Minimumskrav til grafikkort ved DivX-afspi~
Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 16:38

Jeg er blevet tilbudt en ganmmel & lille PC (nærmest lydløs), som fysisk
ville gøre sig godt i stuen som Home Entertainment Center (HEC).

I en tidligere tråd blev der skrevet, at CPU'en klarer det meste, når det
hedder DivX. Men flere DivX-sites anbefaler min. 8MB gfx-kort..
- Så spørgsmålet er, om grafikkortet mon er tilstrækkeligt til DivX- /
Xvid -afspilning??

Det er vist nok tale et onboard gfx-kort med kun 2 MB i flg. sælger - men
kunne være delt RAM i flg. specs!? - i hvert fald med flg. beskrivelse:
"Intergrated Video
o Dynamic Video Memory Technology
o Direct AGP
o 230 RAMDAC
o 1280x1024, 16M @ 85Hz"

(Da det ikke har tv-out regner jeg med, at der må blive tale om tv-out via
VGA-stikket, hvilket dog fordyrer løsningen en del..)

Maskinens øvrige specs er som følger:
o Celeron på ca. 566 Mhz (muligvis/max. 6-700 Mhz)
o RAM: 128 MB

Tak på forhånd!
VH Sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 17:10

Sørensen wrote:
> [...]
>
> Maskinens øvrige specs er som følger:
> o Celeron på ca. 566 Mhz (muligvis/max. 6-700 Mhz)

Det er, som sagt i den oprindelige tråd under ingen omstændigheder
sikkert at du kan få det integrerede grafikkort i den maskine til at
generere det rigtige signal via Powerstrip.
Jeg synes du skal købe den alligevel og så stoppe et hvilket som helst
RADEON 7000 baseret PCI grafikkort i den som sekundært kort. På den måde
kan du have en PC monitor tilsluttet det integrerede kort og arbejde på
Powerstrip på den, imens dit TV er tilsluttet Radeon kortet hvor du så
løbende kan se resultaterne af dine indstillinger.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 17:45

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Powerstrip på den, imens dit TV er tilsluttet Radeon kortet hvor du så
> løbende kan se resultaterne af dine indstillinger.

Ærgerligt nok.
Problemet består i, at der er tale om der vist nok kaldes en "legacy free"
PC - dvs. der kan vist nok ikke sættes noget som helst indeni den (der er
ingen ledige slots)..
(Det er nok også derfor, at den kan laves så lydløs og især lille som den
eftersigende er - men altså surt i dette tilfælde..)

Så jeg må prøve at spørge i Powerstrip-formumet, så jeg ved det på forhånd,
så jeg ikke køber "katten i sækken" og ikke kan bruge den til noget som
helst i den ønskede retning mht. tv-output.

Tak for forklaringen. :)
Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Leony

Dato : 08-09-04 18:30

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nixNej> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Det er nok også derfor, at den kan laves så lydløs og især lille som
> den eftersigende er - men altså surt i dette tilfælde..)

Hvilket bundkort er det?

Normalt forstår jeg ved en "lagacy free", at den er fri for forældet
udstyr (stik til diskettedrev, parallelport, comport).

Synes at et bundkort med en 500 MHz celly er produceret noget tid før
man begyndte at tale om "lagacy free".

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Esben

Dato : 08-09-04 18:44

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Synes at et bundkort med en 500 MHz celly er produceret noget tid før
> man begyndte at tale om "lagacy free".

Det startede der omkring, med Compaq Ipaq, HP e-vectra, IBM Netvista osv, så
vidt jeg husker.

--
Esben

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 21:55

> [...]

> Normalt forstår jeg ved en "lagacy free", at den er fri for forældet
> udstyr (stik til diskettedrev, parallelport, comport).

Der er i hvert fald ikke hverken ISA eller PCI-slots i maskinen..
Det er en maskine med "Intel® 810e Chipset" - og jeg tror motherboardet er
speciallavet til maskinen..

VH Sørensen

Fra : Leony

Dato : 08-09-04 22:06

> Der er i hvert fald ikke hverken ISA eller PCI-slots i maskinen..
> Det er en maskine med "Intel® 810e Chipset" - og jeg tror
> motherboardet er speciallavet til maskinen..

Hvem har lavet maskinen?

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-09-04 08:15

> [...]
> VGA-stikket, hvilket dog fordyrer løsningen en del..)
>
> Maskinens øvrige specs er som følger:
> o Celeron på ca. 566 Mhz (muligvis/max. 6-700 Mhz)

En Celeron på 566 MHz er nok lige på kanten til selv at skalere billedet, så
videokortet bør derfor have "video overlay buffer", så videokortet selv kan
skalere billedet. Et videokort onboard har næppe overlay buffer. Det
andetsteds omtalte Radeon 7000 kort har heller ikke. GeForce MX440 har
overlay buffer.

Niels Dybdahl

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-09-04 13:28

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> videokortet selv kan skalere billedet. Et videokort onboard har næppe
> overlay buffer. Det andetsteds omtalte Radeon 7000 kort har heller

Jamen kortet skal jo heller ikke skalere billedet. Det kører jo den
opløsning billedmaterialet ligger i, 768x576, 720x576 eller en anden lav
opløsning. Det er blandt andet det der er hele idéen med det.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 09-09-04 14:36

> Jamen kortet skal jo heller ikke skalere billedet. Det kører jo den
> opløsning billedmaterialet ligger i, 768x576, 720x576 eller en anden lav
> opløsning. Det er blandt andet det der er hele idéen med det.

Bare for at have det fuldstændige overblik inden køb:
Hvis Powerstrip-tricket / tv-out-via vga-->scart-kabel ikke fungerer, så vil
computeren måske være for sløv til at kunne vise DivX-film? Altså enten på
en monitor eller via en ekstern vga-->tv-boks..

VH Sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 10-09-04 18:23

Sørensen wrote:
> [...]
> så vil computeren måske være for sløv til at kunne vise DivX-film?
> Altså enten på en monitor eller via en ekstern vga-->tv-boks..

Nej, 566 MHz er rigeligt til at vise DivX film.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.