Breakbeat spørgsmål #124876 og 124877
Fra : Sune Salminen

Dato : 13-09-04 18:28

Jeg har før haft held med at spørge her i gruppen om breakbeats, så her
kommer et par til.

I LL Cool J's "Mama said knock you out" kan jeg identificere beatet fra
Funky Drummer og "aahh ahhh" koret fra et Sly & The Family Stone nummer
jeg har glemt hvad hedder.
Men hvor kommer breakbeatet med den karakteristiske, "fejende"
komprimerede hi-hat fra?
Jeg synes jeg har hørt det brugt i mange andre sammenhænge men jeg kan
ikke lige komme i tanker om hvor.

Og breakbeatet i 'New Jack Hustler' med Ice T, hvor er det fra?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Troels

Dato : 13-09-04 20:36

> I LL Cool J's "Mama said knock you out" kan jeg identificere beatet fra
> Funky Drummer og "aahh ahhh" koret fra et Sly & The Family Stone nummer
> jeg har glemt hvad hedder.

Trip to your heart?

> Men hvor kommer breakbeatet med den karakteristiske, "fejende"
> komprimerede hi-hat fra?

Chicago Gangsters - Gangster Boogie fra Blind over you fra 1975

> Og breakbeatet i 'New Jack Hustler' med Ice T, hvor er det fra?

James Brown - Blues and pants, Sly & the Family Stone - You Can Make it if
You Try og Bobbi Humphrey - Jasper Country Man skulle vist ligge til grund
for den sang...

På den anden side. Hvad ved jeg om det dersens rockmusik? Jeg gætter jo
bare....

/Troels

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-09-04 21:07

Troels wrote:

> Trip to your heart?

Det skal nok passe!

> Chicago Gangsters - Gangster Boogie fra Blind over you fra 1975

Det er rigtigt at der er en sample fra Gangster Boogie (kender godt det
nummer), men det er ikke det nummer beatet med den 'fejende' hi-hat
stammer fra.

> James Brown - Blues and pants, Sly & the Family Stone - You Can Make
> it if You Try og Bobbi Humphrey - Jasper Country Man skulle vist
> ligge til grund for den sang...

Smukt! Jeg kigger på det.

> På den anden side. Hvad ved jeg om det dersens rockmusik? Jeg gætter
> jo bare....

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Troels

Dato : 13-09-04 23:14

> Det er rigtigt at der er en sample fra Gangster Boogie (kender godt det
> nummer), men det er ikke det nummer beatet med den 'fejende' hi-hat
> stammer fra.

Gætter lige igen så. Sly & the Family Stone - Sing a Simple Song? Den skulle
være samplet vidt og bredt..

/Troels

Og nu kan du sgu lige så godt få linket http://www.the-breaks.com/

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-09-04 23:30

Troels wrote:

> Gætter lige igen så. Sly & the Family Stone - Sing a Simple Song? Den
> skulle være samplet vidt og bredt..

Det er den også, men det med 101% sikkerhed er ikke den.
Nu fik du mig til at huske Arrested Development. Adddrk!!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-09-04 00:44

Sune Salminen wrote:

> Det er den også, men det med 101% sikkerhed er ikke den.
> Nu fik du mig til at huske Arrested Development. Adddrk!!

Fik endelig hørt Trip To Your Heart, det er bestemt heller ikke noget
særlig fedt nummer, i versene lyder det somom Sly er faldet over sin
båndekkomaskine. Ekkoeffekterne på trommerne langt mere vellykkede på
LP'en 'Stand' fra 1969.

Det bedste eksempel jeg kan komme i tanker om på lige netop den måde at
bruge ekko på, er på Led Zeppelin nummeret 'When The Levee Breaks' -
iøvrigt også et meget benyttet breakbeat, brugt både af Björk og Beastie
Boys.

Men tilbage til 'Mama Said Knock You Out' - både basgang og aahh
aahh-koret stammer altså fra Trip To Your Heart, og blæserriffet fra
James Brown nummeret 'Blues & Pants' og "Gangster Boogie" samplen er fra
Gangster Boogie med Chicago Gangsters...

Men hvor helvede kommer den hihat så fra??? Jeg er helt sikker på jeg
har hørt den i noget andet Hip Hop..

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-09-04 22:18

Troels wrote:

> Trip to your heart?

> Chicago Gangsters - Gangster Boogie fra Blind over you fra 1975

> James Brown - Blues and pants,

Ja, blæserriffet er derfra. Hold da kæft, James Browns band var tunge i
røven den dag. Det kommer aldrig rigtig op at koge...

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 21:10

Sune Salminen wrote:

> Og breakbeatet i 'New Jack Hustler' med Ice T, hvor er det fra?

For nylig har jeg mistet mit gode gamle Ice-T-kasettebånd, så jeg er
ikke sikker, men er der ikke brugt flere forskellige samples? Jeg synes
at huske en James Brown-sample ("Blues & Pants"?) og nogle Sly and the
Family Stone-trommer ("You can make it if you try" eller hvad den
hedder)

Denne side...
http://thinks.com/cgi-bin/music/music.pl/item-B00002SWST/cds.htm
....siger at der også er samplet fra "Jasper Country Man" af Bobbi
Humphrey, men det nummer kender jeg ikke.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 21:16

Karsten Strandgaard Jørgensen wrote:

> [...]
> ...siger at der også er samplet fra "Jasper Country Man" af Bobbi
> Humphrey, men det nummer kender jeg ikke.

Forbandede langsomme news server... Når Troels bare spytter svarene ud,
så havde jeg jo ikke behøvet at ransage min hjerne. Nå, men det ser da i
det mindste ud til jeg huskede rigtigt :)