Egypten, nødvendigheder!!
Fra : Kbh.s amt

Dato : 10-09-04 14:43

Min hustru skal en tur til Egypten, Aswan og med sejltur på Nilen.

1. Hvilken valuta er bedst at medbringe? Kan Visa benyttes?
2. Er vaccinationer nødvendige og i givet fald hvilke?
3. Kan maveonde forebygges? Evt. råd herom udbedes venligst.
4. Hvilke indkøb (smykker, guld, tøj) kan med fordel gøres?
5. Påklædning. I et muslimsk land skal kvinder være tildækkede. Hvorledes
bør man være klædt udenfor hotellet?
6. Hvad skal der gives i drikkepenge?

På forhånd tak.
V.h.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-09-04 17:06

"Kbh.s amt"
> [...]
> 4. Hvilke indkøb (smykker, guld, tøj) kan med fordel gøres?
> 5. Påklædning. I et muslimsk land skal kvinder være tildækkede. Hvorledes

Alle de standart spørgsmål plejer rejseselskaberne at udlevere
svar på, sammen med billetten....
Bedste valuta er som alle steder påkloden US$ men Euro er
lige så godt, Danske Kroner kan i turist områder veksles
uden problemer.
Nej ingen vaccinationer er nødvendige, Hebatitis er altid smart,
selvom ricikoen er næsten 0..
Mave problemer kan kke forebygges, men det er fornuftigt at
drikke rigeligt vand - aldrig iskoldt. Yougurt og Yougurt tabletter
skader ikke, men hjælper næppe. Maveonde i Ægypten er ikke
et stort problem.
Ja guld, sølv og tøj, det er billigt og ofte ikke samme kvalitet som
det du er vandt til, men hva faen..
Lange ærmer lange bukser, men de lever af turisme så de fleste
steder er shorts og korte ærmer ikke noget problem.
Drikkepenge er op til dig, 20% så går du ikke helt galt i byen.
Hvis servicen er utilfredsstillende skal du ikke give drikkepenge.!!!
Giv aldrig penge, slik eller kuglepenne etc. til børn. Hvis alle kunne
overholde det ville flere børn blive i skolen istedet for at tigge i gaden.!!
-max-

Fra : Ole

Dato : 10-09-04 17:32

"Kbh.s amt" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Min hustru skal en tur til Egypten, Aswan og med sejltur på Nilen.
>
> 1. Hvilken valuta er bedst at medbringe? Kan Visa benyttes?

Visa kan benyttes på hotteler, og størrere forretninger, men det er nok en
god idé at have kontanter med. Da jeg selv var i Egypten i november 2002,
havde jeg amerikanske dollars med, hvilket de handlende gerne ville modtage.
I områder, hvor der er mange turister fra EU lande, kan man ligeledes
benytte euro. Et enkelt stede brugte vi endda danske kroner. Jeg vil nok
tage lidt med af både amerinske dollars og euro.

> 2. Er vaccinationer nødvendige og i givet fald hvilke?

Jeg ved godt, at wwww.vaccination.dk kan have økonomiske interesser, men de
anbefaler på rejser op til et par ugers rejse under gode forhold, at man
bliver vaccineret mod difteri, hepatitis A og stivkrampe. Før jeg selv var
afsted, valgte jeg at blive vaccineret. Godt nok koster det omkring 1000
kroner, men jeg føler, at det var det værd. Du bør være opmærksom på, at du
bør vaccineres igen mod hepatitis A igen efter ½-1 år for at få beskyttelse
i mindst 10 år.

> 3. Kan maveonde forebygges? Evt. råd herom udbedes venligst.

Prøv evt at læse dette:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tyndmaveudlandsrejse.htm

> 4. Hvilke indkøb (smykker, guld, tøj) kan med fordel gøres?

Nu var jeg ikke i landet for at shoppe, men smykker/guld kan ofte betale
sig, men du skal se dig godt for. Skal du på charterrejse, kan du med fordel
forhøre dig hos en guide. De har sikkert en aftale med en
guldsmed/smykkehandler, og du vil have den fordel, at du får en reel handel.

> 5. Påklædning. I et muslimsk land skal kvinder være tildækkede. Hvorledes
> bør man være klædt udenfor hotellet?

Man bør, uanset køn, have bluser til albuen og bukser til under knæene,
ifølge den guidebog jeg købte, inden afrejse. Selvom den fraråder brug af
short, havde jeg ikke problemer med at bruge, der går mig til knæet. Du bør
være speciel opmærksom på påklædning, hvis du gerne vil ind i en moske.

> 6. Hvad skal der gives i drikkepenge?

På restuaranter og lignende bør du nok regne med mindst 10 % i drikkepenge.
Du skal i denne forbindelse være opmærksom på, at lønningerne er meget lave
i Egypten. En person, der gør rent på et hotel tjener ikke mere end 500
kroner om måneden, så drikkepenge er noget man bør give.

Til sidst vil jeg sige, at de har en anderledes måde at handle på end
herhjemme. Kun på apoteker, supermarkeder og tildelts restauranter er der
prisskilte på varene. Andre steder handler man om prisen. Et godt tips er,
at prisen skal under halvdelen af, hvad de forlanger for varen. Eksempelvis
var der en ting, jeg var interesseret i. Sælgeren startede med at forlange
45 dollars for den, men det lykkedes mig at få ham ned i 15. Du vil desuden
få mange invitationer til at se forskellige handlendes forretninger. Jeg
ved, at det kan være svært at sige nej, men det er desværre en ting, som man
bliver nødt til at lære, for ellers vil du ikke have ret megen tid til
andet. Et andet er, at du til tider vil blive spurgt om, hvad du vil give
for en vare, bare du viser den mindste interesse.

MVH

Ole