Hvilken browser skal jeg bruge?
Fra : EP Brønshøj

Dato : 13-09-04 13:02

Hej,

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en G4 med Panther. Jeg ved bare
ikke hvilken browser der er bedst. Safari virker sådan set fint - jeg kan
bare ikke importere mine bogmærker fra en IE .html fil og det er et stort
problem ...ØV! ved nogen hvad jeg kan gøre??

På forhånd tak.

Hilsen
Line

Fra : Tom

Dato : 13-09-04 13:15

Brug safari.. Der er blot få sider den ikke kan se..
Impoprt....
sådan
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030108101807733

Eller

http://www.aplawrence.com/Bofcusm/1953.html

Eller

http://www.macactually.com/community/article162.html

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-09-04 13:22

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Brug safari.. Der er blot få sider den ikke kan se..

Og når Safari så ikke vil vise en side eller lign. så hav MS Explorer i
baghånden (bare lad være med at sige at du har den - det er lige som du
ikke siger til nogen at du har købt sko i Bilka .

Mvh, Michael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-04 22:31

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Og når Safari så ikke vil vise en side eller lign. så hav MS Explorer i
> baghånden.

Min erfaring med MSIE 5.x er efterhåneden, at netop den har problemer
med langt de fleste sider, men en sjælden gang kan det ske at man
støder på noget der kun duer i MSIE.
En mozilla variant er oftest det bedste bud på en "ekstra browser".

Fra : EP Brønshøj

Dato : 13-09-04 13:56

>Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:
> Brug safari.. Der er blot få sider den ikke kan se..
> [...]

Super - mange tak. Det virkede at "snyde" den med et <false> tag :)

> [...]
>baghånden (bare lad være med at sige at du har den - det er lige som du
>ikke siger til nogen at du har købt sko i Bilka

Hehe...

Tak til Jer alle.

Hilsen
Line

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 13:19

In dk.edb.mac, EP Brønshøj wrote:

> [...]
> bare ikke importere mine bogmærker fra en IE .html fil og det er et stort
> problem ...ØV! ved nogen hvad jeg kan gøre??

Hvis dine bogmærker i forvejen ligger under Explorer på mac, så skulle
Safari gerne have importeret dem derfra første gang programmet blev
startet. Prøv at kig i dine Safari bookmarks, og se om der ikke er en
mappe der hedder "Imported IE Favorites" eller lignende.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

    You live and learn. At any rate, you live.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-04 00:48

Hej Line

EP Brønshøj wrote:
> Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en G4 med Panther. Jeg ved bare
> ikke hvilken browser der er bedst.

Hvis du vil have en alt-i-et med både mail, news og browser, bør du helt
klart vælge en Mozilla version.

Her har du efter min mening 2 muligheder.
1, Mozilla 1.7.x
2, WaMCom X 1.31

Begge er alt-i-et, men WaMCom har flere sikkerhedscertifikater fra
starten end Mozilla 1.7, hvilket er grunden til, at jeg bliver ved med
at bruge WaMCom både på Os 9.x og på OS X, når den kommer op at stå igen.

Begge kan hentes via versiontracker.com -> Mac OS X -> mozilla / wamcom

> Safari virker sådan set fint - jeg kan
> bare ikke importere mine bogmærker fra en IE .html fil og det er et stort
> problem ...ØV! ved nogen hvad jeg kan gøre??

Hvis du vil have en meget hurtig browser, der dog har sine
begrænsninger, så kig på iCab X 2.9.

Hvis du vil have en fuldt udbygget browser, der nu også har fuldt
implementeret security certificates, så bør du vælge Opera 7. Den er
fremragende og meget hurtig af så kompliceret en browser at være.

Både Mozilla, WaMCom, Opera samt de nyeste stand-alone browsere fra
Mozilla kan importere IE adressebøger uden videre.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-09-04 07:53

> [...]
> starten end Mozilla 1.7, hvilket er grunden til, at jeg bliver ved med
> at bruge WaMCom både på Os 9.x og på OS X, når den kommer op at stå igen.

Mozilla er et glimrende valg. Men din sondring mellem WaMCom og Mozilla
forstår jeg ikke. Begge har samme antal preinstallerede certifikater,
hvilket også gælder FireFox. På WaMComs hjemmeside finder jeg ikke nogen
information om antallet af certifikater skulle være anderledes end de
Mozilla milestone versioner der benyttes til WaMCom.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-04 01:11

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Mozilla er et glimrende valg. Men din sondring mellem WaMCom og Mozilla
> forstår jeg ikke. Begge har samme antal preinstallerede certifikater,
> hvilket også gælder FireFox.

Ja, de har det samme antal certifikatgrupper installereet. Men inden for
hver gruppe er der flere enkelt-certifikater, og her har WaMCom flere
end Mozilla. Og jeg har opdaget, at dem i WaMCom er nyere end dem i
Mozilla 1.7. - Det nåede jeg da lige at se, inden jeg slettede den disk,
hvor X lå og satte den nye 120gb i istedet for. Hvad FireFox angår, så
har jeg ikke prøvet den, og derfor heller ikke kigget efter de
forskellige revisioner af certifikaterne.

> På WaMComs hjemmeside finder jeg ikke nogen information om antallet
> af certifikater skulle være anderledes end de Mozilla milestone
> versioner der benyttes til WaMCom.

Nej, der står nærmest intet på deres hjemmesider, men går du ind og
checker revisionerne, så _er_ de nyere end Mozilla 1.7. Fx. er de
Verisign ver., der findes i WaMCom samme revision, som dem, der findes i
Netscape 4.8/128bits US versionen. Det var bl.a. også derfor, jeg blev
ved med Netscape 4.8 så længe, som jeg gjorde.

Jeg havde godt nok også brugt Mozilla 1.2.1 på OS 9.x, men den har
heller ikke de samme versioner som Netscape 4.8/128. Og så var det ved
et rent tilfælde, jeg fladt over WaMCom, hvilket jeg er særdeles glad
for både på klassisk og de få uger, jeg nåede at bruge den på OS X
10.3.4. Det bliver også den, der bliver min foretrukne, når jeg igen får
x på den nye disk.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-09-04 09:46

> Ja, de har det samme antal certifikatgrupper installereet. Men inden for
> hver gruppe er der flere enkelt-certifikater, og her har WaMCom flere end
> Mozilla.

Kan du ikke pege dem ud for mig?

> Og jeg har opdaget, at dem i WaMCom er nyere end dem i Mozilla 1.7.

Det må du også gerne udpege for mig!

> [...]
> ver., der findes i WaMCom samme revision, som dem, der findes i Netscape
> 4.8/128bits US versionen. Det var bl.a. også derfor, jeg blev ved med

Igen må jeg bede dig være lidt mere specifik med henvisningerne, for jeg
kan ikke finde noget der understøtter det du siger, når jeg kigger på
revisionerne.

> [...]
> også den, der bliver min foretrukne, når jeg igen får x på den nye disk.

Jeg vil anbefale dig sidste stable release af Mozilla, da WaMCom i
sidste inkarnation har mere end et år på bagen. -- Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-04 00:35

Hej Michael

> Kan du ikke pege dem ud for mig?

- Så skal jeg til at gennemgå de 23 Verisign certifikater, jeg har lige
nu? - ikke på vilkår! - Det indebærer jo samtidig, at du kan se, hvilke
shops, jeg fx. handler i....

> Det må du også gerne udpege for mig!

Det kan du minsandten selv se ved at åbne begge bnrowseres std.
certifikater og selv kigge efter!

> Igen må jeg bede dig være lidt mere specifik med henvisningerne, for jeg
> kan ikke finde noget der understøtter det du siger, når jeg kigger på
> revisionerne.

Fx. har jeg ingen Verisign Class 1, 2, 3 og 4/RDS certifikater, der er
ældre end 2002 og med tidligst udløb i 2016, Class 4/RDA er den ældste
fra 2001 og tidligste udløb er 2009

Desuden er der så mange opl. i certifikatoversigterne, at bare ét af dem
vil fylde en hel A4 side!

Og som sagt har jeg ikke lyst til at oplyse om, hvem jeg handler med
over nettet, da det helt tydeligt fremgår af hvert enkelt setup til
hvert enkelt certifikat.

> Jeg vil anbefale dig sidste stable release af Mozilla, da WaMCom i
> sidste inkarnation har mere end et år på bagen.

Det er meget mulig, den er mere en et år nu. Men jeg foretrækker
sikkerhed og stabilitet kombineret med hastighed.

Jeg nåede som sagt at afprøve både WaMCom og Mozilla 1.7 på OS X 10.3.4,
inden jeg skiftede disk. Mozilla 1.7 er _væsentlig_ langsommere end WaMCom.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-09-04 10:01

> - Så skal jeg til at gennemgå de 23 Verisign certifikater, jeg har lige
> nu? - ikke på vilkår! - Det indebærer jo samtidig, at du kan se, hvilke
> shops, jeg fx. handler i....

Der er 15 Verisign certifikater indbygget i WaMCom, præcist samme antal
som i Mozilla. Og de er ens. Et certifikat fortæller ikke noget om din
adfærd eller hvor du handler om du vil.

> Det kan du minsandten selv se ved at åbne begge bnrowseres std.
> certifikater og selv kigge efter!

Det er netop det jeg gør.

> [...]
>
> Og som sagt har jeg ikke lyst til at oplyse om, hvem jeg handler med
> over nettet, da det helt tydeligt fremgår af hvert enkelt setup til

Næh men jeg beder også kun om en peger på revisionsdokumenterne på
nettet som understøtter hvad du fortæller mig.

> Det er meget mulig, den er mere en et år nu. Men jeg foretrækker
> sikkerhed og stabilitet kombineret med hastighed.

