var jeg meget
tilfreds med handelen/servicen, i øvrigt.
Alt iberegnet (transport, told, moms) sparede jeg 4000 kroner på en guitar,
der ville koste 14000 herhjemme!

Men, som andre har sagt, vil du selvfølgelig spare både transport, told og
moms ved at få en til at købe den derovre - hvis du altså kan vente!

Erik

Fra : martin

Dato : 16-09-04 19:20

----------------SNIP-------
> [...]
> Hvor meget told og moms kommer der på? Jeg har læst 3.2% told på
> musikinstrumenter, og så 25% moms på det pris+moms+forsendelse? Desuden

Hej David,
Ved import af grej fra EU skal der ikke betales told+moms. Du ved måske
bedre besked end jeg angående prisvariationen mellem USA og EU, men de tyske
netbutikker er ganske godt med, synes jeg. Se feks hos
www.musicians-gear.com
www.netzmarkt.de/thomann/
http://www.musik-service.de/
http://www.musik-produktiv.de
http://www.soundland.de/catalog/
http://www.ppc-music.de/
http://www.music-town.de
http://www.musikland-online.de/
http://www.station-music.de/

Nogle, som Thomann, sælger så meget til DK at der skal betales dansk moms,
men spørg ellers inden du bestiller. Måske kan du enda selv hente hos deres
butik i Tyskland og således prøve instrumentet inden du køber samt sikre dig
en sikker transport. Hvor meget ekstra er det værd i forhold til at bestille
fra USA?
Martin

---

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 21:10

David Rasmussen wrote:

> [...]
> at lade ham indføre guitaren? Den bliver vel ikke
> nødvendigvis specielt pænt behandlet af dem der
> pakker bagage i flyet, og den kan næppe medtages

Jeg havde for 6 år siden min dejlige Ibanez western-guitar med hjem fra
USA som håndbagage. På flyet over Atlanten var der ingen problemer med
plads osv., men på det efterfølgende lille fly fra Amsterdam til Kastrup
var der ikke nok plads i bagageboksene. Jeg måtte derfor sidde med
guitaren mellem benene. Den eneste, der var lidt utilfreds med det, var
manden på nabosædet, der (med rette) mente jeg fyldte lidt rigeligt.

Jeg havde ingen problemer af nogen art med lufthavns/fly-personale eller
toldere.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : JR

Dato : 17-09-04 09:20

Man køber den bare og tager den med hjem som bagage, enten håndbagage (har
jeg gjort uden problemer) eller checker den ind (i flightcase).

Tag en gammel rem, et par nodeark, plektre osv med og læg ved guitaren.
Klistermærker til kassen (der ridses lidt og snavses lidt til) så er du
kørende!

JimR

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-09-04 11:13

Er der nogen der ved noget om UPS/Fedex/etc. og
told/moms? Kommer der helt automatisk told på når
ting sendes sådan? Vel ikke hvis en ven i USA
sender én en gammel ting, eller en ting han havde
med ind i USA fra Danmark, tilbage til Danmark?

/David

Fra : Martin K. R.

Dato : 17-09-04 11:33

> [...]
> ting sendes sådan? Vel ikke hvis en ven i USA
> sender én en gammel ting, eller en ting han havde
> med ind i USA fra Danmark, tilbage til Danmark?

Jeg ved næsten ikke om jeg orker at fortælle om mine oplevelser med
toldbehandling

OK, for det første betyder det ikke noget om en _købt_ vare er ny eller
gammel. Der ryger told og moms på.

Jeg stod i den situation du beskriver, hvor jeg fik eftersendt ting jeg selv
havde glemt derovre. Det var et utroligt mas at få overbevist
T&S/PostDanmark om, at det ikke var ting der var købt (det kan jo i sagens
natur være svært at dokumentere). Specielt med den stigende internethandel
er de blevet temmelig paranoide. Jeg spurgte dem hvordan de ville afgøre, om
der var tale om et køb, og fik det svar at det var op til den enkelte
toldbehandler at vurdere (hvad man så end kan bruge _det_ svar til...)

Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-09-04 12:20

Martin K. R. wrote:

> Jeg ved næsten ikke om jeg orker at fortælle om mine oplevelser med
> toldbehandling
>
> OK, for det første betyder det ikke noget om en _købt_ vare er ny eller
> gammel. Der ryger told og moms på.

Det ved jeg. Men der skal ikke told eller moms på
når man rejser fra USA til Danmark hvis

1) Man har ejet varen i mere end 6 måneder
2) Hvis man havde varen med fra Danmark da man kom
over til USA

> [...]
> havde glemt derovre. Det var et utroligt mas at få overbevist
> T&S/PostDanmark om, at det ikke var ting der var købt (det kan jo i sagens

Hmm. Hvad siger loven? Hvem har bevisbyrden? Det
kan da ikke passe at tolderne har ret indtil andet
er bevist.

Latterligt.

/David