Finland - pas
Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 15-09-04 16:53

Ved ikke om dette er den rigtige gruppe, hvis ikke så sig endelig til.

Der kræves ikke pas til Norge og Sverige. Kræves der pas til Finland?

Jeg mener at have læst en artikel om at det snart ikke vil være muligt at få
børn indskrevet i forældrenes pas længere men at de skal have deres eget pas
istedet, dog vil det stadig at være muligt at bruge pas med indskrevne pas
som allerede er lavet indtil de udløber. Er dette korrekt og hvornår træder
dte i kræft.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-09-04 17:20

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.net> skrev:

> Ved ikke om dette er den rigtige gruppe, hvis ikke så sig endelig
> til.

Du får ihvertfald svaret her

> Der kræves ikke pas til Norge og Sverige. Kræves der pas til
> Finland?

Nej. Finland er med i den Nordiske Pasunion.

http://www.norden.org/
http://www.norden.org/web/1-1-fakta/sk/index.asp?lang=1

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-09-04 23:44

On Wed, 15 Sep 2004 17:52:42 +0200, "Kristian Ørmen Pedersen"
<koep@koep.net> wrote:

>Ved ikke om dette er den rigtige gruppe, hvis ikke så sig endelig til.
>
>Der kræves ikke pas til Norge og Sverige. Kræves der pas til Finland?
Nej der kræves ikke pas af nordiske statsborgere for indrejse til
Finland, når de kommer fra et af de nordiske lande.

Men, du skal kunne legitmeterer dig, og det skal være med billed.
Så i praksis er der som dansker kun pas og kørekort at vælge imellem.
De vil ikke aksepterer et visa/dan-kort (med billed).

/Hans

Fra : Mark Beaumont

Dato : 16-09-04 09:59

Hans Kjaergaard skrev:
> Men, du skal kunne legitmeterer dig, og det skal være med billed.
> Så i praksis er der som dansker kun pas og kørekort at vælge imellem.

Hvad med de nye legetimationskort, som kommunerne udsteder?

Vh Mark

Fra : O-V R:nen

Dato : 16-09-04 10:09

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> writes:

> Men, du skal kunne legitmeterer dig, og det skal være med billed.
> Så i praksis er der som dansker kun pas og kørekort at vælge imellem.
> De vil ikke aksepterer et visa/dan-kort (med billed).

Det var også min opfattelse indtil nu, men jeg kan ikke rigtigt finde
hjemmel for det. Eller den finske udlændingelovs 10 § (pasfrihed i henhold
til tidligere konvention, hvor der ikke stilles krav om legitimation)
modsiger 8 § 1 nr 1 (krav om rejsedokumenter). Ifølge forarbejderne til
8 § 1 er det vist det der gælder (bortset fra at rejsedokumentet ikke
behøver være et pas men derimod skal opfylde tilsvarende krav om
udsteder og indhold og dermed gælder hverken et dankort eller et
dansk sygesikringsbevis).

I praksis er det nok ikke noget stort problem i og med at der ikke
længere er paskontrol ved grænsen (heller ikke i lufthavnen ved indrejse
fra Schengen-området, fra de andre indre grænser i Norden har de jo
forsvundet for lang tid siden). Og man bliver vel ikke nægtet indrejse
selv om man ikke har et acceptabelt identitetsbevis, derimod skal man nok
regne med en del bureaukratisk bøvl hvis man bliver bedt om den slags.
(Med forbehold for personer med "ikke-nordisk" udseende, desværre.)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-09-04 10:42

"O-V R:nen" wrote

> [...]
> længere er paskontrol ved grænsen (heller ikke i lufthavnen ved indrejse
> fra Schengen-området, fra de andre indre grænser i Norden har de jo

Både og
Flybilletter udleveres kun ved passende legimation (fx Pas)
Desuden kan der være legimationskontrol i forbindelse med boarding (her er
Pas en glimrende ting)

- Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-09-04 23:38

On 16 Sep 2004 12:08:58 +0300, Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi
(O-V R:nen) wrote:

> [...]
>regne med en del bureaukratisk bøvl hvis man bliver bedt om den slags.
>(Med forbehold for personer med "ikke-nordisk" udseende, desværre.)
De "problemer" man støder i er ikke så meget myndighederne, med
derimod rejseselskaberne (færge/fly), i deres betingelser står der at
man skal kunne legitimerer på passende vis (De nævner
pas/kørekort/Finsk identitetskort). Jeg har altid skulle vise kørekort
og/eller pas ved køb af billetter. Jeg rejser gemmen ofte
Finland/Sverige, og i Sverige er de ligeglade med min identitet, men i
Finland skal den dokumenteres ved køb af billetter, også selv om de
altid har været booket i forvejen. Man undres, havde det været omvendt
ville det passe fint ind i billedet af Sverige.

/Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-09-04 19:46

[...]

[...]

Du må se fordægtig ud -jeg har rejst til og fra Finland adskillige gange
og har aldrig nogensinde blevet afkrævet så meget som et dankort med
billede.

