/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Donnie Darko Director's Cut i DK?
Fra : metalmickey


Dato : 08-09-04 21:55

Er der nogen her som ved, om DD Director's Cut udkommer i Danmark i nærmeste
fremtid? og om der vil kunne fås en dvd udgave af den originale film med
lidt mere kød på, end den danske udgave der findes nu?


-Thomas



 
 
Niels Søndergaard (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 08-09-04 22:39

On Wed, 8 Sep 2004 22:54:44 +0200, "metalmickey"
<REMOVEstaybeautiful_dk@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen her som ved, om DD Director's Cut udkommer i Danmark i nærmeste
>fremtid? og om der vil kunne fås en dvd udgave af den originale film med
>lidt mere kød på, end den danske udgave der findes nu?

Vi er mange, der sukker efter en udgave med ikke bare lidt, men meget
mere kød på, eftersom originalen er totalt usammenhængende, og selv
instruktøren indrømmer, at han ikke ved, hvad den handler om.


Mvh
Niels Søndergaard

Thomas (08-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 08-09-04 23:39


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:msuuj05mqdshu1fjpb7eugevq769bt1a2k@4ax.com...
> On Wed, 8 Sep 2004 22:54:44 +0200, "metalmickey"
>
> Vi er mange, der sukker efter en udgave med ikke bare lidt, men meget
> mere kød på, eftersom originalen er totalt usammenhængende, og selv
> instruktøren indrømmer, at han ikke ved, hvad den handler om.

*LOL* - Hvorfor er det så alle folk herinde syntes den er så fed?? *gg*
Jeg har købt filmen, men har ikke fået set den endnu... Det kan være jeg
selv kan svare på mit eget spørgsmål når jeg har fået set den.. .


..Thomas



Morbid Angel (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 09-09-04 07:07

On Thu, 9 Sep 2004 00:38:30 +0200, "Thomas"
<Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> wrote:

>
>
>*LOL* - Hvorfor er det så alle folk herinde syntes den er så fed?? *gg*
>Jeg har købt filmen, men har ikke fået set den endnu... Det kan være jeg
>selv kan svare på mit eget spørgsmål når jeg har fået set den.. .
>
>
>.Thomas
>

Fordi vi er nogle som har en bredere horisont end nogle af de "gamle"
gnavpotte herinde :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 08:16

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> writes:

> *LOL* - Hvorfor er det så alle folk herinde syntes den er så fed??'

Fordi de kan lide stand up-comedy. Det er såmænd fair nok.

Filmen har nogle rigtig sjove scener, hvor Donnie udtaler sig om
smølfer, selvhjælpsguruer m.m.

Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på
I speak only 0}._.{0 sinde, og ikke pastorens adgang til skatteyder-
for myself. O/ \O betalt præstegård og livstidsstilling, så er en
frimenighed altså løsningen." - Berlingeren

David Rasmussen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-09-04 09:58

Peter B. Juul wrote:
>
> Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.
>

Og alligevel er den en bedre film end mange film som har et plot.

> Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
> The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på
> I speak only 0}._.{0 sinde, og ikke pastorens adgang til skatteyder-
> for myself. O/ \O betalt præstegård og livstidsstilling, så er en
> frimenighed altså løsningen." - Berlingeren

Det kunne man jo så passende gøre med den resterende folkekirke, alle de
andre præster. Den kommentar er så langt forbi sagens kerne at det er
grinagtigt.

/David

Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 11:05

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> > Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
> > The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på
> > I speak only 0}._.{0 sinde, og ikke pastorens adgang til skatteyder-
> > for myself. O/ \O betalt præstegård og livstidsstilling, så er en
> > frimenighed altså løsningen." - Berlingeren
>
> Det kunne man jo så passende gøre med den resterende folkekirke, alle
> de andre præster. Den kommentar er så langt forbi sagens kerne at det
> er grinagtigt.

Næppe.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."
I speak only 0}._.{0 -Shakespeares "Iliaden"
for myself. O/ \O

David Rasmussen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-09-04 12:07

Peter B. Juul wrote:
> David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:
>
>
>> > Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
>> > The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på
>> > I speak only 0}._.{0 sinde, og ikke pastorens adgang til skatteyder-
>> > for myself. O/ \O betalt præstegård og livstidsstilling, så er en
>> > frimenighed altså løsningen." - Berlingeren
>>
>>Det kunne man jo så passende gøre med den resterende folkekirke, alle
>>de andre præster. Den kommentar er så langt forbi sagens kerne at det
>>er grinagtigt.
>
> Næppe.

