Maine Coon.
Fra : Anders

Dato : 10-09-04 18:05

Hejsa NG.
Jeg er helt grøn på katteområdet, det skal først nævnes.
Men min kæreste og jeg har forelsket os i en Maine Coon.
Vi skal ud og se på nogle forskellige her i de kommende dage.
Vi skal ikke bruge den til avl, kun som kæledyr.
Vi vil gerne have en han kat, kastreret selvfølgelig (da den ikke skal
bruges til avl, og de skulle blive størst).

Og her komme så problematikken.
Jeg har læst mig frem til at sygdomme som tandkødsbetændelse er noget ret
fatalt for en maine coon.
Hvordan sikrer jeg mig 100% for at katteriets sundhedsattest fra en dyrlæge
er i orden og troværdig? Er der nogle standard skemaer?
Hvordan sikrer jeg mig den er 100% ægte?

Og hvilken indflydelse har det på katten at den skal, i flg katteriet,
kastreres når den kun er 12 uger gammel?

Mvh Anders
(newbie kommende Maine Coon ejer)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-09-04 18:36

"Anders" <maria_og_anders@FJERN tdcspace.dk> wrote in message
> Hejsa NG.
> Jeg er helt grøn på katteområdet, det skal først nævnes.
> Men min kæreste og jeg har forelsket os i en Maine Coon.
Tillykke med jeres gode valg

> [...]
>
> Og her komme så problematikken.
> Jeg har læst mig frem til at sygdomme som tandkødsbetændelse er noget ret

Tandkødsbetændelse er fatalt for enhver kat det rammer. Men jeg tror ikke
tandkødsbetændelse ligger mere til mco end for andre racekatte. Det er et
problem for en del racer.
Der er vel intet der forhindre dig i at tage et kig i munden på
forældre-kattene inden du køber killingen Jeg ville tage det som et
fornuftigt træk fra en potentiel killingekøber hvis han/hun kiggede mine
katte i munden
Lamme undskyldninger er der jo nok af, så brug din sunde fornuft
Ingen roser uden torne, alle racer har deres skavanker at slås med. Nogle
mere alvorlige end andre, og det er jo så vores opgave som opdrættere at
formindske disse ting. Så jeg ville som killingekøber også kigge på de andre
skavanker indenfor den race jeg søger.

> Hvordan sikrer jeg mig 100% for at katteriets sundhedsattest fra en
dyrlæge
> er i orden og troværdig? Er der nogle standard skemaer?
Den eneste sundhedsattest jeg kender er en lille sundhedsbog fra dyrlægen.
Der bliver afkrydset hvad dyrlægen har undersøgt, hvornår katten er
vaccineret, ormekur, eventuelle kommentarer om halefejl, navlebrok og sådan
fra dyrlægen. Bogen følger med killingen sammen med købekontrakten som er
underskrevet af både køber og sælger og den kan den fremtidige ejer så
fortsætte med at bruge.

> Hvordan sikrer jeg mig den er 100% ægte?
Om katten eller attesten er ægte? Har aldrig hørt om en falsk attest,men du
kan da kigge på stemplet i bogen hvem dyrlægen er, og eventuelt ringe til
dem?
Mht en uægte kat, jo dem er der mange af. Halve, kvarte og andre mix. Jeg
kan absolut råde dig til at købe en killing fra en registreret opdrætter.
Selv om du ikke skal bruge stamtavlen til noget, så er det din garanti for
at katten er en maine coon. Stamtavlen skal følge med killingen, lige som en
underskrevet købekontrakt.

> Og hvilken indflydelse har det på katten at den skal, i flg katteriet,
> kastreres når den kun er 12 uger gammel?

Ja, det er jo ret nyt at neutralisere tidligt. Der findes både for og
imod-opdrættere.
På gruppens hjemmeside er der en glimrende artikel om tidlig neutralisering.
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/category_index.php?cat=8

> Mvh Anders
> (newbie kommende Maine Coon ejer)

Held og lykke med din søgen på en misling

Nina

Fra : Anders

Dato : 10-09-04 20:05

Tusind tak for LYNhurtigt svar, det ved jeg min kæreste bliver glad for
Og ikke mindst et kvalificeret svar angående MCO

Men mere specifikt, er det jeg leder efter, nogle genrelle retningslinier
som kan garantere at den mco jeg køber er ægte.
Der må være nogle krav for at man kan kalde sig mco avler. Hvor får jeg
bekrætet disse for den pågældende avler?
I må absolut ikke tro at jeg ikke stoler på folk, jeg hører bare til den
type der gerne vil være på den sikre side.

Mvh Anders

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 10-09-04 20:24

Hej Anders,

nej, der er faktisk ikke nogen krav for at man kan kalde sig opdrætter
eller avler.

MEN langt de fleste ansvarlige danske katteopdrættere er registreret hos
Felis Danica, dvs. at der skal stå Felis Danica på stamtavlen (det er
der vist også en artikel om på gruppens hjemmeside?) Det er din garanti
for at købe en ren racekat. Alle opdrættere under Felis Danica skal
sælge katten på kontrakt - dvs. at du har et stykke papir på den
købsaftale, I har indgået. Det betyder at køb af katten hører under
forbrugerkøbeloven, og det giver nogle klagemuligheder hvis det skulle
blive aktuelt (hvad jeg selvfølgelig ikke håber det gør).

Mht. valg af opdrætter: Kattene skal se sunde ud og være vant til
mennesker - både voksne katte og killinger. Killinger må ikke have
løbeøjne eller voldsomt oppustede maver eller på anden måde se skidt ud.
Opdrætteren SKAL stille dig en hel masse nærgående spørgsmål det er
egentlig den eneste måde, du kan sikre dig at opdrætteren virkelig
bekymrer sig om hvilket hjem killingerne kommer ud til. Og så skal man
kun købe kat et sted hvor man ville være tryg ved at levere den tilbage,
det er faktisk en af de bedste tommelfingerregler jeg kender.

Held og lykke - og spørg endelig hvis I har flere spørgsmål!

/Pernille (skovkatteopdrætter med to hygge-Maine Coons)
www.garion.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-09-04 20:32

> Tusind tak for LYNhurtigt svar, det ved jeg min kæreste bliver glad for
> Og ikke mindst et kvalificeret svar angående MCO

Så lidt.

> Men mere specifikt, er det jeg leder efter, nogle genrelle retningslinier
> som kan garantere at den mco jeg køber er ægte.
Hvis killingen har en Felis Danica stamtavle, så er det en Maine Coon. Køb
ikke en killing uden stamtavle. Nogle baggårdsopdrættere sælger tvivlsomme
katte med stamtavlepapirer... et stykke papir hvor de har nedfældet anerne.
Den holder ikke. Der er mange der har haft dårlige erfaringer med at tage
den "billige" løsning. Den kan være dyr.
Det skal være en opdrætter der er medlem af en klub. Der findes fire klubber
i danmark, alle underlagt Felis Danica.
Katteklubben, DARAK, JYRAK og Racekatten. Man kan kun få stamtavle på sine
killinger hvis man er medlem af sådan en klub. For at være medlem skal man
overholde nogle regler. I mine øjne ganske almindelige regler for normalt
husdyrhold, men der er da noget med antallet af kuld pr år pr hunkat og de
vilkår som dyrene skal leve under. Du kan læse om dem på www.felisdanica.dk

> Der må være nogle krav for at man kan kalde sig mco avler. Hvor får jeg
> bekrætet disse for den pågældende avler?
Spørg hvilken klub de er registreret i... og hvis du vil trække den helt ud,
så spørg den pågældende klub om opdrætteren er registreret opdrætter. En god
regel er ofte at man kun kan udstille når man er registreret....
Der er kun det krav at man skal være registreret opdrætter og have et
stamnavn. Så skal man jo have mindst en hunkat for at det kan lade sig gøre.
Alle killinger skal have stamtavle, og man må som opdrætter ikke parre sine
katte med andre katte af anden race. Altså kun lave racerene katte.
Der findes kun meget få regler mht helbred (navlebrok må man f.eks ikke avle
på), resten er op til den enkelte opdrætter. Alle opdrættere har deres mål
og måde at arbejde på, derfor er det jo vigtigt for jer at finde ud af hvad
i ønsker jer af en killing. Hvilke krav i sætter, hvad der er ønskværdigt og
hvad i er ligeglade med. Alt fra temperment, størrelse, farve, helbred, vant
til børn, andre dyr, pels osv. Og kig på opdrætternes sider efter det der
passer jer bedst.
Det er jo en ven man skal dele sit liv med i mange år fremover, så det kan
godt betale sig at se sig godt omkring
I vil også rende ind i opdrættere som har modkrav, som i måske ikke kan leve
op til. Det kan f.eks være vedrørende fritgående katte, antallet af katte
eller som i har erfaret tidlig neutralisering.

> I må absolut ikke tro at jeg ikke stoler på folk, jeg hører bare til den
> type der gerne vil være på den sikre side.

De bedste killingekøbere er de kritiske
Men husk, uanset hvor meget en opdrætter arbejder med generne, hvor
fornuftigt man selekterer og sætter sig ind i tingene, så har naturen sine
egne vejne. Der findes ikke garantier ....

Fra : Anders

Dato : 11-09-04 06:50

Tusind mange tak for alle de gode råd. Min kæreste synes jeg er lidt fjollet
da jeg går så meget i dybden med det her
Men rart ´med en masse respons.

Nu skal vi bare ud og have fundet "vores" kat her i løbet af de næste 14
dage. Det bliver vildt spændende.

Mvh Anders

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-09-04 22:02

"Anders" <maria_og_anders@FJERN tdcspace.dk> writes:

> Tusind tak for LYNhurtigt svar, det ved jeg min kæreste bliver glad for
> Og ikke mindst et kvalificeret svar angående MCO

Jeg kan i forbindelse med MCO bamser foreslå at kigge lidt på
http://www.mainecooninfo.dk
Hvor der også er en masse info/artikler om MCO og det at leve sammen
med dem...

Kan kun sige at jeg selv lever sammen med en MCO-Dame og det eneste
jeg er ked af i den forbindelse er at jeg ikke må have en mere. For
MCO-Bamser (og andre misser) har det nu bedst med en artsfælle...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : DM

Dato : 11-09-04 17:00

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse
> Tandkødsbetændelse er fatalt for enhver kat det rammer. Men jeg tror ikke

Ligestilles fatal ikke med katastrofalt og skæbnesvanger ?

Jeg har godt nok aldrig hørt at tandkødsbetændelse skulle være fatal for en
kat.

/DM

Fra : Carina

Dato : 12-09-04 10:29

Hej

Sad lige og sukkede over de dejlige hunde og katte hos dyrenes beskyttelse -
og i øjeblikket sidder der faktisk en kastreret MCO på et internat i
Fredericia (mener jeg det var) hvis det ikke skal være en killing i søger
efter.
/Carina