Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: modelskibe
Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-09-04 22:18

Jeg har taget et billede af to modelskibe som jeg gerne vil have kritik af:

Stor version: 321kB
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/skibe.jpg

Lille version 77kB
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/skibe-lille.jpg

Org version 2,7MB
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/skibe-stor.jpg

Modellerne bruges til at spille sejlskibskrig med. Skibene er fra
Napolionskrigen, og spillet omhandler både fiktive og historiske slag.
Modellerne er ca 45mm høje og er håndsamlet og malet.

Billedet er taget med Canon 300D og Tamron 28-70 2,8 opjektiv på 75mm ved
blænde 16, ISO 200 og lukketid 1,3s. Jeg har ikke tilført USM, prøvede men
fik ikke noget resultat jeg fandt bedre. Måske det kunne fjerne noget af den
uskarphed der er ved agterstævnen på det engelske skib (Agamemnon).

MVH
Frederik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-09-04 15:02

Frederik Thorup wrote:

> [...]

> prøvede men fik ikke noget resultat jeg fandt bedre. Måske det kunne
> fjerne noget af den uskarphed der er ved agterstævnen på det engelske

Når du nu selv be'r om det:
Kasser dog det billede. Et desktopbillede, der ikke bevæger, sig skal være
skarpt (fokuseret) og det er dit ikke.

Kunne du ikke selv se det?

Jeg vil umiddelbart tro at de fleste point'n'shoot-kameraer kunne gøre det
bedre.

vh
Jan

Fra : Frederik Thorup

Dato : 15-09-04 21:20

Jan Bøgh wrote:

> Når du nu selv be'r om det:

Det er jo li'som meningen med at lægge billedet op. Jeg blir jo ikke klogere
eller bedre uden input. Og da jeg ellers kun tager familiebilleder, som har
megen lille interesse udenfor den snævre kreds af familiemedlemmer, så
prøver jeg med dette.

> Kasser dog det billede. Et desktopbillede, der ikke bevæger, sig
> skal være skarpt (fokuseret) og det er dit ikke.

Det forstår jeg ikke helt. Det enese, som jeg ser det, der er uskarp er
agterstævnen på det venstre skib. Resten er da skarpt, i fokus. Eller er der
noget teknisk jeg har misforstået?

>Kunne du ikke selv se det?

Hvis man ser det i aktuel størrelse på en skærm, så jo. Men så er ALLE mine
billeder noget uskarpe. Selv dem jeg har taget med et lånt 28-75L. I en
fremkaldt A4 kopi af skibsbilledet synes jeg det er skarpt.

> Jeg vil umiddelbart tro at de fleste point'n'shoot-kameraer kunne
> gøre det bedre.

Det er ikke helt fair Jeg ville have skibene med, med en utydelig
baggrund. Den blå farve er en væg, med glasvæv på, og jeg ville ikke have
denne struktur med. Jeg prøvede også med en mindre brændvidde, men her blev
baggrunden for tydelig.

Og hvad der ligner et meget simpelt billede af to skibe der ligger helt
statisk, fandt jeg ud af faktisk var sværre end jeg havde regnet med at
tage. Jeg ville have tydelige skibe, med utydelig baggrund for at vise de er
"langt" fra land. Det skulle se ud som om der skete noget, derfor
kanon-røgen og den måde skibene står på. Jeg ville have skibene til at fylde
det hele, de skulle ikke virke om små blyskibe på billedet, derfor er
billedet taget let nedefra, hvilket er ret svært når de ikke er større.

Men hvad kunne jeg have gjort anderledes? Er der noget teknisk galt, som kan
rettes, skulle jeg komme forbi skibene en anden gang? Ville et andet
opjektiv tegne skarpere i denne situation? Et makro f.eks.?

Men tak fordi du svarede.

MVH
Frederik

Fra : Erik W.

Dato : 15-09-04 23:23

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rettes, skulle jeg komme forbi skibene en anden gang? Ville et andet
> opjektiv tegne skarpere i denne situation? Et makro f.eks.?

Et makro-objektiv ville give et smalt DOF, og det vil give dig mulighed for
at få skibene skarpe og baggrunden sløret.

Jeg synes der er nogle gode farver i billedet og hvis du kan tage det om så
det bliver skarpt, vil det da være et rigtigt godt billede (Nok mest
interessant for dem som spiller spillet). Du kan også gå den anden vej og
bruge et artistic filter som foreksempel dry brush, jeg prøvede lige og det
ser da sjovt ud. Det er så sjældent de der filtre kan bruges til noget
fornuftigt, men de kan bruges som allersidste chance for at gøre et uskarpt
eller pixeleret billede til at holde ud at se på. Og her gør det jo ikke
noget hvis det kommer til at ligne et billede fra 1795

Mvh Erik

Fra : Frederik Thorup

Dato : 16-09-04 00:00

Erik W. wrote:
> [...]
>
> Et makro-objektiv ville give et smalt DOF, og det vil give dig
> mulighed for at få skibene skarpe og baggrunden sløret.

Men hvor smalt? I dette billede drejer det sig om 10cm der skal være skarpt,
alt derudover skal være sløret.

> Jeg synes der er nogle gode farver i billedet og hvis du kan tage
> det om så det bliver skarpt, vil det da være et rigtigt godt billede

Men hvordan er det uskarpt? Jeg ser kun agterstævnen som uskarp, det er galt
nok, men er der slet ikke noget der er skarpt? (jeg spørger fordi jeg er
usikker som nybegynder) Ser man på vattet, så de tottet der stikker op,
står da helt skarpt mod den blå farve, så det er vel ikke opjektivet der er
noget galt med.

Mht. til at tage billedet om, for at få det helt skarpt. Så er jeg usikker
på hvad der vil få resultatet til at blive bedre. Billedet er taget med f16.
Går jeg to blænder ned til f32, som er det maksimale opjektivet kan klare,
så bliver der lidt mere dybdeskarphed, men tilsvarende syntes jeg det bliver
lidt mere uskarpt.

For at teste det lavede jeg en test med en linial skudt 45grader ind forfra
ved forskellige blænder. Jeg syntes selv det er svært at vuderer præcist
hvor meget større dybdeskarpheden bliver, men jeg syntes billedet bliver en
del sløret.

Advarsel begge billeder fylder 2,5MB
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/f16.jpg
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/f32.jpg

Begge billeder er tager i en stue oplyst ved indirekte sollys.
Billedet med skibene er taget ved indirekte belysning med en 500W halogen
lampe, alligevel er lukketiden ret lang 1,3s ved f16.

> (Nok mest interessant for dem som spiller spillet).

Selvfølgeligt. De er da også blevet glade og billedet hænger som A4 blandt
en del andre over de andre spil der spilles. Syntes nu alligevel godt vi
kunne se det her i gruppen, adskiller sig en del fra hvad man ellers ser.

MVH
Frederik