hårboller og fordøjelse, opfølning
Fra : jytte

Dato : 10-09-04 23:24

Da min lille mis igår havde så tynd afføring at hele halen var smurt ind,
synes jeg det hele blev lidt for broget og gik til dyrlægen.
Han kunne mærke en klump i tarmen på hende. Han mente ikke at det var
alvorligt (det håber jeg sandelig ikke), og at jeg skulle forsøge at få
klumpen ud ad naturlig vej, vhj. af parafinolie i rigelige doser. Jeg fik
også noget granulat, men det vil hun overhovedet ikke spise, så jeg forsøger
mig med kattemalt i stedet for. Så nu håber jeg det lykkedes, ellers skal
hun opereres.

Venlig hilsen
JytteJ

PS. Det gør ondt i mit hjerte al det hun bliver udsat for. Parafinolie ned i
halsen, dyrlæge, tur i bus osv.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-09-04 23:33

"jytte" <missmerkur@esenet.dk> writes:

> Da min lille mis igår havde så tynd afføring at hele halen var smurt ind,
> synes jeg det hele blev lidt for broget og gik til dyrlægen.

Det kan jeg godt forstå..

> [...]
> mig med kattemalt i stedet for. Så nu håber jeg det lykkedes, ellers skal

Frygtede den melding fordi en nabo har haft samme problem med hendes
hellig birma mis. Det endte på operationsbordet hvor der blev fjernet
en del af en tarm som var pakket med pels...

Jeg fik selv det råd at massere maven i siden fra efter ribben til
halen i et forsøg på at få en mulig pelsklump ud. Det var det ikke...

> Venlig hilsen
> JytteJ
>
> PS. Det gør ondt i mit hjerte al det hun bliver udsat for. Parafinolie ned i
> halsen, dyrlæge, tur i bus osv.

Man kan ikke lade være med at føle sig som en dårlig katteslave i den
slags situationer.
VI krydser fingre tæer og poter for at det løsner sig af sig selv..

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Denise

Dato : 11-09-04 11:45

Henrik Pedersen wrote:

> Frygtede den melding fordi en nabo har haft samme problem med hendes
> hellig birma mis. Det endte på operationsbordet hvor der blev fjernet
> en del af en tarm som var pakket med pels...

Hmm, var symptomerne ikke anderledes. Jeg mener hvis kattene har
forstoppelse af hårboller, så kan den ikke komme af med afføring og derfor
kaster op og har kvalme, og man vil aldrig være i tvivl om at katten har
problemer. Jeg har da aldrig hørt at en kat, der har en hårbolle siddende
har skiftevis hård og tynd mave, som hos Jytte´s kat ?. Føler mig noget
forundret, eller tager jeg fejl ?.

--
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-09-04 11:52

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> writes:

> [...]
> problemer. Jeg har da aldrig hørt at en kat, der har en hårbolle siddende
> har skiftevis hård og tynd mave, som hos Jytte´s kat ?. Føler mig noget

Uha, det er jeg faktisk ikke helt sikker på, det er længe siden...
Men det er givet startet på samme måde, hvad angår symptomerne. Og jo
en kat med en hårbolle siddende kan fint have skiftevis hård og tynd
mave, da de efter min viden er symptomer på irritation af tarmen...

Det er nok også derfor at katteslaver er så interesserede i hvad der
lander i bakken *GGG* Det er jo oftest det første fingerpeg om at der
er noget med rovmissen...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-09-04 13:03

On 2004-09-11 12:45:01 +0200, "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> said:

> [...]
> problemer. Jeg har da aldrig hørt at en kat, der har en hårbolle siddende
> har skiftevis hård og tynd mave, som hos Jytte´s kat ?.

Tjah, i menneske-sygepleje skal man have i baghovedet, at der faktisk
kan være tale om forstoppelse, når man støder på mindre mængder diarre.
Fordi "det tynde" er det eneste der kan passere udenom knoldene (sorry,
hvis nogen har sarte tilbøjeligheder..
Jeg ville da tro at det samme kunne gælde for katte - så forskellige er
vi heller jo ikke?
--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 11-09-04 13:36

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> knoldene (sorry, hvis nogen har sarte tilbøjeligheder..
> Jeg ville da tro at det samme kunne gælde for katte - så forskellige

Hm, ja, men nu skriver Jytte at den har hhv. hård og tynd mave. Når den har
hård mave, og det der kommer ud ikke er hår, jamen så har den jo ikke hård
mave _fordi_ den har hårboller. Så skiftevis hård og tynd mave synes jeg
ligner noget andet, men jeg er jo heller ikke dyrlæge. Nå men vi må jo håbe
missen bliver rask og kan få noget godt skånekost og de finder ud af
problemet.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 11-09-04 08:34

jytte wrote:
> [...]
> Jeg fik også noget granulat, men det vil hun overhovedet ikke spise,
> så jeg forsøger mig med kattemalt i stedet for. Så nu håber jeg det

Hej Jyttre
Øv hvor trist, vi må da ikke håbe det går så galt. Den eneste gang jeg har
haft sådanne problemer var med en af mine Briter der havde fået stuebambus,
det satte sig i den grad fast, og han prøvede og prøvede at komme af med
det. Heldigvis klarede vi det med noget kattemalt og Whiskas kattemad, som
han ikke var vant til.
Vi har heldigvis 7-9-13 ikke haft hårbolleproblemer, men det er nok rigtigt
at indimellem vådmad afhjælper sådanne problemer, og Briter kan sikkert også
være forskellige, selvom det ikke er mit indtryk de plejer at have
mave/hårbolle problemer.
Skal nok krydse fingre.

--
Hilsen Denise