Nyt controlcenter til ATi radeon kort
Fra : Bo Olesen

Dato : 07-09-04 12:10

http://www.ati.com/products/catalystcontrolcenter/index.html

Programmet kræver Microsoft's .NET version 1.1 framework

Fra : Bernhard Ege

Dato : 07-09-04 17:55

Bo Olesen wrote:
> http://www.ati.com/products/catalystcontrolcenter/index.html
>
> Programmet kræver Microsoft's .NET version 1.1 framework

Jeg vil dog lige bringe en advarsel. Læs tråden i forummet på
www.rage3d.com først og vurder da om det er besværet værd.

Jeg har prøvet den og man mister de alm. ati control paneler og må nøjes
med CCC (catalyst control center). CCC bruger også temmelig meget
hukommelse. Tror jeg var oppe på ialt 70-90MB fordelt over 3 programmer
(alle hed CLI.EXE). Programmet er langsomt og kan crashe. Man får ingen
yderlig funktionalitet i forhold til alm. ati control panelerne men får
lidt grafik at se på imens. Det er desuden ret langsomt og starter også
ret langsomt.

Den eneste fordel jeg kunne se var at man kunne se hvad theater mode
egentlig gjorde (det var vist rent grafisk med 2 billeder) men efter man
har opdaget det så var der egentlig ikke mere...

Problemet med at det er langsomt kan skyldes at det er skrevet i .NET
hvilket kræver aktivering af en masse DLL filer som normalt aldrig (da
intet andet alm. program benytter .NET) er i brug. Det vil derimod så
betyde at jo flere programmer man har som benytter .NET desto hurtigere
kan CCC startes op... jeg bryder mig ikke om det :-/

mvh Bernhard

Fra : Sune Salminen

Dato : 07-09-04 18:41

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> betyde at jo flere programmer man har som benytter .NET desto
> hurtigere kan CCC startes op... jeg bryder mig ikke om det :-/

Tak for advarslen Bernhard.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 07-09-04 18:47

On Tue, 7 Sep 2004 18:54:44 +0200, "Bernhard Ege"
<bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>kan CCC startes op... jeg bryder mig ikke om det :-/

Enig, det er et FLOP, håber ikke det skal være std.

Fra : iddqd

Dato : 07-09-04 21:21

Bernhard Ege wrote:

> Man får ingen
> yderlig funktionalitet i forhold til alm. ati control panelerne men får
> lidt grafik at se på imens. Det er desuden ret langsomt og starter også
> ret langsomt.

Jeg vil da mene det 3D preview som illustrerer hvilken indflydelse de
forskellige indstillinger har på billedkvalitet er udemærket, det vil
helt sikkert gøre mange af begreberne mere tilgængelige for ikke eksperter.

Og muligheden for at få lavet genveje til forskellige spil, som så
samtidig ændrer diverse indstillinger er da ret smart. Eksemplevis vil
dem som har nogle gamle børne spil kørende, som ikke ændre opløsning og
derfor kørerer med en kæmpe sørgerand, kunne lave en genvej der angiver
skærmopløsningen til fx. 640*480 og så startet spillet.

Det med ram forbruget er forøvrigt en .Net konsekvens, og selvom det
lyder voldsomt så er det vist noget ramforbrug der sagtens lever fint i
virtuel hukommelse og altså ikke låser systemet som sådan.

Mvh

Bruno

Fra : Bernhard Ege

Dato : 07-09-04 22:31

iddqd wrote:

> [...]
> forskellige indstillinger har på billedkvalitet er udemærket, det vil
> helt sikkert gøre mange af begreberne mere tilgængelige for ikke

Det eneste jeg så som gav en væsentlig forandring af kvaliteten i 3D var
tekstur kvaliteten. Derfor synes jeg ikke scenen var særlig god. Desuden
har jeg absolut ingen interesse i at se små 3D animationer når jeg
ændrer 3D indstillingerne. De indstillinger jeg piller ved testes med
det spil jeg vil bruge og den lille 3D animation kan ikke fortælle om
det vil virke ordentligt i spillet. Desuden kan man ikke slå 3D
animationen fra når man ikke gider se på den. Man er tvunget til at
vente på at den gentegner scenen hver gang man ændrer noget og det kan
tage 0.5-2 sekunder hver gang.

> [...]
> og derfor kørerer med en kæmpe sørgerand, kunne lave en genvej der
> angiver skærmopløsningen til fx. 640*480 og så startet spillet.

Ja, det ville være smart hvis det virkede ordentligt eller hvis bare der
var flere muligheder. Jeg gider dog ikke starte et stort tung program
for at ændre nogle indstillinger og starte det spil jeg egentlig vil
starte. Jeg er jo så tvunget til at bruge de ekstra mange MB plads på et
program som jeg ingen interesse har i at bruge ram på. Spillet har
første prioritet. De burde have tilbudt mulighedenat få CCC til at
monitorere hvilket spil man startede og så satte 3D parametrene til det
man ønskede helt automatisk.

> Det med ram forbruget er forøvrigt en .Net konsekvens, og selvom det
> lyder voldsomt så er det vist noget ramforbrug der sagtens lever fint
> i virtuel hukommelse og altså ikke låser systemet som sådan.

Desværre nej, ca. 15MB (den første af CLI.EXE) vil altid ligge i
hukommelsen og monitorere tastaturtryk og vente på kommunikation fra de
andre CLI.EXE programmer. Bevares, 15MB er ikke meget, men man har jo
nok gerne systray kørende og så er vi lige pludselig oppe på 30-40MB.
Mange vil nok tro at når systray kører, så er selv vinduet jo nok samme
program men nej, det er endnu en inkarnation af CLI.EXE og den bruger
mellem 30-45MB ram og så er vi lige pludselig oppe og ringe med en
alarmklokke for CCC gør jo praktisk taget ingen gavn ud over hvad de
alm. control paneler og små tredje parts programmer kan levere.

I vinduet med CCC når man første gang klikke på overlay vinduet kan man
vente (sekunder) længe før man ser noget. Første gang man vil se 3D
animationen kan der også gå lang tid. Jeg havde vinduet dækket af et
andet og da jeg ville have det frem gik der mange sekunder før jeg så
det dukke op. Jeg fandt ingen forklaring på det.

Jeg ser ingen grund til at programmere den smule GUI i .NET. Jo,
Microsoft har lavet en fandens masse libraries for at gøre det nemt at
bruge deres teknologi. Desværre er det en teknologi som får programmer
til at blive alt for store. Jeg snakker ikke som selve exe filen, men om
alle de DLL filer man er tvunget til at indlæse (i den grad de bruges).
Havde de nu valgt en kyndi programmør så kunne han/hun nok havde
programmeret CCC med samme funktionalitet men ved at bruge en brøkdel af
ram og cpu resourcer. CCC er dog vist også det første .NET program jeg
har set men hvis det er den slags resourcer de bruger så kan jeg være
foruden.

Jeg kan da godt forstå at nogle af de yngre ildsjæle synes det er en fed
måde at styre sit grafikkort på, men når man ser på hvad forskellen
egentlig er så er det en gang bloatware (a'la Creative) og med marginal
værdi. Men ok, de havde vel en man som ikke havde noget at lave og så
kunne han jo give sig i kast med noget nyt...

Jeg håber dog ikke at CCC er fremtiden hos ATI men blot et tilbud.

mvh Bernhard

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 11:19

iddqd wrote:

> [...]
> dem som har nogle gamle børne spil kørende, som ikke ændre opløsning
> og derfor kørerer med en kæmpe sørgerand

"sørgerand". Klassisk!

lol

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Bo Olesen

Dato : 08-09-04 00:39

Efter test syntes jeg selv at den er for ramkrævende. Spil ser både godt ud
og kører fint, programmet kører hurtigt og gnidningsfrit her, men jeg vælger
at gå tilbage til en alm. 4.8 version.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 08-09-04 07:46

Bo Olesen wrote:
> Efter test syntes jeg selv at den er for ramkrævende. Spil ser både
> godt ud og kører fint, programmet kører hurtigt og gnidningsfrit her,
> men jeg vælger at gå tilbage til en alm. 4.8 version.

Spillene skulle jo egentlig ikke gerne se anderledes ud for du bruger jo
de samme drivere som før. Det eneste som blev ændret den den måde du
ændrede parametrene i driveren

mvh Bernhard

Fra : Bo Olesen

Dato : 08-09-04 10:17

Der er jeg ikke enig, idet jeg testede panelet på et spil der hedder
Americas Army. (ATI 9700)

Jeg oplevede at nogle vægge i en borgagtig kontruktion, fik et flot
glansagtigt skær som jeg ikke havde set før.
Til gengæld forsvandt visse tekster der markerer nedkæmpede
fjender/holdkammerater, hvilket jo nok er en bug, og deraf var jeg nødt til
at afinstallere.

Men du har helt ret i at der ikke er tilføjet andre grafikmæssige parametre
end ved de gamle drivere.

Kunne også se at spillet brugte små 100 mb mere af hukommelsen end ved et
almindeligt kontrolpanel.

Mvh.
Flemming

Fra : Bernhard Ege

Dato : 08-09-04 16:05

Bo Olesen wrote:
> Der er jeg ikke enig, idet jeg testede panelet på et spil der hedder
> Americas Army. (ATI 9700)

Hvis du sætter grafikparametrene med CCC og lige sådan med alm. control
panel så skulle spillet meget gerne se ens ud.

> Men du har helt ret i at der ikke er tilføjet andre grafikmæssige
> parametre end ved de gamle drivere.

Det er de samme drivere hvad enten du bruger CCC eller alm. ati control
panel. Men det var måske det du mente (men ikke skrev)?

> Kunne også se at spillet brugte små 100 mb mere af hukommelsen end
> ved et almindeligt kontrolpanel.

Jeg tror ikke du har haft indstillet CCC og ati control panelet på samme
måde. Dvs. det er tænkeligt at du har haft det, men efter afinstallation
af CCC kan at. control panelet godt vise noget forkert indtil man selv
piller ved det. Jeg havde f.eks. antialiasing slået til men control
panelet viste at det var slået fra. Dette var umiddelbart efter
afinstallation af CCC (og efterfølgende reboot).

mvh Bernhard