Power Mac G3 Spørgsmål
Fra : Jesper Raben

Dato : 02-09-04 20:16

Jeg har lige inversteret i en Power Mac G3 og nu er mit spørgsmål :

1. Skal man bruge specielt ram til den eller kan man købe noget pc ram til
den (der er kun 64 mb i den og jeg vil godt udvide den til 256 mb, den model
jeg har kan max tage 384 mb)
2. Kan man kører Mac OS X på den og vil den køre hurtig nok eller skal man
nøjes med en Mac OS 9 ?

På forhånd tak !

--
MVH Jesper Raben
jesper.raben@mail.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-09-04 21:02

On Thu, 02 Sep 2004 21:16:18 +0200, Jesper Raben wrote:

> 1. Skal man bruge specielt ram til den eller kan man købe noget pc ram til
> den (der er kun 64 mb i den og jeg vil godt udvide den til 256 mb, den model
> jeg har kan max tage 384 mb)

Bare køb noget PC-133 RAM til den. Grænsen på 384Mb skyldes at der ikke
fandtes så store RAM-blokke da maskinen blev produceret, den kan sagtens
acceptere mere end det.

> 2. Kan man kører Mac OS X på den og vil den køre hurtig nok eller skal man
> nøjes med en Mac OS 9 ?

Ja, og hurtigt nok til hvad?
--
MVH
osv...

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-09-04 21:46

Jesper Raben <jesper.raben@mail.dk> wrote:

> [...]
> jeg har kan max tage 384 mb)
> 2. Kan man kører Mac OS X på den og vil den køre hurtig nok eller skal man

Man kan godt køre OS X med 256 mb ram, men det vil ikke være kønt hvis
du bruger flere tunge programmer. Kan den kun tage 384 mb, eller var det
det man kunne, dengang den blev produceret? Det er ikke usandsynligt, at
du sagtens kan putte en 512 mb blok i den i stedet for 256.

Mht. reel kapacitet og ram-type vil jeg anbefale Mactracker:
<http://www.mactracker.ca/>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-04 21:00

On Thu, 02 Sep 2004 at 19:16 GMT, Jesper wrote:
> [...]
> jeg har kan max tage 384 mb)
> 2. Kan man kører Mac OS X på den og vil den køre hurtig nok eller skal man

Der er to forskellige Powermac G3 modeller: de beige og de blå/hvide.

en beige skal have 168pin PC100 unbuffered & unregistered ram, og kan
klare 3x256MB - en beige /kan/ køre op til Mac OS X 10.28, men det er
på ingen måde noget jeg vil anbefale, idet Grafikkortet er mere eller
mindre ubrugeligt under OSX. SCSI bus, ADB og serielle porte er kun
sporadisk understøttet og flopyy controlleren duer slet ikke.
Jeg har selv kørt web og mailserver under Mac OS X på en beige G3, og
på trods af jeg end ikke startede den grafiske brugerflade, var det en
langsom og ustabil oplevelse. til dektop computing brug er en beige
med Mac OS X ubrugelig.
Er din G3 en beige skal du nøjes med Mac OS 9.x eller smide en
Yellowdog linux på den (fungerer ganske godt)

en B&W skal have 168pin PC100 unbuffered & unregistered ram, og kan
klare 4x256MB - en B&W kan køre nyeste Mac OS X rimeligt, idet dens
grafikkort er accelereret og kører på en 66MHz PCI bus, bundkortet
kører 100Mhz og ATA3 bussen kan i modsætningen til den beige's køre
UDMA, hvilket betyder at der kan overføres 33MB/sek og ikke kun
16MB/sek som på en beige G3. Envidere har B6W udgaven onboard USB og
Firewire i stedet for SCSI og Serielporte.
Du kan sagtens lægge Mac OS 10.3 på den, men forvent ikke den er
hurtig, det er trods alt en 5 år gammel computer.

--
Morten Reippuert Knudsen <http¨://blog.reippuert.dk>