CAMPINGPLADS SOM BEBOELSE?
Fra : Harry

Dato : 07-09-04 10:19

Jeg er lige stødt på et menneske, som har købt en stor campingvogn og
vil stille den op på en campingplads i DK og bo fast i vognen hele
året - dog med pro forma adresse i D. Er der nogen der kender noget
til regler om dette?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 07-09-04 14:06

"Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil stille den op på en campingplads i DK og bo fast i vognen hele
> året - dog med pro forma adresse i D. Er der nogen der kender noget

Stort set alle pladser er drevet efter regler, som er fastsat af
miljømyndighederne. Enkelte pladser har gennem årevis formået at undgå at
komme i søgelyset, herunder en campingplads i Stenløse kommune, som man kan
læse om idag på diverse nyhedshjemmesider.

Jeg passerer selv pladsen på min vej til arbejdet og det er ikke en plads,
jeg vil holde ferie på. Den er lavet til feriegæster, som arbejder i
København i ferien.

Man kan hævde at det er myndighedernes iver og holding til at overvåge
pladserne, som afgør om arrangementet kan lade sig gøre.

Men hvis han kender nogle som bor ude på landet, så kan han blot stille sin
vogn hos dem. Hvis han ikke formår at gøre omgangskredsen misundelig og
derved bliver genstand for lidt angiveri, så kan han sagtens arrangere sig
om beskrevet.

Men det er nok mere skattemyndighederne, som er iøvrigt er ligeglad med om
han bor i hus eller campingvogn, der er hovedproblemet. Overnatter han her i
landet mere end 180 nætter, så er det her, han skal betale skat og ikke i
Tyskland.

Carsten Overgaard

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 07-09-04 20:56

hansduggen@direkte.org (Harry) wrote in message news:<b1c280f2.0409070119.38e4e522@posting.google.com>...
> [...]
> vil stille den op på en campingplads i DK og bo fast i vognen hele
> året - dog med pro forma adresse i D. Er der nogen der kender noget

Hej Harry
Jeg kender ikke reglerne i detaljerm, men jeg ved at det er muligt for
lystsejlere at få fast adresse i en marina/havn. De samme regler
gælder for campister som vil bo på campingpladsen i campingvognen hele
året. Hvis du ikke har/får fast adresse på campingpladsen så skal du
jo opfylde din bopælspligt på din faste adresse.Men der er i dag ikke
problermer med at få fast adresse i en CV på en campingplads som har
åbent hele året. Jeg mener at man skal henvende sig på kommunens
tekniske forvaltning for at få tilladelse og ny adresse.

Venlig hilsen
verner

Fra : Verner

Dato : 07-09-04 22:14

On 7 Sep 2004 12:56:07 -0700, ven_hj@yahoo.dk (ven_hj@yahoo.dk) wrote:

> [...]
>lystsejlere at få fast adresse i en marina/havn. De samme regler
>gælder for campister som vil bo på campingpladsen i campingvognen hele

Det er vist da ikke helt rigtigt !

http://www.dr.dk/nsapi.dr/regioner/zreg_newsitem.asp?thread=214348&bcat=500&ecat=500&keepcat=n

Verner

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 08-09-04 23:32

Verner <Verner@post.dk> wrote in message news:<k19sj0d6sdgek7nlrekpft01uhebl1vndc@4ax.com>...

> Det er vist da ikke helt rigtigt !
>
> http://www.dr.dk/nsapi.dr/regioner/zreg_newsitem.asp?thread=214348&bcat=500&ecat=500&keepcat=n
>
> Verner

Hej Verner

Umiddelbart ser det ud til at jeg tager fejl, men er du sikker på at
campingpladserne der her tales om har helårsåbent?
Jeg mener at have læst, at lystsejlere kan få fastadresse i en båd de
bor i hele året. jeg mener også at på campingpladser med helårsåbent
kan det lade sig gøre at få fast adresse via ansøgning til aktuel
kommune ! men måske husker jeg galt.

