Sikkerhed med ethernet/router
Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 16:22

Hej igen, jeg er bare så nysgerrig lige nu!

Når jeg går på netbank, smækker jeg ethernet mell.router og Mac
samtidig slår jeg airport fra på Mac.

Det er for at sikre min egen forbindelse så meget som muligt, og vildt
overdrevet, jeg ved det godt!

Men nu er jeg nysgerrig, for der er noget der siger mig at min
forbindelse godt kan "hackes" alligevel, det må være de trådløse
indstillinger i routeren, der skal afbrydes, er det rigtigt?

Alternativt kan ethernet sættes i switcher før routeren, og så er
forbindelsen 100% sikker fra min side. Er det korrekt?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-09-04 16:37

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Det er for at sikre min egen forbindelse så meget som muligt, og vildt
> overdrevet, jeg ved det godt!

Hørt

> Men nu er jeg nysgerrig, for der er noget der siger mig at min
> forbindelse godt kan "hackes" alligevel

Første gang, der forsvinder penge fra din bankkonto, er det enten en
ansat i banken, der rager til sig, eller et firma, der via PBS, hiver
ekstra over på deres konto

Brug tiden på noget mere fornuftigt
- chat f.eks.

/Preben, på aldeles åbne Ravnekrogen Airport
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jens

Dato : 06-09-04 17:07

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej igen, jeg er bare så nysgerrig lige nu!

Det påstås, at nysgerrighed er den drivkraft der gør mennesker til noget
særligt

> Når jeg går på netbank, smækker jeg ethernet mell.router og Mac
> samtidig slår jeg airport fra på Mac.

OK.

> Det er for at sikre min egen forbindelse så meget som muligt, og vildt
> overdrevet, jeg ved det godt!

Enig, i hvert fald hvis Du har sat din Airport op til at kryptere
forbindelsen.

> Men nu er jeg nysgerrig, for der er noget der siger mig at min
> forbindelse godt kan "hackes" alligevel, det må være de trådløse
> indstillinger i routeren, der skal afbrydes, er det rigtigt?

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener. Selv om jeg
forstod det, vidste jeg stadig ikke, hvordan dit netværk er sat op.

> Alternativt kan ethernet sættes i switcher før routeren, og så er
> forbindelsen 100% sikker fra min side. Er det korrekt?

Som ovenstående.

Uanset dit netværkssetup er det langt mere sandsynligt, at den
situation, hvor du bliver bestjålet udspiller sig i form af et indbrud
eller et tyveri af dit Dankort/afluring af PIN-kode.

Tyveri fra Netbank er karakteristiske ved, at tyven skal bruge megen
energi på at slette sine spor (Bankerne ved i reglen godt, hvem deres
kunder er). Sniffing af netværstrafik, placering af "Spyware" til
afluring af tastaturtryk etc. er bestemt mulig, men lige så udsat for
opdagelse som gammeldags tyverier - og mere komplicerede at gennemføre.

Så slap af. Hvis Du vil beskytte dine oplysninger som Tvind eller CIA,
så slipper du ikke uden om en betydelig indsats i fysisk sikkerhed:
Låse, alarmer, gitre for vinduer etc. - samt kryptering af harddiske,
netværkstrafik osv. Hvis Du bare er som os andre, så brug din computer
som du har lyst til - men lad være med at bruge passwords, som er
superlette at gætte (f.eks. ved at kigge på den gule "Post-It" på
opslagstavlen).
--

Jens F

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-09-04 18:59

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> som du har lyst til - men lad være med at bruge passwords, som er
> superlette at gætte (f.eks. ved at kigge på den gule "Post-It" på

Lige mine ord.
Rart med et synspunkt mod den omsig gribende paranoia.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 19:02

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Det påstås, at nysgerrighed er den drivkraft der gør mennesker til noget
> særligt

Ja, det passer vist meget godt i mit tilfælde!

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener. Selv om jeg
> forstod det, vidste jeg stadig ikke, hvordan dit netværk er sat op.

> Så slap af.

Jeg føler mig nu dejlig afslappet, og blev bare interesseret i hvordan
det foregår i routeren, men som du skriver, kommer det an på min
opsætning.

Jeg kan ikke huske hvordan den er konfigureret, men pyt jeg fortsætter
som jeg plejer
(Der er en masse andet der er mere interessant, og tiden er knap
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone