Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede af lakseflue
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 02:51

Hejsa

En kammerat og jeg er ved at forberede en pjece med beskrivelser af diverse
fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1332474

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 14-09-04 05:54

Flot!
Meget flot billede!

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 12:14

Takker

MVH
Thomas

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-09-04 07:31

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Jeg synes at det er flot billede.
Jeg kunne måske godt tænke mig en anelse større skarphedsdybde til at
give mere definition af de fibre i undervinge og dækvinge, der er længst
væk.
Det er dog kun i kraft af en antagelse om at pjecen er af
information/uddannende art. Hvis den antagelse er korrekt, er det vel
vigtigt, at man kan se at enkelte fibre glinser hele vejen ud igennem
vingen.

Men hvad ved jeg?

--
Steen Suder

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 12:18

> Jeg kunne måske godt tænke mig en anelse større skarphedsdybde til at
> give mere definition af de fibre i undervinge og dækvinge, der er længst
> væk.

Her kan jeg godt være enig med dig. Problemet ved hele tricket var, at da
jeg tog billedet blæste der en lille pelikan, så vingen stod og vibrerede
hele tiden, derfor blev lukkerhastigheden rimelig vigtig.

> [...]
> information/uddannende art. Hvis den antagelse er korrekt, er det vel
> vigtigt, at man kan se at enkelte fibre glinser hele vejen ud igennem

Pjecen er endnu ikke helt færdigplanlagt, men vi snakker om, at
bindemønstret skal stå der, så det er som sådan kun en præsentation af
fluen. Men jeg er enig med din skarphedsdybdeantagelse, jeg må lige gentage
det en dag, hvor der er mindre vind.

> Men hvad ved jeg?

Rigeligt

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 07:57

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Jeg synes det er fladt og kontrastløst, der mangler noget sprøjt i
lyset og farverne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 12:20

> Jeg synes det er fladt og kontrastløst, der mangler noget sprøjt i
> lyset og farverne...

Takker for inputtet, det kan være jeg skal prøve og piske noget mere knald
på farverne i de polarrævshår

MVH
Thomas

Fra : driver

Dato : 14-09-04 08:55

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Om det er noget værd ? Du skriver at formålet er at lave et billede til et
kursus i den lokale lystfiskerforening. Prøv at spørge i
dk.fritid.lystfiskeri om det opfylder formålet.
mvh
driver

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 12:22

> Om det er noget værd ? Du skriver at formålet er at lave et billede til et
> kursus i den lokale lystfiskerforening. Prøv at spørge i
> dk.fritid.lystfiskeri om det opfylder formålet.

Jeg spørger nu sådan af rent fotografisk interesse. Tror at lystfiskerne
kunne være tilfredse med et billede af fluen i fluestikket, men jeg vil jo
gerne have det lidt anderledes end en standartpræsentation som er set 1000
gange før (selvom det er det her nok også )

MVH
Thomas

Fra : kv

Dato : 17-09-04 10:18

Det er set før.

Kig evt. i Michael Bech Hansens bog: "Størrelse er ikke alt".
Kan måske. være til inspiration...

Der er masser af gode fluebilleder taget efter samme opstillingsidé, som du
gør det.
Troede faktisk du havde fået ideen fra den bog )

mvh
KV

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-04 09:18

> [...]
> fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Skulle jeg "sælge" fluer, ville jeg ikke bruge en baggrund, der falder så
godt sammen med den fjerneste del af fluen. Jeg kan godt lide at baggrunden
er uskarp, bliv ved med det, men lidt større dybdeskarphed ville gøre hele
fluen skarp. Kunne du have bedre lys på fluen, ville det fremhæve den bedre.
Evt lidt modlys fra en reflektor.

Hvad med en fiske baggrund. Kan du ikke skaffe en eller anden lækker laks,
kan du bruge det billige trick: tag en plakat eller en god stor fiskekogebog
som baggrund (stadig uskarp)

En del fiskere har fluer siddende i deres hat. Kunne det være en ide ?

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 12:25

> [...]
> er uskarp, bliv ved med det, men lidt større dybdeskarphed ville gøre hele
> fluen skarp. Kunne du have bedre lys på fluen, ville det fremhæve den

Gode idéer du kommer med her, Bo, Steen er inde på samme problemstilling med
skarphedsdybden, og som sagt, det blæste ret meget den dag, så
polarrævshårene i vingen var ret levende Men jeg prøver og få makkeren
til at holde lidt reflektor og lidt

> Hvad med en fiske baggrund. Kan du ikke skaffe en eller anden lækker laks,
> kan du bruge det billige trick: tag en plakat eller en god stor
fiskekogebog
> som baggrund (stadig uskarp)

Jeg tager lige et smut i åen, så kan fluen også blive testet Nej, spøg
til side. Faktisk en sk... god idé du der kom med, den vil jeg lege videre
med.

> En del fiskere har fluer siddende i deres hat. Kunne det være en ide ?

Det var også en idé.

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 14-09-04 11:01

"Thomas Pedersen" skrev i
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1332474

Jeg kunn godt tænke mig at se det samme billede med en blållig baggrund -
gerne vand og himmel. De varme gule og røde nuancer ville stå kraftigere
frem på en blålig baggrund. Måske man kunne bruge en bundgarnspæl eller en
pæl på en bådebro istedet for træstubben.
Men når det er sagt, så fungerer billedet rigtigt godt som det er.

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 12:26

> [...]
> pæl på en bådebro istedet for træstubben.
> Men når det er sagt, så fungerer billedet rigtigt godt som det er.

Jeg skal nok prøve og lege med idéen. Jeg havde selv overvejet en tur til
kysten eller åen, for at få lidt mere fiskestemning i billedet. Tiden igår
var blot lidt begrænset, og det blev kun til en gang hurtige knipserier

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-09-04 12:52

"Thomas Pedersen"

> [...]
> var blot lidt begrænset, og det blev kun til en gang hurtige knipserier

Du ku' også lave det hjemme, med et landskabsfoto i baggrunden,
eller en slags "croma key" i PS hvor du lægger et billede i baggrunden,
det er måake lidt tricky med den slags motiv..? -max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-09-04 13:00

> Du ku' også lave det hjemme, med et landskabsfoto i baggrunden,
> eller en slags "croma key" i PS hvor du lægger et billede i baggrunden,
> det er måake lidt tricky med den slags motiv..? -max-

Idéen med landskabsfotoet i baggrunden er nok den letteste at gå til, rent
tidsmæssigt. Det tager en krig at klippe fluen ud i PS, men det kan lade sig
gøre. Men jeg må lige lege videre næste gang vi skal tage nogle billeder, vi
er ikke færdige med projektet endnu, og der skal tages mange flere billeder

MVH
Thomas

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-09-04 11:27

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
> er ikke færdige med projektet endnu, og der skal tages mange flere billeder

(Nu bliver det OT i fotogruppen, og OnTopic i grafikgruppen, men du får
lige den her alligevel:)

hvis du fotograferer dem på en ensfarvet baggrund som ikke kolliderer
med fluens farveskala så kan du fjerne baggrunden med et huk i photoshop
med enten magic wand eller simpelt hen select specific color (og jeg
ville godt nok også nødig "fritte" sådan en flue dér ).

Jeg synes i øvrigt at dit originale bud rigtigt godt, komplementerer
fluen og "sælger" den. Man får lyst til at finde sit grej frem med det
samme!

Det er flere mil bedre end det par eksempler der er set på en mere
neutral baggrund, som ikke i samme grad inspirerer til at man skal ud på
den naturoplevelse, som også "sælges" når der vises fiskegrej

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 15:33

"Thomas Pedersen" skrev i en meddelelse news:41464e93$0$196

> [...]
> fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Når nu billedet skal bruges af mennesker der interesserer sig for
fluebinderi, så burde billedet i det mindste være skarpt.
Jeg syntes det er meget svært at detjaljerne på denne flue.

--
mvh kajo

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-09-04 16:15

> [...]
> fluer. Pieren skal bruges til et kursus i den lokale sportsfiskerforening,
> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Hej Thomas.

