Hvilken udbyder ?
Fra : Jan

Dato : 13-09-04 21:31

Hej NG

Jeg er flyttet på landet. Nærmere betegnet 8 km uden for Odense C, i
Agedrup.
Jeg har nu prøvet Tele2, Cybercity og TDC. Ingen af de tre udbydere kan/vil
levere
ADSL med bare minimumshastighed. Årsagen er at telefonlinien er af dårlig
kvalitet. Der er for stor dæmpning på signalet, siger de. Og da der ikke er
leveringspligt på bredbånd, vil TDC ikke skifte kablet.

Jan Larsen

Fra : Jan

Dato : 13-09-04 21:51

Tja hvad skete der lige ? Så jeg fortsætter her.
Jeg har også prøvet Sonofon med deres FWA. Der er for mange træer i mellem.
Så det store guldspørgsmål:

Skal jeg leve med et 56 K eller ISDN resten af mine dage ?

Eller har I et andet forslag til bredbånd i mit område (5320)

hjælp !

Med venlig hilsen

Jan Larsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-09-04 17:19

Jan skrev:

>Skal jeg leve med et 56 K eller ISDN resten af mine dage ?

Har du isdn nu?

Så kan du muligvis få adsl, hvis du skifter til pstn (alm. analog
telefoni).
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 22:04

Jan skrev:

>Jeg har nu prøvet Tele2, Cybercity og TDC. Ingen af de tre udbydere kan/vil
>levere ADSL med bare minimumshastighed.

Så kan andre heller ikke. Du er nok henvist til ISDN som den
bedste mulighed.

--
Bertel

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 13-09-04 22:58

Hej Jan,

> ADSL med bare minimumshastighed. Årsagen er at telefonlinien er af
dårlig
> kvalitet. Der er for stor dæmpning på signalet, siger de. Og da der
ikke er

Hvis du bor nær andre, kunne du jo overveje at over/be-tale naboen til
at købe et ADSL-abonnement, som du så kunne dele med ham via WLAN eller
kabel?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 14-09-04 08:34

> [...]
er
> leveringspligt på bredbånd, vil TDC ikke skifte kablet.

Opret nogle flere telefonabonnementer (det koster godt nok). Så bliver de
nødt til at trække et nyt kabel.
Bestil så ADSL på det nummer som ligger på den nye linie.

Niels Dybdahl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-04 11:12

Niels Dybdahl skrev:

>Opret nogle flere telefonabonnementer (det koster godt nok). Så bliver de
>nødt til at trække et nyt kabel.

Gør de? Er der forsyningspligt på linje nummer 2?

Hvad gør man hvis man har tegnet fem abonnementer og man
alligevel ikke kan få ADSL?

--
Bertel

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-09-04 08:28

> Gør de? Er der forsyningspligt på linje nummer 2?

Det ved jeg ikke om der er. Det kan muligvis afhænge af om det er samme
person/husstand som bestiller eller ej.

> Hvad gør man hvis man har tegnet fem abonnementer og man
> alligevel ikke kan få ADSL?

Jeg tvivler på at TDC vil trække en ny linie som ikke kan bruges til ADSL.
Det er trods alt ADSL de skal leve af i fremtiden. Men det kan da godt være
at man er uheldig...
Jeg tvivler dog på at der går mere end en linie ind i Jans hus, da
selskaberne ellers ville have været nødt til at have en mand ud for at måle
de andre linier, men det kan være jeg tager fejl på det punkt. Men hvis det
er korrekt, er de nødt til at trække nyt kabel allerede med et ekstra
telefonabonnement.

Men bortset fra det synes jeg at forsyningspligten burde ophøre i dag hvor
vi har FWA og mobiltelefoner. Hvorfor skal vi andre betale for at folk på
landet får lagt kilometervis af kabel og for at Jan får en ekstra linie.
Folk som bor i lejlighed har mulighed for meget billigere Internet og
telefon end andre, så der er allerede forskelsbehandling.

Niels Dybdahl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-04 08:32

Niels Dybdahl skrev:

>Jeg tvivler på at TDC vil trække en ny linie som ikke kan bruges til ADSL.

Hvis der er forsyningspligt, kan de blive nødt til det. Det kan
jo være at signalet ved sidste kontaktpunkt før Jan er for svagt
i sig selv.

>Men bortset fra det synes jeg at forsyningspligten burde ophøre i dag hvor
>vi har FWA og mobiltelefoner.

Det forstår jeg ikke. ISDN er den eneste netteknik som garanteret
virker overalt (foruden naturligvis analoge modemmer, men de har
ulemper som ISDN eliminerer, og de er afhængige af de samme
linjer).

>Hvorfor skal vi andre betale for at folk på
>landet får lagt kilometervis af kabel og for at Jan får en ekstra linie.

Jeg tror ikke på at der er forsyningspligt ud over én linje.

--
Bertel

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 15-09-04 09:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg tror ikke på at der er forsyningspligt ud over én linje.

1 PSTN og 1 ISDN siger loven.

--
Med venlig hilsen Jan G. Nielsen

Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 16-09-04 08:23

> 1 PSTN og 1 ISDN siger loven.

Ved du om det er per husstand, per person eller per matrikel ?

Niels Dybdahl

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 16-09-04 21:24

Niels Dybdahl wrote:

> Ved du om det er per husstand, per person eller per matrikel ?

Husstand.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-09-04 14:30

ND> Jeg tvivler på at TDC vil trække en ny linie som ikke kan bruges
ND> til ADSL.