Hvis ikke WaMCom ikke er oppe på beatet og benytter sidste stable udgave
af Mozilla tror jeg at den bliver halet indeom af Mozilla.

> Jeg nåede som sagt at afprøve både WaMCom og Mozilla 1.7 på OS X 10.3.4,
> inden jeg skiftede disk. Mozilla 1.7 er _væsentlig_ langsommere end WaMCom.

Det er ikke min oplevelse.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 10:36

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Hvis ikke WaMCom ikke er oppe på beatet og benytter sidste stable udgave
> af Mozilla tror jeg at den bliver halet indeom af Mozilla.

Næppe. ERS bruger den under OS 9.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 20-09-04 12:21

In article <yu2oek1uvt4.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Næppe. ERS bruger den under OS 9.

Hvis man kører i ydersporet er der i det hele taget en vis risiko for at
blive overhalet.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-09-04 12:38

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis man kører i ydersporet er der i det hele taget en vis risiko for at
> blive overhalet.

?.....mener du indenom, eller er det en indforstået humor?
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 20-09-04 13:04

In article
<1gkez4q.1gvak0cdnnl8sN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> ?.....mener du indenom, eller er det en indforstået humor?

Erik Richard brokker sig over, at OS 9-brugere bliver mobbet, så jeg
ville bare give ham et håndgribeligt eksempel at gribe fat i.

Ydersporet er i min terminologi det, der ligger længst væk fra
vejmidten. Der, hvor Ladaer, Ford Taunuser og OS 9 snegler sig afsted.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-09-04 13:27

> [...]

> Ydersporet er i min terminologi det, der ligger længst væk fra
> vejmidten. Der, hvor Ladaer, Ford Taunuser og OS 9 snegler sig afsted.

Nååååååeeeeeehhhhhhhh.........OK - det er det spor, jeg kalder
indersporet......altså det spor længst til højre - derfor
misopfattelsen
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-09-04 23:52

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Nååååååeeeeeehhhhhhhh.........OK - det er det spor, jeg kalder
> indersporet......altså det spor længst til højre - derfor
> misopfattelsen

Du gør da også alt, hvad du kan for at forplumre diskussionen, Morten

Spøgelsesbilister kan da slet ikke være med her. De bliver da endnu mere
rum-retningsforstyrrede.

Modsat Christian Winter, tror jeg faktisk at man i almindelig sprogbrug
(det er nok ikke noget for ham?) regner dét sprog, hvor man bliver
overhalet venstre om for ydersporet for at være normal sprogpraksis

Overhale indenom og overhale udenom, siger det noget?

Men hvad er egentlig normal sprogbrug i 2004? "Inder-sporet" har vel
nogle andre indbyggede betydninger i dag?

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-04 00:53

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Du gør da også alt, hvad du kan for at forplumre diskussionen, Morten

Eller også er det fordi, har bor for tæt på de der svenskere, - de har
jo aldrig rigtig vænnet sig til højrekørslen..

> Spøgelsesbilister kan da slet ikke være med her. De bliver da endnu mere
> rum-retningsforstyrrede.

Er det med eller uden 3D brillr.?

> Modsat Christian Winter, tror jeg faktisk at man i almindelig sprogbrug
> (det er nok ikke noget for ham?) regner dét sprog, hvor man bliver
> overhalet venstre om for ydersporet for at være normal sprogpraksis

Selvom jeg ikke har kørekort, så er det da på den måde, jeg tænker...

> Overhale indenom og overhale udenom, siger det noget?

Tja, jeg tror faktisk, at MS lige nu har overhalet indenom ved at lave
deres netmusikbutikværk, - jvf. 'Harddisken' søndag. Der er ret og slet
blokeret for alle andre, og det er kun dem, der laver aftale med MS og
Phonofile, der får lov at downloade musik. - Det vil jeg ihvertfald
kalde for at overhale indenom ved at få sådan en eksklusivaftale..

> Men hvad er egentlig normal sprogbrug i 2004? "Inder-sporet" har vel
> nogle andre indbyggede betydninger i dag?

Det er ihvertfald ikke et positivt udtryk...

Fra : Christian Bech

Dato : 21-09-04 20:26

> Det er ihvertfald ikke et positivt udtryk...

Inderne har været dygtige til at tage imod outsourcinopgaver. Der er
ingen grund til, at i to skal mobbe dem pga. det. Det tenderer jo
racisme.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-04 00:25

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Inderne har været dygtige til at tage imod outsourcinopgaver. Der er
> ingen grund til, at i to skal mobbe dem pga. det.

Næ, måske ikke, men indtil nu er det vist nok kun Quark, de rigtig har
fået lov at more sig med...

> Det tenderer jo racisme.

sandelig da ikke værre end at servere hengemt institutkaffe...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 04:24

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Næ, måske ikke, men indtil nu er det vist nok kun Quark, de rigtig har
> fået lov at more sig med...

Du forstår vist ikke helt hvad outsourcing er, eks. ligger hele Dells
nordamerikanske telefonsupport i Bombay.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-09-04 21:50

> Det er ihvertfald ikke et positivt udtryk...

Dén forstår jeg ikke. Inder-nettet er da en positiv ting, skulle jeg
mene

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 21-09-04 20:26

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> overhalet venstre om for ydersporet for at være normal sprogpraksis
>
> Overhale indenom og overhale udenom, siger det noget?

Jeg under jer gerne den lille sejr. Jeg har i øvrigt sat din kaffe over
på varmeblusset, så den er helt perfekt, når du engang kommer.

Du skulle forresten skamme dig. Sebastian skulle overtage min gamle
computer, men han tør ikke komme forbi og hente den. Sandsynligvis fordi
du har skræmt alle væk fra mig med din snak om den institutkaffe, som du
ikke selv tør drikke.

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-09-04 20:40

nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) writes:

> computer, men han tør ikke komme forbi og hente den. Sandsynligvis fordi
> du har skræmt alle væk fra mig med din snak om den institutkaffe, som du
> ikke selv tør drikke.

Serverer du institutkaffe i dit hjem?

Javelja.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-04 14:19

In article <yu2sm9btnr0.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Serverer du institutkaffe i dit hjem?

Man får næppe nogen til at cykel ud på landet efter en 5300. Det var
faktisk også mere logisk at det er på mit arbejde, institutkaffen er.
Hjemme holder jeg mig til mokkaen fra Cafetteria-dimsen.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-09-04 18:31

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Man får næppe nogen til at cykel ud på landet efter en 5300. Det var
> faktisk også mere logisk at det er på mit arbejde, institutkaffen
> er.

Korrekt. Jeg kan forstå at du i stedet har cyklet IND fra landet med
din 5300. Iøvrigt har du gået ret stille med dørene angående din
søgen landflygtighed i skattely. Hvor er det NU?

> Hjemme holder jeg mig til mokkaen fra Cafetteria-dimsen.

Enten er det ikke pænt sagt om konen, eller også er det en Wittenborg
installation?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 03-10-04 15:26

In article <yu2ekkp7xa9.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Korrekt. Jeg kan forstå at du i stedet har cyklet IND fra landet med
> din 5300.

Hvordan i alverden får du dog den fjollede ide?

> Iøvrigt har du gået ret stille med dørene angående din
> søgen landflygtighed i skattely. Hvor er det NU?

Det er også sket fornylig. Jeg forlod landsbyidyllen i Spørring til
fordel for Lystrup, hvor kunderne i Brugsen ikke lugter af ko.

> Enten er det ikke pænt sagt om konen, eller også er det en Wittenborg
> installation?

Konen ville også tage det fortrydeligt op, hvis nogen påstod, at hun
havde en Wittenborg i hjemmet.

Spørg evt. Mich. Han har godt af at lave noget konstruktivt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 04:21

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
> computer, men han tør ikke komme forbi og hente den. Sandsynligvis fordi
> du har skræmt alle væk fra mig med din snak om den institutkaffe, som du

Jeg overtger den stadig mod du sender 3 flasker god rødvin i retning
af København

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-04 19:26

In article <ol7722-m01.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg overtger den stadig mod du sender 3 flasker god rødvin i retning
> af København

Hvorhen i København? Bor du stadig på Hovedbanegården?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-04 23:49

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Hvorhen i K?benhavn? Bor du stadig p? Hovedbaneg?rden?

tæt på, men endnu bedre - over for sklelbæksgade

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-09-04 23:30

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Jeg under jer gerne den lille sejr. Jeg har i øvrigt sat din kaffe over
> på varmeblusset, så den er helt perfekt, når du engang kommer.

Perfekt og institutkaffe er vist uforenelige størrelser?

> [...]
> computer, men han tør ikke komme forbi og hente den. Sandsynligvis fordi
> du har skræmt alle væk fra mig med din snak om den institutkaffe, som du

Jeg tror nu nærmest at Sebastian er garvet, så han lader sig nok ikke
afskrække af din institutkaffe.

Nej, du har ret, jeg véd ikke rigtig om jeg tør.

Hvor høj er overlevelsesraten? Kommer dine overlevende gæster igen
efter, at de har prøvet kaffen?

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-04 14:17

In article <1gkja22.1fmrv2f14ffvg4N%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Jeg tror nu nærmest at Sebastian er garvet, så han lader sig nok ikke
> afskrække af din institutkaffe.

Sebastian er selv institutionaliseret, så du har nok ret.

> Nej, du har ret, jeg véd ikke rigtig om jeg tør.
>
> Hvor høj er overlevelsesraten? Kommer dine overlevende gæster igen
> efter, at de har prøvet kaffen?

Det er jo det. Der kommer ikke nogen. jeg er overbevist om, at det er
din skyld.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-09-04 22:48

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Sebastian er selv institutionaliseret, så du har nok ret.

Jeg plejer "ikke at have ret/ har altid ret" (det ikke ønskede kan
streges ud)

> Det er jo det. Der kommer ikke nogen. jeg er overbevist om, at det er
> din skyld.

Nu er det måske dig, der har ret? Jeg føler mig meget brødebetynget, jeg
må hellere:

1) kaste mig grædende på gulvet ?
2) hengive mig til en slags Oxfordmøde ?

P.S.: Christina (Morten, for da den slemme!, kan du så holde snitterne
fra mit tsatur!), du skulle vel ikke kende til en "grubbe" på indernes
net, hvor man kan få afløb og aflad ?

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 04-10-04 12:55

In article <1gkqtx9.jgx6lhnrwf27N%Mich@noget.invalid>,

> Nu er det måske dig, der har ret? Jeg føler mig meget brødebetynget, jeg
> må hellere:
>
> 1) kaste mig grædende på gulvet ?
> 2) hengive mig til en slags Oxfordmøde ?

3) Sende kage til kaffen.

> P.S.: Christina (Morten, for da den slemme!, kan du så holde snitterne
> fra mit tsatur!), du skulle vel ikke kende til en "grubbe" på indernes
> net, hvor man kan få afløb og aflad ?

news:dk.snak.seksualitet er det helt rette for dig i den givne situation.

Fra : Christian Bech

Dato : 21-09-04 20:26

> [...]

> Nååååååeeeeeehhhhhhhh.........OK - det er det spor, jeg kalder
> indersporet......altså det spor længst til højre - derfor

kan vi ikke lige gå et par indlæg tilbage og kalde det indforstået humor
i stedet?

--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-09-04 22:53

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> kan vi ikke lige gå et par indlæg tilbage og kalde det indforstået humor i
> stedet?

Uden at gå til yderligheder vil jeg sige at debatten er afsporet!
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-04 23:30

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Erik Richard brokker sig over, at OS 9-brugere bliver mobbet, så jeg
> ville bare give ham et håndgribeligt eksempel at gribe fat i.

Der kan du jo selv se, og så kender du ikke engang de almene regler for
kørsel på motorveje..?

> Ydersporet er i min terminologi det, der ligger længst væk fra
> vejmidten. Der, hvor Ladaer, Ford Taunuser og OS 9 snegler sig afsted.

Det er altså omvendt. Og i øvrigt, så har jeg været med til at køre om
kap i en Ford Taunus mod en splinterny Opel Calibra 2,8GT. - Kan du
gætte, hvem der fik baghjul? - Det skal så lige siges, at det var en
Ford Taunus 2,3GIA GX Coupé....

Og sor at overføre det til WaMCom, så bruger jeg den på OS 9.2.2, Win98
og brugte den på X, og vil igen bruge den på X, når jeg får den
geninstalleret.

Fra : Christian Bech

Dato : 21-09-04 20:26

> Der kan du jo selv se, og så kender du ikke engang de almene regler for
> kørsel på motorveje..?

Jo da, lige meget hvilket spor man kører i, kører man op i røven på den
forankørende og blinker hidsigt med lyset.

> [...]
> kap i en Ford Taunus mod en splinterny Opel Calibra 2,8GT. - Kan du
> gætte, hvem der fik baghjul? - Det skal så lige siges, at det var en

Det er muligt det er en Calibra, men det er stadig en Opel, så det gæls
ikke,

> Og sor at overføre det til WaMCom, så bruger jeg den på OS 9.2.2, Win98
> og brugte den på X, og vil igen bruge den på X, når jeg får den
> geninstalleret.

Jeg har lige været ved at rydde op og fandt en blød hat, som jeg ikke
har brugt siden OS 9. Du må gerne få den.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-04 00:32

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Jo da, lige meget hvilket spor man kører i, kører man op i røven på den
> forankørende og blinker hidsigt med lyset.

Når du ligger så tæt, kan jeg da godt forstå, de ikke 'kan se lyset'..

> Det er muligt det er en Calibra, men det er stadig en Opel, så det gæls
> ikke,

Hvorfor dog ikke det? Det er da stadig en af de lækreste biler at køre i
overhovedet, - og hvis du ikke kan nøjes med 240km/t, så må du jo over i
noget Porche-værk...

> Jeg har lige været ved at rydde op og fandt en blød hat, som jeg ikke
> har brugt siden OS 9. Du må gerne få den.

Er det en ægte DunceCap?

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-04 13:01

In article <4150b9d6$0$25966$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,

> Hvorfor dog ikke det? Det er da stadig en af de lækreste biler at køre i
> overhovedet, - og hvis du ikke kan nøjes med 240km/t, så må du jo over i
> noget Porche-værk...

Problemet er at den ligner en coupe udgave af Vectra og interiøret
lugter langt væk af Opel Astra: http://bayerncar.com/kuvat/calibra_4.jpg

> Er det en ægte DunceCap?

Nej, men jeg kan evt. højne værdien ved at tibyde et certifikat, der
bevidner, at den har kørt i en Kadett, der aldrig har været højere end
3. gear. Nu, hvor du har installeret OS X igen er jeg dog lidt loren ved
at give dig den.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-04 20:04

Christian Bech wrote:

> Problemet er at den ligner en coupe udgave af Vectra og interiøret
> lugter langt væk af Opel Astra: http://bayerncar.com/kuvat/calibra_4.jpg

Der er skam noget til fælles - bunden og monteringssystemet, men så
hører alle ligheder med Vectra også op. Og mht. ligheden med Astra, den
kan jeg ikke se, - jeg har siddet i begge modeller. Fx. kan forsæderne i
Calibra 'multipunkts-jesteres' på alle måder og vinkler, så sædet kan
tilpasses 100% til enhver persons specielle behov, -fx. også hvis dit
ene ben er kortere end det andet, kan forsiden af sædet hædes i en
vinkel, så det passer til benet. - Det er bl.a. derfor, at diverse amter
ofte bruger Opel Calibra-sæderne som sæder, når der bevilges invalidebil...

> [...]
> bevidner, at den har kørt i en Kadett, der aldrig har været højere end
> 3. gear. Nu, hvor du har installeret OS X igen er jeg dog lidt loren ved

Hvis det så havde været en Kadett Sport Coupe 2,4GL fra 1965 - 160km/t i
3. gear og den første moderne europæiske bil med overliggende
knastaksel, så ville jeg nok være interesseret, selvom det ikke er en
ægte DunceCap... - I øvrigt så er den Kadett sportsvogn den sidste
sportsvogn, Opel har lavet. - Det er lidt surt, når man ligger og kører
180-200km/t, og der så kommer en snoldet Kadett og bare suser forbi med
omkring de 300km/t, - man ser et lyn og hører et brøl. - Det har jeg
været med til på de tyske motorveje og landeveje i 60'erne og 70'erne,
når jeg var nede hos min øjenlæge, - og det selvom vi ofte kørte i en
Mercedes eller en temmelig stor Ford Taunus 2,3GL. - Jeg elsker fart, -
bare det er en dygtig chauffør....

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-04 22:43

In article <414f59d4$0$25973$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,

> [...]
> kap i en Ford Taunus mod en splinterny Opel Calibra 2,8GT. - Kan du
> gætte, hvem der fik baghjul? - Det skal så lige siges, at det var en

Det var dog utroligt! Jeg kan slet ikke huske, at jeg nogensinde har set
sådan en. Og jeg gik da ellers meget op i biler dengang. Sedanen kender
jeg naturligvis, men bagpartiet på coupéen kan jeg slet ikke genkende.

<http://www.taunus.nl/GT/eng/eng.htm>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-04 23:14

Hej Henrik

Kan du huske den store Ford Capri? - lang, lav og laber? - Altså den gik
helt skråt ned fra dørsprossen og ud til bagkanten af bagklappen som på
den store Capri. Det var en tysk bygget model og ikke en engelsk som
mange af de Taunus i samme modelserie. Baglygterne er større end dem,
der er på billedhenvisningen.

Jeg har også kun set 3 stk. af dem her i Danmark overhovedet, - en hvid,
- en sølvfarvet, og så den her mørkebrune, som min studiekammerat havde
købt af sin svigerfar, da han blev så svagtseende pga. grå stær, at han
ikke længere kunne køre.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-04 08:17

In article <4151f92f$0$26388$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> studiekammerat havde købt af sin svigerfar, da han blev så
> svagtseende pga. grå stær, at han ikke længere kunne køre.

Uha, det er jo ved at være længe siden, så min hukommelse er nok lidt
rusten. Jeg kender godt Ford Capri, og jeg har lige set lidt på nogle
hjemmesider, men de er mest engelske. Der er Mk. I, II og III, men nogen
tysk udgave kan jeg ikke se.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 23-09-04 08:26

> [...]
> studiekammerat havde købt af sin svigerfar, da han blev så
> svagtseende pga. grå stær, at han ikke længere kunne køre.

.... nu er sprog-jeronimus vågen i mig - og jeg ved godt havd du mener,
men:

hvis din studiekammerat var blevet så svagtseende at han ikke kunne
køre, hvorfor i himlens navn købte han så en bil af sin svigerfar?

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-04 14:10

Karl Antz wrote:

> ... nu er sprog-jeronimus vågen i mig - og jeg ved godt havd du mener,
> men:

Tja... tjoe... meeen...

> hvis din studiekammerat var blevet så svagtseende at han ikke kunne
> køre, hvorfor i himlens navn købte han så en bil af sin svigerfar?

Jeg kan godt se, hvad du mener, der skulle jo have stået 'som' og ikke
'da', - da [] det jo var svigerfaderen, der var blevet svagtseende..

mvhl. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-04 14:07

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Uha, det er jo ved at være længe siden, så min hukommelse er nok lidt
> rusten.

