Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Et par spml om/til "gode" digital kameraer
Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 08:16

Hej,

Undskyld mine måske tåbelige spml, men jeg synes godt nok det her
digitalkamera univers til tider er total uoverskuelig. Har brugt en del tid
på dpreview, for at se hvad der får gode karaktér, og i det hele taget
samligne de forskellige test billeder.

Jeg havde en idé om at jeg ville købe et "mini" digicam a la Ixus 430, men
blev slemt skuffet, og returnerede det igen. Har netop tilmeldt mig
fotokritik, og kan se at det eneste holder nogen lunde, såfremt man vil tage
billeder der sparker r**, er de "store" digicams. Logisk nok vel og mærke.

Har i forvejen et Canon PowershotA10, som jeg egentlig er ret glad for, men
synes måske det kunne trænge til en opgradering. Dvs. evnen til at tage
closeups og "panorama" billeder.

Har set på et Canon G6, som kan fås for lige under 5K, som også er mit
budget. Om det er 4 eller 8 eller 11 mega pixels er lidt ligegyldig, da jeg
er mere interesseret i at have knivskarpe billeder.

Kan det evt. tilrådes at købe et brugt digital slr? Hvad ville i købe hvis i
havde 5K?

På forhånd tak
Thomas Schreiber
8200 Aarhus N
-
www.schreiber.se

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-04 08:28

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> wrote in message

> Kan det evt. tilrådes at købe et brugt digital slr? Hvad ville i købe hvis
> havde 5K?

Hmm. Du får ikke meget brugt DSLR for 5K. Et godt hus, måske, men så skal
der objektiver oveni. Hvis du kan finde et brugt Canon 300D inkl.
kitobjektiv til 5K, så ville jeg nok vælge den løsning. 300D sælges fra nyt
for 7K i disse dage, så det skulle være gode muligheder for at finde et
brugt inden for dit budget. På sigt kan du så overveje at udskifte
kitobjektivet med et Canon EF 17-40mm f/4L, og så er du rigtig godt kørende.

Ellers ville jeg nok kigge på et kompaktkamera med god zoom, f.eks. 10x
eller 12x og min. 4Mpixel. Der findes flere modeller på markedet med disse
specs. G6 har "kun" 4x zoom, og det ville jeg ikke kunne nøjes med. Husk
også på, at G5 på mange områder var et totalt fejlskud fra Canon (spørg bare
max , så måske du skulle vente lidt og læse nogle anmeldelser af og
brugererfaringer med G6, før du beslutter dig.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 1. september 2004)

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 08:37

> [...]
> max , så måske du skulle vente lidt og læse nogle anmeldelser af og
> brugererfaringer med G6, før du beslutter dig.

Tak for hjælpen. Du har nok ret i at jeg ikke får meget SLR for 5K. Og så
kommer objektivet bagefter,

Har også set lidt på Canon PowerShot S1 IS. Kender du dette? Det har 10X
zoom og 3.2 megapixels. Så længe jeg ikke har planer om at printe noget ud i
større end A4 format, er 3.2 vel nok?

/Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-04 08:59

> Tak for hjælpen. Du har nok ret i at jeg ikke får meget SLR for 5K. Og så
> kommer objektivet bagefter,

Ja, men som sagt kan du garanteret finde et 300D inkl. kitobjektiv til 5K og
et DSLR er stadig klasser bedre end kompakte kameraer på de fleste områder.
De eneste grunde til at vælge kompakt kamera ville for mig være pris og
størrelse, og med dit budget på 5K, kan du sagtens få brugt DSLR i god
kvalitet.

> Har også set lidt på Canon PowerShot S1 IS. Kender du dette?

Ja, af omtale.

> Det har 10X
> zoom og 3.2 megapixels. Så længe jeg ikke har planer om at printe noget ud
> større end A4 format, er 3.2 vel nok?

Tja, der er en tendens (især her i gruppen) til at nedgøre megapixel-ræset.
Spørger du mig, så er mange megapixels en god ting, forudsat at
objektivkvaliteten er i orden, da det giver bedre muligheder for at beskære
et billede. Mange fokuserer på, at man principielt ikke skal bruge mere end
f.eks. 2 megapixel for at lave gode prints i 10x15, men beskæring er imo en
særdeles vigtig parameter. Det er er meget få billeder, der ikke bliver
bedre med beskæring inden publicering/udprintning.

3.2 megapixel ville være i underkanten for mig. Som sagt ville jeg nok gå
efter 4 eller 5 megapixel, men med 10x zoom er behovet for beskæring
selvfølgelig ikke så stort. IS er en rigtig god ting at have i baghånden.
Har du kigget nærmere på denne:
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaz2/? Den kommer også i en 12x
udgave med billedstabilisering med navnet Z3
(http://www.dpreview.com/news/0407/04070703dimagez3.asp), og den ser meget
spændende ud. Og så er der denne fra Panasonic:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmcfz20.asp, der
også ser spændende ud. I det hele taget er der ved at være rigtigt mange
spændende modeller på kompaktmarkedet med stor zoom og god opløsning, og det
til en rimelig penge. Jeg slæber selv rundt på et kæmpetungt DSLR, som jeg
ææælsker, og kunne godt tænke mig et af de nye kompaktkameraer med 10x eller
12x zoom som supplement, men det må nok vente lidt (konen er først så småt
ved at komme sig over mit sidste kamerakøb .

Fra : Frederik Thorup

Dato : 11-09-04 09:06

thomas schreiber (8200) wrote:

> Tak for hjælpen. Du har nok ret i at jeg ikke får meget SLR for 5K.
> Og så kommer objektivet bagefter,

Men starter du med et 300D til ca 5k med kit-opjektivet, så er du rigtigt
godt kørende. Rigtigt godt, som i meget bedre end noget digi-cam. Og du vil
kunne opgraderer, når du har tid, lyst og penge. Det kan du ikke med et
digi-cam.

Desuden vil et 300D tillade dig at tage brugbare billeder med både ISO 400
og 800. Det betyder meget. Du vil kunne tage billeder indenfor uden brug af
blitz, hvis rummet bare er nogenlunde oplyst. Du vil også få en meget højere
hastighed, du kan altid trykke på knappen og få billedet. Det er svært at få
på et digi-cam og man kan godt blive lidt irriteret over den langsomme
respons.

Selv er jeg en meget glad 300D ejer.

MVH
Frederik

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 11:16

> [...]
> zoom og 3.2 megapixels. Så længe jeg ikke har planer om at printe noget ud i

Jeg er vældig tilfreds, men om det så det samme som om, at du bliver
tilfreds. Det ved jeg ikke.

Og husk at budgettere med ekstra hukommelseskort.

mvh

Carsten Riis

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 11-09-04 14:14

> [...]
> tilfreds. Det ved jeg ikke.
>
> Og husk at budgettere med ekstra hukommelseskort.

Har netop været ude og se et S1 IS, og jeg blev desværre nok lidt skuffet.
Det virkede meget "plastik agtigt", og så ikke synderlig robust ud. Derimod
faldt jeg over et Fuji S5000 som jeg også købte. Heldigvis er der masser af
store elektronik kæder i århus, hvor de kører med 30 dages fuld returret.
Dvs jeg kan prøve kameraerne, og aflevere dem tilbage inden 30 dage(såfremt
de ikke er ridsede eller lign).

Jeg kan allerede nu sige at det Fuji S5000 virkelig føles rart og robust.
Det kostede 4500 hvor jeg købte det, og kan se det kan fåes for lige over
2500 på edbpriser.dk!!! Så der ryger retur igen på mandag. Nå, men jeg ville
lige nævne at jeg så at digital4u har et S7000 på tilbud til 3895,- (!!!) og
det tror jeg at jeg snupper. Det er vel mindst så godt som S5000. Den
største forskel umiddelbart er at S7000 (mærkelig nok) har mange flere
features(kan både læse XD og CF kort), og så at S5000 har 10X zoom hvor
S7000 kun har 6X zoom. Gør det en stor forskel i praksis? Til gengæld har
S7000 6 mega pixels, hvor S5000 kun har 3.1 mega pixels.

