Skal en bil have:
Fra : GiWeo

Dato : 02-09-04 19:36

Hejsa

Skal en bil være forsnyet med

Speedometer
Højre sidespejl

???

Lovtekst ???

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk

Fra : Rasmus

Dato : 02-09-04 19:48

"GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> wrote in message
news:3tpej098ueopb2cm4926nv48a2a2muus5t@4ax.com...
> Hejsa
>
> Skal en bil være forsnyet med
>
> Speedometer
> Højre sidespejl

.....hvis udstyret var der fra ny skal den.

F.eks skal ældre biler uden sikkerhedssele på bagsæder ikke have
eftermonteret dette.

Jeg ved ikke om det er at finde i typegodkendelsen?

Jeg har ikke noget lovtekst, men har spurgt i synshallen engang, netop
angående sidespejl.

mvh
Rasmus

Fra : Søren

Dato : 03-09-04 09:25

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message
> ....hvis udstyret var der fra ny skal den.
>
> F.eks skal ældre biler uden sikkerhedssele på bagsæder ikke have
> eftermonteret dette.

Den samme regel indbefatter vist også seler på forsæderne.

--
Søren

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 02-09-04 20:20

"GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Skal en bil være forsnyet med
> Speedometer
Ja
> Højre sidespejl
Nej

> Lovtekst ???
Bekendtgørelse om biler udstyr

10.04.002
HASTIGHEDSMÅLER

(1)
Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal
vise hastigheden i km/t eller m.p.h.

(2)
Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002
(1), anses som hastighedsmåler.

10.04.020
BIL

(1)
Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.030
MOTORCYKEL

(1)
Motorcykel skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.041
REGISTRERINGSPLIGTIG KNALLERT

(1)
Registreringspligtig knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.

10.04.320
SKOLEKØRETØJ *)

(1)
Bil til øvelseskørsel skal være forsynet med hastighedsmåler. Såfremt
hastighedsmåleren ikke kan aflæses fra kørelærerens plads, skal der være
monteret en ekstra hastighedsmåler, der viser samme hastighed som bilens
originale hastighedsmåler.

10.04.330
UDLEJNINGSKØRETØJ

(1)
Udlejningskøretøj skal være forsynet med hastighedsmåler, der angiver
hastigheden i km/t.

(3)
Udvendigt førerspejl

a)
skal kunne ses gennem den af viskerne rensede del af forruden eller
gennem sideruden,

b)
skal kunne fastspændes, således at spejlets indstilling ikke ændres
under kørsel,

c)
skal - såfremt spejlet skal ses gennem forruden - være således
indrettet, at det giver efter for en forholdsvis let påvirkning, og

d)
må ikke rage væsentlig mere uden for karrosseriet, end hvad der er
nødvendigt for, at føreren har fornødent udsyn bagud.

(4)
For udvendigt førerspejl, der er anbragt på personbil M1 og varebil N1
for at sikre tilstrækkeligt udsyn ved kørsel med campingvogn, gælder
følgende:

Er afstanden mellem spejlets yderste punkt og bilens yderste punkt
mere end 200 mm og afstanden mellem spejlets underkant og vejbanen mindre
end 2 m, skal spejlet være således indrettet, at det giver efter for en
forholdsvis let påvirkning, uanset at spejlet skal ses gennem sideruden.

(5)
Førerspejl med en reflekterende flade på mindst

a)
70 cm2 for plant spejl, og

b)
50 cm2 for konvekst spejl

betegnes »førerspejl af kategori I«.

(6)
Førerspejl med en reflekterende flade på mindst

a)
300 cm2 for plant spejl, og

b)
200 cm2 for konvekst spejl

betegnes »førerspejl af kategori II«.

(7)
Vidvinkelspejl

a)
skal mindst give et synsfelt som vist i nedenstående figur og

+++FIGUR+++

b)
skal være konvekst med en krumningsradius på mindst 400 mm.

(8)
Nærzonespejl (topspejl)

a)
skal mindst give et synsfelt som vist i nedenstående figur,

+++FIGUR+++

b)
skal være konvekst med en krumningsradius på mindst 400 mm og

c)
skal være anbragt mindst 2 m over vejbanen, målt til spejlets underkant
ved tilladt totalvægt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-09-04 21:27

On Thu, 02 Sep 2004 20:35:51 +0200, GiWeo <giweoFJERN@hotmail.com>