Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring
Fra : Jesper

Dato : 11-09-04 19:54

Hej i gruppen.

Står lige og skal bruge en hurtig løsning.

Er der et program hvor man kan tage et billede ind, som er eks.
1536x2048.(HxB)
Derefter resizer man automatisk til tættest på 10x15. Så vælger man et
rektangel på 10x15
og lægger oven på og cutter så de 10x15 ud som nyt billede.... Eller hvordan
klarer man det,
hvis man vil have alle sine billeder i nøjagtig 10x15.????

Håber det er forståeligt nok....

Jesper.... (MultiAmatør Fotograf hihi)

Fra : Lüpcenagtig

Dato : 11-09-04 20:06

"Jesper" <oz5@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvordan
> klarer man det,
> hvis man vil have alle sine billeder i nøjagtig 10x15.????

JPEGCrops klarer det.
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Fra : Jesper

Dato : 11-09-04 20:49

Takker. Virker fint nok.
Men billedet bliver 15,25x10,16. Det er der ikke noget at gøre ved eller????

Hentede billedet ind, valgte 10x15 og trykkede beskær.

Fra : Lüpcenagtig

Dato : 11-09-04 20:57

> [...]
eller????

> Hentede billedet ind, valgte 10x15 og trykkede beskær.

Gå op i Filer/ indstillinger, der kan du ændrer på det.
Du kan vælge dansk sprog, .. øhh et eller andet sted.

Fra : Lüpcenagtig

Dato : 11-09-04 20:20

> [...]
> 1536x2048.(HxB)
> Derefter resizer man automatisk til tættest på 10x15. Så vælger man et

Undskyld, men jeg kan have misforstået:
Vil du resize et billede fra 1536x2048 pixel til 10x15 pixel?
Det bliver sgu godt et et llille billede.

Du mener vel 10x15 cm. som et alm. papirfoto, eller...

Fra : Jesper

Dato : 11-09-04 22:45

Nej hihi.

Det var til 10x15 cm
Og det gør programmet godt nok, pånær lige nogle millimeter 2,5mm x 1,7mm
for store. Men har ikke målt
et "originalt" fremkaldt billede, om det også er lidt over.

Jesper....

Fra : Rene Krogh

Dato : 11-09-04 23:17

"Jesper" <oz5@pc.dk> wrote in message
> [...]
> for store. Men har ikke målt
> et "originalt" fremkaldt billede, om det også er lidt over.

Har ikke målt efter, men ifølge about siden på jpegcrops: er et 10x15
billede ikke 10x15 cm, men derimod 4x6 tommer, som giver nævnte størrelse.

men læs mere på:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/about.html

/Rene

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-09-04 06:21

"Rene Krogh" <rk#nospam#@ikola.danmark> wrote in

> Har ikke målt efter, men ifølge about siden på jpegcrops: er et
> 10x15 billede ikke 10x15 cm, men derimod 4x6 tommer, som giver
> nævnte størrelse.

En anden ting er at målene alligevel ikke er præcise. Maskinerne til
fremkaldelse har varierende fejlmargin. Der ryger som regel et par mm af
siderne ved fremkaldelse, men det er ikke til at angive et præcist tal for
det.

Hvis Jesper vil have billedet specificeret til præcis 10x15cm i JPEGCrops,
kan det gøres ved at redigere "10x15cm" (eller lave et nyt aspekt) og sætte
størrelsen til 10x15cm rent i stedet for 10.16x15.24cm.

Fra : Klaus G.

Dato : 20-09-04 20:15

Hej.

Hvordan gør man det så i PhotoShop? Jeg ved der er en funktion, men kan
filme ikke huske hvor :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-09-04 20:41

Klaus G. wrote:
> Hej.
>
> Hvordan gør man det så i PhotoShop? Jeg ved der er en funktion, men
> kan filme ikke huske hvor :)

Hej Klaus!

Du vælger blot crop-værktøjet og vælger derefter størrelsesforhold oppe i
venstre hjørne lige under menuerne (der er et crop-tool ikon) - du kan
prædefinere forskellige størrelser.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou