Forgiftet tunsalat
Fra : Lisbeth

Dato : 11-09-04 10:50

Hvordan i alverden kommer dette stof i tunsalaten ?

Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-09-04 11:04

"Lisbeth" <ingen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan i alverden kommer dette stof i tunsalaten ?

Fra Fødevaredirektoratets hjemmeside (efter googling på histamin):

"Histamin tilhører gruppen af biogene aminer, som kan
findes naturligt i mange fødevarer. Lave indhold af biogene anminer er
normalt ikke en sundhedsmæssig risiko for mennesker, men hvis man spiser
fødevarer med høje indhold af disse stoffer, kan man få akutte symptomer på
forgiftning.
Stoffernes giftvirkning kan forøges, hvis man samtidigt drikker alkohol
eller tager bestemte former for medicin.
Hvis fødevarer opbevares forkert, fx ved høj temperatur i lang tid, kan
bakterier, som findes naturligt på fødevarerne, danne så store mængder af
histamin og andre biogene aminer, at man kan blive forgiftet.

Histamin og andre biogene aminer kan forekomme i for-højede mængder i fx
rødvin, ost, spegepølse og surmælks-produkter samt i visse fisk og
fiskevarer."

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth

Dato : 11-09-04 11:16

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in message

> [...]

> Histamin og andre biogene aminer kan forekomme i for-højede mængder i fx
> rødvin, ost, spegepølse og surmælks-produkter samt i visse fisk og

Hej Inger
(som jeg beundrer for sine altid kloge svar )

Ok, så er det altså ikke noget der er "puttet i". Jeg håber at det så er
_meget_ forhøjede mængder i tunen der er skyld i det. Ellers må det jo være
forkert håndtering af fødevarerne hos Gråsten Salater, og den tanke er jo
ikke så rar!

vh
Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-09-04 11:52

"Lisbeth" <ingen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Inger
> (som jeg beundrer for sine altid kloge svar )

Tak skal du ha!
Jeg overvejer også at slå mig ned som heks i mit næste liv

> [...]
være
> forkert håndtering af fødevarerne hos Gråsten Salater, og den tanke er jo

Næh - men ærlig talt, så synes jeg da ikke, tanken er rar, uanset om det er
forkert håndtering af tunen undervejs (og det er nok det, jeg selv tror mest
på) eller på salatfabrikken.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 13-09-04 08:29

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fra Fødevaredirektoratets hjemmeside (efter googling på histamin):
>
> "Histamin tilhører gruppen af biogene aminer, som kan
snip
> rødvin, ost, spegepølse og surmælks-produkter samt i visse fisk og
> fiskevarer."

Tråden mangler totalt et klogt svar. Hvad histamin ER berører jo ikke, at
det med stor sandsynlighed IKKE kan opstå eller blive tilført i
produktionskæden på salatfabrikken.

Så her et flyvsk svar: Godhedsindustriens hygiejnesektor har brug for
skandaler, så det kan se ud som om de gør gavn.

Så de lader nok en sabotør hælde kemikalie i udvalgte varepartier, så
tilbagekaldelses-dramatik kan komme i medierne.

Tun og andet fra havet, især skaldyr, er folk vildt hysteriske med - det
luger jo smådårligt på en uge udenfor køleskab, så det MÅ være giftigt. Så
det er et godt emne til at tilføre lidt forurening og histamin ved mange
halvstuderte røvere lidt om, så det er godt til at få folks sind i kog