Hvorfor?

/David

Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 13:01

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> >> > Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
> >> > The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på
> >> > I speak only 0}._.{0 sinde, og ikke pastorens adgang til skatteyder-
> >> > for myself. O/ \O betalt præstegård og livstidsstilling, så er en
> >> > frimenighed altså løsningen." - Berlingeren
> >>
> >>Det kunne man jo så passende gøre med den resterende folkekirke, alle
> >>de andre præster. Den kommentar er så langt forbi sagens kerne at det
> >>er grinagtigt.
> > Næppe.
>
> Hvorfor?

Fordi sagens kerne er, at vi _har_ en folkekirke og at denne
folkekirke _har_ nogle grundlæggende trossætninger
(bekendelsesskrifterne), som er en del af præstens
"ansættelseskontrakt". Kan han ikke leve op til det, kan han ikke være
præst i folkekirken.

_OM_ Grosbøll så faktisk lever op til det eller ej er så et særskilt
punkt og _OM_ vi skal have en folkekirke overhovedet er en helt anden
diskussion.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.
I speak only 0}._.{0 Just kidding. The Tolstoy book is a ringer.
for myself. O/ \O Doesn't belong on this list. Too literal.
Not enough monsters." - New York Newsday

Mikkel Møldrup-Lakje~ (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~


Dato : 09-09-04 18:31

Peter B. Juul wrote:
>
> Fordi sagens kerne er, at vi _har_ en folkekirke og at denne
> folkekirke _har_ nogle grundlæggende trossætninger
> (bekendelsesskrifterne), som er en del af præstens
> "ansættelseskontrakt". Kan han ikke leve op til det, kan han ikke være
> præst i folkekirken.
>
> _OM_ Grosbøll så faktisk lever op til det eller ej er så et særskilt
> punkt og _OM_ vi skal have en folkekirke overhovedet er en helt anden
> diskussion.

Berlingerens leder har bare den usselhed bevidst at forsøge at afspore
diskussionen til at handle om den smålige mistænksomhed, som avisen
jævnligt dyrker i sine ledere.

Hvis en mand modtager statslig finansiering af sit arbejde vil avisen
hellere mistænkelige hans motiver med de alermest smålige argumenter end
diskutere kvaliteten af dette arbejde.

Mikkel


ib (09-09-2004)
Kommentar
Fra : ib


Dato : 09-09-04 10:12

> Fordi de kan lide stand up-comedy. Det er såmænd fair nok.
>
> Filmen har nogle rigtig sjove scener, hvor Donnie udtaler sig om
> smølfer, selvhjælpsguruer m.m.
>
> Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.
>
I mine øjne er "problemet" med Donnie at den ikke ved om den skal være en
film om tidsrejser eller en film om at vokse op i 80'erne, og det hænger
ikke rigtigt sammen. Jeg håber at DC udgaven er bedre på det område -
personligt elsker jeg tidsrejse film selvom (eller måske fordi) de er i bund
og grund noget vrøvl, men de er lidt sjove at filosofere over bagefter. Til
gengæld hader jeg "growin up" film. Så alt i alt er jeg lidt splittet over
den film.

mvh



Niels Søndergaard (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 09-09-04 12:41

On Thu, 9 Sep 2004 11:12:02 +0200, "ib" <abc@efg.hik> wrote:

> Til
>gengæld hader jeg "growin up" film. Så alt i alt er jeg lidt splittet over
>den film.

Hedder sådan nogle ikke "Coming of age stories"?


Mvh
Niels Søndergaard

David T. Metz (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 09-09-04 14:39

Niels Søndergaard wrote:
> On Thu, 9 Sep 2004 11:12:02 +0200, "ib" <abc@efg.hik> wrote:
>
>> Til
>> gengæld hader jeg "growin up" film. Så alt i alt er jeg lidt
>> splittet over den film.
>
> Hedder sådan nogle ikke "Coming of age stories"?

Det er det samme, dit bud er blot en lidt ældre sprognorm, det går mindst
tilbage til Margaret Mead og "Coming of Age in Samoa", mens det andet er
mere Bruce Springsteen-agtigt.

David



Morten DH (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten DH


Dato : 09-09-04 10:21

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2y8jj3oar.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.

Jeg har det lidt mere som med mange af David Lynch' film - fatter ikke et
hak; men elsker dem.... Det ses også i mange asiatiske film - de er drevet
af stemning, stemning og stemning - ting som logisk plot og slutninger som
samler alle tråde, tillægges knap så meget betydning...

