/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hjælp til græsplæne !!!
Fra : Tom Frank


Dato : 13-09-04 09:29

Hej,

Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
til at pleje den.

Nu har jeg i det sidste par år kæmpet med at få græsplænen nogenlunde
ukrudtsfri men det ser ud til at jeg har tabt kampen. Plænen skyder op
med forskellige slags ukrudt af typen brændnælder,
mælkebøtter,lavtvoksendende ukrudt der vokser i overfladen af
græsplænen med stærke rødder i overfladen som kvæler græsset. I den
nordlig side er der endvidere begyndt at vokse mos.

Jeg har prøvet at lade græsset vokse for at lade det overtage, men
ukrudtet vokser ligeså hurtigt dvs. jeg slår græsset hver anden uge.
Jeg gøder græsset hver anden måned, men ligemeget hjælper det.

Jeg har set i byggemarkedet at der findes noget Plænerens, kan det
bruges eller er det bare luft ???

Mine naboer slår godt nok græsset hver uge og vander/gøder deres
græsplæner ofte. Men jeg er lidt imod at bruge vores grundvand til at
vande græsplæner med. Men er det løsningen på en god plæne ??

Som jeg ser det holder det at slå græsset hver uge ukrudt tilbage, men
det eksplodere bare, når man er væk længere tid ad gangen.

Alle tips og ideer takkes med kyshånd.

/Tom Frank

 
 
Nygaard (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Nygaard


Dato : 13-09-04 10:35

> Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
> til at pleje den.
>
Hej Tom

Du skal vende sagen lidt på hovedet... Græs kan godt tåle at blive holdt
nede - det kan ukrudt ikke. Derfor: Slå den tit, og slå den tæt. Det vil
give dig en nogenlunde fin græsplæne... Gødning og vand (evt. regnvand) vil
absolut kun hjælpe på sagen.

Skal det blive rigtigt godt, er der imidlertid kun en vej frem. Væk med den
gamle, og lav en ny. Vent til næste forår - giv den to pust Round-Up med 10
dages mellemrum, grav/fræs, jævn, troml og så nyt græs...

Mvh
Nygaard



Inger Pedersen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 13-09-04 10:44


"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse
news:414569f1$0$251$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> > Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
> > til at pleje den.
> >


> Hej Tom
>
> Du skal vende sagen lidt på hovedet... Græs kan godt tåle at blive holdt
> nede - det kan ukrudt ikke. Derfor: Slå den tit, og slå den tæt. Det vil
> give dig en nogenlunde fin græsplæne... Gødning og vand (evt. regnvand)
vil
> absolut kun hjælpe på sagen.

Enig.
Men med en græsplæne på den størrelse (jeg kan ikke lige se, om den er 6
eller 12 kvadratmeter) og en ejer, der åbenbart tit er hjemmefra: SKAL der
absolut være græs?
Kunne det være en ide med en eller anden belægning og et lille træ eller et
par små buske?

Hilsen Inger






Tom Frank (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Tom Frank


Dato : 14-09-04 12:00

Helt enige jeg har faktisk overvejet at lægge fliser i stedet for, men
husorden foreskriver at der skal være græs (for at give et
helhedsindtryk af området), så det nytter ikke at nogen ligger fliser
og andre asfalt eller hæk. Desværre er det ulempen med nybyggeri idag.
Ikke så meget hæk og buske, men åbne arealer.

/Tom

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in message news:<41456bda$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse
> news:414569f1$0$251$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > > Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
> > > til at pleje den.
> > >
>
>
> > Hej Tom
> >
> > Du skal vende sagen lidt på hovedet... Græs kan godt tåle at blive holdt
> > nede - det kan ukrudt ikke. Derfor: Slå den tit, og slå den tæt. Det vil
> > give dig en nogenlunde fin græsplæne... Gødning og vand (evt. regnvand)
> vil
> > absolut kun hjælpe på sagen.
>
> Enig.
> Men med en græsplæne på den størrelse (jeg kan ikke lige se, om den er 6
> eller 12 kvadratmeter) og en ejer, der åbenbart tit er hjemmefra: SKAL der
> absolut være græs?
> Kunne det være en ide med en eller anden belægning og et lille træ eller et
> par små buske?
>
> Hilsen Inger

Inger Pedersen (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 14-09-04 12:16


"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Helt enige jeg har faktisk overvejet at lægge fliser i stedet for, men
> husorden foreskriver at der skal være græs (for at give et
> helhedsindtryk af området),

Ok.
Så er der kun vejen tilbage med at sprøjte eller hive mælkebøtter og vejbred
op og ellers slå græsset tit.
Hvis du er væk flere dage ad gangen, kunne det måske være en ide at alliere
dig med en eller flere af naboerne for gode ord og betaling?
Jeg må indrømme, at jeg finder det lettere grotesk med individuelle plæner
og egen "sprøjte- og maskinpark" for 12 kv.m.
- hvis det altså er sådan, det er.

Hilsen Inger




P. D. Andersen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : P. D. Andersen


Dato : 13-09-04 17:32

- giv den to pust Round-Up med 10
> dages mellemrum,


Kan man købe Round-Up i Danmark?



MFO (13-09-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 13-09-04 18:25

P. D. Andersen wrote:

> Kan man købe Round-Up i Danmark?

Ja!

--
Michael

Leonard (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-09-04 18:33

"P. D. Andersen" <pda@esenet.dk> wrote:

>Kan man købe Round-Up i Danmark?

Ja, næsten alle steder, Bilka, Kvickly, Brugsen, Spar, havecentre osv.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Lars K. (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars K.


Dato : 13-09-04 19:00

roundup er alt for dyrt, det er et firma mærke, det aktive stof hedder
glyphosat, og kan købes under mange navne til billigere penge, til at fjerne
ukrudtet kan du købe noget herbatox, eller toxan, men som tideligere nævnt
kan du lige så godt slå græsset noget oftere, det er lige så efektivt, og så
er det bedre for miljøet.



Nygaard (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Nygaard


Dato : 13-09-04 20:41

> roundup er alt for dyrt, det er et firma mærke, det aktive stof hedder
> glyphosat, og kan købes under mange navne til billigere penge, til at
fjerne
> ukrudtet kan du købe noget herbatox, eller toxan, men som tideligere nævnt
> kan du lige så godt slå græsset noget oftere, det er lige så efektivt, og

> er det bedre for miljøet.
>
Det er nok ligegyldigt hvad mærke man køber... Når det er i mængder der vil
passe til 2 x 12 m2, så er prisen nok til at overkomme ligegyldigt hvad...
En lille gasbrænder kan også gøre det...

/Nygaard



Maria Frederiksen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 13-09-04 19:08

> Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
> til at pleje den.

Den skal slås hver anden dag, og hver eneste mælkebøtte skal pílles op med
det samme. Det er ikke så slemt med 12 kvm. Det er meget værre med 3600 - så
der bruger vi gift

Mvh Maria



Kispus (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Kispus


Dato : 14-09-04 23:41


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:4145e1eb$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
>> til at pleje den.
>
> Den skal slås hver anden dag, og hver eneste mælkebøtte skal pílles op med
> det samme. Det er ikke så slemt med 12 kvm. Det er meget værre med 3600 -
> så
> der bruger vi gift
>
> Mvh Maria

Og så give du plænen en ordentlig gang kalk 2 gange om året,
mos og ukrudt kan ikke lide det, men det kan plænen.
John



Tom Frank (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Tom Frank


Dato : 17-09-04 10:33

Lyder interessant med kalk. Er det bare kalk eller hedder det noget
specielt i de diverse byggemarkeder. Det skulle vel ikke være det man
kalder NPK gødning man bruger.

/Tom

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in message news:<41477366$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> news:4145e1eb$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >> Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
> >> til at pleje den.
> >
> > Den skal slås hver anden dag, og hver eneste mælkebøtte skal pílles op med
> > det samme. Det er ikke så slemt med 12 kvm. Det er meget værre med 3600 -
> > så
> > der bruger vi gift
> >
> > Mvh Maria
>
> Og så give du plænen en ordentlig gang kalk 2 gange om året,
> mos og ukrudt kan ikke lide det, men det kan plænen.
> John

Jens Egon Nyborg (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Jens Egon Nyborg


Dato : 19-09-04 21:10

Kispus wrote:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> news:4145e1eb$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>>Som nybegynder og ejer af 2*6 m2 græsplæne søger jeg nogle gode tips
>>>til at pleje den.
>>
>>Den skal slås hver anden dag, og hver eneste mælkebøtte skal pílles op med
>>det samme. Det er ikke så slemt med 12 kvm. Det er meget værre med 3600 -
>>så
>>der bruger vi gift
>>
>>Mvh Maria
>
>
> Og så give du plænen en ordentlig gang kalk 2 gange om året,
> mos og ukrudt kan ikke lide det, men det kan plænen.
> John
>
>


Til gengæld elsker brændenælderne den kvælstofgødning du giver dem

Og har du nu husket at spørge dig selv, hvorfor du bekæmper mælkebøtter?


Aksel Pedersen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Aksel Pedersen


Dato : 21-09-04 13:15

Jens Egon Nyborg wrote:

> Og har du nu husket at spørge dig selv, hvorfor du bekæmper mælkebøtter?
>

Det kan jeg godt besvare for ham: Det er fordi han er et
ordensmenneske, der mener, at i en græsplæne skal der kun være græs.
Mælkebøtter breder sig, laver huller i græslaget og frøene spredes til
alle steder i haven - med deraf større lugearbejde. En forsømt græsplæne
er et udtryk for ejerens afmagt - eller dovenskab!
Der fik I den!
Venlig hilsen
Aksel


Allan Vebel (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 21-09-04 22:57

Aksel Pedersen <aksel.pe@hotmail.com> skrev:

> Mælkebøtter breder sig

Det er vi helt enige om. Vi har 3000m2 grund, og på den anden
side af vejen (mod vest) står mælkebøtterne i fuld flor om
sommeren, og her går de i frø.

Ved det mindste vindpust - - - gæt selv resten!

> En forsømt græsplæne er et udtryk for ejerens afmagt - eller
> dovenskab!

Jeg er ellers flittig med gasbrænderen. Hver gang en mælkebøtte
går i frø, bliver den ristet - så er der 100 potentielle mælkebøtter
færre, men det er skruen uden ende. Til gengæld har vi en pragtfuld
udsigt mod vest, hvor der er kornmark og masser af fugleliv.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Jens Juul (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Jens Juul


Dato : 22-09-04 20:51

>Der fik I den!

Pernippengryn ..............


Aksel Pedersen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Aksel Pedersen


Dato : 23-09-04 10:45

Jens Juul wrote:

> Pernippengryn ..............
>

Kære Jens Juul!
Bare vi var mange, mange, mange flere !

Pernittengryn Aksel


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste