Schæfere og hofteproblemer?
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-05-01 16:04

Vi har nu i nogen tid været på udkig efter en ny hund. Startede med at gå
efter en blandingshund, men har nu set os mere fast på en schæfer.

Vi har ud fra "hvalpelisten" planlagt nogle besøg.

Men hvordan gør man nu med de "ægte" schæfere. Der er noget med schæfere og
hofteproblemer. køber man hundene med garanti (har jeg set nogle reklamere
med), og hvad vil en en sådan garanti dække. Hvad siger købeloven i den
sammenhæng?

Hvad betyder det egentlig, at en hund har hofteproblemer. Er den mindre
funktionel? Lider den?

Priserne på hundene er meget forskellige. Dem vi har ringet til ligger på
mellem 4000 og 6000. Er en hund til 6000 bedre end en til 4000?

Hunden skal absoult ikke være en udstillingshund. Det skal mere være en
brugshund (ikke prof.) og familiehund.

Der er også noget med korthårede og langhårede??? Tyske og danske?

Nogle af opdrætterne oplyser, at de sælger til politiet. Det må da være en
god anbefaling?

Hvad skal man i øvrigt være opmærksom på ved køb af en sådan hund?

--

Lars Bonnesen
(Please notice that my e-mail address is intended not to work)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-05-01 17:35

Hej Lars

En politihund skal have en vis hårdhed og selvstændighed, så du skal være
forberedt på, at hvis du køber fra en opdrætter der sælger til politiet vil
hvalpen nok være lidt sværere at opdrage.

En udstillingsschæfer er "strømlinet", det er dette der ofte giver
hofteproblemer. Hvis du vælger en hund hvor bagbenene sidder fast på
hofterne i en vinkel på 90 %, er der færre hofteproblemer, men så vil du
aldrig kunne udstille eller bruge den i avlen.

Schæferens hofteproblemer er hofteledsdysplasi (HD), dvs en mangelfuld
udvikling af hofteskålen, så lårbenet kan smutte ud af led, dette kan være
meget smertefuldt for hunden. Men der findes hunde der lever et godt, langt
liv uden nævneværdige symptomer. Det skyldes bl.a. at hunden har så
veludviklede muskler, at de holder hofteleddet på plads.

HD er dels arveligt (med en meget besværlig arvegang), men skyldes også, at
hunden vokser for hurtigt, man kan derfor delvis forebygge ved korrekt
fodring.

En schæfer opdrætter hævder, at du kan forbygge HD, hvis du hver dag giver
hvalpen/hunden et tilskud af Vital Animin.

Køber du hos en privat, dvs. en der har mindre end 4 tæver (så vidt jeg
husker) vil en kontrakt ophæve købeloven på de punkter, der er nævnt i
kontrakten. Køber du hos en "professionel" (erhvervsmæssig) opdrætter gælder
købeloven ALTID, dvs at en kontrakt vil kunne forbedre købeloven for køber,
men den vil aldrig kunne forringe loven.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 11-05-01 22:53

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> wrote in message
> [...]
> hofterne i en vinkel på 90 %, er der færre hofteproblemer, men så vil du
> aldrig kunne udstille eller bruge den i avlen.

Jeg skal aldrig udstille den, og regner ikke med at ville avle på den. Jeg
synes, at alle bagbenene sidder på i en 45 graders vinkel når man ser dem
webbilleder. Vi har kig på flere. Her er en af et forældrepar af dem på
Nettet:

mor:
http://www.chade.dk/degns_ronja.htm

far
http://www.chade.dk/Nicky02.jpg:

Går bagbenene ikke skråt tilbage der? Men det skal de jo også, hvis det skal
være til avl, som du jo skrev. Men hvalpenes bagben kan altså godt gå
vinkelret ned? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det.

Ovenstående må jo være erhvervsmæssig.

Vh, Lars

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-05-01 23:43

Hej Lars

Schæfere stilles altid op med bagbenene bagud, men som jeg kan bedømme
billederne ser hoftevinklen ud til at være god nok på forældredyrene især
moderen.

Hvis jeg husker ret med 4 tæver, jo så er denne opdrætter erhvervsmæssigt i
forhold til købeloven. Du kan læse mere om købeloven på min hjemmeside under
"alment kattestof" - "love" - "købeloven" (Jeg har problemer med min
udbyder, derfor ser min hjemmeside lidt mærkelig ud)

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : coppi

Dato : 11-05-01 22:01

"Hej Lars.

Nu har jeg ikke så meget forstand på schæfere , men en hel del på
Rottweilere.

Jeg mener at Dkk har indført et HD index , således at man ved alle racer der
har problemer med hofterne kan få oplyst indexet for forældre dyrene.

Det skal ligge over 100 , jo mere des bedre.

En anden ting , som jeg ved schæfere døjer med er allergi.Det giver store
problemer og koster det hvide ud af øjnene i dyrlægeregninger.

Måske skulle du prøve at kontakte en træningsplads for schæferhunde , inden
du køber hvalp.
Der har de også en del viden.

En anden mulighed er schæferklubbens avlsråd , dem har DKK sikkert nummeret
på.

Held og lykke , sådan ville jeg gøre hvis jeg skulle købe en for mig ny
race.

Med venlig hilsen coppi.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-05-01 23:45

Bestemt en god ide, besøg også flere opdrættere, før du bestemmer dig, og
undersøg om du kan få hjælp af opdrætteren om nødvendigt efter du har fået
hvalpen hjem.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Villy M. Olsen

Dato : 12-05-01 06:12

Hej!
Vedr. HD-index!
Jeg er opdrætter af racen Ruhåret hønsehund, en race hvor der også kan
forekomme HD. Vi har brugt HD-indexet i flere år (som den første klub her i
DK.).
Det er ikke tallet for det enkelte forældredyr, som er det afgørende. Det
vigtigste er, at det samlede HD-indextal, for den valgte avlskombination
(hannens HD-indextal + tævens indextal) skal helst være mindst på 210, eller
derover, des højere jo bedre.
Derfor kan en avlskombination, hvor den ene forælders indextal er omkring 90
+ den andens indextal, som måske er 125 (samlet ca. 215), være en udmærket
kombination.
Selvfølgelig er det meget vigtigt med HD-indextal m.m., men det vigtigste af
alt (efter min mening), er forældrenes psyke og temperament. Husk at tage
det hele med i din vurdering af forældrene.
Hilsen -Villy

Fra : Claus

Dato : 12-05-01 08:04

> [...]
> efter en blandingshund, men har nu set os mere fast på en schæfer.

> Hunden skal absoult ikke være en udstillingshund. Det skal mere være en

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej.

Jeg er så heldig at træne i en Schæferkreds og har set lidt af hvert.
Hvis du skal bruge den til træning , skal du selvfølgelig købe den i en
brugskennel og det reducerer antallet af kenneler en hel del.

Hvis du køber i en af de kendte brugskenneler er der oxo en udstrakt
garanti.!!!

Kennel navne jeg lige kan komme på.:

ChaDe
Degn
Jabina
Satoris
Glarbo
Pa-Schack
Hajen

De her kenneler laver alle brugshunde.

Hvis du er meget nervøs for HD. kunne du jo se på en anden Race , Malinois,
hvor der er meget lidt HD. inden for brugshundene. En dejlig Race men kræver
måske lidt mere tid end en Schæfer.

Håber du kan bruge det her til noget.

Mvh.
Claus
Der gennem 25år har haft brugshunde, Rottweiler , Schæfer og Malinois.

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 12-05-01 17:50

Hej Lars Bonnesen

Jeg anbefaler dig at holde dig langt væk fra dem der kun avler pyntehunde,
og det uanset race.

Alle hunde er jo i en eller anden udstrækning brugshunde, og blot fordi at
en hund kun skal bruges til pynt, betyder ikke at den så mister alle sine
egenskaber, den er stadigvæk en brugshund.

Blot er det således at dem der avler hunde til udstillinger (pyntehunde) ser
mere på udseende end på brugsegenskaber.

Derfor dets mere brugshund dets mindre hundeproblemer får du og dets nemmere
er det at opdrage og tilpasse disse hunde.

Dets mere pyntehund dets mere problem både fysisk og psysisk.

Ingen hund er født kun til pynt. kun udstoppede dyr kan nøjes med at være
til pynt. og mang af de opdrættere der sælger pyntedyr burde holde sig til
at sælge tøjdyr, de er nemlig til pynt og krammeri.

Ingen levende dyr er skabt kun til dette. Derfor eksisterer en
udstillingshund kun i syge menneskers fantasier og egoistiske drømme.
Man kan ikke avle et dyr kun til pynt.

Så skrønen om at en politihund skulle kræve mere arbejde er ikke sandt.

Det kræver meget arbejde at uddanne en hund til tjeneste i politiet, men de
hunde der vælges er er dem der har den bedste psyke og derfor også altid
hunde der næste aldrig volder problemer.
Og ikke mindst er ejeren af en politihund altid en veluddannet person der
har lært at træne sin hunde på den rigtige måde, og det er faktisk det
vigtigste.

Altså få dig en hund der er avlet ud fra tanken om en god brugshund med gode
egenskaber og stærk psyke.
Og hold dig langt væk fra pyntehundene.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-05-01 18:28

Hej Bjarne

Dejligt at se du er i live endnu.

Du har ret i at hunde avlet til at bruges fx ved politiet nok er fysisk og
psykisk sundere end "pyntehundene".

Du har også ret i at opdragelsen er lettere med en hårdere hund, såfremt
ejeren ved noget om hundeopdragelse.

Er ejeren helt ukyndig i opdragelse vil en blødere hund være lettere at
opdrage, såfremt psyken ellers er i orden.

Jeg håber ikke, der findes ret mange, der udelukkende avler på udseende.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : R. Ilsøe

Dato : 12-05-01 21:47

> Jeg anbefaler dig at holde dig langt væk fra dem der kun avler pyntehunde,
> og det uanset race.

Skønt indlæg og lækkert at se dig i gruppen igen!
Tænkte så sent som i dag på hvor du var, med dine levende og fornuftigt
vinklede indlæg.
*tører min brune tunge*G*

Rinnie Ilsøe