Ja, vi er sådan ca. 30 år tilbage..

> Jeg kender godt Ford Capri, og jeg har lige set lidt på nogle
> hjemmesider, men de er mest engelske. Der er Mk. I, II og III, men nogen
> tysk udgave kan jeg ikke se.

Det er rigtig. Ford Capri blev kun lavet i England og USA, hvor den
havde et andet tilnavn, jeg ikke kan huske nu. Men jeg tænker mest på
det rent designmæssige. hvor Taunus Coupé'en ligner meget den store Capri.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-04 23:19

In article <4152ca7b$0$13835$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,

> Ja, vi er sådan ca. 30 år tilbage..

Da var jeg 11 år, så det er nok derfor, jeg ikke husker det så klart.

> [...]
> havde et andet tilnavn, jeg ikke kan huske nu. Men jeg tænker mest på
> det rent designmæssige. hvor Taunus Coupé'en ligner meget den store

Nu har jeg søgt lidt på nettet. Det er altid sjovt at læse om noget, man
husker fra før i tiden. jeg er bange for, at tyskerne ikke er helt enige
med dig i produktionslandet. Det hedder om Capri I: "Baujahre 1969-1973,
Produktion 784.000 Stück aus deutscher Produktion. Werke: Köln,
Saarlouis und Halewood (GB)". Det lader således til, at den både blev
produceret i England og Tyskland. De skriver ikke noget om, hvor Capri
II og III blev produceret.

<http://www.caprihome.de/>

Jeg fandt også det her hos den australske Capri-klub:

"Note: Capri's were also made in the Left Hand Drive configuration in
West Germany at Fords Cologne and Saarlouis plants for the European and
North American markets. These LHD Capri's, although using essentially
the same bodies as the UK versions, used different engines, including
various V4s and V6s and later in-line fours."

<http://www.geocities.com/capricarclub/mark1.html>

"In all, a total of 404,169 Mark 2 Capris were built, including the LHD
versions built in Germany."

<http://www.geocities.com/capricarclub/mark2.html>

"In all, a total of 309,578 Mark 3 Capris were built, including the LHD
versions built in Germany."

<http://www.geocities.com/capricarclub/mark3.html>

Australien har det jo ligesom England, at rattet sidder i den forkerte
side. Det lader til, at de højrestyrede Capri blev lavet i England, og
de venstrestyrede i Tyskland. Franskmændende skriver, at det var
forslaget fra det amerikanske designteam, der vandt over det engelske og
det tyske, da Capri blev designet. De skriver også, at den blev
produceret både i Tyskland og England:

"A l'exemple de l'Escort, apparue quelques mois plus tôt, la Capri va
être produite simultanément en Allemagne, par l'usine Ford de Cologne et
en Grande-Bretagne, par une usine située Halewood.
Dès son lancement, il est possible de choisir entre plusieurs
moteurs. En Allemagne le client s'en voit proposer cinq : trois V4
(1300, 1500, 1700 cm3) et deux V6 (2000 ou 2300 cm3). En Angleterre,
l'éventail se limite, dans un premier temps, à deux 4 cylindres en ligne
(1300 ou 1600 cm3) et un V4 (2000 cm3). Mais à partir de l'automne 1969,
une nouvelle version 3000, équipée du V6 de l'ancienne Ford Zodiac,
vient compléter la gamme britannique."

<http://www.ford-capri.net/>

Nå, men jeg må helleres stoppe, selv om det er spændende læsning. Der er
jo også andet her i livet end at surfe rundt på nettet efter oplysninger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-04 03:28

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Da var jeg 11 år, så det er nok derfor, jeg ikke husker det så klart.

Det plejer da ellers altid at være i den alder, at man interesserer sig
mest for biler..

> [...]
> Saarlouis und Halewood (GB)". Det lader således til, at den både blev
> produceret i England og Tyskland. De skriver ikke noget om, hvor Capri

Nu er jeg altså temmelig forvirret... - Jeg har aldrig set en Capri,
der har været produceret i Vesttyskland. Til gengæld har jeg både set og
kørt med i både Escort Coupé 1300GT/1600GTX og Cortina 1,3GT og 1,6GTS.
Disse 4 modeller blev lavet i BRD, samt Cortina 1,6GTS blev også lavet i
England. De er alle identiske med Capri 1300 og 1600 bortset fra
kølegittret, samt baglygterne på Cortina 1,6GTS var bredere end de
øvrige - ligesom på Taunus Coupé. Tææles Escort og Cortina modellerne
med, så forstår jeg det høje tal på produktionen.

> [...]
> forslaget fra det amerikanske designteam, der vandt over det engelske og
> det tyske, da Capri blev designet. De skriver også, at den blev

Det er virkelig en skam, jeg ikke har gemt alle mine bilbrochurer. Jeg
samlede faktisk på dem, - også efter jeg blev voksen..

> [...]
> (1300 ou 1600 cm3) et un V4 (2000 cm3). Mais à partir de l'automne 1969,
> une nouvelle version 3000, équipée du V6 de l'ancienne Ford Zodiac,

Selvfølgelig! - Det er jo Zodiac'en, der r den amerikanske variant og
videreudvikling af Capri....

> Nå, men jeg må helleres stoppe, selv om det er spændende læsning. Der er
> jo også andet her i livet end at surfe rundt på nettet efter oplysninger.

Ja, vi må nok hellere stoppe her, inden 'the police' dukker op..

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-04 12:10

In article <41562916$0$14226$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> Det plejer da ellers altid at være i den alder, at man interesserer
> sig mest for biler..

Det gjorde jeg skam også. Det er bare så længe siden. Da jeg var 12 år,
ville jeg også gerne have en knallert. Da jeg så blev 15 og var gammel
nok, så havde jeg fundet ud af, at jeg kunne køre hurtigere på cykel.

> Det er virkelig en skam, jeg ikke har gemt alle mine bilbrochurer.
> Jeg samlede faktisk på dem, - også efter jeg blev voksen..

Det er noget af det bedste ved at være blevet voksen. Det er meget
nemmere at skaffe bilbrochurer ­ og prøveture Men det kræver
selvfølgelig, at man har kørekort og er nogenlunde pænt klædt på, så man
ligner en potentiel køber.
Med hensyn til modeller, så er Ford nok ikke det bilmærke, jeg
er gået mest op i. Jeg studerede vist mest brochurer fra VW, Volvo og
Jaguar. Især Volvos lastbilbrochurer var spændende. Ford havde jo
utroligt mange modeller, hvilket også fremgår af hjemmesiderne om Capri.
Der var en sværm af modeller med forskelligt udstyr og motor, så man
kunne få sin helt personlige Capri. Omvendt var Ford god til at bruge
motorer og undervogne i flere modeller og dermed holde udgifterne nede.
VW havde store problemer med at have alt for mange grundmodeller med
hver deres teknik. Det var alt for dyrt, og var VW ikke kommet med Golf,
så var VW nok gået nedenom og hjem.

> Ja, vi må nok hellere stoppe her, inden 'the police' dukker op..

Jeg vidste ikke, at det var blevet genforenet
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-04 12:51

In article <news-90FCF6.13094626092004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Det gjorde jeg skam også. Det er bare så længe siden. Da jeg var 12 år,
> ville jeg også gerne have en knallert. Da jeg så blev 15 og var gammel
> nok, så havde jeg fundet ud af, at jeg kunne køre hurtigere på cykel.

Sgudda kun hvis man boede et sted, hvor der var politi.

> Med hensyn til modeller, så er Ford nok ikke det bilmærke, jeg
> er gået mest op i. Jeg studerede vist mest brochurer fra VW, Volvo og
> Jaguar. Især Volvos lastbilbrochurer var spændende.

Hov! Hvad med den franske perversion. Kom den først til senere?

Fra : Morten Lind

Dato : 26-09-04 14:30

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Hov! Hvad med den franske perversion. Kom den først til senere?

Tjaeh, må indrømme, at dén lider/led jeg af.......: ´81:
2CV(Christianiajeep) - ´82: Ami 8 - ´83: Dyane 6 - ´84: (seks måneders
Fiat 127) - Dyane 6 - ´85: den lange, husker ikke modellen - der blev
afløst af BX & CX -

Citroën´en er det fedeste køretøj, der blev lavet indtil sidst i
firserne.

M., der inden citronerne kørte i VW, Ford, Fiat & Opel

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-04 20:06

In article
<1gkq7qv.15lnrrnzjmfliN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> Citroën´en er det fedeste køretøj, der blev lavet indtil sidst i
> firserne.

Jada, men doktoren kører Peugeot.

Desuden er det kun gået end ad bakke for Citroën siden DS.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-09-04 05:09

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jada, men doktoren kører Peugeot.

.....nåeh

> Desuden er det kun gået end ad bakke for Citroën siden DS.

Ja, det er egentlig rigtigt
M.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 28-09-04 13:36

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Ja, det er egentlig rigtigt

Men de har da givet ordet brandbil en helt ny dimension...

