Oliven-olie
Fra : NFL

Dato : 13-09-04 19:17

Hej.

Jeg har hørt, at oliven-olie skulle være sund fedt, men er solsikkeolie ikke
også det? Og kan man bruge oliven-olie til stegning? Jeg kan mindes noget
om, at jeg engang har hørt at nogle olietyper bliver usunde ved
stegning/høje temperaturer, kan det være rigtigt?

Nicolai

Fra : Peter Westh

Dato : 13-09-04 21:11

"NFL" <news2004@mailme.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> om, at jeg engang har hørt at nogle olietyper bliver usunde ved
> stegning/høje temperaturer, kan det være rigtigt?

Den ultra-korte version af historien om sunde fedtstoffer lyder cirka sådan
her:

Der findes to slags kolesterol i blodet: LDL-kolesterol (den Lede) og
HDL-kolesterol (Den Hyggelige). Den lede er skadelig, den hyggelige or god.

Fedstoffer kan inddeles i tre grupper: Mættede, enkeltumættede og
flerumættede.

- De mættede fedstoffer, som smør og fedtet i kød, får mængden af det lede
kolesterol til at stige.
- De enkeltumættede får mængden af det Hyggelige kolesterol til at stige. -
De flerumættede mængden af både det Hyggelige og det lede til at falde.

Olivenolie indeholder overvejende monoumættet fedt, medens Solsikkeolie mest
indeholder flerumættet fedt.

Så de er begge sunde fedstoffer, men det er fornuftigt at få rimelige
mængder af både enklet- og flerumættede fedstoffer. En kost med udelukkende
flerumættet fedt kan reducere mængden af det Hyggelige kolesterol så meget,
at det faktisk øger risikoen for hjertekarsygdomme osv.

De officeielle anbefalinger er, at bør får max 30 procent af sin energi fra
fedt, fordelt på under 10% fra Mættet fedt, 10-15 % fra Enkeltumættet fedt
og 7-10 % fra flerumættet fedt.

Olivenolie er vældig varmestabilt, og fint at stege i. Det er især de
flerumættede fedstoffer, som kan ødelægges af for høje temperaturer. Og så
smager det kanongodt.

Læs mere på http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

MVH

Peter

Fra : NFL

Dato : 14-09-04 20:51

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message

> Olivenolie er vældig varmestabilt, og fint at stege i. Det er især de
> flerumættede fedstoffer, som kan ødelægges af for høje temperaturer. Og så
> smager det kanongodt.

Tak for det gode svar.

> MVH
>
> Peter

Nicolai

Fra : Harry Lund

Dato : 15-09-04 19:43

Fint svar , men gvad med jordnøddeolie og sesamolie som jeg bruger meget
af( ikke det sidste)??

Fra : Peter Westh

Dato : 16-09-04 07:30

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Fint svar , men gvad med jordnøddeolie og sesamolie som jeg bruger meget
> af( ikke det sidste)??

Jordnøddeolie har også et ret højt indhold af enkeltumættet fedt. Sesamolie
så vidt jeg ved mest flerumættet fedt. Det står på flasken.

Jeg kan anbefale følgende. Den er ret gammel, men vist stadigvæk gyldig.

61.38
Tholstrup, Tine
Sunde fedtstoffer : forebyg kolesterolproblemer, overvægt og kræft / Tine
Tholstrup ; illustrationer af Mette Langebæk. - Kbh. : Høst, 1988. - 157
sider : ill. ; 22 cm

/Peter

Fra : Harry Lund

Dato : 16-09-04 17:42

Jo men , har det overhovedet nogen betydning? Eks. jordnøddeolie bruges i
Kina og andre steder i østen af ca 1,5 millard menensker hver eneste dag i
deres madlavning. En anden sag i samme genre. Æg skal spises med måde sagde
myndighederne for nogle år siden ( før salmonella-psyken) og færringer
spiser masser af æg.
Er det ikke lidt overdrevet det der?????
Venligst