Men ser man film efter Blockbusters top-10, så har DD ikke meget at byde på




Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 11:09

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> writes:

> Jeg har det lidt mere som med mange af David Lynch' film - fatter ikke et
> hak; men elsker dem.... Det ses også i mange asiatiske film - de er drevet
> af stemning, stemning og stemning - ting som logisk plot og slutninger som
> samler alle tråde, tillægges knap så meget betydning...

Det er meget fair.

Det, der irriterer mig meget i DD er ting, der bare hænger og
dingler. Der er ingen forklaring på den åndssvage kanin og det med
hende tidsrejse-forskeren efterlades også flagrende.

Til gengæld har filmen altså de der sjove stand-up-scener, hvor Donnie
har en monolog om smølfer eller selvhjælpsguruer. De er sjove, javel,
men kunne gerne udgå til fordel for lidt samling af trådene.

Og så er det jo som Niels siger: Instruktørens udtalelser om hvad
filmen handler om er så tågede, at det virker oplagt, at han ikke
rigtig ved det. At nogen har formået at finde sammenhæng i DD (og i
Matrix-trilogien, forresten) er mere en fejring af den menneskelige
hjernes behov for og evne til at kontruere sammenhænge, end det er et
udtryk for en genial filmskabers arbejde.
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også
I speak only 0}._.{0 af folk, hvis fagområde han endnu ikke
for myself. O/ \O har skrevet om." -Rasmus Underbjerg Pinnerup

David T. Metz (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 09-09-04 14:42

Peter B. Juul wrote:

> Det, der irriterer mig meget i DD er ting, der bare hænger og
> dingler. Der er ingen forklaring på den åndssvage kanin

Årh hvad? Faldt du i søvn?

> og det med
> hende tidsrejse-forskeren efterlades også flagrende.

Der fortælles tilstrækkeligt for hovedhistoriens fremdrift.

> At nogen har formået at finde sammenhæng i DD (og i
> Matrix-trilogien, forresten) er mere en fejring af den menneskelige
> hjernes behov for og evne til at kontruere sammenhænge, end det er et
> udtryk for en genial filmskabers arbejde.

Udelukker de to ting hinanden? Det er vel bare et spørgsmål om suggestiv
filmkunst.

David



Peter B. Juul (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 13-09-04 09:12

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> writes:

> > Det, der irriterer mig meget i DD er ting, der bare hænger og
> > dingler. Der er ingen forklaring på den åndssvage kanin
>
> Årh hvad? Faldt du i søvn?

Undskyld, jeg skulle have formuleret det ordentligt: Der er ingen
_ordentlig_ forklaring på den der åndssvage kanin. At en eller anden
render rundt i kostumet til Halloween er ikke en forklaring.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O

Kasper Aae (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Aae


Dato : 09-09-04 15:32

On 09 Sep 2004 12:08:34 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Og så er det jo som Niels siger: Instruktørens udtalelser om hvad
>filmen handler om er så tågede, at det virker oplagt, at han ikke
>rigtig ved det. At nogen har formået at finde sammenhæng i DD (og i
>Matrix-trilogien, forresten) er mere en fejring af den menneskelige
>hjernes behov for og evne til at kontruere sammenhænge, end det er et
>udtryk for en genial filmskabers arbejde.

Det kan vel koges ned til, at nogle folk synes det er fascinerende og
udfordrende med film, der ikke umiddelbart giver mening og tvinger en
til at tænke over tingene, mens andre blot bliver frustrerede.

I Donnie Darkos tilfælde, formår filmen nok ikke helt at stå for sig
selv, uden at man har udforsket websiden (som faktisk er super fed)
eller har læst The Philosophy of Time Travel som er på DVD'en. Det er
det samme med Memento, dog ikke i helt så høj grad.

Man kan så selv vurdere hvorvidt man bryder sig om den slags, eller om
man foretrækker film der giver mening i sig selv.

--
Kasper Aae

Peter B. Juul (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 13-09-04 09:17

Kasper Aae<nospam@thanks.com> writes:

> Det kan vel koges ned til, at nogle folk synes det er fascinerende og
> udfordrende med film, der ikke umiddelbart giver mening og tvinger en
> til at tænke over tingene, mens andre blot bliver frustrerede.

Frustreret? Ikke udpræget. Hvis det virkede som om instruktøren vidste
hvad han ville, ville jeg finde det spændende at "dekode"
produktet. Men sådan er det bare ikke. Igen: Inkluderingen af lidt
hurtig stand-up er et klart clue om, at han vader rundt i det og
instruktøren har - ifølge kilder i denne gruppe - i interviews eller
kommentarspor gjort klart, at en del ting er "op til seeren at
fortolke", hvilket er endnu et clue om, at han ikke har den fjerneste
ide om, hvad han laver.

> I Donnie Darkos tilfælde, formår filmen nok ikke helt at stå for sig
> selv, uden at man har udforsket websiden (som faktisk er super fed)
> eller har læst The Philosophy of Time Travel som er på DVD'en.

Nu tillod jeg mig så at se den i biografen... Så er jeg bare fucked,
eller hvad?

> Man kan så selv vurdere hvorvidt man bryder sig om den slags, eller om
> man foretrækker film der giver mening i sig selv.

Du er godt klar over, at du har udråbt Matrix-trilogien til et
fortællemæssigt mesterværk med den sætningm, ikke?

Der findes lange, grundige bortforklaringer af den på nettet. Det er
sjovt at læse, men der er ingen grund til at tro, at
Wachowski-brødrene har tænkt de tanker, som efterrationalisterne har.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,
I speak only 0}._.{0 Det er for Tiden hvad jeg veed
for myself. O/ \O Om Smørrebrød og Kierlighed." - J.H. Wessel.

Kasper Aae (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Aae


Dato : 14-09-04 11:05

On 13 Sep 2004 10:16:45 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Frustreret? Ikke udpræget. Hvis det virkede som om instruktøren vidste
>hvad han ville, ville jeg finde det spændende at "dekode"
>produktet. Men sådan er det bare ikke. Igen: Inkluderingen af lidt
>hurtig stand-up er et klart clue om, at han vader rundt i det og
>instruktøren har - ifølge kilder i denne gruppe - i interviews eller
>kommentarspor gjort klart, at en del ting er "op til seeren at
>fortolke", hvilket er endnu et clue om, at han ikke har den fjerneste
>ide om, hvad han laver.

Mon ikke bare der er lidt wannabe Lynch over ham, så han ikke vil give
for mange hints, men i stedet lade folk selv tænke over filmen? Men
ja, ifølge instruktøren er filmen lavet på en måde, hvor der ikke er
nogen 100% rigtig fortolkning på den. Director's Cut skulle have nogle
ekstra scener, som skulle gøre instruktørens fortolkning af historien
mere klar.

>> I Donnie Darkos tilfælde, formår filmen nok ikke helt at stå for sig
>> selv, uden at man har udforsket websiden (som faktisk er super fed)
>> eller har læst The Philosophy of Time Travel som er på DVD'en.
>
>Nu tillod jeg mig så at se den i biografen... Så er jeg bare fucked,
>eller hvad?

Ja, det er måske ikke særlig optimalt, men du kunne jo have smuttet
ind på donniedarko.com da du kom hjem, ligesom mange smutter ind på
imdb.com når de har set en film.

>Du er godt klar over, at du har udråbt Matrix-trilogien til et
>fortællemæssigt mesterværk med den sætningm, ikke?

Nah, jeg siger jo ikke at ALLE film der er lavet sådan automatisk er
gode. Personligt synes jeg at Matrix-filmene er alt for rodede og
lommefilosofiske.

--
Kasper Aae

Peter B. Juul (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 14-09-04 12:14

Kasper Aae<nospam@thanks.com> writes:

> Mon ikke bare der er lidt wannabe Lynch over ham, så han ikke vil give
> for mange hints, men i stedet lade folk selv tænke over filmen?

Jeg forstår ikke Lynch. Det skal jeg blankt indrømme.

Men med Lynch-film finder jeg det ikke svært at se, at der _er_ noget
bag den sære facade. Det er meget vanskeligt med DD.

Og så Lynch jo i øvrigt demonstreret et fænomenalt blik for den gode
historie med "The Straight Story".

> Nah, jeg siger jo ikke at ALLE film der er lavet sådan automatisk er
> gode. Personligt synes jeg at Matrix-filmene er alt for rodede og
> lommefilosofiske.

Der er glimrende sites på nettet, der tydeligt viser, at den er
utroligt sammenhængende.

Jeg betragter det som våset efterrationalisering.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,
I speak only 0}._.{0 at der mangler hobbitter."
for myself. O/ \O -Per Vadmand.