Nogen der ejer eller har prøvet Fuji S7000? Er der ellers noget speielt at
skulle være vidende om mht Fuji? Sad i øvrigt lige og læste manualen til
S5000, og der står faktisk en masse info om de forskellige termer og kamera
lingo og hvad det betyder. Rart.

mvh
Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 14:53

"thomas schreiber (8200)" wrote:

> Har netop været ude og se et S1 IS, og jeg blev desværre nok lidt skuffet.
> Det virkede meget "plastik agtigt", og så ikke synderlig robust ud. ...

Robust?

Tja, det vendbare display gør, at skærmen i hvert fald ikke bliver
ridset, når den er vendt ind mod kameraet.

Men jeg kan da godt se, at Fuji'erne kan det samme (dog ikke det
vendbare display).

mvh

Carsten Riis

Fra : M.M

Dato : 12-09-04 22:14

Hej
har haft en del kamera
canon is1 10x zoom, g3, sony, fuji 5000,nikon 5400
har prøvet et panasonic 10
det er bygget helt forkert
skal bruge to hænder
elendig/langsom auto fokus
har nu fuji 7000
det er nok det kamera jeg har været menst glad for
tar gode billeder kan holdes og bruges med en hånd
hurtig auto fokus
så hvis du køber det
tror jeg du bliver glad

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 13-09-04 06:08

> har nu fuji 7000
> det er nok det kamera jeg har været menst glad for
> tar gode billeder kan holdes og bruges med en hånd
> [...]

Pudsigt. Det er netop et Fuji S7000 jeg har bestilt. 3900 koster det

/Thomas

Fra : Jack L.

Dato : 11-09-04 14:47

Carsten Riis wrote:
> "thomas schreiber (8200)" wrote:
>>
> ..
>
> Og husk at budgettere med ekstra hukommelseskort.

Og ekstern flash, batterier, taske, usw.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-04 15:12

"Jack L." wrote:

> Og ekstern flash, batterier, taske, usw.

Ekstern Flash?

Taske kan (når man behandler sit kamera ordentligt) undværes, men vil
personlig ikke selv undvære

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-09-04 09:35

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Den kommer også
> i en 12x udgave med billedstabilisering med navnet Z3
> (http://www.dpreview.com/news/0407/04070703dimagez3.asp), og den
> ser meget spændende ud.

Der er desværre en tendens til, at billederne fra Z3 er ret uskarpe og
firmwaren er i følge flere kilder ustabil.

> Og så er der denne fra Panasonic:
> http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmcfz20.a
> sp, der også ser spændende ud.

Jep. Det er det kamera mit valg er faldet på. Jeg forventer at få det
indenfor en 10 dages tid. Det udkommer den 15. september. Jeg skal
gerne vende tilbage med nogle inkompetente knipserier når jeg har
fået det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-09-04 09:29

"thomas schreiber \(8200\)" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev:

> Kan det evt. tilrådes at købe et brugt digital slr? Hvad ville i
> købe hvis i havde 5K?

Jeg har netop bestilt et Panasonic Lumix FZ20, der i Tyskland kan fås
for lige under 5000,-
Kameraet har bla. 12 gange optisk stabiliseret zoom og 5 megapixels.
Billederne fra det kamera, og forgængeren, er generelt fremragende.
Der er dog endnu ingen seriøse tests af FZ20.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-09-04 15:08

[snip]
> [...]
> manualen til S5000, og der står faktisk en masse info om de
> forskellige termer og kamera lingo og hvad det betyder. Rart.

Jeg er rigtigt glad for mit s5000 og bruger det dagligt. Det har et par
smådetaljer som ikke er optimale men ud over det synes jeg det er et
super allround kamera. med "smådetaljer" mener jeg f.eks. det med at det
kun tager de noget dyre xd kort og så er det lidt irriterende at de har
valgt at dreje billedet 45grader i RAW format for at udnytte ccd bedre.
Der findes dog programmer til at dreje det automatisk osv.
S7000 er ligeledes rigtigt lækker (for ikke at sige endnu mere lækkert)
og de par zoom steps du mister, vinder du ved de ekstra mpix hvor du
så bare kan beskære.
Der kan, selv om objektivet ikke kan tages af, købes ekstra vidvinkel,
makro og teleforsatser (ikke bare fra fujifilm selv) og så kan man lege
endnu mere.

