Tilslutte netværksprinter ???
Fra : UK

Dato : 27-08-04 19:37

Hej
Jeg har fået en ny printer, jeg gerne vil slutte til mit netværk. Jeg har en
s/h A3 printer, hvor kablet sidder i en router, når jeg flytter det kabel
over i den nye printer, virker det fint. På displayet i den nye printer kan
jeg se en ip-adresse, som jeg har læst mig til, at der skal være. Jeg kunne
godt tænke mig, hvis jeg kunne sætte kablet fra den nye printer i en
8-switch-Hub, jeg har. Men hvis jeg "bare" stikker kablet i Hubben, skriver
displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse til
printeren. Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????

Hilsen Ulla

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-08-04 22:10

On Fri, 27 Aug 2004 20:37:10 +0200, UK wrote:

> [...]
> displayet at ip-adressen er 0000000...osv. og der er ingen forbindelse til

Er der forbindelse mellem hub og router? Hvis du sætter en PC i hubben,
får den så tildelt en IP-adresse?

> Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????

Jada.
--
MVH
osv...

Fra : UK

Dato : 28-08-04 12:49

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der forbindelse mellem hub og router? Hvis du sætter en PC i hubben,
> får den så tildelt en IP-adresse?

Så nu har jeg fulgt de forskellige ledninger, der går fra hubben. Selve
hubben går til routeren, nr. 1 er tom, nr. 2 går til pc, nr. 3 går til mac
G3 og nr. 4 går til 3. printer. Derudover har jeg en G4, der formentlig går
direkte i routeren, (der er så frygtelig mange ledninger).

> Jada.

Lyder godt, så er det bare at få det til at lykkes.

Ulla

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-08-04 17:17

On Sat, 28 Aug 2004 13:49:17 +0200, UK wrote:

> [...]
> G3 og nr. 4 går til 3. printer. Derudover har jeg en G4, der formentlig går
> direkte i routeren, (der er så frygtelig mange ledninger).

Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.

> Lyder godt, så er det bare at få det til at lykkes.

Når det lykkes, så er det nok en ide at sætte printeren til fast IP,
hvis du skal bruge det til udskrift.

--
MVH
osv...

Fra : UK

Dato : 28-08-04 18:09

> Ok, hvilket hul i hubben putter du printeren i? Ret ofte er der en
> uplink-port, der er dubleret til enten den første eller den sidste port
> på hubben. Prøv at brug port 5, 6 eller 7 til printeren.

Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom systemet
ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-04 18:11

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom systemet
> ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.

Prøv i stedet at sætte en computer i porten. Kan den ses på nettet?
--
Per Erik Rønne

Fra : UK

Dato : 28-08-04 18:17

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv i stedet at sætte en computer i porten. Kan den ses på nettet?

Har det noget med selve port 5 at gøre, for der sidder i forvejen en pc på
port 2 og en mac på port 3. Jeg er ikke så vild med at ændre på det, der
fungerer i forvejen, men hvis det kan hjælpe så ....

Ulla

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-04 18:47

> Har det noget med selve port 5 at gøre, for der sidder i forvejen en pc på
> port 2 og en mac på port 3. Jeg er ikke så vild med at ændre på det, der
> fungerer i forvejen, men hvis det kan hjælpe så ....

Du tænker på IP-adresserne? Din router indeholder vel både dhcp-server
og switch?

Bytter du hurtigt om på kablerne vil IP-adresserne blive bevaret. Men
jeg har nu selv nogle problemer med dhcp-serveren; jeg ville gerne have
statiske IP-adresser på mine desktops og printer [især på min
G4-maskine, så den altid vil stå som maskinen ud af huset].
--
Per Erik Rønne

Fra : UK

Dato : 28-08-04 19:05

> Du tænker på IP-adresserne? Din router indeholder vel både dhcp-server
> og switch?