Kasper Aae (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Aae


Dato : 14-09-04 12:48

On 14 Sep 2004 13:13:35 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Jeg forstår ikke Lynch. Det skal jeg blankt indrømme.
>
>Men med Lynch-film finder jeg det ikke svært at se, at der _er_ noget
>bag den sære facade. Det er meget vanskeligt med DD.
>
>Og så Lynch jo i øvrigt demonstreret et fænomenalt blik for den gode
>historie med "The Straight Story".

Det er da lige så meget en efterrationalisering at sige, at når han
har lavet en film med blik for den gode historie, så er der nok også
noget bag facaden på alle de knapt så tilgængelige film.

Jeg er selv stor Lynch fan, og Richard Kelly er da slet ikke i
nærheden af ham, kvalitetsmæssigt - men derfor synes jeg stadig Donnie
Darko har noget godt at byde på, og viser at manden har potentiale.

--
Kasper Aae

Peter B. Juul (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 14-09-04 13:37

Kasper Aae<nospam@thanks.com> writes:

> Det er da lige så meget en efterrationalisering at sige, at når han
> har lavet en film med blik for den gode historie, så er der nok også
> noget bag facaden på alle de knapt så tilgængelige film.

Det er heller ikke hvad jeg siger. Eller skrev, for den sags skyld.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på
I speak only 0}._.{0 sinde, og ikke pastorens adgang til skatteyder-
for myself. O/ \O betalt præstegård og livstidsstilling, så er en
frimenighed altså løsningen." - Berlingeren

David Rasmussen (15-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 15-09-04 19:14

Peter B. Juul wrote:
> Kasper Aae<nospam@thanks.com> writes:
>
>>Mon ikke bare der er lidt wannabe Lynch over ham, så han ikke vil give
>>for mange hints, men i stedet lade folk selv tænke over filmen?
>
> Jeg forstår ikke Lynch. Det skal jeg blankt indrømme.
>
> Men med Lynch-film finder jeg det ikke svært at se, at der _er_ noget
> bag den sære facade. Det er meget vanskeligt med DD.
>

Ha! Lynch er indbegrebet af kejserens nye klæder.
Der er intet som helst i hans film. I Donnie Darko
er der i det mindste stemning og sjove replikker.

> Og så Lynch jo i øvrigt demonstreret et fænomenalt blik for den gode
> historie med "The Straight Story".
>

Ja, den er fed.

/David

Jonas Gaarde (15-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Gaarde


Dato : 15-09-04 07:36

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2fz5m1t3m.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

*snip*

> instruktøren har - ifølge kilder i denne gruppe - i interviews eller
> kommentarspor gjort klart, at en del ting er "op til seeren at
> fortolke", hvilket er endnu et clue om, at han ikke har den fjerneste
> ide om, hvad han laver.


Jeg har ikke set filmen endnu, og ved derfor næppe hvad jeg taler om
Lad mig dog lige nævne at der er mange instruktører som bevidst lader visse
aspekter af deres film være op til seerens egen fortolkning. Det kan således
være interessant at se den samme film flere gange og hver gang forholde sig
anderledes til den.
Her 22 år senere er der f.eks. i "Blade Runner" stadig tvivl om hvorvidt
Deckard er en replikant eller ej. Ridley Scott har konsekvent nægtet at
udtale sig om de forskellige hints der har været luftet, selv om jeg er ret
sikker på at han har en mening om det. Så må man tænke selv. Det kan jeg
sgu' godt lide!
Jeg mener selv at han nok ikke var replikant i den oprindelige udgave, men
til gengæld er det i Director's cut.

Om Donnie Darko overhovedet har den slags kvaliteter, vil jeg af naturlige
årsager ikke udtale mig om.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde



Kasper Aae (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Aae


Dato : 09-09-04 10:50

On 09 Sep 2004 09:16:12 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Fordi de kan lide stand up-comedy. Det er såmænd fair nok.
>
>Filmen har nogle rigtig sjove scener, hvor Donnie udtaler sig om
>smølfer, selvhjælpsguruer m.m.
>
>Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.

Tjo, den her FAQ beskriver egentligt plottet meget godt. Den gav i
hvert fald mening efter jeg havde set filmen, selvom jeg havde lidt
svært ved at genfortælle hvad jeg havde læst.

http://www.stainlesssteelrat.net/ddfaq.htm

--
Kasper Aae

Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 11:12

Kasper Aae<nospam@thanks.com> writes:

> Tjo, den her FAQ beskriver egentligt plottet meget godt.

Glimrende efterrationalisering. Et smukt eksempel på menneskets ønske
om og behov for at skabe sammenhæng i kaos.

Det har bare ikke meget med filmens faktiske indhold at gøre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,
I speak only 0}._.{0 two one-thousand,
for myself. O/ \O three one-thousand."

metalmickey (09-09-2004)
Kommentar
Fra : metalmickey


Dato : 09-09-04 11:43

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2acvz3g5v.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Glimrende efterrationalisering. Et smukt eksempel på menneskets ønske
> om og behov for at skabe sammenhæng i kaos.
>
> Det har bare ikke meget med filmens faktiske indhold at gøre.

Denne her artikel er osse ret god:
http://www.peterwrites.dk/donniedarko/tolkning_af_dd.htm

-Thomas



Jan Richardy (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Jan Richardy


Dato : 09-09-04 11:45

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2acvz3g5v.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Kasper Aae<nospam@thanks.com> writes:
> > Tjo, den her FAQ beskriver egentligt plottet meget godt.

Ups. Jeg havde ikke set, at der allerede var postet et link med forklaringen
(jvf. min tidligere post).

> Glimrende efterrationalisering. Et smukt eksempel på menneskets ønske
> om og behov for at skabe sammenhæng i kaos.

Ovenstående er et smukt eksempel på en troll, som ikke gider seriøs debat.
Det har ikke noget med efterrationalisering at gøre. Det er fra den bog som
indgår i filmen. Den har manuskriptforfatteren også skrevet en del af, som
supplement til filmen. Bogen er hele grundlaget for filmen, så kom ikke og
sig, at det ikke har noget med filmens faktiske indhold at gøre.

> Det har bare ikke meget med filmens faktiske indhold at gøre.

Har du SET filmen?

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."




Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 13:04

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> writes:

> Har du SET filmen?

Ja. Den var hylende morsom, når Donnie lavede Stand up. Den var bare
noget usammenhængende vås der ud over.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded
I speak only 0}._.{0 dwarf with the mystical strength of a doily."
for myself. O/ \O - Giles

Jan Richardy (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Jan Richardy


Dato : 09-09-04 14:32

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m21xhb3aze.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Ja. Den var hylende morsom, når Donnie lavede Stand up. Den var bare
> noget usammenhængende vås der ud over.

Nu er du jo bare stædig. Der er allerede blevet postet en håndfuld links
(bl.a. et på dansk) for forklarer filmen for dig. Så lad være med at sige,
at det er noget usammenhængende vås.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."



Niels Søndergaard (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 09-09-04 14:45

On Thu, 9 Sep 2004 15:32:13 +0200, "Jan Richardy"
<janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> wrote:

>"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
>news:m21xhb3aze.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
>> Ja. Den var hylende morsom, når Donnie lavede Stand up. Den var bare
>> noget usammenhængende vås der ud over.
>
>Nu er du jo bare stædig. Der er allerede blevet postet en håndfuld links
>(bl.a. et på dansk) for forklarer filmen for dig. Så lad være med at sige,
>at det er noget usammenhængende vås.

Det *er* noget usammenhængende vås, og en fortolkning er ikke en
forklaring. Selv instruktøren aner ikke, hvad den handler om.


Mvh
Niels Søndergaard

Jan Richardy (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Jan Richardy


Dato : 09-09-04 21:55


"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:4hn0k098v3m6htbc5uiuqkseevspio4dcb@4ax.com...
> Det *er* noget usammenhængende vås, og en fortolkning er ikke en
> forklaring. Selv instruktøren aner ikke, hvad den handler om.

Haha. Du tager pis på mig, ikke? Good one!

Jeg tror dig og Peter har glemt at sætte Jeres CPU'er på "learning mode",
for der trænger da slet ingenting igennem til Jer. I er vist sat i "denial
mode".

---

JanR



Niels Søndergaard (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 09-09-04 22:54

On Thu, 9 Sep 2004 22:55:27 +0200, "Jan Richardy" <nomail@nomail.com>
wrote:

>
>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
>news:4hn0k098v3m6htbc5uiuqkseevspio4dcb@4ax.com...
>> Det *er* noget usammenhængende vås, og en fortolkning er ikke en
>> forklaring. Selv instruktøren aner ikke, hvad den handler om.
>
>Haha. Du tager pis på mig, ikke? Good one!
>
>Jeg tror dig og Peter har glemt at sætte Jeres CPU'er på "learning mode",
>for der trænger da slet ingenting igennem til Jer. I er vist sat i "denial
>mode".

Det er da dig, der hverken er til at hugge eller stikke i.


