Andet multimedie
bentjuul 3670
Batch scanning
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 14-09-04 17:06

Hejsa

Jeg står lige og skal have scannet en bog, men har opdaget, at det faktisk
tager temmelig lang tid på en almindelig flatbed scanner, når man for hver
side skal gemme og navngive en fil og trykke på scan knappen. Så var det jeg
tænkte, at der må da findes et program, der kan lave en form for batch scan,
det vil sige hvor man bare indstiller opløsning mv. en gang og programmet
derefter bare scanner side efter side mens man selv og udfører det
uundgåelig manuelle arbejde med at vende sider.

Er der nogen der kender programmer hvor man kan lave sådan noget? Måske er
der nogen der har erfaringer med at scanne bøger?

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Tomasz

Dato : 14-09-04 18:52

"Morten Frederiksen" <mail@no.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der kender programmer hvor man kan lave sådan noget? Måske er
> der nogen der har erfaringer med at scanne bøger?

Hej

Jeg tror at OmnipagePro kunne du indstille til sådan automatik, men på den
anden side, hvis du ikke skal skanne flere af den slags ting, så er det
mange penge at ofre.

Er det måske en ideen at fotografere det i stedet for at skanne ?
Metoden er brugt på fx museer.

MVH
Tomasz

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 15-09-04 10:34

"Tomasz" <papusniak-hoho@hoho-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at OmnipagePro kunne du indstille til sådan automatik, men på den
> anden side, hvis du ikke skal skanne flere af den slags ting, så er det
> mange penge at ofre.

Ja, jeg leder efter noget der er gratis.

Men det har jeg faktisk allerede fundet. Det er godt nok lidt et hack, men
jeg fandt ud af at i den software (Epson Smart Panel), der fulgte med, kan
man gemme scanner indstillinger og navngive dem. Man kan så vælge flere af
disse gemte indstillinger og vælge at batchscanne dem. Jeg gemmer så bare de
samme scannerindstillinger under forskellige navne, og kan så scanne mange
sider med de samme indstillinger. Man skal da godt nok stadigvæk trykke lidt
en gang imellem, men det virker nu fortræffeligt.

Med venlig hilsen
Morten Frederiksen