Der er så vidt jeg kan regne ud ikke noget i vejen for at TDC trækker
en 4-tråds og sætter en ISDN-30 op. Den kan så give 30 analoge linjer,
men ingen ADSL.

Eller, for den 2. analoge linjes vedkommende, bare sætter en ISDN-2
op.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-09-04 14:49

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> writes:
>Der er så vidt jeg kan regne ud ikke noget i vejen for at TDC trækker
>en 4-tråds og sætter en ISDN-30 op. Den kan så give 30 analoge linjer,
>men ingen ADSL.

Man kan ikke provisionere en telefonlinje via ISDN. Men man kan
godt levere to telefonlinjer på ét sæt kobber.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-09-04 00:15

On Wed, 15 Sep 2004 13:49:28 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard wrote:

> Man kan ikke provisionere en telefonlinje via ISDN. Men man kan
> godt levere to telefonlinjer på ét sæt kobber.

I praksis er det naesten det samme - det er samme fysiske encoding
etc ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-09-04 00:18

On Wed, 15 Sep 2004 09:28:07 +0200, Niels Dybdahl wrote:

> [...]
>
> Jeg tvivler på at TDC vil trække en ny linie som ikke kan bruges til
> ADSL. Det er trods alt ADSL de skal leve af i fremtiden. Men det kan

Hvis TDC skal levere telefon linie nr. 2, saa ligger der sikkert
allerede et parallet par til naermeste fordeler skab, og derfra videre
til centralen, ergo samme som den eksisterende linie.

Hvis man bestiller flere linier, saa skal der paa et tidspunkt graves
fra ens hus/lejlighed til naermeste fordeler eller maaske hovedfordeler,
men naeppe hele vejen til centralen, saa maaske faar man en linie som er
bedre til ADSL, men det er langt fra sikkert.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-09-04 17:19

Niels Dybdahl skrev:

>Opret nogle flere telefonabonnementer (det koster godt nok). Så bliver de
>nødt til at trække et nyt kabel.

Hmm, ja et eller andet sted fra, men det svage led kan jo godt
ligge inden dette sted.
--
Knud

Fra : JSM

Dato : 14-09-04 08:47

"Jan" <Spørg@jan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> leveringspligt på bredbånd, vil TDC ikke skifte kablet.

Prøv at høre Sonofon om muligheden for trådløst bredbånd (FWA) på din
adresse. Du kan læse mere om det her :
http://www.sonofon.dk/erhverv/produkter/internet/sonofon_bredbaand/index.shtml .
Citat fra siden : " Bemærk, at SONOFON ofte er i stand til at levere
Bredbånd på lokationer hvor der ikke kan leveres Bredbånd via ADSL eller
SHDSL, da vi kan levere Bredbånd via trådløs forbindelse(FWA), hvor der
opsættes en mindre antenne på installationsadressen. Det betyder at vi kan
levere i landområder langt fra TDC-centraler og på lokationer, hvor det er
vanskeligt at fremføre kobber."
Det hedder sig ganske vist at det er et erhvervsprodukt, men jeg kender 2
privatpersoner som har FWA derhjemme og er tilfredse med det.

mvh
Jesper

Fra : Jan

Dato : 14-09-04 19:47

Hej allesammen

Først skal jeg lige nævne at FWA fra sonofon er prøvet. Der står mange træer
i vejen. Men afstanden er også for lang. Der er over 8 km til senderen (max
afstand 8 km siger sonofon)
Til den nærmeste nabo er der over 500 meter.(som i øvrigt er ældre
mennesker, som vist ikke ved, hvad en pc er) Så den med at få naboen til at
oprette ADSL dur vist heller ikke.
Jeg har som tidligere nævnt ikke ISDN endnu.
Ang. oprettelse af flere numre, har det nuværende kabel 2 par ledere.
hvilket, i mine øjne, betyder at der skal oprettes mere end 2 abbonnenter på
adressen før end at TDC skifter kablet. Dette i sig selv vil betyde en ikke
ubetydelig meromkostning før end at jeg måske vil kunne få ADSL.
Så i den sammenhæng vil ISDN være billigere.
Men det sjove ville være at kunne være online konstant, uden at skulle tænke
på telefonregningen.
Til sidst men ikke mindst, undrer det en, at det "at bo på landet" ikke er
længere væk end 8 km fra odense centrum.

Lad mig endelig høre hvis der er andre gode forslag.

Med venlig hilsen

Jan Larsen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-09-04 08:38

> Ang. oprettelse af flere numre, har det nuværende kabel 2 par ledere.

Har TDC også målt på det andet par ?

> [...]

ikke
> ubetydelig meromkostning før end at jeg måske vil kunne få ADSL.
> Så i den sammenhæng vil ISDN være billigere.

2 ekstra abonnementer (eller du har måske slet ikke noget telefonabonnement
endnu ?) koster 1900 kr i oprettelse plus 1428 kr i abonnement. Det er
mindre end 1 års ADSL abonnement. Men du er selvfølgelig ikke 100% sikker på
at den nye linie vil være ADSL duelig. Er der i øvrigt nogen som har været
ude for at en ny linie ikke kunne bruges til ADSL ?
Ved lavt forbrug vil ISDN altid være billigere og ved lavt forbrug vil man
ikke mærke den store forskel. Jeg har selv anvendt ISDN indtil min
internetregning blev højere end hvis jeg havde ADSL.

> Lad mig endelig høre hvis der er andre gode forslag.

Hvis du har et lavt forbrug så er der selvfølgelig GPRS (10 kr/MB) og UMTS.

Niels Dybdahl