ny imac og eye TV:-/
Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-09-04 05:04

Hej allesammen.

Jeg har en skøn Alubook "12", men skærmen er ofte for lille.

Samtidig mangler jeg et TV, og overvejer derfor den nye imac, og eye
TV.

Men er Eye TV til at finde ud af for almindelige mennesker?

Jeg mener at jeg skimmede noget med at Eye TV kan fås trådløs, men kan
ikke finde artikel?

Ved at Eye TV skal bruge en masse diskplads, så der er jeg i tvivl om
imac er stor nok (160GB)?

Nogle der har ide om tidsperspektivet til en bærbar G5?

Vil alm. brugere , der ikke spiller (doom), mærke til det svage
grafikkort?

Hvis man bestiller en CTO model, med BT, så følger der vel osse BT
tastatur med, ikke?

Det er ret vigtigt at det bliver så trådløst som muligt

Lagde mærke til at der stod : mini VGA, betyder det at den "kun" kan
skærmdublere?

Nu kan jeg ikke komme i tanke om flere sprg., men Jeres svar skal nok
afføde nogle nye!

Spændt på at høre Jeres mening
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 08:05

In article <1gji4yd.hre7fpnr0awwN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> [...]
> ikke finde artikel?
>
> Ved at Eye TV skal bruge en masse diskplads, så der er jeg i tvivl om

Kender ikke meget til det. En times video fylder 650 MB, så der skulle
være plads nok. Ellers kan du se på:

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07431>
<http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvmain>

> Nogle der har ide om tidsperspektivet til en bærbar G5?

Tidligst næste år, siger Apple. De påstår hårdnakket, at G5 processoren
stadig er for tyk, bruger for meget strøm og bliver alt for varm. Den
nye iMac er trods alt dobbelt så tyk som en bærbar. Man skal heller ikke
hænge sig så meget i navne. Om det hedder G4 eller 5 er vel ikke så
væsentligt. Bare computeren er hurtig nok.

> Vil alm. brugere , der ikke spiller (doom), mærke til det svage
> grafikkort?

Det tvivler jeg meget på. Min PowerBook er da stadig hurtig nok. Er din
ikke også det?

> Hvis man bestiller en CTO model, med BT, så følger der vel osse BT
> tastatur med, ikke?

Nej, så vidt jeg kan se, er det omvendt. Man kan jo sagtens forestille
sig, at nogen gerne vil have Bluetooth f.eks. til mobiltelefonen, men
ikke vil bøvle med batterier i tastaturet og en mus på 3 kg.

> Det er ret vigtigt at det bliver så trådløst som muligt

Vi har lige fået trådløst tastatur og mus til vores nye iBook. Som
antydet ovenfor er jeg ikke udelt begejstret. Pludselig skal vi vende
bunden i vejret på tingene for at tænde og slukke. Og man skal vende
bunden i vejret på tastatur og mus for at se, om de er tændt eller
slukkede. Har man glemt at tænde, når man tænder computeren, så kan man
ikke logge ind. På en bærbar bruger vi bare det indbyggede tastatur. Jeg
ved ikke, hvordan man gør på en stationær. Musen er enormt tung, og i
forvejen er Apples mus relativt tung. Det kan give museskader. Og selv
om batterierne holder længe, så skal de trods alt skiftes en gang
imellem. Det er et helt unødigt besvær og udgift, der kan klares med en
lille ledning til computeren. Men OK, lige til en bærbar har det nogle
fordele. Man kan lige sætte den på bordet uden at skulle sætte stik i.
Det er trods alt også bøvlet. Men til en stationær er jeg noget i tvivl.
Jeg anser det lidt som noget typisk pc-noget. Det lyder
umiddelbart chekket, men strengt taget er det ikke særligt smart. Sådan
er mange ting i Windows-verdenen. Kan I huske køleskabsmagneterne, der
kunne vise fodboldresultater, som Bill Gates viste frem? Det er jo
imponerende og fantastisk, at det kan lade sig gøre. Men hvad skal man
med det? Jeg synes det trådløse mus og tastatur er lige sådan. Alle
henne på arbejde vil have en trådløs mus. Den er stor, tung, kan blive
væk/stjålet, og så skal batterierne skiftes. Endelig kan det bruges til
at slå Macbrugere oveni hovedet med. Jeg kan huske, at det blev brugt
til at rakke iMac G4 ned med, da den kom frem, at den ikke havde trådløs
mus og tastatur. Jeg kan dog godt se, at til en pc kan en trådløs mus
være lidt smart. Til pc har musene nemlig altid 3 m ledning og sidder
fast på computeren nede på gulvet. Ledningen kommer derfor let i klemme,
og hænger den ud over bordet, kan dens vægt trække i musen. På en Mac
derimod, sidder musen med en lille kort ledning i tastaturet, og det har
jeg svært ved at se kan genere.

> Lagde mærke til at der stod : mini VGA, betyder det at den "kun" kan
> skærmdublere?

På Apples hjemmeside nævner de kun dublering, så det er nok alt, den
kan. Jeg tror ikke, det har noget med stikket at gøre, om den kun kan
dublere. Den begrænsning sidder vist længere inde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 03-09-04 08:18

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> TV.
>
> Men er Eye TV til at finde ud af for almindelige mennesker?

intet problem - du sætter det i, sætter indstillingerne op, og det kører

Det var den korte version - den lange er at det faktisk næsten _er_ så
nemt som jeg skriver. Hvis du optager fra fjernsyn spiller det bare.
Hvis du vil optage fra vhs kan det være du skal fifle lidt - men også
det er nemt, og jeg skal gerne gelejde dig igennem det

> Jeg mener at jeg skimmede noget med at Eye TV kan fås trådløs, men kan
> ikke finde artikel?

eyetv har en ethernet indgang. Hvis du sætter en airport express til at
forlænge rækkeviden af dit netværk kan du sætte eyetv ind i den, eller
du kan købe en tredjeparts bridge.

> Ved at Eye TV skal bruge en masse diskplads, så der er jeg i tvivl om
> imac er stor nok (160GB)?

Hvis din imac kan brænde dvd'er er det ikke noed problem - en to timers
film fra eyetv fylder lidt mindre end én dvd.

> Det er ret vigtigt at det bliver så trådløst som muligt

igen: hvis du bruger en airport express til at forlænge, intet problem

> Lagde mærke til at der stod : mini VGA, betyder det at den "kun" kan
> skærmdublere?

umiddelbart ja - men der vil ganske givet være nogle nørder der vil
forsøge at ændre på det

> Nu kan jeg ikke komme i tanke om flere sprg., men Jeres svar skal nok
> afføde nogle nye!
>
> Spændt på at høre Jeres mening

.... mig en fornejelse

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-09-04 15:21

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> Hvis du vil optage fra vhs kan det være du skal fifle lidt - men også
> det er nemt, og jeg skal gerne gelejde dig igennem det

Har jeg forresten sagt at du er en guttermand? :-/
Det lyder helt kanon, at det ikke er spor svært

Den Eye TV du kender, er det " Elgato" ?

> eyetv har en ethernet indgang. Hvis du sætter en airport express til at
> forlænge rækkeviden af dit netværk kan du sætte eyetv ind i den, eller
> du kan købe en tredjeparts bridge.

Perfekt!

> Hvis din imac kan brænde dvd'er er det ikke noed problem - en to timers
> film fra eyetv fylder lidt mindre end én dvd.

Et købsargument mere!
Har det noget med mpeg4 at gøre, at en 2 timers film kan være på een
DVD?

> Lagde mærke til at der stod : mini VGA, betyder det at den "kun" kan
>
> umiddelbart ja - men der vil ganske givet være nogle nørder der vil
> forsøge at ændre på det

Hvordan.................bare rolig, den korte version!

Købet afhænger faktisk af dette punkt, da den nuværende skærm er for
lille.

> ... mig en fornejelse
>
> ka'l

Fornøjelsen er helt på min side

Jeg siger tak, og vender frygtelig tilbage med flere spørgsmål!

Jo! Det virker som om at der ved den indbyggede bluetooth skal bruges
antenne, kan det være rigtigt?
<http://www.apple.com/dk/imac/specs.html>

Alternativet er den dingle dongle, og jeg får PC assosiationer af ting
der " stikker ud fra en Mac

Er der andre , der som Henrik, har dårlige erfaringer med
BT tastatur og mus?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 03-09-04 15:42

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Den Eye TV du kender, er det " Elgato" ?

yup - du har faktisk set den i funktion hos mig

> Har det noget med mpeg4 at gøre, at en 2 timers film kan være på een
> DVD?

Nej - eyetv optager i mpeg2, hvilket er det format der bruges på dvd

> Hvordan.................bare rolig, den korte version!
>
> Købet afhænger faktisk af dette punkt, da den nuværende skærm er for
> lille.

umiddelbart kan en imac kun spejle skærmbilledet - men hvis du vil bruge
en ekstra skærm _kun_ som tv så er det ikke noed problem: du sætter
eyetv-billedet på fuldskærm, og så vil det udnytte hele skærmarealet på
den eksterne skærm såvel som på den interne.

Håber det forklarer sagen - og tak for de pæne ord

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ole Jensen

Dato : 03-09-04 17:18

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Er der andre , der som Henrik, har dårlige erfaringer med
> BT tastatur og mus?
> --

Jeg har en BT mus til min Powerbook, og jeg synes den er behagelig at
arbejde med, meget mere behagelig end en med hale.
Vægten betyder ikke alverden synes jeg, og jeg løfter ikke vægte i
fritiden.

Og hvis Henrik ikke er begejstret for sit tastatur, så skal jeg da nok
hjælpe ham af med det

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-04 21:34

In article <1gjjnnp.4po3qbb9d3smN%mailloneFJERN@netscape.net>,
> [...]

> bruges antenne, kan det være rigtigt?
> <http://www.apple.com/dk/imac/specs.html>
>
> Alternativet er den dingle dongle, og jeg får PC assosiationer af

Du kan være helt sikker på, at der ikke stikker noget ud. Der står jo
også højt og tydeligt længere oppe, at det er et indbygget Blutetooth-
modul. Jeg ved ikke, hvorfor Apple formulerer sig, som de gør. Det er
klart, at der er en antenne til en Bluetooth-enhed. Den er f.eks.
indbygget i den lille dims, man sætter i USB-stikket. Men bestiller man
en Mac med indbygget Bluetooth, så er det indbygget. Der er ikke noget,
der stikker ud af den iBook, vi lige har fået her i huset.

