grafikfejl - pc låser
Fra : Sandman

Dato : 07-09-04 11:02

Jeg har i øjeblikket store problemer med min PC

Jeg havde installeret en GX5400 Geforce m/256 mb, og fik efter nogle
måneders brug grafikfejl i spil (Battlefild og NFS Underground), hvor
spillene stadig fungerede - dog med pixelfejl, så det var ikke så
sjovt. Jeg blev oplyst, at det sandsynligvis var varmeproblemer, men
kortet havde virket fint et stykke tid og er ikke clocket.

I går skete så det, at der også kom pixelfejl i windåse, men efter
genstart fungerede det fint igen en ½ times tid. På et tidspunkt låste
systemet og jeg blev nød til at slukke PC´en for at lukke ned.

Da jeg troede, at grafikkortet var i stykker, satte jeg istedet en
Matrox G550 i. Den får dog samme fejl, og til sidst låser systemet.

Er der mon nogen, som tør skyde på, hvor jeg skal finde fejlen?

Iflg. HardwareDoctor siger temp. på CPU 49 idle og systemet er 32.

mvh Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 11:33

Sandman wrote:

> Er der mon nogen, som tør skyde på, hvor jeg skal finde fejlen?

På bundkortet

Hvilke forhold udløser fejl (opløsninger, etc.)?

Jesper G. Poulsen

Fra : Sandman

Dato : 07-09-04 12:28

On 07 Sep 2004 10:32:54 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>På bundkortet
>
>Hvilke forhold udløser fejl (opløsninger, etc.)?

Som tidligere nævnt, var det kun i spil, der efter kortere tid skete
pixelfejl, men nu sker det både i IE, Excel og øvrige programmer.

Mener du, at det er AGP porten det er galt med?

/Sandman

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 14:40

Sandman wrote:

> Som tidligere nævnt, var det kun i spil, der efter kortere tid skete
> pixelfejl, men nu sker det både i IE, Excel og øvrige programmer.

Opløsninger?

> Mener du, at det er AGP porten det er galt med?

Eller chipset'et.

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-09-04 11:35

"Sandman" <this_is_not_my_email@all.com> skrev i en meddelelse

> Er der mon nogen, som tør skyde på, hvor jeg skal finde fejlen?

Dårlig RAM?
Ustabile spændinger fra PSU'en? (usandsynligt, men ikke umuligt)

Hvad består resten af dit system af, bundkort, CPU og den slags?

Mvh
Benjamin

Fra : Sandman

Dato : 07-09-04 12:37

On Tue, 7 Sep 2004 12:34:41 +0200, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

>"Sandman" <this_is_not_my_email@all.com> skrev i en meddelelse

>Dårlig RAM?

bliver de dårlige over tid?

>Ustabile spændinger fra PSU'en? (usandsynligt, men ikke umuligt)

Hvordan kan jeg se det

>Hvad består resten af dit system af, bundkort, CPU og den slags?

Abit NF7-S v. 2.0
Codegen 300x PSU
AMD Athlon Barton XP 2500+/333, BOX
Galaxy Zeus Geforce FX5600, 256MB TV/DVI (kører dog nu med en Matrox
G550)

/Sandman

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-09-04 12:56

> bliver de dårlige over tid?
Hvis de har en lille fejl fra fabrikken, kan denne godt udvikle sig til en
større fejl der giver ustabilitet og i sidste ende død RAM.

> Hvordan kan jeg se det
Brug evt. MotherBoard Monitor, eller det software der fulgte med dit
bundkort.
Der kan du se om de forskellige spændinger stiger og falder meget (+-1
volt).
Det gør ikke noget at spændingerne svinger en lille smule (+- 0.3-0.5 volt
men så heller ikke mere imo), det sker ofte alt efter belastningen af
computeren.

> Abit NF7-S v. 2.0
> Codegen 300x PSU
> AMD Athlon Barton XP 2500+/333, BOX
> Galaxy Zeus Geforce FX5600, 256MB TV/DVI (kører dog nu med en Matrox
> G550)
Jeg vil anbefale en større PSU, minimum 400W og ikke en fra Codegen, har
dårlige erfaringer med PSU'er fra dem (ja og QTec for den sags skyld).

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 14:39

Laziter [9440] wrote:

> Brug evt. MotherBoard Monitor, eller det software der fulgte med dit
> bundkort.
> Der kan du se om de forskellige spændinger stiger og falder meget (+-1
> volt).

Der skal langt mindre til og det kan bundkortet ikke registrere. Et
godt voltmeter og så sikre sig at +3.3V, +5V og +12V alle er _over_ den
givne spænding.

> Det gør ikke noget at spændingerne svinger en lille smule (+- 0.3-0.5
> volt men så heller ikke mere imo), det sker ofte alt efter

De store problemer opstår når de 3 vigtige spænder når under det de
skal være.

> Jeg vil anbefale en større PSU, minimum 400W og ikke en fra Codegen,

Jeg har gode erfaringer med NorthQ NQ-4001.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 14:34

Laziter [9440] wrote:

> Ustabile spændinger fra PSU'en? (usandsynligt, men ikke umuligt)

Jeg anså det også for usandsynligt indtil i sommer - 3 PSU'er med
ustabile forsyninger på stribe.

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-09-04 15:14

> Jeg anså det også for usandsynligt indtil i sommer - 3 PSU'er med
> ustabile forsyninger på stribe.

Ok der kan man da snakke om at være uheldig..
Er kvaliteten på PSU'er virkeligt faldet så meget? Eller det fordi der er
kommet så mange "low-budget" firmaer frem, at de ligefrem trækket standarden
ned?

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 16:10

Laziter [9440] wrote:

> Ok der kan man da snakke om at være uheldig..

Ja.

> Er kvaliteten på PSU'er virkeligt faldet så meget? Eller det fordi

De var ikke nye... Men de virkede indtil jeg satte dem til min
arbejdsstation :-/

Jesper G. Poulsen