Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator - Divide objects below
Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-04 16:08

Jeg sidder her og roder med forskellige måder at beskære en illustrator-fil
(Ill 10) på.
Det virker jo snedigt nok med Divide Objects below (Object/Path-menuen), men
jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Nogen objekter bliver delt op
rigtigt nok, mens andre spiller kostbare, og da absolut ikke lader sig gå på
af det.

(Jeg har sikret mig, at mit beskæringsobjekt ligger øverst, så det er altså
ikke det...)

Er der nogen der har erfaringer med dette?
Det er i øvrigt samme bøvl med Knife-toolet.

I følge hjælpefilen skal de opdelte objekter være ungroupede og selectede
efter operationen, - de er ikke ungroupede, men dog selectede.

/Per

Fra : RoJo

Dato : 06-09-04 17:13

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> I følge hjælpefilen skal de opdelte objekter være ungroupede og selectede
> efter operationen, - de er ikke ungroupede, men dog selectede.

Jeg mener nu at de skal være gruperede, men at man markerer dem med den
hvide pil.
Prøv det og se om de ikke er delt!

Mvh RoJo

Fra : per christoffersen

Dato : 06-09-04 19:38

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l. c o m> skrev i en meddelelse
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener nu at de skal være gruperede, men at man markerer dem med den
> hvide pil.
> Prøv det og se om de ikke er delt!

De er delt, når jeg skiller dem ad, men altså ikke alle sammen.
Jeg er ved at have fundet en mulig systematik, - det virker som 'rene linjer
(altså kun stroke og ingen fill) ikke lader sig dele, hverken med kniven
eller Divide objects. Mystisk.
Gider nogen at prøve efter om det kun er hos mig den er gal, eller om det er
en fejl/uvane i programmet?

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-09-04 16:32

per christoffersen skrev:

> [...]
> Mystisk. Gider nogen at prøve efter om det kun er hos mig den
> er gal, eller om det er en fejl/uvane i programmet?

Nu er det godt nok ikke 10'eren jeg sidder med, men derimod
version CS (11), men hvis jeg laver to figurer som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cs/divide/to_figurer.gif>
- hvor jeg sørger for, at kun det øverste objekt (stjernen) er
valgt og derefter vælger Object > Path > Divide Objects Below,
så får jeg denne figur:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cs/divide/divided.gif>.

Jeg kan også godt skære i 'rene' linier med kniven. Her er der
skåret i stjernen:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cs/divide/delt.gif>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-04 16:41

> per christoffersen skrev:

> Jeg kan også godt skære i 'rene' linier med kniven. Her er der
> skåret i stjernen:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cs/divide/delt.gif>.

Tak for det.
Det kan jeg faktisk godt replikere, så noget retfærdighed er der da til.

Hvis jeg må forulempe dig lidt mere, så skulle det være med dette spørgsmål:
Kan du også skære i en linje, der ikke er lukket?

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-09-04 16:45

Per Christoffersen skrev:

> Kan du også skære i en linje, der ikke er lukket?

Ikke med kniven, men jeg kan klippe den over med saksen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-04 17:11

> Ikke med kniven, men jeg kan klippe den over med saksen.

OK.
Det lader til man skal have hele køkkenskuffen igang.

Mit praktisk problem består i et bykort, som jeg bare skal bruge et lille
udsnit af.
Jeg vil så klippe det overskydende bort i Illustrator, så jeg ikke behøver
at tænke på beskæring osv. i opsætningen.

Men kortet består af både åbne og lukkede elementer (og der er mange af
dem..), så derfor vil jeg helst kunne bruge divide objects below eller
alternativt kniven. Men det ser så ud til, at saksen også er nødvendig for
at få det hele med.

Jeg tror det ender med en clipping mask istedet...

/Per