> Er der andre , der som Henrik, har dårlige erfaringer med
> BT tastatur og mus?

Det er måske meget sagt, at jeg har dårlige erfaringer. Det virker vel
så godt, som det kan virke. Jeg ville bare påpege, at der ikke bare er
fordele, men bestemt også ulemper med trådløst tastatur og mus. Mange
tror, at bare fordi det er dyrere og teknologisk mere avanceret, så er
det også bedre. Men til en almindelig stationær computer giver
ledningerne stort set ingen ulemper. Og der er ingen tvivl om, at det er
den mest driftsikre løsning, der bare kører i årevis uden at skulle
tændes og slukkes, have skiftet batterier e.l.
Jeg vil da også tilstå, at hvis vi skulle have en iMac G5 i
stuen, hvor vi har fået sat et lille skrivebord med vores iBook, så
kunne jeg nok også finde på at få trådløst mus og tastatur til. Alt
andet er trådløst, så det vil jo se langt mere elegant ud ikke at skulle
have de ledninger liggende hen over bordet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 05:42

> Du kan være helt sikker på, at der ikke stikker noget ud. Der står jo
> også højt og tydeligt længere oppe, at det er et indbygget Blutetooth-
> modul. Jeg ved ikke, hvorfor Apple formulerer sig, som de gør.

Godt Henrik, så er jeg mere rolig

> [...]
> andet er trådløst, så det vil jo se langt mere elegant ud ikke at skulle
> have de ledninger liggende hen over bordet.

Korrekt, der er altid fordele og ulemper.

Jeg tror nu, jeg også selv ville blive overrasket over at musen f.eks.
er tung, osv.

Det største problem er faktisk at den kun skærmdublerer, for, formålet
med at bruge den som extern skærm + TV, er i ca. i forholdet : 75%
computer og 25 % TV :-/

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-09-04 11:52

> [...]

> Det største problem er faktisk at den kun skærmdublerer, for, formålet
> med at bruge den som extern skærm + TV, er i ca. i forholdet : 75%

Prøv at holde øje med Screen Spaning Doctor:
<http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html>
Den er oprindeligt lavet til iBook, men skulle også virke med de fleste
iMac og eMac modeller. Den nye iMac bruger samme grafikkort som de
seneste G4 modeller, så der er en rimelig chance for at den også virker
her, selv om der (selvfølgelig) ikke er nogen der har prøvet endnu.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 16:34

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> seneste G4 modeller, så der er en rimelig chance for at den også virker
> her, selv om der (selvfølgelig) ikke er nogen der har prøvet endnu.

Kaj, du siger det helt rigtige på det rette tidspunkt! Der er håb

Kan det forklares i en kort version, hvad det er der sker når hans
program går igang? Er det et program, der arbejder fra kernen eller
udenfor kernen?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-09-04 20:07

> [...]

> Kan det forklares i en kort version, hvad det er der sker når hans
> program går igang? Er det et program, der arbejder fra kernen eller

Det er et program der hacker firmwaren, så det er absolut på egen
regning og risiko, at man kaster sig ud i det. Derfor er mit råd at
holde øje med sitets forum. og se hvilke erfaringer andre høster, inden
man selv prøver.

nvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 20:29

> [...]

> regning og risiko, at man kaster sig ud i det. Derfor er mit råd at
> holde øje med sitets forum. og se hvilke erfaringer andre høster, inden

Fino, jeg kigger i ny og næ

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 20:19

> [...]

> regning og risiko, at man kaster sig ud i det. Derfor er mit råd at
> holde øje med sitets forum. og se hvilke erfaringer andre høster, inden

det er på sin plads at nævne, at det /ikke/ er hvad Lone søger! al ære og
respekt om lone men jeg tror slige forslag forvirrer mere end de
gavner hende.

Fra : Karl Antz

Dato : 04-09-04 21:03

> Perfekt!

nu er jeg edderma'me flov - eyetv har _ikke_ noen ethernet-indgang.
PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINLIGT - det er eye_home_ der har så'n en svend.

Eytv sluttes til 'puteren via et firewire 400-kabel, og til fjernsynet
enten via antennestik eller via composite eller via s video.

Til VHS'en kan man købe en scart-adapter til næsten ingen penge.

Stort undskyld men det er da osse et rod mæ alle disse apparater ...

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 21:23

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Til VHS'en kan man købe en scart-adapter til næsten ingen penge.
>
> Stort undskyld men det er da osse et rod mæ alle disse apparater ...

Er der scart stik i imac til den scart adapter?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 04-09-04 21:44

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Er der scart stik i imac til den scart adapter?

nej - men det behøves heller ikke.

Sagen fungerer på følgende måde: TV-signalet kommer formodentlig fra
antennen. Den putter du bare direkte ind i eyetv.

Så er der en VHS. Den har - i al fald hvis du vil låne min - en
scart-udgang. Såvidt jeg husker leveres eyetv med kabel til composite.
Dette kabel putter du med sin ene ende i den Scart-adapter som du osse
kan låne af mig; den anden ende putter du ligeledes ind i eyetv.

Så putter du den ene ende af den medleverede firewire-kabel i eyetv og
den anden ende i 'puteren. Åsså vælger du i softwaren om du vil se eller
optage tv eller vhs.

Håber det er klart

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-09-04 05:38

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Så putter du den ene ende af den medleverede firewire-kabel i eyetv og
> den anden ende i 'puteren. Åsså vælger du i softwaren om du vil se eller

Tak,nu er det soleklart!

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 03-09-04 16:33

Lone Schmidt skrev:
> Hvis man bestiller en CTO model, med BT, så følger der vel osse BT
> tastatur med, ikke?

BT-modulet alene koster 450 kr. Under punktet om tastatur og mus kan du dog
vælge en pakkeløsning bestående af Apples BT-tastatur, BT-mus og BT-modul.
Det koster 830 kr.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 05:42

> [...]

> Jeg har en skøn Alubook "12", men skærmen er ofte for lille.
>
> Samtidig mangler jeg et TV, og overvejer derfor den nye imac, og eye

Jeg har fået nogle gode svar, og takket være Karl, er jeg klar til at
kaste mig ud i Eye TV, men vil nu høre hvordan Jeres løsningsmodel ville
se ud

Kriterier for løsning:
1. Så enkelt , pænt , og trådløst som muligt.
2. Stor HD! (er træt af externe HD)
3. Skal fungere som god TV skærm og ekstern skærm. (ikke dubl! )
4. Der er ca. 25 kilo at lege med

Er nemlig begyndt at overveje en stationær G5 under bordet, men vil
helst undgå store og tunge maskiner :-/

Hvad ville I købe?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-04 08:19

In article <1gjksan.j9hm5dou8bmyN%mailloneFJERN@netscape.net>,
> [...]

> 4. Der er ca. 25 kilo at lege med
>
> Er nemlig begyndt at overveje en stationær G5 under bordet, men vil

Jeg ville nok købe den største iMac. Med Bluetooth tastatur, AirPort,
250 GB harddisk og 512 MB RAM i ét modul kommer den op på kr. 19.000,-.
Så ville jeg nok købe en 512 MB RAM-klods et billigere sted. Alternativt
kan du få den med den originale RAM og sælge den 256 MB klods og så selv
sætte den ønskede mængde RAM i fra et andet sted.
En stationær G5 er langt dyrere, foruden den er klodset, og jeg
vil da tro, den larmer mere. Du kan selvfølgelig gøre det noget
billigere ved at købe en uoriginal skærm, og de kan da sikkert være
meget gode og pæne.
Personligt synes jeg ikke, jeg har brug for fordelene ved en G5.
Og så vil jeg naturligvis ikke finde mig i ulemperne (pris, størrelse
etc.). Når harddisken er for lille og grafikkortet for langsomt efter
nogle år, så kan det ofte bedre betale sig at købe en ny computer. Men
man kan jo kun selv afgøre sit behov. Har man behov for flere interne
drev/diske, vil man kunne opgradere grafikkort, vil man have ekstra
netkort eller andre former for kort, ja så skal man have en G5. Men den
slags er jeg i hvert fald ikke interesseret i.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 16:34

> [...]
> netkort eller andre former for kort, ja så skal man have en G5. Men den
> slags er jeg i hvert fald ikke interesseret i.

Vi er helt enige Henrik

Mit udgangspunkt var osse den store imac i CTO model, med hele
molevitten, men skal nok have min.1 GB RAM i.

Så blev det ødelagt af at den ikke kan arb. med 2 skærme, men dér har
Kaj givet mig håb, så jeg satser stadig på den!

Personligt kender jeg ikke fordele og ulemper ved en G5!

Men jeg skal ikke udskifte grafikkort, netkort og lign., bruger ikke
Mac hverken til spil eller 3D arbejde.

En G5 er vist osse lidt "spildt" på mig, men jeg har altid være til
hurtige biler, og "the need for speed" er smittet af på computervalg!

Jeg manglede jo en skærm til computerbrug, da min "12" er for lille i
længden, specielt fordi jeg primært læser på den.

Og når jeg kan få en "20" fladskærm med en G5 i røven, til næsten samme
pris som en skærm alene, så kan jeg ikke sige nej!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 17:41

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Så blev det ødelagt af at den ikke kan arb. med 2 skærme, men dér har
> Kaj givet mig håb, så jeg satser stadig på den!

hvad mener du med "2" skærme? at du kan bruge den som skærm for din
PB? i givet fald kan du godt glemme det. Envidere vil du utvivlsomt
fortrække at arbejde på iMac'en frem for PB'en såfremt du alligevel
sidder ved den.

Det Kaj mener med to skærme, er at du kan tilslutte en ekstra skærm
til iMac'en (på same måde som det kan lade sig gøre med PB'en). Det
har du ingen glæde af, med mindre du osse køber en ekstra skærm. Var
dit ønske om iMac/eyeTV netop ikke et resualtat af pladsmangel?

Iøvrigt (hvis jeg skal give mit besyv med), vil jeg anbefale dig og
kigge på et _rigtigt_ LCD TV (eller plasmaTV) og en "rigtig" DVD/hardisk
recorder frem for en løsning der er afhængig af en computer (iMac
/eyeTV). En computer som forudsætning for at kunne se TV er
unødvendigt besværligt. De bedre LCD TV (oog selvfølgelig
plasmaskærmene) vil osse kunne bruges som ekstern skærm for din PB.

Fra : Karl Antz

Dato : 04-09-04 18:08

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> unødvendigt besværligt. De bedre LCD TV (oog selvfølgelig
> plasmaskærmene) vil osse kunne bruges som ekstern skærm for din PB.

.... sådan er vi så forskellige ...

netop det at jeg kan efterbearbejde det jeg optager med eyetv på min
'puter, er i mine øjne en kæmpefordel - som bortfalder hvis man bruger
en harddiskrecorder.

Og med de nye eksportmuligheder i eyetv 1.6 (muxed/demuxed mpeg2, mpeg4,
dv, direkte til imovie/idvd/dvd studio pro/toast, avi, QuickTime Movie,
3G, plus finindstillinger) er der særdeles rige muligheder for
efterbearbejdelse

Og da jeg ved at Lone har en masse vhs-film som hun meget gerne vil
digitalisere (... ja jeg ved godt jeg har lovet dig at gøre det men
................... [dukker sig for et los et-eller-andet]) vil hun givet
sætte stor pris på disse muligheder...

hilsen

en brødebetynget ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 18:40

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> netop det at jeg kan efterbearbejde det jeg optager med eyetv på min
> 'puter, er i mine øjne en kæmpefordel - som bortfalder hvis man bruger
> en harddiskrecorder.

Det har selvfølgelig sin fordel, men det er stadig hul i hovedet at
købe en computer for at /se/ TV. et LCD eller PlasmaTV er klart at
fortrække. Lone kan stadig investere i en eyeTV i stedet for en HD/DVD
recorder.

> Og da jeg ved at Lone har en masse vhs-film som hun meget gerne vil
> digitalisere (... ja jeg ved godt jeg har lovet dig at gøre det men
> .................. [dukker sig for et los et-eller-andet]

er det ikke klogere at barikere døren og gemme disen?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 19:19

> [...]

> recorder.

> er det ikke klogere at barikere døren og gemme disen?

LOOOOOOOL

Jamen Karl dog! kan godt forstå at du skammer dig

Men jeg hænger dig sgu´op på at du har lovet at lære mig hvordan man
gør med overspilning af VHS!

Men bare rolig, jeg er et stille og roligt gemyt, der ALDRIG bliver
ophidset over det MINDSTE!! )

Morten forresten, jeg skrev i tidligere indlæg, at det vil maks. være
20-25% TV, resten er kontorarbejde, m.m. på imac.

Der begynder så småt at brede sig imac stemning her.....Uh, sødt gys!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 04-09-04 21:03

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Men jeg hænger dig sgu´op på at du har lovet at lære mig hvordan man
> gør med overspilning af VHS!

.... nu blir jeg sgu besværlig: det skal være før 25. september eller
efter 11. oktober - indimellem er jeg nemlig i thailand

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 21:21

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... nu blir jeg sgu besværlig: det skal være før 25. september eller
> efter 11. oktober - indimellem er jeg nemlig i thailand
>
> ka'l

Heldigvis ikke mere besværlig end at det passer mig bedst efter din
ferie

Jeg skal jo osse lige have maskineriet i hus!

Hvilke model af Eye TV skal jeg købe? Er det "500" der er sidste nye
model?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 04-09-04 21:47

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hvilke model af Eye TV skal jeg købe? Er det "500" der er sidste nye
> model?

kommer an på hvilken slags tv du får. Hvis det er normalt analogt signal
fra kabel eller et antennestik er det eyetv 200 - alle andre former
kræver et digitalt tv-signal.

Iøvrigt er jeg endnu på chatten ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-09-04 05:38

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> kommer an på hvilken slags tv du får. Hvis det er normalt analogt signal
> fra kabel eller et antennestik er det eyetv 200 - alle andre former
> kræver et digitalt tv-signal.
>
> Iøvrigt er jeg endnu på chatten ...

Skal lige undersøge det med signalet :-/
Er kabel tv = digitalt ?

Åeee, den chat, det er forfærdeligt, jeg savner den!
Men dels har jeg rygende travlt, men får periodiske psykiske blokader
(seriøst), hvis jeg er træt, hader jeg at "være på" .

Men jeg stikker hovedet ind snart.
Kommer du med på cafeen, forresten?

Om morgenen er der ingen problemer...andet end at det kun er mig der er
på kl. 05.15! LOOOOL

og dog har lige snakket med Preben, her kl. 06.25 søndag

See u
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 05-09-04 07:57

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Skal lige undersøge det med signalet :-/
> Er kabel tv = digitalt ?

ikke endnu - det blir det givet på et eller andet tidspunkt. Men normalt
kabel-tv fra stofa eller tdc er stadig analog.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 05-09-04 08:07

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ikke endnu - det blir det givet på et eller andet tidspunkt. Men normalt
> kabel-tv fra stofa eller tdc er stadig analog.