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-04 23:33

In article
<1gkt7pi.10f8ayg1czypjoN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> ....nåeh

> Ja, det er egentlig rigtigt

Men helt retfærdigt er det nu ikke. Citroën laver da gode biler. De er
måske bare ikke helt så innovative som før. Men da det meste efterhånden
er opfundet, er det nok svært at være innovativ. De få biler, der er
anderledes, plejer at blive rakket ned.
Vi kører faktisk Peugeot, fordi min kone ikke stoler på Citroën.
Ellers havde jeg nok købt en Xantia, sidst vi fik bil. Vi blev så enige
om Peugeot som et kompromis. De to mærker tilhører jo samme koncern
(PSA), så de deler motorer og meget andet. Samtidig fik man jo meget bil
for pengene i en Peugeot og gør det vel til dels stadig.
Jeg håber på at kunne udskifte vores Peugeot 406 stationcar
næste år. Men jeg synes, den nye 407 er blevet dyr, hvis man skal have
bare lidt mere end standardversionen. Samtidig virker indtræk og sådan
noget faktisk lidt for billigt til en bil til over kr. 300.000,-. Jeg er
godt nok begyndt at kigge på en Volvo V50. Der er jo ikke så mange
spændende biler i dag. I må gerne komme med forslag, men de skal ikke
være for dyre. Jeg ved slet ikke, om vi kan eller vil ofre det, de to
nævnte biler koster. Man skal jo ikke putte ret meget motor og udstyr i,
før de passerer kr. 400.000,-. Og så har man ikke engang fået navigation
og læderindtræk endnu. Det er jo lettere sindssygt. Men man kan jo nå at
vinde i Lotto endnu
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-04 23:22

In article <christian.bech-D2CDF9.13512526092004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Sgudda kun hvis man boede et sted, hvor der var politi.

Du ved da ikke, hvor hurtigt jeg kunne cykle Jeg voksede i øvrigt
op i Gentofte, hvor en af politimændene hed Peder Pedersen. Han blev
verdensmester i sprint for professionelle i 1974 (og nr. to i 1973). Der
gik en historie om, at han havde indhentet nogle fyre på tunede
knallerter på en sort politicykel. De var vist blevet lidt lange i
ansigterne, da de ikke kunne køre fra politiet, når politiet var på
cykel.

> Hov! Hvad med den franske perversion. Kom den først til senere?

Da franskmændene begyndte at lave gode biler. Og det gjorde de med
Peugeot 205, som vist engang af et engelsk bilblad blev udnævnt til
årtiets bil. Eller var det århundredets?
Bevares, så var de gamle Citroën på mange måder dejlige. Jeg var
bare for lille til at købe bil dengang. Der har da været mange andre
gode franske biler. En bil som Renault 16 var lysår foran sin tid hvad
angår komfort og brugervenlighed. Jeg kan huske, at Setright i det
engelske Car Magazine berettede om, at han omkring 1970 kørte i en
Renault 16 og havde et par ingeniører fra Rolls Royce med. Efter nogen
tid sagde den ene forsigtigt: "Speedometeret viser da i km/t, gør det
ikke?". De kunne simpelthen ikke tro, at de kørte 100 mph.

<http://www.granta.com/authors/2250>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-04 12:09

> Næppe. ERS bruger den under OS 9.

og sammenligner derfor med mozilla 1.2 eller der omkring.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-04 23:15

Hej Thorbjørn

Ja, men jeg brugte den også på OS X. Der er to identiske 'builds' - en
til classic og en til X, og for at det ikke skal være helt løgn, så er
der yderligere en identisk build til Windows +98, som jeg også har
installeret på min Win98. Og den kører lige så fremragende og
ualmindelig kvikt i betragtning af, at det er på en emulator.

Så jeg har altså 3 identiske builds på 3 forskellige systemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 23:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> ualmindelig kvikt i betragtning af, at det er på en emulator.
>
> Så jeg har altså 3 identiske builds på 3 forskellige systemer...

Dig om det.

Jeg har det fint med at køre nyeste officielle version. Diverse forks
giver kun problemer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-04 22:26

Hej Michael

> Der er 15 Verisign certifikater indbygget i WaMCom, præcist samme antal
> som i Mozilla. Og de er ens. Et certifikat fortæller ikke noget om din
> adfærd eller hvor du handler om du vil.

?? - Jeg har altså 23stks., som jeg skrev. Og - jo, den viser både navn
og IP nr. til de firmaer, man handler hos.

> Det er netop det jeg gør.

Hvor kigger du så? Der står en 'Revision Date'. Og her er alle WaMCom
certifikaterne nyere bortset fra en Verisign Class3/RDA.

> Næh men jeg beder også kun om en peger på revisionsdokumenterne på
> nettet som understøtter hvad du fortæller mig.

Alle certifikater opdateres automatisk. Og ren ud sagt, så gider jeg
ikke til at gennempløje diverse certifikatudbyderes hjemmesider for at
finde revisionerne!

Jeg bliver en smule knotten over, at der altid er nogen, der bare vil
have det hele serveret uden selv at gide gøre sig ulejligheden at finde
ud af det. Det er sgu så nemt at få andre til at gøre arbejdet. Og når
jeg har skrevet, at mine revisioner er nyere, så _er_ de nyere!

> Hvis ikke WaMCom ikke er oppe på beatet og benytter sidste stable udgave
> af Mozilla tror jeg at den bliver halet indeom af Mozilla.

Hvis du ellers har læst bare noget af det, der står på WaMComs
hjemmeside, så vil du også vide, at det kun er selve grundkoden, der er
Mozilla, - resten er ren tysk fra universitetets teknologiske
forskningsgruppe inden for IT. De kalder den for Mozilla, og den
identificerer sig som en Mozilla, men så er stort set også alt sagt.

> Det er ikke min oplevelse.

Jeg vil endda gå så vidt, at jeg vil hævde, at WaMCom på min Windows 98
(Softwindows 5.09) er hurtigere end Mozilla 1.l7 på 10.3.4 på min g4/1,4ghz.

Og for at komplementere det hele, så har jeg også kørt med Mozilla 1.7
på Windows 98. Den kører da nogenlunde hurtig men er ikke stabil. Den
'hænger' jævnligt, hvilket den også gjorde på 10.3.4.

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-09-04 00:04

In dk.edb.mac, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

[...]

> [...]
> forskningsgruppe inden for IT. De kalder den for Mozilla, og den
> identificerer sig som en Mozilla, men så er stort set også alt sagt.

Nåh, du mener det her:

- 95% official Mozilla milestone release
- 4% carefully selected fixes, official Mozilla code from ongoing
development
- 1% other modifications the WaMCom maintainer(s) want to include
kilde: <http://wamcom.org/>

Så grundkoden udgør altså kun 99%, hvilket vil sige, at den tyske rest
fra universitets teknologiske forskningsgruppe indenfor IT som du
omtaler, står for 1%.

Den identificerer sig som Mozilla, fordi det *er* Mozilla. På nær 1%.

Det eneste sted jeg kan se noget med tyskland nævnt på deres hjemmeside
er, at "Frankfurt university's department of business science" donerer
båndbredden.
kilde: <http://wamcom.org/latest-131/>

Erik, har du overhovedet læst hvad der står på siden, eller kender du en
anden URL hvor der står mere om projektet?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-04 00:27

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> [...]
>
> Så grundkoden udgør altså kun 99%, hvilket vil sige, at den tyskerest
> fra universitets teknologiske forskningsgruppe indenfor IT som du

De tal der, er første gang, jeg ser dem. Det er ikke fra samme link, jeg
har den. Jeg har 2 links, hvor den anden går gennem universitetet, og
det var et eller andet sted dér, jeg læste noget om det. Ellers gik jeg
direkte til download og hentede den ned i alle tre versioner, som jeg
kan bruge, klassisk, OS X og Windows.

> Den identificerer sig som Mozilla, fordi det *er* Mozilla. På nær 1%.

Tja, det var altså ikke det, der stod på universitetets "Institut für IT
Wissenschaft". Kort fortalt stod der, at det kun var selve kernen + GUI,
der var bibeholdt fra Mozilla.org's versioner. Resten var recodet og
tilpasset efter deres egne programmeringsresultater.

> [...]
>
> Erik, har du overhovedet læst hvad der står på siden, eller kender du en
> anden URL hvor der står mere om projektet?

Ja, jeg har læst siderne - også det hele nu. Det eneste, jeg ikke havde
læst var de få linier, du har skrevet ovenfor. Men jeg har som sagt også
været inde på selve universitetets server og faret rundt, og jeg må
beklage, at jeg ikke har gemt de links. Og jeg kan heller ikke finde dem
i min 'Bookmark History', da jeg har begrænset den til 1000 links.

Og det er altså ikke bare båndbredde, universitetet har stillet til
rådighed. Men jeg orker simpelthen ikke at pløje hele Frankfurt
Universitets hjemmeside igennem igen for at finde det..

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-04 07:52

> [...]
> det var et eller andet sted dér, jeg læste noget om det. Ellers gik jeg
> direkte til download og hentede den ned i alle tre versioner, som jeg

Det er flot indrømmet Erik. Du har ikke læst hvad der står midt på
WaMComs officielle hjemmeside, samtidig med at beskylde mig for det
samme.

> [...]
> der var bibeholdt fra Mozilla.org's versioner. Resten var recodet og
> tilpasset efter deres egne programmeringsresultater.

Men giv mig de 2 links du nævner så vil jeg kigge på dem også.

> Ja, jeg har læst siderne - også det hele nu. Det eneste, jeg ikke havde
> læst var de få linier, du har skrevet ovenfor.

De er skam også meget væsentlige og står i skærende kontrast til hvad du
hidtil har hævdet.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-09-04 00:44

> [...]

> rådighed. Men jeg orker simpelthen ikke at pløje hele Frankfurt
> Universitets hjemmeside igennem igen for at finde det..

Jeg er fint tilfreds hvis du bare finder "Institut für IT Wissenschaft"
som du omtalte, på Frankfurts universitets hjemmeside. Den kan jeg
nemlig ikke opdrive nogle steder.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Sorry, no quote today.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-04 07:52

> Hej Michael

> ?? - Jeg har altså 23stks., som jeg skrev. Og - jo, den viser både navn
> og IP nr. til de firmaer, man handler hos.

Jeg vil anbefale dig at læse op på hvad certifikater er. Kig evt på
Verisigns hjemmeside.
<http://www.verisign.dk/products/site/faq/ssl_basics.html>
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-04 14:03

Hej Michael

Det ændrer jo ikke ved, at jeg stadig har 23 stks. inkl. Verisigns RDA
og RDS certifikater. (se også andet svar, der kommer senere).

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-09-04 20:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Michael

> Det ændrer jo ikke ved, at jeg stadig har 23 stks. inkl. Verisigns RDA
> og RDS certifikater. (se også andet svar, der kommer senere).

du burde måske alligevel læse lidt om certifikater! Du er sikker på at
en del af dine certfikater ikke er nogen du har fået installeret
autimatisk fra diverse websites du har logget på?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-09-04 21:17

On Thu, 23 Sep 2004 21:14:23 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du burde måske alligevel læse lidt om certifikater! Du er sikker på at
> en del af dine certfikater ikke er nogen du har fået installeret
> autimatisk fra diverse websites du har logget på?

Automatisk og automatisk, man skal svjv gøre noget aktivt for at de skal
blive installeret. De udbyder specifikke certifikater (i modsætnin til de
indbyggede) vil fortælle hvor de kommer fra, men det er ganske rigtigt
ikke de certifikater diskussionen handler om.

Bortset fra det, så har jeg 68 (indbyggede) certifikater i min Mozilla,
så jeg fører.

--
MVH
osv...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-04 22:01

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Bortset fra det, så har jeg 68 (indbyggede) certifikater i min Mozilla,
> så jeg fører.

Det glæder mig at du har gidet at tælle dem, det har jeg nemlig ikke!
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-09-04 22:26

On Thu, 23 Sep 2004 23:01:10 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det glæder mig at du har gidet at tælle dem, det har jeg nemlig ikke!

Nogen måtte jo påtage sig den hårde opgave.
--
MVH
osv...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-09-04 21:57

> Hej Michael
>
> Det ændrer jo ikke ved, at jeg stadig har 23 stks. inkl. Verisigns RDA
> og RDS certifikater. (se også andet svar, der kommer senere).

Hvordan er de fordelt? Der er 15 Verisign certifikater i Authories
tab'en. Disse certifikater er indbygget i browseren som et Builtin
Object Token. Har du certifikater i de andre tab's er det certifikater
du selv har godkendt.

Certifikater der optræder i Web Sites tab'en angiver selvfølgelig hvilke
sites der er godkendt med de enkelte certifikater.

De inbyggede certifikater kan slåes fra med "Manage Security Devices" i
Mozillas/WaMComs/FireFox's indstillinger under certifikater. Gør man det
vil man selv skulle tage stilling til om et givent site er det som det
udgiver sig for. Det er i sagens natur ikke sikkert.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-04 15:43

Hej Michael

> [...]
> tab'en. Disse certifikater er indbygget i browseren som et Builtin
> Object Token. Har du certifikater i de andre tab's er det certifikater

Jeg har lige talt, hvormange, der er. - Jeg har i alt 65 stks.... Heraf
15 stk. Verisign + 8 stk. Verisign/RSA, Verisign/RDS og Verisign/RDA.

> [...]
>
> De inbyggede certifikater kan slåes fra med "Manage Security Devices"i
> Mozillas/WaMComs/FireFox's indstillinger under certifikater.

Nej, de kan ikke slås fra i WaMCom - hverken i 'Manage Security Devices'
eller i 'Manage Certifikates'! Og jeg tvivler stærkt på, at det kan
gøres i X-versionen, da både klassisk og X-ver. er identiske. Og det kan
heller ikke lade sig gøre i Windows ver..

> Gør man det vil man selv skulle tage stilling til om et givent site
> er det som det udgiver sig for. Det er i sagens natur ikke sikkert.

Der er kun mulighed for at vælge automatisk eller manuel godkendelse af
certifikaterne.

Skal / vil man slå dem fra, skal de slettes helt!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-09-04 22:56

> [...]
> gøres i X-versionen, da både klassisk og X-ver. er identiske. Og det kan
> heller ikke lade sig gøre i Windows ver..

Jo da.

Tools -> Security -> Device Manager.
Vælg "Builtin Roots Module" i venstre side, dernæst "Unload" knappen i
højre side. Tryk Ok for at bekræfte.

Åbn dernæst et navigator vindue og find en butik, f.eks. applestore og
se hvad der sker når du vil logge på.

> Skal / vil man slå dem fra, skal de slettes helt!

Genstart WaMCom for at aktivere de indbyggede certifikater igen.

Nu har du lært noget nyt, ikke sandt?
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-04 21:28

Hej Michael

> Jo da.
>
> Tools -> Security -> Device Manager.
> Vælg "Builtin Roots Module" i venstre side, dernæst "Unload" knappen i
> højre side. Tryk Ok for at bekræfte.

Det eneste, jeg kan slå fra er:
NSS Internet PKCS #11 Module
Generic Crypto Services
Softvare Security Services
Built in Roots
Bulletin Object Token

- og ikke spor andet. Og det er endda kun ved at markere NSS.. og Built
in..., at 'Unload' markeres som tilgængelig.

- Altså er der ingen certifikater nævnt overhovedet. Og path er til en
hel anden del af WaMCom - nemlig SSL.

> Åbn dernæst et navigator vindue og find en butik, f.eks. applestoreog
> se hvad der sker når du vil logge på.

I og med, der ingen certifikater er, så sker der jo heller ingen ting...

> Genstart WaMCom for at aktivere de indbyggede certifikater igen.

Hvordan kan man aktivere noget, der ikke er slået fra..?

> Nu har du lært noget nyt, ikke sandt?

Næ, egentlig ikke. Det eneste, jeg har lært, er at køre rundt i nogle
indst. i WaMCom, som ligger helt anderledes i Netscape, og som jeg
ellers aldrig rører, når først, browseren er sat op.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-09-04 08:15

> [...]
> indst. i WaMCom, som ligger helt anderledes i Netscape, og som jeg
> ellers aldrig rører, når først, browseren er sat op.

Jeg prøvede bare at anskueliggøre for dig at de indbyggede certfikater
kan slåes fra i WaMCom. Noget du påstår ikke kan lade sig gøre. Jeg er
nu i tvivl om det er er lykkedes mig.

Hvis jeg skulle forklare mig yderligere vil jeg bede dig om at gå ind og
kigge på certifikaterne i "Authories" tabben og der bide mærke i højre
kolonne. Det er dette "Device" du kan slå fra i Device Manageren.

Øvelsen er i sig selv lidt fjollet. Men man kan erfare at uden
certifikater i browseren vil man være overladt til selv at skulle tage
stilling til, om et givent website er det som det udgiver sig for.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-09-04 23:21

Hej Michael

> Jeg prøvede bare at anskueliggøre for dig at de indbyggede certfikater
> kan slåes fra i WaMCom. Noget du påstår ikke kan lade sig gøre.Jeg er
> nu i tvivl om det er er lykkedes mig.

'Anskueliggørelsen' har såmænd været god nok, men jeg kan altså bare
ikke slå dem fra. - Jeg kan ikke gøre for det, og jeg vil heller ikke
sige, at de kan, bare for at du skal have ret....

> Hvis jeg skulle forklare mig yderligere vil jeg bede dig om at gå indog
> kigge på certifikaterne i "Authories" tabben og der bide mærke i højre
> kolonne. Det er dette "Device" du kan slå fra i Device Manageren.

Jeg ville ønske, jeg kunne give dig ret bare denne ene gang, men der er
altså ingen mulighed for at slå dem fra. De muligheder, jeg har, er
flg.: "View", "Edit", "Import" og "Delete". - altså hverken "Unload",
"Load", "enable" eller "Disable".

> Øvelsen er i sig selv lidt fjollet. Men man kan erfare at uden
> certifikater i browseren vil man være overladt til selv at skulle tage
> stilling til, om et givent website er det som det udgiver sig for.

Det er rigtig. Men hvis jeg nu fx. gik ind hos OWC for at handle, afgav
min bestilling og indskrev mit creditkort nr. og sendte det, ville jeg
automatisk få besked på, at 'Creditcard number cannot be encrypted' +
'Order cannot be fullfilled because of missing certificate. Would yhou
like to download the appropriate certificate or update the existing
certificate?'. Det har jeg faktisk været ude for en enkelt gang. - Og
selvfølgelig downloadede jeg ny certifikat...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-10-04 08:17

> [...]
> altså ingen mulighed for at slå dem fra. De muligheder, jeg har, er
> flg.: "View", "Edit", "Import" og "Delete". - altså hverken "Unload",

Jeg har lagt nogle billeder på nettet der trin for trin beskriver hvad
jeg gør.

<http://homepage.mac.com/mta/wamcom/certifikater.html>

Du kan jo så efterfølgende poste et billede som viser at det samme ikke
kan lade sig gøre i din ende!

> [...]
> certificate?'. Det har jeg faktisk været ude for en enkelt gang. - Og
> selvfølgelig downloadede jeg ny certifikat...

Hvorved *du* tog stilling til om OWC er dem som de udgiver sig for. Og
så fik de efterfølgende dit creditkort nr.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-04 01:37

Hej Michael

> [...]
>
> <http://homepage.mac.com/mta/wamcom/certifikater.html>
>
> Du kan jo så efterfølgende poste et billede som viser at det samme ikke

Jeg har ikke fået den sat op til X endnu, men ihvertfald på classic ver.
har jeg ikke de muligheder i højre side med Load/Unload under
'Authorities'. Har lige været inde og checke igen...

Jeg må jo så nok konkludere, at der alligevel er en forskel på X og
classic versionen, selvom de skriver, at de er identiske. Jeg har også
checket min windows version på Win98, og den har samme faneblade og
indhold som classic versionen. ...Så jeg er lige nu ét stort *?* - meget
stort endda.

> Hvorved *du* tog stilling til om OWC er dem som de udgiver sig for. Og
> så fik de efterfølgende dit creditkort nr.

Jeps! - Og omgående får jeg et svar, at 'creditcard cannot be verified,
because of missing encrypting', hvilket så må betyde, at
verifikationskoden ved kreditkort krypteringen ligger i security
certifikaten, som OWC bruger. Det er faktisk sket én gang for mig - dog
ikke hos OWC, men hos et andet firma, jeg også handler med. Jeg måtte
ringe derover og give dem kortnummeret. Og jeg fik samtidig at vide, at
det var en fejl i deres certificate reader, så jeg var ikke den eneste,
der ikke kunne bestille via web.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-10-04 07:16

> [...]
> har jeg ikke de muligheder i højre side med Load/Unload under
> 'Authorities'. Har lige været inde og checke igen...

Det samme kan lade sig gøre i classic versionen. Så check lige en gang
til. Jeg har lagt en stribe billeder som viser at det virker på samme
måde som i Mac OS X udgaven.

<http://homepage.mac.com/mta/wamcom_classic/certifikater.html>

Kan det stadig ikke lade sig gøre i din ende, så tag et skærmbillede til
at understøtte din påstand. Læg det ud på nettet eller send det til mig
og jeg vil gøre det.

De er funktionsmæssigt identiske.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-04 16:25

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:
> Det samme kan lade sig gøre i classic versionen. Så check lige en gang
> til. Jeg har lagt en stribe billeder som viser at det virker på samme
> måde som i Mac OS X udgaven.

Jeg valgte at bruge min Windows 98 til forsøget. Jeg mener ikke, vi har
været uenige om, at de kan fjernes. Men jeg har åbenbart ikke gjort det
klart nok, at jeg tænker på at fjerne / slå dem fra _enkeltvis_ Det kan
stadig ikke lade sig gøre. Det er enten-eller.

> [...]
> at understøtte din påstand. Læg det ud på nettet eller send det til mig

Jeg har stadig ingen hjemmeside sat op, så jeg sender dem lige til dig,
- gemt i AWKS 6 normal dokumentformat.

Her er mine kommentarer til de enkelte billeder:

WaMCom 1.31 Windows version

Dette er mulighederne under Certificate Manager
America Online er valgt
[billede]
Her har jeg kun mulighed for ‘Delete’ - ingen ‘Load’ / ‘Unload’

Sådan ser billedet ud, når jeg klikker på “Manage Security Devices”
[billede]
Her har jeg kun mulighed for ‘Load’ og ‘OK’

Sådan ser det ud med samme gruppe, som du har vist, markeret
[billede]

Sådan ser det ud efter klik på ‘Unload’ - altså samme billede, som du får.
[billede]

- igen samme billede...
[billede]

- Og som hos dig, - modulet er væk
[billede]

Og tilbage igen ved ‘Manage Certificates’ -> ‘authorities’

ALLE certifikater er borte. Det jeg ville påvise, er, at man ikke kan
slå dem fra enkeltvis, men man sletter hele gruppen. Det er umuligt at
slå et certifikat ad gangen fra.
[billede]

...Arkivering af indstillinger, hvorefter WaMCom afsluttes...
[billede]

Genstart af WaMCom -> Preferences -> Certificates -> Manage Certificates

Samtlige certifikater er slået til igen...
[billede]

Dvs., at det, jeg ville frem til, at man kan slå _ét_ enkelt certifikat
til/fra er _ikke_ mulig. Det er alle eller ingen...
-------------------------------

Ovenstående tekst er den samme, som er med til billederne.

> De er funktionsmæssigt identiske.

Jeg kunne lige se, at der er nogle små forskelle mellem WaMCom classic
og WaMCom Win32 versionerne, men det er kun relateret til de forskellige
systemers håndtering af de forskellige dele.

Jeg håber div. misforståelser hermed er 'rettet'...

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-10-04 20:35

> [...]
> klart nok, at jeg tænker på at fjerne / slå dem fra _enkeltvis_ Det kan
> stadig ikke lade sig gøre. Det er enten-eller.

Det har da overgået min opmærksomhed at du har ment noget andet hele
tiden, men nok om det.

> Jeg har stadig ingen hjemmeside sat op, så jeg sender dem lige til dig,
> - gemt i AWKS 6 normal dokumentformat.
>
> Her er mine kommentarer til de enkelte billeder:

[ klip beskrivelse af egne billeder ]

Det glæder mig at du ikke er uenig med mig mere og at du har konstateret
at tingene hænger sammen som jeg har beskrevet. Jeg har lagt det
tilsendte AWKS dokument ud på nettet.

<http://homepage.mac.com/mta/wamcom_ers/certifikater.html>

Nu mangler vi bare at komme til enighed om hvorvidt WaMCom har flere
preinstallerede certifikater end Mozilla!
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-04 23:58

Hej Michael

> Det har da overgået min opmærksomhed at du har ment noget andet hele
> tiden, men nok om det.

Jeg har hele tiden ment, at det er umulig blot at slå et enkelt
certifikat fra, og det er nok her, vi er gået forbi hinanden...

> Det glæder mig at du ikke er uenig med mig mere og at du har konstateret
> at tingene hænger sammen som jeg har beskrevet. Jeg har lagt det
> [...]

- Og det hænger også sammen, det, jeg hele tiden har prøvet at sige,
- at man ikke kan slå dem fra enkeltvis... Det håber jeg også, du er
enig med mig i?

> Nu mangler vi bare at komme til enighed om hvorvidt WaMCom har flere
> preinstallerede certifikater end Mozilla!

Svjh. talte jeg dem til iat enten 99 eller 101 under 'Authorities', - og
det er uden en enkelt 'privat' security file fra TDC, som en klient
bruger. - Jeg orker bare næsten ikke at tælle dem igen, det er meget
småt skrift, og jeg skal bruge ret stor forst. for at kunne læse dem, -
og så irriterer det mig grusomt, at der ingen rulleskakt er i det
vindue, så er det lettere at tælle korrekt..

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-10-04 10:01

> [...]

> har jeg ikke de muligheder i højre side med Load/Unload under
> 'Authorities'. Har lige været inde og checke igen...

Nu poster jeg et billede af min opsætning, i Classic *og* OS X, hvor jeg
*begge* steder har mulighederne. *Begge* programmer er netop
installeret, og jeg har ikke ændret ved noget i
sikkerhedsindstillingerne på programmerne. Nu kunne man så foreslå dig,
at du postede et billede af din opsætning, det ville gøre det så meget
nemmere at tro på dig.

<http://itu.dk/people/jcv/usenet/img/?id=5>

> [...]
> checket min windows version på Win98, og den har samme faneblade og
> indhold som classic versionen. ...Så jeg er lige nu ét stort *?* - meget

Igen Erik, påstande der, uden anden opbakning end din egen proklamering
af samme, er meget svære at tage alvorlige. Især når du tilsyneladende
er eneste mand i denne verden der oplever det.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   AHHH. Donuts. . . What can't they do. -- H. Simpson

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-04 16:39

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> [...]
> sikkerhedsindstillingerne på programmerne. Nu kunne man så foreslå dig,
> at du postede et billede af din opsætning, det ville gøre det så meget

Jeg valgte at bruge min Win98 ver. istedet for, hvilket du kan se af mit
svar til Michael T.A.. Der er nogle små forskelle mellem Mac ver. og
Win32 ver., men det er kun systemrelateret til Windows 98, og det har
ingen indflydelse på indstillingerne.

> Igen Erik, påstande der, uden anden opbakning end din egen proklamering
> af samme, er meget svære at tage alvorlige. Især når du tilsyneladende
> er eneste mand i denne verden der oplever det.

Se lige mit svar til MTA også. Jeg mener dog, at jeg hele tiden har
gjort det klart, at jeg snakkede om at slå enkelt-certifikater fra, men
det har åbenbart ikke været klart nok. Det _kan_ ikke lade sig gøre at
slå et enkelt certifikat fra, - det er ALT eller INTET!

Og så håber jeg, at evt. misforståelser nu er ryddet af vejen...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-04 12:37

> Det er meget mulig, den er mere en et år nu. Men jeg foretrækker
> sikkerhed og stabilitet kombineret med hastighed.

Ked af at måtte rippe op i en gammel diskussion, men udvikleren af
WaMCom har fornyligt postet følgende på hans webside:

-------

Current situation
2004-09-25: I haven't had the time to keep up, I now consider the latest
version of WaMCom to be less secure than latest Mozilla builds. Several
security problems were found in Mozilla code, and I don't have time and
resources to provide updated versions. If you're looking for a stable of
version of Mozilla, I now recommend that you use the latest versions of
original Mozilla 1.4.x or 1.7.x. The rest of the page is pretty much
outdated, however, if you're looking for software that runs on Mac OS 9,
to my knowledge, the wamcom build is still the most recent software
available. No, I will and can not provide newer versions for Mac OS 9
for technical reasons. If the version works for you, be happy. I'm not
using it myself, but I've got many reports that it works fine and heard
only minor problems.

-------

Hvilket jo klart understøtter min anbefalig.
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-09-04 20:42

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> [...]

Hvad er det for nogle RDA og RDS certifikater fra VeriSign? Google
kender intet til "VeriSign RDA" eller "VeriSign RDS".

> du burde måske alligevel læse lidt om certifikater! Du er sikker på at
> en del af dine certfikater ikke er nogen du har fået installeret
> autimatisk fra diverse websites du har logget på?

Man får nu sjældent "automatisk" installeret certifikater. De fleste
browsere tilbyder at stole på et ikke-kendt certifikat under en
session, men man har muligheden for eksplicit at vælge at gemme
certifikatet. Det er dog ikke standard valget.

Jo flere certifikater man stoler på, jo større er risikoen. Det vil
reelt sige, at man bliver mere usikker, af at have mange certifikater
installeret. Et certifikat er ikke mere værd, end den
certifikatpolitik, som udstederen lover at leve op til. Husk også, at
blot fordi Thomas' Tjekkede Tegneshop anvender et certifikat der er
signeret af VeriSign, så betyder det ikke at webshoppen selv har styr
på sikkerheden, som f.eks. 300.000 kunder hos CDUniverse fandt ud af.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-04 15:13

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Hvad er det for nogle RDA og RDS certifikater fra VeriSign? Google
> kender intet til "VeriSign RDA" eller "VeriSign RDS".

Ikke desto mindre er de i min liste over certifikater. Der står fx.
'Class 2 Verisign/RDA' eller 'Class 4 Verisign/RDS'. - Dem er der 8 stk.
af i alt, så 15+8=23....

> [...]
> session, men man har muligheden for eksplicit at vælge at gemme
> certifikatet. Det er dog ikke standard valget.

Jeg kan ihvertfald se både i WaMCom og min Netscape 4.8/128, at der er
certifikater, der er opdateret automatisk her i 2004. Så de bliver altså
opdateret. Hvad de gør i OS X, véd jeg endnu ikke, da jeg ikke har fået
X på net endnu. Jeg fik den først installeret igen i fredags.

> [...]
> installeret. Et certifikat er ikke mere værd, end den
> certifikatpolitik, som udstederen lover at leve op til.

Det er faktisk første gang, jeg hører en sådan udtalelse. Og jeg tror
faktisk, at Verisign er lidt næn om deres gode navn og rygte til, at de
ikke vil garantere den sikkerhed, de lover.

> [...]
> certifikat der er signeret af VeriSign, så betyder det ikke at
> webshoppen selv har styr på sikkerheden, som f.eks. 300.000

Nej, men det er jo heller ikke fx. Verisigns skyld. Det er _altid_
webshoppens ansvar at holde styr på sikkerheden, når de har købt et

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-09-04 18:26

> Ikke desto mindre er de i min liste over certifikater. Der står
> fx. 'Class 2 Verisign/RDA' eller 'Class 4 Verisign/RDS'. - Dem er der
> 8 stk. af i alt, så 15+8=23....

Interessant. Jeg kan ikke finde noget RDA eller RDS i min Mozilla
under VeriSign certifikaterne. På arbejdet er vi kunde hos VeriSign,
og heller ikke i min egenskab af certifikat administrator kan jeg
finde noget med RDA eller RDS. Du er sikker på, at der ikke står RSA
og DSA?

> [...]
> altså opdateret. Hvad de gør i OS X, véd jeg endnu ikke, da jeg ikke
> har fået X på net endnu. Jeg fik den først installeret igen i fredags.

Igen interessant. Normalt bliver certifikater jo ikke automatisk
opdateret, men kommer som regel enten som individuel download, eller i
forbindelse med en opdatering af f.eks. netscape eller mozilla.

> Det er faktisk første gang, jeg hører en sådan udtalelse. Og jeg tror
> faktisk, at Verisign er lidt næn om deres gode navn og rygte til, at
> de ikke vil garantere den sikkerhed, de lover.

For nogle få år siden blev værdien af firmaet VeriSign sat til
ca. US$15 millioner. Det retoriske spørgsmål gik så: Hvor mange
penge har den rusiske mafia til rådighed?

Hvis jeg sender dig en email, med en forfalsket afsenderadresse sat
til updates@verisign.com, og beder dig om at installere et nyt
VeriSign root certifikat da det gamle er blevet kompromiteret, hvilket
du gør, da du jo går højt op i certifikater. Du har nu overskrevet
dit gamle VeriSign certifikat med mit forfalskede rod-certifikat.

Alternativt: Du har jo fortalt, at du har flere certifikater i
Netscape, end der følger med Mozilla. Har du checket baggrunden for
samtlige af de certifikatudbydere? De har jo intet med VeriSign at
gøre...

Endeligt: Husker du at inspicere certifikatkæden, hver gang du støder
på brugen af certifikater? Ellers ved du jo ikke, hvem der har
signeret det certifikat som din webbutik benytter.

> Nej, men det er jo heller ikke fx. Verisigns skyld. Det er _altid_
> webshoppens ansvar at holde styr på sikkerheden, når de har købt et
> certifikat.

Netop. Vi er altså enige om, at certifikater kun er en lille del af
sikkerheden. Det allermest vigtigste er fortsat, at du stoler på den
forretning du køber hos.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-04 20:12

Hej Thomas

> [...]
> og heller ikke i min egenskab af certifikat administrator kan jeg
> finde noget med RDA eller RDS. Du er sikker på, at der ikke står RSA

Ja, RSA certifikaterne er der også, - og der er faktisk 2, jeg i første
omgang overså fra Verisign - Verisign/RSA...

> Igen interessant. Normalt bliver certifikater jo ikke automatisk
> opdateret, men kommer som regel enten som individuel download, eller i
> forbindelse med en opdatering af f.eks. netscape eller mozilla.

Det troede jeg også engang, men jeg kan se i min Netscape 4.8/128, at
alle certifikater er opdateret _efter_ 2002, og et par enkelte endda i 2003.

> For nogle få år siden blev værdien af firmaet VeriSign sat til
> ca. US$15 millioner. Det retoriske spørgsmål gik så: Hvor mange
> penge har den rusiske mafia til rådighed?

Øh, hvad har det med sikkerhedscertifikater at gøre? Det har jeg lidt
svært ved at se...

> [...]
> du gør, da du jo går højt op i certifikater. Du har nu overskrevet
> dit gamle VeriSign certifikat med mit forfalskede rod-certifikat.

- Hvilket ikke kan lade sig gøre hos mig, da jeg har sat min browser til
kun at acceptere en korrekt valideret cookie, der også skal følge med, -
og så længe den cookie ikke kan verificeres af Verisign, vil den blive
afvist som værende enten et falsum, - et forsøg på hacking, eller evt.
et forsøg på at sende et backoffice program ind af bagvejen.

> [...]
> Netscape, end der følger med Mozilla. Har du checket baggrunden for
> samtlige af de certifikatudbydere? De har jo intet med VeriSign at

Verisign er ikke det eneste certifikatfirma på markedet. Én af de andre
store er ValiData.inc. Alene fra det firma har jeg ca. 20 certifikater
også...

> Endeligt: Husker du at inspicere certifikatkæden, hver gang du støder
> på brugen af certifikater? Ellers ved du jo ikke, hvem der har
> signeret det certifikat som din webbutik benytter.

Hvis jeg fx. er i gang med en handel og har indskrevet div.
betalingsdata, og derefter klikker på 'continue', og det certifikat, jeg
har ikke stemmer overens med firmaets, så vil 'continue' ikke virke, og
jeg får atuomatisk besked om, at der er et sikkerhedsproblem, og at jeg
skal gøre det og det.

Dette har jeg været ude for 2 gange i Mozilla 1.2.1, men aldrig i
Netscape 4.8/128, og nu heller ikke i WaMCom 1.31. Det er bl.a. også
grunden til, at jeg ikke bruger Mozilla 1.2.1 til afslutning af
webhandler, men kun Netscape 4.8/128. NC 4.8/128 er vel at mærke stadig
den eneste sikkerhedsklassificerede browser, klassificeret under US
Legal Law + et nr. jeg ikke kan huske. Det står endda på Netscapes
hjemmeside under 4.8!

Og som jeg tidl. har skrevet i en lign. tråd, så har jeg brugt 128bits
ver. af NC siden ver. 4.08, hvilket jvf. normal US Legal Law ikke var
lovligt, da udlændinge ikke måtte bruge den ver. af NC. Jeg fik en
tilladelse fra - underligt nok - det amerikanske forsvarsministerium til
at bruge den. Jeg fik tilladelsen, da jeg arbejder sammen med US
baserede firmaer.

> Netop. Vi er altså enige om, at certifikater kun er en lille del af
> sikkerheden. Det allermest vigtigste er fortsat, at du stoler på den
> forretning du køber hos.

Nu prøver du at få mig til at sige, at certifikater kun er en lille del,
for derved at modsige mig selv... Den går ikke Granberg..
Certifikater er den absolut væsentligste del af sikkerheden i
forbindelse med webhandler, - MEN - kædet sammen med en ordentlig
kryptering af div. creditcard koder, - hvilket jo også mest sker igennem
certifikaterne.

Selvfølgelig kan der være 'dårlige' crtifikater, men jeg er endnu ikke
stødt på nogen, og jeg har trodsa alt nu handlet en del år på nettet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-09-04 21:12

On Tue, 28 Sep 2004 21:11:41 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> - Hvilket ikke kan lade sig gøre hos mig, da jeg har sat min browser til
> kun at acceptere en korrekt valideret cookie,

Har du lyst til at forklare hvordan du har gjort det?

Det kan man ikke med en cookie.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-04 04:35

>... Den går ikke Granberg..

> mvh. Erik Richard

Hva´ fa´en Erik......er du også ballonskipper)))
M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-09-04 07:19

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Hva´ fa´en Erik......er du også ballonskipper)))

Bare han ikke kan huske begivenheden personligt, saa gaar det vel?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-09-04 23:02

Hej thorbjørn

Godt nok er jeg ingen årsunge, - meeen alligevel... så gammel er jeg
heller ikke..