--
ahw

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-09-04 22:32

------------klip-------
>Du må se fordægtig ud -jeg har rejst til og fra Finland adskillige gange
>og har aldrig nogensinde blevet afkrævet så meget som et dankort med
>billede.
Det kan bestemt ikke udelukkes. Jeg har dog lige spurgt min mor, og
hun syntes at jeg ser meget pæn ud.

/Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-09-04 09:05

> Det kan bestemt ikke udelukkes. Jeg har dog lige spurgt min mor, og
> hun syntes at jeg ser meget pæn ud.
'
Det minder om den person, der søgte job og som reference havde et brev
med fra sin mor! - men ærlig talt: hvorfor du skal vise legitimation ved
forudbestilling af billetter aner jeg ikke -jeg har aldrig skullet gøre
det nogensinde, når jeg har besøgt familien i landet.

--
ahw

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-04 10:31

Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi (O-V R:nen) skrev:

> [...]
> pas men derimod skal opfylde tilsvarende krav om udsteder og
> indhold og dermed gælder hverken et dankort eller et dansk

Sverige og Finland har været problembørn i forbindelse med den Nordiske
Pasunion, men de er såvidt vides blevet sat på plads.

Fra et af mine tidligere indlæg fandt jeg følgende:
http://www.politi.dk/PUBL/Schengeninformation/Schengen_information.htm
http://www.schengen.dk
http://www.eu-
oplysningen.dk/folketinget/paragraf_20/alle/20000265/?print=1
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/salen/F19_BEH1_50_7_3.htm

Som det fremgår af alle officielle udtalelser er det ikke nødvendigt
med rejselegitimation til de nordiske lande (=pas).

Udtalelserne fra den ambassade Gert har haft snakket
med beror formentligt på en svensk fejlfortolkning af
Schengensamarbejdet i forhold til den nordiske pasunion.

Af nederste link ovenfor fremgår bla. følgende:
"Nordiske statsborgere vil ved rejse i de øvrige nordiske
lande kunne legitimere sig ved forevisning af andre former
for personlige dokumenter som f.eks. kørekort, bankkort og
lignende. Det adskiller sig ikke fra situationen, som den
er i dag, når nordiske statsborgere rejser rundt i de øvrige
nordiske lande."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : O-V R:nen

Dato : 16-09-04 11:16

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> lignende. Det adskiller sig ikke fra situationen, som den
> er i dag, når nordiske statsborgere rejser rundt i de øvrige

Det er også sådan cirka hvad den finske politis www-sider siger:

"Medborgare i de nordiska länderna behöver inte visum eller
uppehållstillstånd när de vistas eller arbetar i Finland. En
medborgare i ett nordiskt land som reser direkt till ett annat
nordiskt land behöver inte pass eller någon annan identitetshandling.
Vid behov skall han eller hon dock kunna styrka sin identitet och att
han eller hon är medborgare i ett nordiskt land. Därför är det bra att
ha pass eller identitetskort med sig."

På den finske grænsekontrols sider står der derimod at der også kræves
(offentligt udstedt billed)legitimation for nordiske statsborgere
(men kun i den finske version, på svensk og engelsk står der bare
at der ikke kræves pas). Jeg holder fast ved det jeg skrev om
bureaukratisk bøvl...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-09-04 11:30

> [...]

> kræves (offentligt udstedt billed)legitimation for nordiske
> statsborgere (men kun i den finske version, på svensk og engelsk

Det er nok nogle reminiscenser fra de misforståelser Sverige og Finland
havde i forbindelse med deres indtræden i Schengen-samarbejdet.

> Jeg holder fast ved det jeg
> skrev om bureaukratisk bøvl...

Det kan godt være, men så må man jo se om Udenrigsministeriet igen vil
påpege reglerne overfor Finland og Sverige som de tidligere skulle have
gjort. Alternativt må Finland og Sverige udtræde af pasunionen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : O-V R:nen

Dato : 16-09-04 11:43

> Det er nok nogle reminiscenser fra de misforståelser Sverige og Finland
> havde i forbindelse med deres indtræden i Schengen-samarbejdet.

Njah, det er nok ældre end så. I firserne var det endnu helt klart også
det finske politis linie at man skulle have pas, kørekort eller ausweis
(og ikke blot fx biblioteks- eller fiskerikort) med sig selv i udlandet
selv om man var nordisk statsborger.

> Det kan godt være, men så må man jo se om Udenrigsministeriet igen vil
> påpege reglerne overfor Finland og Sverige som de tidligere skulle have
> gjort. Alternativt må Finland og Sverige udtræde af pasunionen.

Det hjælper nok ikke lige i det øjeblik man står foran en grænsebetjent.
(Pasunionen har nok stort set mistet sin praktiske betydning i dag.)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-09-04 08:41

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev:

> Man undres, havde det været omvendt
> ville det passe fint ind i billedet af Sverige.

Billedet af Sverige som forbudsland er ret misvisende. Tænkt bare på
allemandsretten, der har været i Sverige i jeg ved ikke hvor mange år.
I Danmark er vi først nu ved at få noget, der ligner i nogle få områder
i offentlige skove i den vestlige del af Danmark.

--
Morten http://miljokemi.dk