søger råd og vejledning vedrørende salg af~
Fra : Bente Jørgensen

Dato : 07-09-04 23:31

Hej i Gruppen.

Jeg/vi overvejer stærkt at udskifte vores Bürstner campingvogn med en
autocamper.
CVen er blevet for stor og "bøvlet" for os der ikke er/vil være fastliggere,
og vi er blevet "lun" på tanken om en autocamper.

Følgende spørgsmål jeg gerne vil have råd og vejledning til ved et evt
skifte er:

1. skal jeg sælge CVen privat eller lade den gå med i bytte som en del af
udbetalingen.
Hvordan er fordele og ulemper i denne forbindelse?

2. hvad kan jeg forlange for CVen, det er en Bürstner city (champinon) 535
årgang 1994 med enkeltsenge (supergode madrasser), varmt vand på toilet,
brusebund, cykelstativ på trækket, stabilisator, jeg har sidste år fået
monteret Heki2 taglue, og insektnet (rullegardintypen) for døren. Der
medfølger et ældre men pænt trio mexico fortelt. Jeg forestiller mig omkring
65.000. kr., er det relevant.
Det er en utrolig dejlig vogn som jeg egentlig ikke har lyst til at komme af
med, men vi har opvejet fordele og ulemper ved at skifte til autocamper, og
fordelene vejer tungest da vi ikke vil være fastliggere.

Gode råd og vejledning modtages med taknemmelighed da jeg ikke har nogen
erfaring på området.

Venlig hilsen
Bente Jørgensen

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 08-09-04 08:46

"Bente Jørgensen" <bente.jorgensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordelene vejer tungest da vi ikke vil være fastliggere.
>
> Gode råd og vejledning modtages med taknemmelighed da jeg ikke har nogen

Hej

Jeg kan forstå i er glade for jeres CV, hvorfor monterer i så ikke blot en
"Mover", smider teltet væk og får en markise i stedet, på den facon er det
største "bøvl" ved campingvognen væk. Når man har fået CV'en stillet op, har
man jo nu mulighed for at tage bilen og køre sig en tur i området. Hver gang
Autocamperen skal flyttes er der jo strøm, kiler og markise at pakke sammen!
En for mig at se, stor ulempe ved en Autocamper, er prisen her i lille
Danmark, samt at man nok er nødt til at have mindst en bil mere.
Hvis penge er et ligegyldigt problem, kunne man jo gøre som jeg har set en
tysker gøre, en biltrailer efter Autocamperen med en mindre bil på!

MVH
H Mikkelsen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-09-04 20:41

> [...]
> autocamper.
> CVen er blevet for stor og "bøvlet" for os der ikke er/vil være

Du har da ret i at en cv kan være lidt bøvlet men som en anden svarer kan
man jo godt gøre det lidt lettere ved hjælp af en mover.
Du skal vide at det koster en formue i vægtafgift og forsikring at have en
autocamper. det er noget med 15-20000 om året. Derudover er der jo også en
del afskrivning hvis man køber en autocamper til en 5-600.000.
Med hensyn til at sælge ville jeg da nok først prøve at sælge privat, men du
skal være forberedt på at mange vil prøve at presse prisen helt urimeligt
ned, folk har slet ingen skrubler i den retning, det skal i ikke lade jer gå
på af, jeg tror den pris du nævner er meget rimelig. Hvis det ikke er muligt
at sælge privat før i køber autocamper kan i jo lade den indgå i handlen.

Mvh, Steen Jakobsen.

Fra : Harry

Dato : 08-09-04 20:44

"Bente Jørgensen" <bente.jorgensen@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<413e3693$0$207$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> fordelene vejer tungest da vi ikke vil være fastliggere.
>
> Gode råd og vejledning modtages med taknemmelighed da jeg ikke har nogen