Jeg ved desværre ikke, hvad en dhcp-server er. Men her i mellemtiden har min
mand ringet til én, der måske kunne hjælpe mig, og han sagde at det måske
bare var kablet, der var problemet. Noget med "crossover", så nu må vi lige
finde ud at, hvilket kabel jeg har og så prøve med det modsatte.

Men ellers foreløbig tak for hjælpen i nyhedsgruppen.

Ulla

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-08-04 19:11

On Sat, 28 Aug 2004 20:05:00 +0200, UK wrote:

> [...]
> bare var kablet, der var problemet. Noget med "crossover", så nu må vi lige
> finde ud at, hvilket kabel jeg har og så prøve med det modsatte.

Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
hhv router og hub?
--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-04 19:47

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> [...]

Ja, så er du rimeligt lost. Man bruger en DHCP-server til at tildele de
forskellige enheder en IP-adresse.

> Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til
> hhv router og hub?

Ja, vi kan jo hverken have at det benyttede kabel er krydset [benyttes
til opkobling når uplink-port ikke er til stede] eller for den sags
skyld defekt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-08-04 19:10

On Sat, 28 Aug 2004 19:08:30 +0200, UK wrote:

> Jeg har prøvet at sætte den i port 5 og port 6, men det er ligesom systemet
> ikke rigtigt kan se, at der sidder noget i porten.

Kommer der lys i lampen på hhv netkort og hub?
--
MVH
osv...

Fra : UK

Dato : 28-08-04 19:19

> Kommer der lys i lampen på hhv netkort og hub?

Nej, der gør ikke.

> [...]
> finde ud at, hvilket kabel jeg har og så prøve med det modsatte.

Øhm, er det ikke det samme kabel du har brugt til at sætte printeren til

Det kabel, der kom fra routeren er ført bag en reol, så det er lidt
besværligt at flytte det til hubben, men jeg havde et andet kabel, der
tidligere havde siddet i port 5, som jeg brugte, men nu har jeg netop
sammenlignet de to kabler og kan egentlig godt se, at de ikke er ens. Så det
er vel her hunden ligger begravet, jeg må have anskaffet mig et andet kabel
magen til det, der sidder i routeren, der jo rigtigt hører til min anden
printer.

Ulla

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-08-04 19:50

On Sat, 28 Aug 2004 20:18:54 +0200, UK wrote:

> Nej, der gør ikke.

Ok, en gang i mellem glemmer man at spørge det rigtige spørgsmål.

Det er forresten den der deler IP-adresser osv ud til maskinerne.

> [...]
> magen til det, der sidder i routeren, der jo rigtigt hører til min anden

Bare sig du skal have et almindeligt patch-kabel.
--
MVH
osv...

Fra : UK

Dato : 28-08-04 20:25

> Ok, en gang i mellem glemmer man at spørge det rigtige spørgsmål.

> Det er forresten den der deler IP-adresser osv ud til maskinerne.

Ja, man lærer jo noget nyt hver dag, tak for det. (også til Per R.).

> Bare sig du skal have et almindeligt patch-kabel.

Fint, tak skal du have (ærgerligt at jeg må vente "helt" til på mandag, men
sådan er "Leif".

Fortsat god weekend! - Ulla

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-08-04 08:32

> [...]

> printeren. Kan det overhovedet lade sig gøre at koble printeren til
> netværket (2 mac + 1 pc) via hubben ?????

Hvor i landet bor du ?

Er du i København, så giv lyd fra dig, så kan jeg hjælpe dig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : UK

Dato : 29-08-04 13:50

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvor i landet bor du ?
>
> Er du i København, så giv lyd fra dig, så kan jeg hjælpe dig.

Nej, desværre er jeg ret langt fra Kbh., ellers mange tak for tilbudet.

Ulla

Fra : UK

Dato : 30-08-04 22:09

Hej

Tak for de forskellige bidrag, nu er det lykkes mig at få printeren sluttet
til, så jeg kan printe fra alle maskiner ... det var kablet, der var
synderen, så en tur forbi databutikken var lykken ... Man lærer alligevel
noget nyt hver dag!

Hilsen Ulla