Mvh
Niels Søndergaard

Jan Richardy (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Jan Richardy


Dato : 09-09-04 11:35

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2y8jj3oar.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> writes:
> > *LOL* - Hvorfor er det så alle folk herinde syntes den er så fed??'
> Fordi de kan lide stand up-comedy. Det er såmænd fair nok.
> Filmen har nogle rigtig sjove scener, hvor Donnie udtaler sig om
> smølfer, selvhjælpsguruer m.m.
> Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.

Problemet er, at du er en ignoramus, som ikke gider sætte sig ind i tingene
(hint: der er en ny opfindelse derude, som hedder google). Hold dig til
Bruckenheimer produktioner, som indeholder standup OG simple plots.

Men til alle andre, som ikke forstår filmen eller siger den ikke giver
mening, så læs følgende link, hvilket kan hjælpe. Det er tekst fra bogen
"The Philosophy Of Time Travel" (fra filmen) som også findes på filmens
website og dvd'en.

http://www.tonystuff.co.uk/darko-time.htm
Linket forklarer alle de spørgsmål de fleste nok stiller sig efter at have
set filmen. Altså hvad der sker, hvorfor og hvem er hvad. Omend på en lidt
kryptisk måde (altså, dette er tænk-selv versionen)

http://www.tonystuff.co.uk/darko-spoilers.htm
Ovenstående ser ud til at være en uddybende forklaring på "The Philosophy Of
Time Travel" specifikt i forhold til hændelserne i filmen (jeg har ikke
gidet læse det). Men det tyder på at være lidt mindre tænk selv end det
første link.

Så Niels/Peter/DD-bashere, gider I ikke godt lade være med at påstå at
instrukturen bare har klasket noget lort sammen, som han ikke selv kan finde
hoved og hale på. Der ER en mening med galskaben og der ER et plot, hvis man
undersøger det nærmere. Så hvem er det lige som er plat?



--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."



-V- (09-09-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 09-09-04 12:01

Jan Richardy wrote:
> Problemet er, at du er en ignoramus, som ikke gider sætte sig ind i
> tingene (hint: der er en ny opfindelse derude, som hedder google).
> Hold dig til Bruckenheimer produktioner, som indeholder standup OG
> simple plots.

Vent lidt!

Jeg skal lige hente popcorn, det her vil jeg ikke gå glip af!






-V-



David Rasmussen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-09-04 12:10

-V- wrote:
> Jan Richardy wrote:
>
>>Problemet er, at du er en ignoramus, som ikke gider sætte sig ind i
>>tingene (hint: der er en ny opfindelse derude, som hedder google).
>>Hold dig til Bruckenheimer produktioner, som indeholder standup OG
>>simple plots.
>
>
> Vent lidt!
>
> Jeg skal lige hente popcorn, det her vil jeg ikke gå glip af!
>

LOL...

/David

Peter B. Juul (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 09-09-04 13:31

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> writes:

> Problemet er, at du er en ignoramus, som ikke gider sætte sig ind i tingene
> (hint: der er en ny opfindelse derude, som hedder google). Hold dig til
> Bruckenheimer produktioner, som indeholder standup OG simple plots.

Ja, jeg har godt bemærket den stigende tendens til at skrige "Det er
fordi det er dig, der er en idiot", når folk ytrer deres mishag med en
film her på gruppen. Både Donnie Darko og Final Fantasy er episke
mesterværker. JEg er bare for dum til at se det, uanset at jeg kan
sætte klare ord på min kritik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.
I speak only 0}._.{0 Just kidding. The Tolstoy book is a ringer.
for myself. O/ \O Doesn't belong on this list. Too literal.
Not enough monsters." - New York Newsday

David Rasmussen (09-09-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 09-09-04 14:07

Peter B. Juul wrote:
>
> Ja, jeg har godt bemærket den stigende tendens til at skrige "Det er
> fordi det er dig, der er en idiot", når folk ytrer deres mishag med en
> film her på gruppen.
>

Star Wars II f.eks.? :)

/David

Thomas S (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S


Dato : 09-09-04 22:34

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2wtz31v4w.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
>
> JEg er bare for dum til at se det, uanset at jeg kan
> sætte klare ord på min kritik.

Ord som lortepattebras?

--
mvh

Thomas S - der ingen mening har om Donnie Darko



Morbid Angel (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 10-09-04 01:37

On Thu, 9 Sep 2004 23:34:07 +0200, "Thomas S"
<erro_estado@hotmail.com> wrote:

>"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
>news:m2wtz31v4w.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
>>
>> JEg er bare for dum til at se det, uanset at jeg kan
>> sætte klare ord på min kritik.
>
>Ord som lortepattebras?

Ja af en mand med et "stort" ordforod er lortepattebras essentialt :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Peter B. Juul (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 13-09-04 09:25

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> writes:

> Ord som lortepattebras?

For eksempel. Men nu vil jeg så henlede din opmærksomhed på, at dette
ord indgik i en længere sætning, der redegjorde for, hvordan selv
store yndere af kvalitets-animation, kan se at FF ikke er noget
mesterværk.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."
I speak only 0}._.{0 -Stefan Holm
for myself. O/ \O

Morbid Angel (10-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 10-09-04 01:35

On 09 Sep 2004 14:31:27 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> writes:
>
>> Problemet er, at du er en ignoramus, som ikke gider sætte sig ind i tingene
>> (hint: der er en ny opfindelse derude, som hedder google). Hold dig til
>> Bruckenheimer produktioner, som indeholder standup OG simple plots.
>
>Ja, jeg har godt bemærket den stigende tendens til at skrige "Det er
>fordi det er dig, der er en idiot", når folk ytrer deres mishag med en
>film her på gruppen. Både Donnie Darko og Final Fantasy er episke
>mesterværker. JEg er bare for dum til at se det, uanset at jeg kan
>sætte klare ord på min kritik.

1.000.000 flies cant be wrong!
Dine ord er kun, hvad du tror er rigtigt og har ingen betydning i den
større sammenhæng.

Mvh

MA


///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Peter B. Juul (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 13-09-04 09:26

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> writes:

> 1.000.000 flies cant be wrong!
> Dine ord er kun, hvad du tror er rigtigt og har ingen betydning i den
> større sammenhæng.

Fantastisk sætning. Betyder den noget?
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også
I speak only 0}._.{0 af folk, hvis fagområde han endnu ikke
for myself. O/ \O har skrevet om." -Rasmus Underbjerg Pinnerup

Morbid Angel (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 13-09-04 13:02

On 13 Sep 2004 10:25:55 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> writes:
>
>> 1.000.000 flies cant be wrong!
>> Dine ord er kun, hvad du tror er rigtigt og har ingen betydning i den
>> større sammenhæng.
>
>Fantastisk sætning. Betyder den noget?

Fik da dig til at svare igen :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Peter B. Juul (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 13-09-04 13:39

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> writes:

> >Fantastisk sætning. Betyder den noget?
>
> Fik da dig til at svare igen :)

Hvis det er et succeskriterie, så har man afgjort sat sig for små mål
her i livet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,
I speak only 0}._.{0 at der mangler hobbitter."
for myself. O/ \O -Per Vadmand.

Morbid Angel (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 14-09-04 00:53

On 13 Sep 2004 14:38:58 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> writes:
>
>> >Fantastisk sætning. Betyder den noget?
>>
>> Fik da dig til at svare igen :)
>
>Hvis det er et succeskriterie, så har man afgjort sat sig for små mål
>her i livet.

ja men langsomt men sikkert, hvad er dine mål? og hvor langt har du
nået, bortsæt fra at være en trold på usenet =)~

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Thomas (09-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-09-04 20:57


"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m2y8jj3oar.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
>
> Filmen har nogle rigtig sjove scener, hvor Donnie udtaler sig om
> smølfer, selvhjælpsguruer m.m.
> Problemet er bare, at filmen ikke har noget plot og det er jo plat.

Nu har jeg set filmen... Og jeg vil erklære mig enig med dem herinde,
der mener filmen er rodet og usammenhængende...

Det kan godt være at filmen kan blive bedre forklaret hvis man læser 15
sider om den på nettet + lige en bog der bliver nævnt 3 gange i filmen.
Men når jeg ser en film, gider jeg sgu ikke bagefter sidde og læse en
bog, der forklarer filmen...

At der er nogen der gider det, syntes jeg er helt fint. Og fred være med
dem der syntes filmen er fed... Jeg syntes bare den var hamrende kedelig,
og ekstremt rodet...
Det eneste jeg fandt interessant i filmen, var (som andre også har nævnt) de
to scener hvor han snakker om smølfer, og der hvor han sviner Patrick Swayze
til...

Men det korte af det lange : Jeg er glad for at jeg kun gav 49 kroner for
filmen.
Nu er den set, og så kan den få lov at ryge tilbage til en butik der
forhandler
brugte film...

..Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste