Mac(powerbook G4) & Windows ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 11-05-01 15:48

Dette indlæg er oprindeligt stillet i dk.edb.grafik - men da jeg fandt
denne gruppe, så tænkte jeg, at det nok passede lidt bedre hér.

Jeg har ALTID sværget til PC - uanset, hvad enkelte af mine venner har
prøvet på mig -så har min logiske sans sagt windows hver gang.
I sin tid holdt jeg på OS/2 - hvor alle andre var i gang med windows
3.1 - og hånede mig, fordi jeg holdt på OS/2.
Da windows omsider nåede win95, og OS/2 langsomt blev opgivet - måtte
jeg overgive mig - og win95 kørte faktisk stabilt det meste af tiden.

Generelt hører jeg MEGET tit fra mac-tilhængere, at windows ALTID går
ned, når de leger med det - og at macOS er SÅ meget mere stabilt.
Uden at vide præcist, hvorfor disse påstande ALTID kommer fra macfolk,
vurderer jeg, at det måske ikke kun skyldes windows ustabilitet, men
også, at MAC-folk simpelthen sætter en ære i at få windows til at gå
ned - gang på gang.
Selvfølgelig har jeg da oplevet mine portioner af blå-skærme - men
helt ærlig, jeg propfodre også min PC med alle mulige og umulige
nørdede og meget lidt afprøvede beta-gamma-versioner af programmer.
Men Mac folk skal blot køre word og åbne et dokument - vupti, så går
windows ned...................

Men min lette adgang til win-programmer, spil og andet og min
tilsyneladende heldige tendens til at kunne køre windows stabilt i
årevis uden systemnedbrud gør, at jeg aldrig vil komme uden om windows
- på min stationære PC.
Min bærbare er da lækker, men hér er jeg nu nået til kernen - jeg har
fået øje på en vis APPLE POWERBOOK G4.............føj hvor ser den
lækker ud.............men hvad fanden gør jeg......jeg aner ikke en
pind om MAC/OS......HJÆLPPPPPP

Jeg vil gerne have dette notebook dyr - men hvordan kan jeg udveksle
kalendernotater i outllok, word - og excel filer og andet basalt
mellem en powerbook og min stationære PC ????

Har hørt om virtuel PC 4.0 - som skulle simulerer windows på en mac -
tænker tilbage påmine (U)lykkelige OS/2 dage, hvor OS/2 også hævdedes
at kunne simulere windows - med katastrofalt resultat.

Har nogle erfaringer med dette ??

HJÆLP..................................pleaseeeeeeeeeeeeeeee

Se powerbook G4 hér:
http://www.apple.com/dk/powerbook/

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Anders

Dato : 11-05-01 16:26

Dr. Ralph skrev

> [...]
> vurderer jeg, at det måske ikke kun skyldes windows ustabilitet, men
> også, at MAC-folk simpelthen sætter en ære i at få windows til at gå

Jeg vil påstå at det (i hvert fald i dag) er en skrøne at Windows
(NT-grenen) går mere ned end MacOS. Selvfølgelig handler det meget om at
holde sit system "rent" for dårligt skrevet software, men generelt er NT (og
2000) mere stabilt. En anden sag er at MacOS går mere "venligt" ned, ikke
giver dårligt og tvetydige dialogbokse, så man hverken tør klikke på
Annuller eller Ok som Windows.

MEN MEN MEN alt det har ændret sig med MacOS X, det helt nyskrevne
styresystem fra Apple. Det er lige frigivet og betragte som en slags
beta-plusplus, men er alligevel efter alt at dømme det mest stabile af alle
"massekommercielle styresystemer" allerede nu. Den vil komme præinstalleret
på Macs fra sommer af. MacOS X er fuldt ud bagud konvertibelt og Microsoft
Office for Mac gør brug af en stor del af det nye styresystemers nye
funktioner

> Jeg vil gerne have dette notebook dyr - men hvordan kan jeg udveksle
> kalendernotater i outllok, word - og excel filer og andet basalt
> mellem en powerbook og min stationære PC ????

Office for mac gemmer dokumenter i samme format som på PC, så her er der
ingen problemer. Office giver endda selv de rigtige efternavne til
dokumenterne, så du overhovedet ikke vil kunne se forskel på om dokumentet
er lavet på en mac eller en PC. Jeg ved desværre ikke med outlook...

> Har hørt om virtuel PC 4.0 - som skulle simulerer windows på en mac -
> tænker tilbage påmine (U)lykkelige OS/2 dage, hvor OS/2 også hævdedes
> at kunne simulere windows - med katastrofalt resultat.

Den nye version af VPC gør brug af specielle dele af G4 processoren, som gør
den en del hurtigere end de tidligere versioner på en TiBook. VPC er
utroligt logisk bygget op og er fuldstændig som at have en Windows PC i et
vindue i din mac. Når du kører cursoren over skærmen, ændrer cursoren endda
udseende til en "windows" cursor. Drag-and-drop virker (næsten) fuldt ud
imellem de to platforme.

Men når det er sagt, så skal det siges at selv med en G4 processor, kører
VPC ikke hurtigere end en pentium III 200-300 mhz (hvilket jeg stadig
betragter som et mirakel softwaremæssigt), så hvis du bruger specieltskrevne
progammer til PC meget, som du ikke kan få til Mac, så skal du nok se dig
efter en PC notebook, selv om de aldrig bliver en TiBook . Men jeg kender
ingen der har så specielle softwarebehov, at de ikke ville få Mac´ens
fordele, uden at skulle undvære noget.

> Se powerbook G4 hér:
> http://www.apple.com/dk/powerbook/

Tak, men jeg tvivler på at der er nogen her der ikke ved hvordan den ser ud
(eller hvor meget den vejer, hvor mange porte den har etc.)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-01 17:43

Anders <ajk@mac.com> wrote in news:B721D11D.3624%ajk@mac.com:

> Men når det er sagt, så skal det siges at selv med en G4 processor,
> kører VPC ikke hurtigere end en pentium III 200-300 mhz (hvilket jeg
> stadig betragter som et mirakel softwaremæssigt), så hvis du bruger

Det kommer meget an på, hvilken type software du bruger, for beregningstungt
software kører meget sløvt på VPC. Alm. Internet-brug og Office-pakken kører
OK hvis man ikke er afhængigt af det, men det kan ALDRIG erstatte en PC
Notebook, hvis man har tænkt sig at køre Windows-software konstant.

VPC er en nødløsning til de Mac-brugere, som af en eller anden grund har
behov for at køre et Windows-program i ny og næ; her er homebanking nok en
af de hyppigste grunde i Danmark.

Hvis man er instillet på at bruge native Mac-programmer, ja så finder man
nok ikke en mere elegant maskine end en TiBook, men ikke hvis man vil
emulere sin Windows PC'er!

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-05-01 14:01

Anders <ajk@mac.com> wrote:

> Men når det er sagt, så skal det siges at selv med en G4 processor, kører
> VPC ikke hurtigere end en pentium III 200-300 mhz (hvilket jeg stadig
> betragter som et mirakel softwaremæssigt)

Min G4 350 kan ikke presses op over en standard pentium 75-100 i test
programmer.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Anders

Dato : 12-05-01 14:15

Jan Oksfeldt Jonasen skrev

> Min G4 350 kan ikke presses op over en standard pentium 75-100 i test
> programmer.

har du den nyeste version af VPC? Den er optimeret til G4 processoren. Da
jeg stadig var den glade ejer og bruger af VPC på min Pismo (400 mhz) lå den
da så vidt jeg husker oppe omkring 120-150. Men alle gange er det for
langsomt til glædeligt brug, hvilket jeg håber fremgik af mit oprindelige
indlæg.

Anders

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-05-01 15:30

Anders <ajk@mac.com> wrote:

> har du den nyeste version af VPC?

Jeps, version 4, ved ikke om der er nogle opdateringer til den, da det
primært er til netbanksbrug, og ærligt talt for ringe til noget som
helst andet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-01 23:10

In article <B7230400.379E%ajk@mac.com>, Anders <ajk@mac.com> wrote:

> har du den nyeste version af VPC? Den er optimeret til G4 processoren.

hø, hø - det er altså ikke alle der falder for markedsføring

> Da
> jeg stadig var den glade ejer og bruger af VPC på min Pismo (400 mhz) lå den
> da så vidt jeg husker oppe omkring 120-150.

Det må verdens hurtigste Pismo... 300MHz G3 kan end ikke emulere
120-150MHz 486.

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-01 11:50

In article <140520010010287914%morten.reippuert@get2net.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Det må verdens hurtigste Pismo... 300MHz G3 kan end ikke emulere
> 120-150MHz 486.

Jeg synes nu ikke VPC 4 på en 333 MHz iMac er væsentligt langsommere end
min 133 MHz PC (hvis man altså ikke prøver at bruge den til spil, film
osv)

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-01 20:57

In article <newsspam2-3A5D48.12501314052001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Jeg synes nu ikke VPC 4 på en 333 MHz iMac er væsentligt langsommere end
> min 133 MHz PC (hvis man altså ikke prøver at bruge den til spil, film
> osv)

Prøv at køre et anderkendt benchmark program.

- En helt anden sag, er at hastigheds forskelle er svære at opdage med
det blotte øje før de forbedres med faktor x2. Jeg er ikke i stand til
at mærke forskel på 100 og 133MHz, med mindre jeg bruger et stop ur
eller et bechmarkmarkprogram.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-05-01 00:22

In article <140520012157291918%morten.reippuert@get2net.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Prøv at køre et anderkendt benchmark program.

Er problemet med dem ikke at de også tester det VPC er overordentligt
langsom til?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-01 14:11

> Er problemet med dem ikke at de også tester det VPC er overordentligt
> langsom til?

Jo, men det største problem er skærm opdateringen, som er så dårlig
under VPC at det ikke vægtes nok.

Jeg vil mene at min søsters gamle 486DX (100MHZ) med 20MB RAM
(velbarberetWin95/word7/IE5 etc.) var langt mere anvendelig end min
gamle 292MHz G3 med 96MB (MacOS9/VPC3/barberetWin95/50MB alokeret).

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-01 23:04

In article <B721D11D.3624%ajk@mac.com>, Anders <ajk@mac.com> wrote:

> Men når det er sagt, så skal det siges at selv med en G4 processor, kører
> VPC ikke hurtigere end en pentium III 200-300 mhz (hvilket jeg stadig
> betragter som et mirakel softwaremæssigt),

halver din MHz værdi og fjern II fra din Pentium så passer pengene -
Fordi vi macbrugere er glade for vores platform behøver vi ikke at
lovprise den som jubelidioter...

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-05-01 16:09

dr.ralph@remove.mail.com,Ny-Internet writes:

> [...]
>tænker tilbage påmine (U)lykkelige OS/2 dage, hvor OS/2 også hævdedes
>at kunne simulere windows - med katastrofalt resultat.

Jeg udveksler dagligt excel og andre filer med min, for tiden PCsøn. Ingen
problemmer! Har man officepakken på begge maskiner, så er der mulighed for
det meate. Billedfiler i Jpg over nettet og eller de noget for nettet for
tunge Tif filer, ja, så er der ingen problemmer i dagligdagen.

Ud over det, så kan man udveksle filer i de store Adobe programmer.
Graphis koverter til 40$ tager sig stort set af resten. Man skal bare lære
at bruge det, hvad kan Pc kan åbne og havd Mac kan, så går det som smurt

Og så lige en til sidst G4 er virkelig en lækker sag. Har selv en G3 som
kører fantastisk godt og stabilt, med en skærm, der kan bruges til noget
og så er G4 endda større.
Hilsen Hanne