Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digitalt kamera
Fra : Svend Erik Have

Dato : 12-05-01 10:28

Jeg er i overvejelse om at købe et digitalt kanera lidt i den lave ende af
prisskalaen og har i denne forbindelse nogle spørgsmål, som nogen vel kan
svare på:

Hvor stor forstørrelse på papir kan man gå op til med de forskellige
megapixels uden nævneværdig uskarphed?

Er der samme kvalitet i det færdige billede ved samme megapixel, men ved
forskellige kamerafabrikater/modeller?

Fra : Karsten Olesen

Dato : 12-05-01 19:31

"Svend Erik Have" <have_se@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svare på:
>
> Hvor stor forstørrelse på papir kan man gå op til med de forskellige
______________________________-

Til en 60 års fødselsdag tog jeg et udsnit af et billede taget med mit
Olympus 1.3 MegaPixel kamera.

Dette udsnit som var max 1/4 af det oprindelige størrelse
blev blæst op på et stykke A3 papir.

Klart uldent...men på afstand ret hæderligt...og
lidt efterbehandling gjorde kun billedet bedre,
stadig uldent, men med forbavsende få pixel-firkanter
alt taget i betragtning..

Jeg har set et 10x15 med 1.3 mio.pixels, og
det ser faktisk temmelig godt ud, da det
blev printet på et HP 990 Cxi med photorett III.

MVH

Fra : The Webcat

Dato : 12-05-01 19:49

> Hvor stor forstørrelse på papir kan man gå op til med de forskellige
> megapixels uden nævneværdig uskarphed?

1 MP - 10x15
2 MP - 13x18
3 MP - 20x30

> Er der samme kvalitet i det færdige billede ved samme megapixel, men ved
> forskellige kamerafabrikater/modeller?

Ja, optik kvalitet spiller en absolut stor rolle. Du kan f.eks opnå bedre
forstørrelse med Olympus C-2500 (2,5 MP) end med f.eks Canon S20 (3,3 MP).

Hvis du vælger et kamera med fast brændvidde (uden optisk zoom) får du
"oftest" et godt objektiv til lav pris. Olympus har nogle af de bedste
objektiver på deres kamera