Lidt om DIS-Danmark, øl og interessepleje
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-09-04 21:18

Da jeg her til aften sag og kiggede på Danske Ølentusiasters
hjemmeside (www.ale.dk), faldt jeg over et stillingsopslag, hvor
foreningen søger en ny webmaster. Dette opslag (kan læses i PDF-format
http://www.ale.dk/Stillingsannonce_webmaster.pdf) er interessant, for
det afspejler på mange måder en del af de tanker jeg altid har gjort
mig om hvordan DIS-Danmark burde drives.

Et par stikord:

Foreningen har 9.000 medlemmer, der hver betaler 300 kr. om året i
kontingent.

Man indkøber og driver eget avanceret IT-system, så mangel redaktører
og aktive kan arbejde sammen og redigere en dynamisk hjemmeside
samtidigt.

Man bekender sig som værende en interesseorganisation og arbejder
aktivt for foreningens formål - at få bedre øl i Danmark, bl.a. ved at
tilbyde konceptet "Den frie Hane" til udskænkningssteder.

Foreningen har 51 lokalafdelinger.

Man udsender pressemeddelelser om foreningens mening og kommentarer
til aktuelle emner.

- og bla, bla, bla....

Det var i al beskedenhed endnu et oplæg til en gang mudderkastning om
DIS-Danmark, som jeg synes forsømmer at udnytte det faktum, at
foreningen har 4.500 medlemmer. Bortset fra et blad 4 gange om året,
en hjemmeside og noget benarbejde i forbindelse med DDD (online
folketællinger), mener jeg ikke man kan sige at medlemmerne får ret
meget, men de betaler jo så heller ikke mere end 100 kr. om året.

Een ting er at det enkelte medlems udbytte er minimalt, men hvad værre
er: DIS kunne være vores allesammens (for medlemmerne ville strømme
til) talerør i debatter om arkivadgang, DDA's skamløse rovdrift på
ulønnede frivilliges bidrag til den fælles database med folketællinger
(som DDA derefter sælger kopier af til både indtasterne selv og
forskere) og andet af interesse for genealogien i Danmark.

Der er mange ting - senst diskuteret er driften af "arkivalier online"
- som DIS med stor fordel og vægt kunne blande sig i, men har vi
nogensinde hørt et pip fra bestyrelsen om noget som helst
kontroversielt? Næj!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 20:48

> [...]
> det afspejler på mange måder en del af de tanker jeg altid har gjort
> mig om hvordan DIS-Danmark burde drives.

Kurt - jeg har altid ment at dine ideer er fine.

> [...]
> Foreningen har 51 lokalafdelinger.
> Man udsender pressemeddelelser om foreningens mening og kommentarer

Ja der er store lighedspunkter med DIS - lige bortset fra kontigent
størrelsen.
Hertil bør vel også foreningerne Sammenslutningen af Slægtshistoriske
Foreninger og Samfundet for dansk genealogi og Personalhistorie medtages -
der alle samarbejde om bl.a. "Hvem Forsker Hvad".

Måske er tiden inde til en paraply organinsation eller en sammenlægning,
hvormed fælles kræfter kan anvendes i sagens tjeneste - til fordel for den
historieskrivning der gøres enten i form af slægtsforskning eller
lokalhistorisk forskning. Hvilket ofte gøres i et samspil/samarbejde med
arkiverne lokalt eller ved landsdelarkiverne.

> [...]
> folketællinger), mener jeg ikke man kan sige at medlemmerne får ret
> meget, men de betaler jo så heller ikke mere end 100 kr. om året.

Jeg mener at medlemmer for meget for et beskedet beløb på 100 kr. Skulle der
ydes mere kan det kun ske ved at frivillige yder mere eller der købes mere
til medlemmerne - hvilket betyder en kontigent forhøjelse.
Jeg anbefaler meget gerne et medlemsskab af DIS - hvilket jeg aktivt ved
flere lejligheder har gjort i mine nyhedbreve om Brothers Keeper.
Men kære Kurt - inden du krititere DIS mere - ville et medlemsskab og en
deltagelse på generalforsamlingen være det første step mod ændringer - det
er beslutningerne træffes. Ret mig hvis du er medlem af DIS - men det mener
jeg du tidligere har udtrykt at du ikke er.

> [...]
> (som DDA derefter sælger kopier af til både indtasterne selv og
> forskere) og andet af interesse for genealogien i Danmark.

Helt enig i dette!!!
Vil da også gerne bidrage på en eller anden måde - om ikke andet i form af
et øget kontigent - f.eks. 3-400 kr. pr. år.

> [...]
> - som DIS med stor fordel og vægt kunne blande sig i, men har vi
> nogensinde hørt et pip fra bestyrelsen om noget som helst

Måske skyldes det ikke manglende lyst - men at debatten ofte bliver person
fikseret. Så hvis debatten går på sagen og ikke så meget person fikseret
tror jeg der er positive takter der vil være med til din ide om en bedre
mulighed for indflydelse og det gerne gennem DIS-Danmark.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - oxholm@bk6.dk - www.brotherskeeper.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-09-04 21:33

Uden at det skal forstås som nogen irettesættelse vil jeg lige nævne
at denne tråd også er blevet kopieret over til DIS-Danmarks forum,
hvor jeg selv synes at den videre debat bør fortsætte - hvis det da er
meningen at der måske skulle ske nogen forbedring af foreningens
virke.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=2502&t=2502

Lars Erik Bryld

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 16-09-04 19:49

Lars Erik Bryld skrev:
> [...]
> hvor jeg selv synes at den videre debat bør fortsætte - hvis det da er
> meningen at der måske skulle ske nogen forbedring af foreningens

... og dermed afskære de, der ikke er så heldige at ha' bredbånd, men
sidder for enden af en telefonline med et "gammeldags" modem, fra følge
og eventuelt deltage i debatten...

Selv ser jeg sjældent DIS-Forum, da det koster dyr telefontid at skulle
læse og evt. besvare opslag on-line.

DIS-Forum er som bekendt en opslagstavle, som efter min mening kun egner
sig til korte opslag, efterlysninger og lignende.

Havde det nu været en postliste, havde sagen stillet sig anderledes.

Jørgen Dorch [DIS medlem 4801]
<dorch via get2net.dk>

Fra : Martin Henriksen

Dato : 17-09-04 19:58

"Jørgen Dorch" <user@domain.net> skrev i en meddelelse

KLIP---

[...]

Hej Jørgen
Jeg sidder også med et telefonmodem (ISDN)
Siderne i DIS-Danmark Forum kan læses offline. Jeg går ind, ser hvad der
har interesse og henter siden. Når telefonenr er lukket og slukket kan jeg i
ro
og mag læse teksten.

Hvis jeg vil sende noget, skriver jeg teksten offline og trykker på
send. Så etableres der kontakt og teksten sendes.
Jeg må dog indrømme, at Aneefterlysning, Tydning og Markedsplads
får en noget overfladisk behandlindg, da der jo vil gå nogen telefontid
hvis alt skulle hentes
-- Så, du har delvis ret

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 08-10-04 11:17

On Thu, 16 Sep 2004 20:49:03 +0200, Jørgen Dorch <user@domain.net>
wrote:

> [...]
>
>DIS-Forum er som bekendt en opslagstavle, som efter min mening kun egner
>sig til korte opslag, efterlysninger og lignende.

Hørt, hørt!!

DIS' egne medlemsundersøgelser viser jo også altid, at det ikke lige
er de teknologisk mest avancerede i medlemsskaren.

Der ligger ikke nogen fordømmelse i udsagnet. Det typiske medlem
bruger gerne en lidt ældre og mindre computer (måske arvet fra
ungerne!), måske med W-98 eller W-95, og et modem....

Prøv selv at gå på DIS-siden og se, hvor mange der har e-mail og
relativt få, der har en hjemmeside (af hvilke ikke så få links iøvrigt
er "døde").

Venligst
John

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 08-10-04 11:17

On Tue, 14 Sep 2004 21:48:21 +0200, "Chris G. Oxholm Sørensen"
<oxholm-snabel-a-oncable.dk> wrote:

snip
> [...]
>er beslutningerne træffes. Ret mig hvis du er medlem af DIS - men det mener
>jeg du tidligere har udtrykt at du ikke er.

Det er jeg lodret uenig med dig, Chris, i....!!

I princippet jo, men i i praksis absolut et nej!

Det støtter jeg på en selvoplevelse af flere GF'ere, senest den
forrige år i Tåstrup, hvor bestyrelsen netop udstillede hele sin
lukkethed og forstokkethed. Og beslutningerne ER truffet på forhånd...

De gik endda så - uanstændigt - vidt, at de i "anden halvleg" (efter
pausen) beskyldte opponenterne - heriblandt Otto Chr. Thygesen - for
at have skræmt det publikum væk, som netop havde benyttet pausen til
at absentere sig. De stillede ikke selv spørgsmålet, om det var deres
egen optræden, der var for kedelig, eller....

Jeg hører til dem, der - trods alt - stadig er medlem, og jeg synes -
ligesom Kurt vel egentlig gør (det viser hans indlæg i denne tråd) og
du, at DIS er en OK forening. Men vi savner altså hårdt noget
initiativ og en fremdrift. Så kunne vi nemt nå op på det tidobbelte i
medlemstal!

Jeg savner også i extrem grad, at DIS gør op med sine holdninger og -
som jeg tidligere har formuleret det - bli'r et Slægtsforskerne FDM.
Altså netop kan bide politikere og navnlig embedsvældet lidt mere i
haserne.

Måske der også til den tid vil være mere ved at komme til
Generalforsamlingen....?

Venligst
John