Fjerne køler på gammelt grafikkort
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-09-04 08:08

Blæseren på mit ældgamle GeForce2 MX/MX400 er begyndt at lave
irriterende ræsonnanslyde. Jeg har fjernet støvet fra den og givet den
lidt symaskineolie i navet, men den larmer stadig.

Spørgsmålet er så: vil den sandsynligvis overleve, hvis jeg piller hele
blæseren af, så grafikkortprocessoren bliver fuldstændigt blotlagt?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-09-04 08:26

"Henrik Steen Larsen" <hsl_dk@cool.SLET.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er så: vil den sandsynligvis overleve, hvis jeg piller hele
> blæseren af, så grafikkortprocessoren bliver fuldstændigt blotlagt?

Der er en grund til at der sidder en køler, så hvis du piller den helt af
risikerer du at stå tilbage med et grafikkort der brænder af under
belastning.
Nu kender jeg ikke så meget til GF2 kort, men er der monteringshuller til
køleprofil på kortet?
Hvis der er, kan du overveje en passiv køling.
Eller må du ud og kigge efter en blæser der passer til kortet.

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-04 09:42

Henrik Steen Larsen wrote:

> Spørgsmålet er så: vil den sandsynligvis overleve, hvis jeg piller
> hele blæseren af, så grafikkortprocessoren bliver fuldstændigt
> blotlagt?

Nej.

Men du kan skifte til heatpipe-køling.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-09-04 16:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej.
>
> Men du kan skifte til heatpipe-køling.

mm - det er også en overvejelse.

Fra : Nicolai

Dato : 10-09-04 10:04

> Spørgsmålet er så: vil den sandsynligvis overleve, hvis jeg piller hele
> blæseren af, så grafikkortprocessoren bliver fuldstændigt blotlagt?

Mit gamle tnt2 ultra kører fint med defekt blæser - så prøv at pille den fra
uden at tage den af.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-09-04 12:04

On Fri, 10 Sep 2004 09:07:47 +0200, Henrik Steen Larsen
<hsl_dk@cool.SLET.dk> wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er så: vil den sandsynligvis overleve, hvis jeg piller hele
> blæseren af, så grafikkortprocessoren bliver fuldstændigt blotlagt?

Hej

Der er flere GF 2- MX kort som kommer premonteret med passiv køling. Så
gpuen udvikler ikke voldsomt meget varme. Du imo flere muligheder,
altefter hvor meget arbejde eller penge du vil lægge i det. Det letteste
er at pille den larmende blæser af og lade profilen sidde. Det kan sikkert
virke hvis du har nogenlunde airflow i kabinetet. En anden måde som jeg
selv har benyttet mig af mange gange er at pille hele profilen af, rense
toppen af gpuen og lime en ældre cpu køler på. Blæseren dæmpes med en
modstand på mellem 50R og 100R. Jeg har altid en bunke gamle kølere
liggende fra skrottede maskiner osv. så denne løsning er gratis for mig.
Intels ældre celeron box kølere virker rigtig godt. Eneste ulempe er at
det tager 1-2 pci slots. Fordel er at selv kort optil GF4 klassen kan
køles relativt lydsvagt. Limen jeg bruger er Arctic silver epoxy.
Sidste løsning er at købe en passiv heatpipe køler. Det er dog tvivlsomt
at du kan finde en som passer til dit kort med mindre du køber brugt.
Ellers skal du modificere en nyere model så den passer. Det er også den
dyreste løsning.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-09-04 10:47

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> tvivlsomt at du kan finde en som passer til dit kort med mindre du
> køber brugt. Ellers skal du modificere en nyere model så den passer.

Jeg tror jeg vil prøve at fjerne selve blæseren og mærke efter med en
fingerspids på køler profilen. Kortet bliver nu heller ikke belastet
særligt meget, da jeg ikke gider spille krævende spil pt. (krævende for
en 800 MHz altså *G*)

Fra : Hans

Dato : 12-09-04 12:52

Henrik Steen Larsen wrote:

> [...]
> fingerspids på køler profilen. Kortet bliver nu heller ikke belastet
> særligt meget, da jeg ikke gider spille krævende spil pt. (krævende

Det vil sansynligvis ikke overleve hvis der ikke er et flow omkring
profilen, da varmen ikke bliver ledt bort.

Hans

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-09-04 15:54

> Det vil sansynligvis ikke overleve hvis der ikke er et flow omkring
> profilen, da varmen ikke bliver ledt bort.
Pjat.

Man vil se ustabilitet længe før det brænder af. Hvis kortet ikke viser
tegne på fejl brænder det ikke bare af fra den ene dag til den anden. Man
vil se fejl som farve fejl opdatarings fejl og lockups inden det "brænder
af" Og husk på at Nvidia faktisk anbefaler at gpuen køles passivt på et GF
2MX. Grunden til at producenterne sætter en blæser på kortene er kun for
at være på den sikre side. Der findes jo også en hel det GF 2MX som
standert kun har en lille ynkelig passiv profil. Jeg tror ikke helt at du
har sat dig ind i emnet inden du maler fanden på vægen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Hans

Dato : 13-09-04 01:10

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> jo også en hel det GF 2MX som standert kun har en lille ynkelig
> passiv profil. Jeg tror ikke helt at du har sat dig ind i emnet inden

Er 3 afbrændte gf2 mx grundlag nok, eller mener du stadigvæk skal jeg sætte
mig yderligere ind i emnet? I alle tilfældende sad der et kort i slot 2, så
varmen ikke kunne slippe væk. Ingen af brugerne lagde mærke til noget
usædvanligt før maskinen gik ned, bortset fra en enkelt som havde set nogle
små gnister på skærmen.

Den køleprofil der sidder under blæseren er typisk 10-12 K/W, hvilket er for
lidt hvis GPU'en primært bliver brugt til spil og der ikke kan skabes et
flow.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-04 07:14

Hans wrote:

> Er 3 afbrændte gf2 mx grundlag nok, eller mener du stadigvæk skal jeg
> sætte mig yderligere ind i emnet?

Ja, du kunne jo starte med at læse tråden.

> Den køleprofil der sidder under blæseren er typisk 10-12 K/W, hvilket
> er for lidt hvis GPU'en primært bliver brugt til spil og der ikke kan

Jesper G. Poulsen

Fra : none

Dato : 12-09-04 16:13

> Spørgsmålet er så: vil den sandsynligvis overleve, hvis jeg piller hele
> blæseren af, så grafikkortprocessoren bliver fuldstændigt blotlagt?

Jeg pillede blæseren af på mit mx440 palit daytona for et par år siden
og det er ibrug endnu

MVH

Jakob