.... og inden du så spørger videre :

når det blir digitalt skal du under alle omstændigheder ha en boks fra
tdc eller stofa der kan lave det digitale signal om til et analogt, så
de "gamle" fjernsyn der ikke kan modtage digitalt stadig kan bruges.

EyeTV-versioner med højere numre end 200 indeholder alle sådan en boks -
men da boksene skal være teknisk forskellige, afhængigt af om signalet
kommer den ene eller den anden eller den tredje eller den fjerde vej
(kabel, satellit, antenne osv) har elgato været nød til at lave flere
forskellige eyetv-versioner.

EyeTV 200 er i den sammenhæng nærmest en "gammeldaws" analog
fjernsynsmodtager der så bare har en hardware-digitalencoder indbygget.

I praksis vil det sige at du sagtens vil kunne blive ved med at bruge
eyeTV 200, også når kabel-tv laves om til digitalt tv - du skal i så
fald bare styre fjernsynskanalerne fra kabel-tv's boks istedet for fra
eyeTV's indbyggede tuner.

Når der så kommer næste generation igen, nemlig højdefinitions-tv HDTV,
ja så ka vi allesammen gå ud & køwe en masse nye apparater igen, og
sådan kører karussellet muntert videre.

Men jeg ser allerede nu så dårligt at fordelene ved HDTV alligevel går
hen over hovedet på mig, så der står jeg nok af

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 13:04

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]

> Men jeg ser allerede nu så dårligt at fordelene ved HDTV alligevel går
> hen over hovedet på mig, så der står jeg nok af

Los Grande Karlos!

Perfekt forklaring!

Og dejligt at du er på forkant med mit næste spørgsmål!!

Nu du siger det kan jeg huske at det Phillips TV, som jeg er varm på, er
der allerede nu gjort klar til digitaliseringen, således at man til den
tid ikke skal have den boks som næsten resten af familien Danmark.

Men HDTV er helt nyt for mig, har aldrig hørt om det, så tak for
oplysningen

Hvor langt tid er der ca. før HDTV, kommer på markedet?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 06-09-04 14:23

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Nu du siger det kan jeg huske at det Phillips TV, som jeg er varm på, er
> der allerede nu gjort klar til digitaliseringen, således at man til den
> tid ikke skal have den boks som næsten resten af familien Danmark.

Gennem mange år har der været adskillige, som har investeret i udstyr, som
var "forberedt" på et eller andet endnu-ikke-eksisterende (stereo, farver,
you name it).

En pæn del af sådanne investeringer har siden vist sig forgæves, fordi
udviklingen tog en anden retning end forudset. (A2-stereo, Betamax,
Piccoliner i folkeskolen, OS/2 - fortsæt selv).

Tilværelsen på forkanten er risikofyldt og dyr - men givetvis også
spændende.
--
Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 14:58

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> Piccoliner i folkeskolen, OS/2 - fortsæt selv).
>
> Tilværelsen på forkanten er risikofyldt og dyr - men givetvis også

Øeee, picoliner i folkeskolen?

Ja, og B&O har da i min. 8 år haft "picture in picture", forberedt i
deres TV, men det virker da stadig ikke, vel?

Skal signalet være digitalt for at det virker, eller hvad?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 06-09-04 16:44

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Øeee, picoliner i folkeskolen?

Den hedengangne danske fabrik "Regnecentralen" markedsførte tilbage i
stenalderen (ca. 1985) en computer til skolebrug "Piccoline".
Fremkomsten af IBMs PC gjorde ét eller andet ved markedet, så kun ganske
få spillere er tilbage.

> Ja, og B&O har da i min. 8 år haft "picture in picture", forberedt i
> deres TV, men det virker da stadig ikke, vel?

Det foresvæver mig, at det kan bringes til at virke i samarbejde med en
B&O-videomaskine - detaljerne erindrer jeg ikke.

> Skal signalet være digitalt for at det virker, eller hvad?

For at hvad virker?
--

Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 19:02

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Det foresvæver mig, at det kan bringes til at virke i samarbejde med en
> B&O-videomaskine - detaljerne erindrer jeg ikke.

P-in-P

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 06-09-04 19:26

> P-in-P

B&O har markedsført det i årevis - uden tilstedeværelsen af digitale
muligt sammen med en videorecorder Beocord VX 5000.
--

Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 20:17

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> B&O har markedsført det i årevis - uden tilstedeværelsen af digitale
> muligt sammen med en videorecorder Beocord VX 5000.

Så er det mig der må have misforstået, troede at det var meningen at man
kunne bruge det direkte på TV.

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 06-09-04 20:22

> Så er det mig der må have misforstået, troede at det var meningen at man
> kunne bruge det direkte på TV.

Det giver mening, at det skal ske sammen med en videomaskine - den har
jo indbygget en tuner, så man kan vise billedet fra en anden kanal end
dén fjernsynet er indstillet til.
--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-09-04 21:00

On Mon, 06 Sep 2004 21:17:20 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Så er det mig der må have misforstået, troede at det var meningen at man
> kunne bruge det direkte på TV.