jeg købte mit s5000 for 3000kr inkl 128mb kort, taske, ministativ,
kortholder, linserensesæt og en masse andet fra nomatica.com.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Anders Sørensen

Dato : 11-09-04 23:12

Den Sat, 11 Sep 2004 09:16:04 +0200, skrev "thomas schreiber \(8200\)"
<NOSPAMg4@mail.dk>:

> [...]
>billeder der sparker r**, er de "store" digicams. Logisk nok vel og mærke.

Jeg havde på præcis samme måde for 1½ måned siden.

>Kan det evt. tilrådes at købe et brugt digital slr? Hvad ville i købe hvis i
>havde 5K?

Jeg købte et Minolta A1 som jeg er rigtig glad for. Det har også en
vidvinkel på 28 mm i stedet for de ca. 35 mm som er det normale. Dvs.
man får mere med på billedet når der er zoomet ud. Samtidig er der 200
mm tele på, med AntiShake. Ialt svarer det til 7x optisk zoom.

Jeg købte mit til lige under 5000,- hos www.d4you.de med dansk manual.
http://www.d4you.de/templates/product_big.asp?ProductGuid=558878&GroupGuid=34
Jeg overførte penge til dem tirsdag ved aftenstid, og havde kameraet
om torsdagen.
Jeg har dog allerede købt et 512 mb CF-kort som dette:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=58221 (æv, det er faldet i
pris), et UV-filter og et ekstra batteri hos www.batterier.dk .

Det ekstra CF-kort er nærmest nødvendigt, da der kun følger 16 mb med.
Det ekstra batteri er ikke nødvendigt i starten, men dejligt at ha'.
UV filtret er godt til at beskytte objektivet mod snavs og ridser.

Du kan se her hvor kameraet er testet:
http://www.tomsfotoguide.dk/database/database2.php#minolta

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-09-04 17:06

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:i1t6k0dmlgifdab6ravcus27qot1ljqvf5@4ax.com...

> [...]
> man får mere med på billedet når der er zoomet ud. Samtidig er der 200
> mm tele på, med AntiShake. Ialt svarer det til 7x optisk zoom.

Må jeg lige blande mig?
Jeg tænker også på at købe et A1 eller A2. Må jeg spørge om grunden til at
du valgte A1 da jeg synes A2 har et par fordele frem for A1, herunder regner
jeg ikke at A2 er 8 Mpix.
Er der noget der er bedre ved A1? Prisforskellen er jo ret begrænset, men
faktisk synes jeg ikke at 8 Mpix er en fordel.

Mvh. Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-09-04 17:22

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote in message

> men faktisk synes jeg ikke at 8 Mpix er en fordel.

Synes du da, det er en ulempe?

--
-Jens B.

(sidst opdateret 11. september 2004)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-09-04 17:36

> "Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote in message

> Synes du da, det er en ulempe?

Nej, men ofte følger der mere støj og andre ulemper med flere Mpix. på samme
størrelse ccd.

Mvh. Steen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-09-04 21:28

Den Mon, 13 Sep 2004 18:05:41 +0200, skrev "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx>:

> [...]
>du valgte A1 da jeg synes A2 har et par fordele frem for A1, herunder regner

Økonomi. Mit budget sagde stop ved A1'erens pris. Jeg sammenlignede
med mange andre, f.eks. Nikon 5700, Olympus 5060, men synes at A1 gav
mest for pengene.
Hvilke fordele har A2'eren udover lidt hurtigere autofocus, bedre EVF
og 8 Mpixel, som jeg heller ikke nødvendigvis mener er en fordel pga.
støj. Der skal også større CF-kort til for at køre 8 Mpixel. Jeg synes
også at A1'eren generelt får bedre tests end A2.

>Er der noget der er bedre ved A1? Prisforskellen er jo ret begrænset, men
>faktisk synes jeg ikke at 8 Mpix er en fordel.

Det ved jeg faktisk ikke.