Dansk mad i Tyrkiet
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-09-04 08:36

Hej Alle,

Jeg skal til bringe de naeste 8 mdr. i Tyrkiet hvor jeg arbejder og
bor sammen med folk fra det meste af verden. Vi har aftalt en gang
imellem at lave en "tema-aften" hvor vi skiftes til at lave mad til de
andre, og naar det bliver min tur vil jeg selvfoelgelig gerne
tilberede noget "dansk".

Det foerste der falder mig ind er frikadeller, men da der er en del
som ikke spiser svinekoed (og da det naermest ikke kan opdrives her)
er det vist udelukket. Saa kunne man lave et frokostbord, men rugbroed
er heller ikke saadan lige at faa fat i her...
Tilbage er der dansk boef og brun sovs, men jeg synes at det er lidt
kedeligt.

Er der nogen der har andre forslag til dansk mad hvor raavarene kan
opdrives her i det sydlige, og som ikke noedvendigvis er pokkers
dyrt...?

/Henrik

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 10-09-04 09:24

"Henrik Pedersen" <henrik@hepe.net> skrev i en meddelelse:

> [...]
>
> Er der nogen der har andre forslag til dansk mad hvor raavarene kan
> opdrives her i det sydlige, og som ikke noedvendigvis er pokkers

Hvad med gammeldags grydestegt kylling med brun sovs, kartofler og
agurkesalat? Og så måske jordbærgrød til dessert?

/Kristina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-09-04 09:35

"Kristina Søndergaard" <Kristina_Sondergaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Hvad med gammeldags grydestegt kylling med brun sovs, kartofler og
> agurkesalat? Og så måske jordbærgrød til dessert?

Præcis, hvad jeg tænkte.
Men du kom først
- og husk persillen inden i kyllingen.
Hvis jordbær ikke lige kan skaffes, kan anden frugtgrød vel gå an?

Hilsen Inger

Fra : Jette

Dato : 10-09-04 20:51

Kristina Søndergaard <Kristina_Sondergaard@hotmail.com> wrote:
[snip]
<Og så måske jordbærgrød til dessert?

... eller citronfromage med flødeskum.

Mvh Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-09-04 11:29

"Kristina Søndergaard" <Kristina_Sondergaard@hotmail.com> wrote in message news:<41416492$0$278$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Hvad med gammeldags grydestegt kylling med brun sovs, kartofler og
> agurkesalat? Og så måske jordbærgrød til dessert?
>
> /Kristina

Det lyder som en god ide... saa er det bare et spoergsmaal om man kan
faa sovsekuloer hernede...

....og hvordan steger man kylling i en gryde..? jeg gaar ud fra at den
skal brunes lidt, derefter kommer man lidt vand ved og venter en times
tid, eller...?

Derhjemme laver jeg altid kylling i en römer-gryde (den plejer at
blive rigtig god..!), men jeg har ingen römer-gryder her, og i den
lejlighed jeg bor i lige nu er der faktisk heller ingen ovn...:-/
Saa det er bedst hvis det kan klares over 4 gasblus...

Tak for hjaelpen!

/Henrik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 11:46

"Henrik Pedersen" <henrik@hepe.net> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en god ide... saa er det bare et spoergsmaal om man kan
> faa sovsekuloer hernede...

Hvis du synes, sovsen er FOR lys, kan du smelte og brune en lille smule
sukker i en gryde og tilsætte det.
Pas på, det ikke branker og bliver sort - men der skal jo heller ikke så
meget sukker i sovsen, at den bliver klistersød.

> ...og hvordan steger man kylling i en gryde..? jeg gaar ud fra at den
> skal brunes lidt, derefter kommer man lidt vand ved og venter en times
> tid, eller...?