Det kræver at TV'et har 2 tunere indbygget.
--
MVH
osv...

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-09-04 21:20

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Det kræver at TV'et har 2 tunere indbygget.

Okay!

Men det må være dyrt,pladskrævende eller lign. siden de ikke laver tv
med 2 tunere?
For der er da også en stor fordel at kunne følge sportskampe, film og
lign, og så høre TV-Avisen oppe i et hjørne :-/
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-09-04 21:27

On Mon, 06 Sep 2004 22:20:01 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Okay!
>
> Men det må være dyrt,pladskrævende eller lign. siden de ikke laver tv
> med 2 tunere?

Det er da lavet, men jeg ved ikke om lige B&O har det på programmet.

> For der er da også en stor fordel at kunne følge sportskampe, film og
> lign, og så høre TV-Avisen oppe i et hjørne :-/

Der kommer nu kun lyd i forbindelse med det ene billede.
--
MVH
osv...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-09-04 21:30

> [...]

> For der er da også en stor fordel at kunne følge sportskampe, film og
> lign, og så høre TV-Avisen oppe i et hjørne :-/

Sådan fungerede mit gamle Salora TV, med picture in picture, altså også.
Et lille billede kunne placeres i valgfrit hjørne.
Billedet kunne vise en anden kanal, elller et hvilket som helst eksternt
signal (video ell. andet).
Med et tastetryk skiftedes mellem det lille og det store billede.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-09-04 18:38

> [...]

> PB? i givet fald kan du godt glemme det. Envidere vil du utvivlsomt
> fortrække at arbejde på iMac'en frem for PB'en såfremt du alligevel
Ja nu hvor exposé er kommet, har du faktisk ret.

> [...]
> har du ingen glæde af, med mindre du osse køber en ekstra skærm. Var
> dit ønske om iMac/eyeTV netop ikke et resualtat af pladsmangel?

Både ja og nej, den primære grund til køb af imac, er at skærmen på
Alubook er for lille.
Og hvis skærmen er der, ja så sparer jeg plads ved at bruge Eye TV.

> [...]
> unødvendigt besværligt. De bedre LCD TV (oog selvfølgelig
> plasmaskærmene) vil osse kunne bruges som ekstern skærm for din PB.

Er varm på et Phillips TV, men vil hellere ha´en imac!

Med tiden, når fladskærms TV bliver billigere, så køber jeg da nok et
lile lækkert et til soveværelset
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 19:03

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Ja nu hvor exposé er kommet, har du faktisk ret.

det har ikke så meget med exposse at gøre men mere med at iMac'en vil
være voldsomt meget hurtigere end din PB.

> Både ja og nej, den primære grund til køb af imac, er at skærmen på
> Alubook er for lille.
> Og hvis skærmen er der, ja så sparer jeg plads ved at bruge Eye TV.

jeps men du kan ikke bruge iMac skærmen på din PB.

> Er varm på et Phillips TV, men vil hellere ha´en imac!

hvis du gerne vil ha endnu en computer er det fint, hvis du vil ha TV
og en ekstra skærm vil du have med glæde af et LCD eller Plasma TV der
kan køre 1280x1024 eller bedre - evt et HD TV. 25K er mange penge!

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-09-04 22:54

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> [...]
>kan. Jeg tror ikke, det har noget med stikket at gøre, om den kun kan
>dublere. Den begrænsning sidder vist længere inde.

Jeg har fåt at vide at det kan ordnes med et Applescript (Altså det med
at dubl. en skærm )
Og det er med at folk råber op om dårligt grafikkort, synes jeg er bare
noget, du skal tage helt roligt, for til vores brug er det alt rigeligt.
Det er kun til avancerede spil, det kræves, har jeg fået fortalt af en
grafiker
Hilsen Hanne
Der godt kan hviske hans navn i dit øre en gang
Hilsen Hanne,
der har bestilt den nye iMac med 20"skærm og glæder mig afsinddigt.

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-09-04 05:38

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> Hilsen Hanne,
> der har bestilt den nye iMac med 20"skærm og glæder mig afsinddigt.

Hej Hanne.

Er selv et splitsekund fra at bestille, og ved at grafikkortet ikke er
problem for mig, spiller aldrig!

Laver heller ikke 3D, og der tror jeg at kortet kan give de
professionelle problemer. (læst i div. fora)

Tillykke med din, hvor lang leveringstid er der på imac G5?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 23:19

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg har fåt at vide at det kan ordnes med et Applescript (Altså det med
> at dubl. en skærm )

Applescriptet skal skrive til OF via nvram , så det er ikke ufarligt
og din garanti ryger når du gør det.

> [...]
> noget, du skal tage helt roligt, for til vores brug er det alt rigeligt.
> Det er kun til avancerede spil, det kræves, har jeg fået fortalt af en

FX5200 er minimumskrav til eks CoreGraphics og CoreVideo i det
kommende 10.4. I øvrigt har grafikkeren ikke ret. 3D funktionerne på
de kraftigere kort har netop under Mac OS X betydning ved visning af
stort set al 2D.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-09-04 12:02

mailloneFJERN@netscape.net (lone schmidt) writes:
>Tillykke med din, hvor lang leveringstid er der på imac G5?
>--
>Venlige hilsner og
>grumme god hygge
>
>Lone

Macxpress, hvor jeg har bestilt den siger 2-3 uger. Men om det holder ved
jeg ikke. Jeg rejser en af dagene er i Norge til d.28.9, så jeg må
alligevel vente, men jeg håber at den kommer lige med det samme, når jeg
kommer hjem
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-09-04 12:04

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> writes:

>FX5200 er minimumskrav til eks CoreGraphics og CoreVideo i det
>kommende 10.4. I øvrigt har grafikkeren ikke ret. 3D funktionerne på
>de kraftigere kort har netop under Mac OS X betydning ved visning af
>stort set al 2D.
>
>--
>Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>
>
>PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
>mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Om jeg skal tro på dig eller ham jeg kender, der arbejder som proff og har
haft Mac næsten før du blev født er for mig kun en trossag
Jeg regner med at det er godt nok til mig.
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-04 13:00

On Sun, 05 Sep 2004 13:03:50 +0200, Hanne Hertzog wrote:

> Om jeg skal tro på dig eller ham jeg kender, der arbejder som proff og har
> haft Mac næsten før du blev født er for mig kun en trossag

Henvisning til alder er ikke en argumentationsform jeg kan tage
seriøst. Du vil sikkert heller ikke tage mig seriøs, hvis jeg begyndte
at argumentere med henvisning til at du var gammel,fed, grim, senil
eller norsk, vel?

At man er grafikker, gammel og arbejde på Mac til dagligt, er i øvrigt
ingen garanti for at man er klar over hvorledes Quartz Extreeme,
CoreVideo og Core Graphics udnytter en GPU.

> Jeg regner med at det er godt nok til mig.

Det er det sikkert. Jeg vil bare aflive misforståelser om at 3D
funktioner under Mac OS X kun er gavnlige når man spiller og/eller
animerer 3D.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-09-04 13:30

> Om jeg skal tro på dig eller ham jeg kender, der arbejder som proff og har
> haft Mac næsten før du blev født er for mig kun en trossag
> Jeg regner med at det er godt nok til mig.

Tro på begge. Morten har 100% ret i at 3D-ydelsen på et grafikkort har
betydning for 2D i Mac OS X. Tag et kig på denne side
http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/ hvor teknikken bag
Quartz Extreme forklares i korte vendninger. Kort sagt, Mac OS X
bruger grafikkortets kraftige processor til at lave den flotte grafik
som systemet leverer, og det betyder at jo hurtigere grafikkort man
har, jo hurtigere grafik får man på skærmen.

Når det er sagt, så vil den nye iMac nok levere en ydelse som er god
nok til de fleste. Det er først hvis man skal til at arbejde med
programmer som udnytter de kommende CoreGraphics og CoreVideo, at det
vil være en stor fordel med et hurtigere grafikkort. Det er dog ikke
til at vide, hvor Apple vil implementere det i systemet fremover, så
måske vil en kommende version af iMovie med lidt features a la Motion
køre væsenligt bedre med et hurtigt kort.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-04 13:36

On Sun, 05 Sep 2004 14:29:42 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> måske vil en kommende version af iMovie med lidt features a la Motion
> køre væsenligt bedre med et hurtigt kort.

iPhoto er osse et oplagt valg. Envidere vil vi komme til at se flere
hundrede små smarte grafik -og film programmer, der vil bruge corevideo
og coregraphics - men nok ikke før om 6-12 måneder.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-09-04 15:08

> iPhoto er osse et oplagt valg. Envidere vil vi komme til at se flere
> hundrede små smarte grafik -og film programmer, der vil bruge corevideo
> og coregraphics - men nok ikke før om 6-12 måneder.

Om 12 måneder er min PowerMac 3 år gammel og så er det vist ved at
være tid til udskiftning... hmm... dvs. noget lignende 20k om et år.
Argh!!

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-09-04 10:43

> [...]
>seriøst. Du vil sikkert heller ikke tage mig seriøs, hvis jeg begyndte
>at argumentere med henvisning til at du var gammel,fed, grim, senil
Du har da bare ret i det hele

>At man er grafikker, gammel
(

han er ikke gammel ca 34 år )
>og arbejde på Mac til dagligt, er i øvrigt
>ingen garanti for at man er klar over hvorledes Quartz Extreeme,
>CoreVideo og Core Graphics udnytter en GPU.
Det er også noget jeg kan medgive. men ham her er nu altså ikke hvem som
helst. Jeg ved, at du har masser af forstand på grafik kort. (og vist nok
også cykler) Det jeg ville sige, var bare, at nu råber folk op om at det
er et gammlet og elendigt kort, der er i de nye iMac'er og så vil jeg da
lige indsparke, at det prisbillige computere (som folk råber på) og som er
beregnet til den alm. bruger- og der mener jeg at den er god nok. Vi kan
jo ikke forlange, at vi skal få det hele for ingen penge og det er da også
tosset at betale for noget, de fleste alm. brugere ikke har det store
behov for.
bedste hilsen
fra den gamle, grimme, fede nordmand
Hanne