Det er en stor mundfuld, Bente. Hvis I holder fast ved den løsning,
som I er blevet lune på, går jeg ud fra at I har økonomi til det - og
det kan ikke diskuteres. Om prisen for jeres brugte udstyr er
relevant? Kig efter på forskellige brugtvognssider hos forhandlerne og
sammenlign. Men det er da også en ærlig sag at tale med en forhandler
om det. Den pris, han tilbyder vil ligge ca. 20% lavere end hvad I kan
få ved salg til private. Der findes også sider, hvor der kun kan
handles mellem private f.eks. her:
http://www.hanses-campingsider.dk/markedspladsen/marked.htm
Så er der det mere ideologiske: Autocamperen giver (endnu) mere frihed
med hensyn til at slå sig ned, hvorimod campingvognen er henvist til
campingpladser. Herved kan autocamperen tjene noget af sin
anskaffelsespris hjem.- MEN, der er meget langt til 500.000! Bare for
at blive ved en moderat pris på markedet. Dertil kommer at adgangen
til alle de frie områder efterhånden indskrænkes. Finland og Åland har
helt afskaffet retten til at fricampere og store dele af Norge
frabeder sig også fricampering i mange kommuner. I Spanien har jeg
også set steder, hvor man ikke ville have autocampere. Men endnu er
der sikkert plads nok, der findes i øvrigt blade for autocampere, der
offentliggører via deres læsere hvor der er tilgængelige steder, hvor
man må holde. Men generelt set, skal I tage i betragtning at den
fricamperen med autocamperne efterhånden vil blive indskrænket.
Så til det praktiske: Autocamperene er generelt set lidt bredere end
campingvogne og meget fleksibelt indrettede. Vand- og spildevandstanke
er større. Men målt i kvm har en gennemsnits autocamper ikke mere
plads en en rejse-campingvogn i 5-5,5 m´s klassen og der er væsentlige
ulemper når man skal på indkøb, teater eller udflugter. Der skal
pakkes sammen både indvendig og udvendig og det er langt fra sikkert
at din plads er der endnu, når I kommer tilbage. Ikke alle
campingpladser er velorganiserede på dette punkt.
I er glade for at rejse, altså at være nomader. Derfor skal også mit
råd være: drop det fortelt! Det er jo netop det, der bøvler mest. Få
en fast markise eller en af Isabellas nemme solsejl. Det er i hvert
fald det, vi har gjort. Solsejlet står på plads på maks 15 min og
sidestykkerne er gode at have når man vil have lidt læ fra siderne. Og
det med mooveren er en virkelig god ide. I kan have jeres CV i en del
år endnu og skulle I beslutte jer for en ny, kan mooveren flyttes
over. En CV anno 2004-05 har mindst lige så mange tekniske
bekvemmeligheder som en autocamper.
Endelig har jeg ikke skrevet om de sikkerhedsmæssige aspekter. Jeg vil
ikke udpensle dette. Det er noget enhver må gøre op sig selv.
Jeg ved ikke, om dette hjælper jer videre i overvejelserne - i den
sidste ende er det jo også en temperamentssag!
En lille historie dog til sidst: vores venner ville også have
autocamper. Det måtte være sagen! Efter 1 sæson græd de snot over at
de nåede at sælge campingvognen, men til alt held havde de
langtidslejet en autocamper så de ikke skulle spekulere på om de
kunne/skulle sælge med tab. Ikke desto mindre kostede den spøg dem en
hulens masse penge. Til leje og genanskaffelse af CV. I dag misunder
vi dem, når de hjuler rundt med deres moover.

Fra : Anette

Dato : 08-09-04 21:51

Hej NG
Nu tager I jo næsten pusten helt fra Bente
Autocamperen er dyr i DK, ja og det er da også rigtigt at der ikke er så
mange steder hvor man gratis kan "smide vognen" - men der er der mange andre
fordele ved en camper.

Vi har haft CV og har nu camper.
CV'en var ok da ungerne var små og der var brug for masser af senge- og
boplads, men nu hvor vi bare er os er der rigeligt i camperen. Den
altovervejende årsag for os til at vælge camper, var hastigheden.
Vi hører til dem der synes det er træls at skulle holde 80 km/t og dermed
bruge en halv ferie på at komme frem til vores foretrukne ferie steder (
Spanien og Portugal) Vi er glade for at være sluppet af med bøvlet med at
pakke CVen rigtigt, sidevindsfølsomhed, vægt , fortelt og jeg-skal-give-dig.
Nu er det bare at rulle vognen på plads, sætte strømstikket i, slå markisen
ud, sætte borde og stole frem - voila = ferie.
Skal man rundt i området, så er cyklen nemt at smide i stativet bagpå. Vil
man længere rundt, så ser man det når man er på vej til næste campingplads.
Vi overnatter sjældent mere end en eller to nætter på samme plads.
Og husk campere fåes i mange prisklasser. Ikke alle koster ½ mio kr og ikke
alle koster 20.000 p.a. i vægtafgift.

Men Bente, prøv alligevel at leje en camper først. Det er ikke så dyrt
udenfor sæsonen. Det gjorde vi - og så var vi helt solgt

/ Anette

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 08-09-04 23:07

Hej igen.

Foreløbig tak til Jer der allerede har været inde med gode råd.
Vi har faktisk bestemt os til at anskaffe autocamper, den behøver ikke at
koste en formue, vi har bestemt at vi vil bekoste omkring 300.000 kr gerne
lidt mindre, mon ikke vi nok få en god lille brugt vogn til to personer til
den pris. Vi vil holde os til en vogn på under de 6 m. og har rent faktisk
kun brug for 2 sovepladser. Jeg har undersøgt det, og priserne for afgifter
og forsikringer kan nok holdes på omkring 15.000 om året.

Til campingvognen har vi skam en markise med sider, som vi bruger ved
enkelte overnatninger. Vi har altid cykler med, og min mand er ikke bleg for
at tage en af de lange ture efter morgenbrød eller andet vi mangler hvis det
gælder, for 3 uger siden kørte han lige en tur Bornholm rundt på en
eftermiddag (105 km.) mens vi nu alligevel var der på ferie.
Vi har 2 ret store biler, som begge kan trække CVen, så heller ikke her er
der noget problem, men ved skift til autocamper kan den ene bil udskiftes
med en mindre og der kan spares en del i forsikring og vægtafgift.

Grunden til at vi vil skifte er mange af de ting som Anette beskriver, vægt,
pakning, og alt det andet, også det at jeg tager en del selv afsted i lange
weekender eller samlede fridage når min mand er forhindret, og det giver mig
nogle bedre betingelser med hensyn til at komme hurtig og nem afsted, der
skal bl.a. ikke kobles af og på, men bare puttes lidt i køleskabet og dreje
startnøglen.
Vi er godt klar over at vi må indskrænke os en del pladsmæssigt da der er
mindre plads i camperen end i CVen. Vi har opvejet + og - mod hinanden, og
for vores vedkommende er der overvejende mange plusser og minussiden er
meget kort.

Jeg har prøvet autocamper i en uge hvor jeg med brugere på mit arbejde kørte
rundt i Holland, Belgien og Luxemborg, det var fantastisk godt, og alle
havde en super oplevelse. Jeg kørte Camperen som var med 8 sovepladser og
kæmpe stor - til jeg havde vænnet mig til den, så- Nej Anette, jeg bliver
ikke skræmt.

Jeg vil godt af med CVen på en god måde, og selvfølgelig gerne have en god
pris for den, men heller ikke kræve så meget at jeg skræmmer folk væk inden
de har set "dyret".

Foreløbig tak for gode svar og kommentarer.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

PS. Er der forresten nogen der kender sider på nettet hvor man kan se andet
end de nye autocamper modeller, vi "jagter" en camper med køjer på tværs
bagest i vognen, helst alkovemodel, og gerne med en lille smule mere
køkkenbord en vask og gasblus giver 5,??m. Findes den, og hvad hedder den?

Fra : Anette

Dato : 08-09-04 23:42

Bente Jørgensen <bente.jorgensen@vip.cybercity.dk> wrote:
>. Jeg kørte Camperen
> som var med 8 sovepladser og kæmpe stor - til jeg havde vænnet mig
> til den, så- Nej Anette, jeg bliver ikke skræmt.

He he - Så stor en camper ER en kæmpe vogn, men man vænner sig forbavsende
hurtigt til den.
og jo, det er nemlig fedt at man kan håndtere vognen alene.

> [...]
> på tværs bagest i vognen, helst alkovemodel, og gerne med en lille
> smule mere køkkenbord en vask og gasblus giver 5,??m. Findes den, og

Vi holder jævnligt øje med disse sider
www.bilbasen.dk
www.bilzonen.dk
www.vendelbo-vans.dk
( de er gode at snakke med oppe i Tårs, de sælger også enkelte CV'er , måske
et bud for Jer?)
www.nbc-brandekilde.dk

Jysk autocamper i Egå , Friis, Neergård og PB autocamper - synes vi ofte er
ret meget dyrere med deres brugtvogne end I kan finde de samme vogne til på
de 4 ovennævnte links.

God fornøjelse

/ Anette

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 10-09-04 04:28

> [...]
er
> ret meget dyrere med deres brugtvogne end I kan finde de samme vogne til

Tak Anette.

Jeg har kikket siderne, og de ser gode ud, især hos bilzonen har jeg fundet
en del interessant, den kendte jeg ikke.

Jeg er ofte inde og kikke Campingferie.dk

Vi søger til vi finder det rigtige, men det er nok svært at finde en vogn
med køjer på tværs til den pris vi har sat os for at vil give. Jeg tror
modellen er for ny og en del dyrere.

Mange hilsner

Bente