Prøv at se tråden fra 11. 9. Grydestegt kylling

Hilsen Inger

Fra : Jørgen

Dato : 10-09-04 10:58

Hej

Hvad med andesteg a la jul, med svesker, æbler med gele, rødkål, franske
kartofler og alm samt brune kartofler

eller Grydestegt kylling med agurkesalat, brun sovs og (nye) kartofler

Fra : kim rasmussen

Dato : 10-09-04 10:59

> [...]
> imellem at lave en "tema-aften" hvor vi skiftes til at lave mad til de
> andre, og naar det bliver min tur vil jeg selvfoelgelig gerne

Hej Henrik
Noget så Dansk som Gule ærter eller brunkål ,eller en god kraftig okse eller
hønsekødssuppe.
Eller En krebinet lavet på kalkunkød ( du kan ikke smage forskel) og stuvede
grønne ærter og gulerødder.
Hjerter i fløde sauce med en god mos til.
Gammeldags oksesteg med brun sauce og agurkesalat.
Kalvesteg og gemyse .

Kim Rasmussen
WWW.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 10-09-04 20:48

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> wrote in message

> "Henrik Pedersen" <henrik@hepe.net> skrev i en meddelelse

Risengrød!

Margrete

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-09-04 13:07

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message news:<414204c5$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Risengrød!
>
> Margrete

Ja, jeg er naesten noedt til at lave noget groed ogsaa...

Forresten... er ris a la mande noget dansk...? eller kommer det fra
udlandet som navnet antyder...?

/Henrik

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-09-04 14:38

Henrik Pedersen wrote:

> Forresten... er ris a la mande noget dansk...? eller kommer det fra
> udlandet som navnet antyder...?

Jeg søgte på det forleden og fandt kun danske sider.

/David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 19:47

"Henrik Pedersen" <henrik@hepe.net> skrev i en meddelelse

> Forresten... er ris a la mande noget dansk...? eller kommer det fra
> udlandet som navnet antyder...?

Ja, det er en dansk ret.

Hilsen Inger

Fra : kautaq

Dato : 14-09-04 04:44

Henrik Pedersenskrev:

> Forresten... er ris a la mande noget dansk...? eller kommer det fra
> udlandet som navnet antyder...?

Historien er ca. sådan her:

Et par ankommer meget sent til Hotel D'Anglatere og vil gerne
have lidt at spise. Kokken har ikke så meget at gøre med, men
lidt kold risengrød har han da.

Han pisker fløde og hakker mandler og vender det i grøden.
Og værsgo' - risalamande!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-09-04 12:50

> [...]

> grønne ærter og gulerødder.
> Hjerter i fløde sauce med en god mos til.
> Gammeldags oksesteg med brun sauce og agurkesalat.

Der var mange gode bud her, Gule aerter havde jeg slet ikke taenkt
paa, det har vi ikke faaet saa tit i min familie... opskrift
efterlyses...
Plejer man ikke at faa flaesk eller en eller anden form for poelse til
gule aerter..? Kan man lave noget andet i stedet? (laes: noget uden
svinekoed...)

Og hjerter i floedesovs er ogsaa et vinder-bud... De spiser meget
indmad af forskellig slags hernede. Ogsaa her soeges en god
opskrift...anyone..?
Jeg kommer nok til at lave mad mere end een gang, saa jeg tager gerne
imod lidt af hvert...!

/Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-04 17:52

"Henrik Pedersen" <henrik@hepe.net> wrote in message

> Er der nogen der har andre forslag til dansk mad hvor raavarene kan
> opdrives her i det sydlige, og som ikke noedvendigvis er pokkers
> dyrt...?

Du burde servere stegt flæsk med persillesovs, men den "æder" muslimerne nok
ikke. Alternativt må du diske op med and, brune kartofler, rødkål og hele
svineriet. Husk massevis af svesker og æbler i anden.

--
-Jens B.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-09-04 13:12

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message news:<chvafb$vdn$1@news.cybercity.dk>...

> Du burde servere stegt flæsk med persillesovs, men den "æder" muslimerne nok
> ikke. Alternativt må du diske op med and, brune kartofler, rødkål og hele
> svineriet. Husk massevis af svesker og æbler i anden.

Ja, jeg burde jo tilberede and... men som jeg lige har skrevet
laengere oppe i traaden, saa har vi desvaerre ingen ovn i oejeblikket.
Det bruger de ikke saa meget hernede, saa det er ikke standard i alle
lejligheder...
Ellers tak for ideen, til dem af jer der kom med den...

/Henrik