Op i fluestikken med fluen, og så ellers lys på.
Eller ud til åen en solskinsdag, bore krogspidsen i en flot gren, og så i
gang med kameraet.
Eller det klassiske billede, med fluen sat fast i korken på fluestangen.
Eksperimenter endelig, det skal nok blive godt.
Jeg synes at den grønne baggrund falder lidt i eet med hårmaterialet i
vingen, så en anden baggrund vil nok hjælpe på kontrasten mellem
vingemateriale og baggrund.

Knæk og bræk med projektet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : NB

Dato : 14-09-04 18:17

Under "fluestikken" på denne side er der flere fotos af fluer, der efter min
mening gør det væsentligt bedre http://www.skj-lf.dk/

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-04 19:46

"NB" <nanna.ireneFJERN@DETTEc.dk> wrote in message
> Under "fluestikken" på denne side er der flere fotos af fluer, der efter
min
> mening gør det væsentligt bedre http://www.skj-lf.dk/

Njahh...

Der er en hel del, der bare er lagt på et bord og knipset med en blitz, og
de siger ikke mig noget. Men de to Keld Winther har taget, med fluen i
stikken, er bedre.

Fra : NB

Dato : 15-09-04 19:03

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en hel del, der bare er lagt på et bord og knipset med en blitz, og
> de siger ikke mig noget. Men de to Keld Winther har taget, med fluen i
> stikken, er bedre.

Ja, det var faktisk også dem jeg mente han er min svoger og de er taget
met et kr.1.500,- Olympus - ganske godt gået synes jeg.

ab

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-09-04 00:59

"Aragorn Elessar" <Aragorn@wellesK75.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes at den grønne baggrund falder lidt i eet med hårmaterialet i
> vingen, så en anden baggrund vil nok hjælpe på kontrasten mellem

Hej Aragorn (interessant navn )

Takker for idéerne. Jeg har været igang med fluerne i fluestikket idag, men
jeg får ikke kigget på billederne af dem i nat Men, hvis de er noget
værd, kan det da godt ske at jeg lige fikser en hurtig side med dem.
Idéen med åen har min fluemakker og jeg også snakket om, jeg foreslog
kysten, men laksefluer skal vises ved åen (helst elven, men det er lidt
voldsomt )

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-09-04 21:23

Thomas Pedersen wrote:

> men vil gerne høre input om et billede som dette, vil være noget værd:

Hej Thomas prøv at se her, jeg har lavet et eksperimet, det er tre
billeder af den samme flue, men med forskelligt lys og baggrund.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/lystfiskeri/_lakseflue-05.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/lystfiskeri/_lakseflue-06.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/lystfiskeri/_lakseflue-07.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-09-04 00:56

> Hej Thomas prøv at se her, jeg har lavet et eksperimet, det er tre
> billeder af den samme flue, men med forskelligt lys og baggrund.

> [...]

Hej Niels.

Ja, det er sjovt at se, hvor meget en baggrund gør for billedet, jeg synes
billede nr. 2 er det mest stilrene, også fordi fluen bliver separeret godt
fra baggrunden og detaljerne i fibrene kommer frem. Jeg har faktisk selv
været igang med at lege med fluerne idag, og beholdte dem i fluestikket. Nu
skal jeg bare lige have billederne behandlet, men det bliver nu ikke i nat
jeg gør det, men skal nok linke til dem når det kommer så vidt.
I hvert fald spændende at se, hvad du fik ud af det, og også en god
inspiration.

MVH
Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-04 08:24

Thomas Pedersen wrote:

> Ja, det er sjovt at se, hvor meget en baggrund gør for billedet, jeg synes
> billede nr. 2 er det mest stilrene, også fordi fluen bliver separeret godt
> fra baggrunden og detaljerne i fibrene kommer frem.

Du kan jo gøre som Nielse gjorde ved Billede nr. 2 ved at bruge
"komplementær farve"* som baggrund.

Det er farver som står "modsat" på farveskalaen.
*: mener, at det hedder komplementær farve.

fx rød - blå som du ser på billede 2.