rugbrød / ciabattaboller
Fra : Ralph

Dato : 14-09-04 22:31

Søger en afprøvet opskrift, gerne fra een der har prøvet flere. Jeg bagte
meget rugbrød for 10-15 år siden har mistet - og glemt - opskriften, men jeg
KAN huske at jeg brugte mange forsøg inden det var "rigtigt".

Jeg kan huske noget med hele rugkerner, opblødte hørfrø, og knækkede
hvedekerner, og selvf. rugmel, hvedemel, en masse salt og surdej.

Min surdej er klar, så ..............

Hvis det fremmer lysten til at svare, så giver jeg da gerne lidt igen:

Jeg bager HVER dag en stang ciabattaboller, ungerne er vilde med dem, der
smutter 12-14 stks hver dag.

4 dl. vand, ½ pk gær, en spsk sukker, 1 lille spsk. salt, de er de eneste
faste mål, så kommer jeg 1-2 dl. "rigtig" durummel, evt. lidt majsmel, evt.
lidt rugmel eller grahamsmel og alm. hvedemel indtil det passer, hæve mindst
2 timer, lave en lidt tyk flute, begge hænder skyldes bagefter under den
kolde hane, gør fluten våd, og drys lidt durummel ud på toppen af fluten,
skære fluten i 12-14 stk. med en pizzaskærer og skrå hhv. den ene og den
anden side, så der bliver en masse trekanter

efterhæve ½ time

250 grader i 8 minutter

ca. arbejdstid 10 min.

Og så det sjove, en sådan omgang koster under en femmer.

--
venligst
Ralph

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 15-09-04 09:12

scripsit "Ralph" i news:414762ee$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Søger en afprøvet opskrift, gerne fra een der har prøvet flere.
>
> Jeg kan huske noget med hele rugkerner, opblødte hørfrø, og knækkede
> hvedekerner, og selvf. rugmel, hvedemel, en masse salt og surdej.

Kunne det være Nordkystens Klanbrød?

15 dl lunkent vand, 500 g hvedemel, 500 g rugmel og surdej
pladres sammen.

Tag surdej fra og sæt det i en lille bøtte i køleskabet.

200 g hørfrø, 200 g solsikkekerner, 200 g mere eller mindre
kvadrede rugkerner og 200 g ditto hvedekerner og 2 spiseskefulde
salt rodes i.

Hæver en dags tid og bages i to timer ved 180-200 grader.

Grundopskriften varierer vi med maltøl, -sirup m.m. Ligesom du selvfølgelig
kan ændre på mængderne, så de passer bedre til rugbrødsforme og
efterfølgende madkasserum. Madkassebrødene kalder vi djævlebrød. 666/mel*2 +
2 liter vand -> surdej fra -> 266/fuglefrø*4

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

www.aass.dk

Fra : Ralph

Dato : 15-09-04 21:37

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> scripsit "Ralph" i news:414762ee$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hæver en dags tid og bages i to timer ved 180-200 grader.

Nu er brødet i gang - har hævet i snart 5 timer - glæder mig til resultatet,
skal nok melde tilbage

--
venligst
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 17-09-04 17:14

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hæver en dags tid og bages i to timer ved 180-200 grader.

To (narj tre) ting:

Mange tak for en fin opskrift, smager godt.

Skal brødet efterhæve efter det er hældt i forme? Jeg synes det ligner lidt
en vulkan, altså hævet for hurtigt.

Hvordan får jeg skorpen lidt mindre sprød - ja jeg KUNNE lægge det i pose
før det er helt afkølet, men er der andre muligheder, dækkes med staniol
efter halv bagetid, vand i bradepande , eller??

--
venligst
Ralph