Klausul
Fra : TP

Dato : 01-09-04 19:20

Kan man slippe af med klausul hvis man har fået kompensation af et beløb?

Mvh.

Tom

Fra : Rune Wold

Dato : 01-09-04 20:34

TP wrote:

[klip]

> Kan man slippe af med klausul hvis man har fået kompensation af et beløb?

Jeg tror, at svaret på det spørgsmål er: Rød

Hvis du vil have et mere detaljeret svar, må der nok nogen flere
oplysninger på banen.

/Rune Wold

Fra : Padre

Dato : 01-09-04 20:57

TP wrote:
> Kan man slippe af med klausul hvis man har fået kompensation af et
> beløb?

Der skulle vel aldrig være tale om en *meget* gammel arbejdsskadesag, hvor
der er givet erstatning med en tinglyst klausul ?

--
Padre

Fra : Else Holm

Dato : 02-09-04 10:31

"Padre" <spirito_santo@yahoo.spammenot.com> skrev i en meddelelse

> Der skulle vel aldrig være tale om en *meget* gammel
arbejdsskadesag,
> hvor der er givet erstatning med en tinglyst klausul ?

Det kunne også være en konkurrenceklausul, som man i sin tid
accepterede mod et kontant vederlag!

--
Else

Fra : Padre

Dato : 02-09-04 20:06

Else Holm wrote:
> Det kunne også være en konkurrenceklausul, som man i sin tid
> accepterede mod et kontant vederlag!

Det lyder faktisk mere sandsynligt.

Så nu mangler vi bare det rigtige svar ?

--
Padre

Fra : TP

Dato : 02-09-04 22:29

Ja, det er konkurrenceklausul, jeg mener.

Efter nogle måneder arbejdede som konsulent hos et andet firma, har jeg fået
tilbud fastansætelse. Nu bliver jeg en nøgleperson og de kan ikke undværre
mig. De er bange for at mit moderfirma vil trække mig tilbage! Jeg har ikke
svaret dem endnu pga. konkurrenceklausul. Jeg får et fast beløb om måneden
til kompensation for konkurrenceklasulen. Jeg har hørt at konkurrenceklausul
ikke gælder mere idag! Er det rigtigt? eller hvad?

Vh.

Tom

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-04 22:47

TP <_ttt_@webspeed.danmark> wrote:

> [...]
> Jeg får et fast beløb om måneden til kompensation for
> konkurrenceklasulen. Jeg har hørt at konkurrenceklausul ikke gælder

Nej, der gælder det som du har aftalt med din arbejdsgiver (forudsat at
aftalen lever op til de krav, som funktionærloven stillede til
konkurrenceklausuler, da aftalen blev indgået).

En anden ting: hvis du overtræder konkurrenceklausulen ved at tage
fastansættelse i firmaet, har du formentlig også overtrådt klausulen ved
at arbejde som konsulent for dem. Det må selvfølgelig afhænge af en
nærmere vurdering af arbejdsopgaverne i de to tilfælde.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-09-04 22:52

Jesper Lund wrote:

-snip-

> Nej, der gælder det som du har aftalt med din arbejdsgiver (forudsat at
> aftalen lever op til de krav, som funktionærloven stillede til
> konkurrenceklausuler, da aftalen blev indgået).

Jeps, men jeg tror nok at klausulen kan opsiges hvis tidl. arbejdsgiver
er med på ideen.

> [...]
> at arbejde som konsulent for dem. Det må selvfølgelig afhænge af en
> nærmere vurdering af arbejdsopgaverne i de to tilfælde.

Ja, det kan vi ikke bedømme. Der skulle vistnok gælde en lov fra juni
1999 og så kan der være forskel på reglerne, afhængigt af om klausulen
er fra før eller efter 1999. (Der var en lille artikel i ingeniøren om
klausuler).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : TP

Dato : 04-09-04 23:09

Har du stadig den lille artikel om konkurreceklausulen liggende? Det vil
være rart hvis du kan sende mig link til artiklen.

Mvh.

Tom

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-09-04 20:17

TP wrote:

> Har du stadig den lille artikel om konkurreceklausulen liggende? Det vil
> være rart hvis du kan sende mig link til artiklen.
-snip-

Desværre, for jeg har smidt bladet ud nu. Og en søgning på ing.dk efter
ordet "klausul" gav intet selvom jeg er medlem, hvilket egentligt er ret
underligt... Men jeg ved ikke hvor meget af det der er alment-gældende
og hvor meget der er overenskomst-fastsat (måske branche-afhængigt?) men
artiklen var ikke særlig lang. Det var noget med at loven fra før/efter
juni 1999 var mere møntet på noget bestemt, men jeg kan ikke huske
andet. Måske er der nogen andre herinde der har artiklen.... Der stod
derudover ikke engang hvilken lov der var tale om, men det kan man måske
finde ud af på retsinfo.dk (søgning på juni 1999)?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 05-09-04 21:36

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> andet. Måske er der nogen andre herinde der har artiklen.... Der stod
> derudover ikke engang hvilken lov der var tale om, men det kan man måske
> finde ud af på retsinfo.dk (søgning på juni 1999)?

Det må være Funktionærloven.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-09-04 21:47

> [...]

> var noget med at loven fra før/efter juni 1999 var mere møntet på
> noget bestemt, men jeg kan ikke huske andet.

Bestemmelserne om konkurrenceklausuler (og kundeklausuler) i
funktionærloven blev ændret for nogle år siden; det skal nok passe at
det var i 1999. Så vidt jeg husker var den vigtigste ændring, at
arbejdsgiveren nu skal betale funktionæren en månedlig godtgørelse efter
ansættelsesforholdets ophør. Det skulle arbejdsgiveren ikke tidligere.
Lovændringen var kun gældende for nye ansættelsesaftaler. Allerede
eksisterende aftaler blev ikke berørt.

Funktionærloven sætter kun nogle rammer for hvad man gyldigt kan aftale
som konkurrenceklausul (men udgangspunktet er stadig aftalefriheden).
Det er altid den konkrete aftale mellem arbejdsgiver og funktionær, som
bestemmer hvad der er "tilladt" og hvad der ikke er. I stedet for at
jagte gamle artikler, skulle den oprindelige spørger hellere nærlæse
ansættelseskontrakten.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 21:27

Jesper Lund wrote:

> [...]

> ansættelsesforholdets ophør. Det skulle arbejdsgiveren ikke tidligere.
> Lovændringen var kun gældende for nye ansættelsesaftaler. Allerede

Det var lige netop det, artiklen handlede om

Og mange arbejdsgivere kender ikke reglen om 1 måneds godtgørelse... Og
jeg er meget enig i at den artikel ikke er værd at jagte...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-04 08:46

> Det var lige netop det, artiklen handlede om
>
> Og mange arbejdsgivere kender ikke reglen om 1 måneds godtgørelse...

Der er ikke tale om en godtgørelse af en måneds varighed.
Der er tale om en månedlig godtgørelse (på halvdelen af lønnen mindst) så
længe klausulen ønskes gjort gældende (med maksimal længde til det aftalte,
selvfølgelig).
Lønindkomst fra andet passende arbejde kan fratrækkes kompensationen.

Det hele står i Funktionærlovens §18a i rimelig klar tekst.

/Per