Skattefradrag - lån med en løbetid på unde~
Fra : Devilicious

Dato : 04-09-04 16:51

Hej NG!

Er der nogen der har styr på reglerne for fradrag på lån med en løbetid på
under 2 år?

Hvad kan fratrækkes? (Provision? Dokumentgebyr?)
Hvad kan det fratrækkes i? (kapitalindkomst?)

Hvordan er det, det kan trækkes fra? (Noget med at der er et loft, hvorefter
resten skal fratrækkes næste år).

Spørsgmålet høre muligvis mere til i .penge, men da reglerne lovbestemte,
valgte jeg at spørge her. (Der er også flere kompetente brugere af denne
gruppe end i .penge (^_^) )

MK

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-09-04 17:12

Devilicious <Magickemi@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvordan er det, det kan trækkes fra? (Noget med at der er et loft,
> hvorefter resten skal fratrækkes næste år).

Copy-paste fra
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133160&vID=200389&i=51#i133160
afsnittet om "fradrag i kapitalindkomst", selvangivelsen 2003.

Stiftelsesprovisioner og lignende engangsydelser i forbindelse med
optagelse af lån kan trækkes fra, hvis lånets løbetid ifølge låneaftalen
er under to år.

Hvis stiftelsesprovisionen overstiger 2,5 pct. af lånet, kan der højst
trækkes 2,5 pct. fra i det år, hvor provisionen forfalder til betaling.
Restbeløbet skal du så trække fra fordelt over resten af låneperioden.
Udgør stiftelsesprovisionen mere end 2,5 pct. af hovedstolen, og bliver
lånet indfriet samme år, som det optages, kan hele provisionsbeløbet
fradrages i stiftelsesåret.

--
Jesper Lund

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 04-09-04 17:31

Devilicious skrev sålydende:

> [...]
>
> Hvordan er det, det kan trækkes fra? (Noget med at der er et loft,
> hvorefter resten skal fratrækkes næste år).

Ligningslovens § 8, stk. 3, siger:

"Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages:
a) løbende provisioner eller præmier for lån, som den skattepligtige
optager, eller for sikring af hans tilgodehavende,
b) præmier og lignende løbende ydelser for kaution for den
skattepligtiges gæld, og
c) stiftelsesprovisioner, engangspræmier og lignende engangsydelser
for lån, sikring af tilgodehavender eller kaution, som nævnt under a) og
b), såfremt løbetiden er mindre end 2 år."

Læs mere her:
http://tinyurl.com/66b49

høa