Hilsen
verner

Fra : Verner

Dato : 09-09-04 09:27

On 8 Sep 2004 15:32:10 -0700, ven_hj@yahoo.dk (ven_hj@yahoo.dk) wrote:

>Umiddelbart ser det ud til at jeg tager fejl, men er du sikker på at
>campingpladserne der her tales om har helårsåbent?

Ja, den har helårsåbent..

http://www.dk-camp.dk/default.aspx?pageID=74&lang=da

Verner

Fra : Robert

Dato : 09-09-04 15:10

"Verner" <Verner@post.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, den har helårsåbent..
>
> http://www.dk-camp.dk/default.aspx?pageID=74&lang=da
>
> Verner

Campingpladsen skal have en speciel tilladelse fra amtet, hvis
campingpladsen skal benyttes til vintercampering eller vinteropbevaring af
campingvogne i perioden 1. november til 28. februar. Dette fremgår af § 6,
stk. 1, i bekendtgørelse om tilladelse til udlejning af arealer til
campering og om indretning og benyttelse af campingpladser. Ifølge samme
paragraf omfatter vintercamping kun kortvarige ophold, weekends m.v. Det
betyder at man ikke må bo i campingvognen permanent fra 1. november til 28.
februar. Når amtet giver en campingplads vintertilladelse, skal amtet især
påse, at området ikke overgår til fast beboelse.

Ifølge CPR-lovens § 6 er folkeregisteradressen normalt det sted (bolig),
hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende
på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne
har sine ejendele. Dette sted kan jo ikke være campingvognen i perioden 1.
november til 28. marts, jf. ovenfor.

Af mange campingpladsers fastliggerkontrakter også direkte fremgår, at det
ikke er tilladt at tage
fast bopæl på campingpladsen, ligesom tilmelding til folkeregisteret på
pladsens adresse ikke må finde sted.

Robert

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 07-09-04 20:59

> [...]
> vil stille den op på en campingplads i DK og bo fast i vognen hele
> året - dog med pro forma adresse i D. Er der nogen der kender noget

NB! Harry

Hvis du taler om en udlænding er jeg også på bar bund. Men en
udlænding som har opholdstilladelse må vel bo samme steder på samme
vilkår som vi danskere!

Venlig hilsen
verner

Fra : Harry

Dato : 08-09-04 12:29

> Hvis du taler om en udlænding er jeg også på bar bund. Men en
> udlænding som har opholdstilladelse må vel bo samme steder på samme
> [...]

Ja, der er tale om en EU-borger, der vil bo i sin campingvogn efter
overgang til pension. Skal han som EU-borger søge om
opholdstilladelse? Jeg mener det ikke. Men han bibeholder en
dækadresse i sit hjemland Tyskland. Varsten skal ikke være nervøs for
at jeg vil ud i noget angiveri. Men jeg er selv blevet forespurgt og
vil gerne give det rigtige råd til vedkommende videre. Jeg gik nemlig
i den tro, at man ikke kunne bo SÅ fast på en dansk campingplads -
heller ikke som dansker.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-09-04 14:02

> [...]
> vil gerne give det rigtige råd til vedkommende videre. Jeg gik nemlig
> i den tro, at man ikke kunne bo SÅ fast på en dansk campingplads -

Jeg mente nu heller at du var ude i det.

Men der er to lovgivninger involveret i det:

1) Skattelovgivningen. Man har altid fjender, som kan få ondt af hvad som
helst. Jeg kan ikke lige finde ud af hvilken paragraf, som er involveret,
men der er en øvre begrænsning for hvor mange gange man kan overnatte i
Danmark og stadig være skatteborger i et andet land.

2) Miljøregler. Campingpladsen har en godkendelse og den skal overholdes.
Godkendelserne er individuelle, så man kan ikke sige noget generelt.
Kontrollen af tilladelserne varierer fra ikke-eksisterende til overdreven
vanvid.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard