Skifteret, arv og interessekonflikt
Fra : Snuden

Dato : 28-08-04 20:11

Min far døde for nylig, og efterlader sig en enke (min mor) og 2 børn
(min søster og mig).

Vi er nu blevet indkaldt til skifteretten, og denne har i bedste
tradition valgt en dag som passer mig rigtig dårligt. Jeg skal derfor
udfylde en skiftefuldmagt, og have en person til at repræsentere mig i
skifteretten.

Spørgsmålet er så: Må jeg give fuldmagt til enten min mor eller min
søster? Vil skifteretten opfatte dette som en interessekonflikt (som
arvinger har de jo også interesse i fordelingen), og kan skifteretten
nægte at lade min mor eller søster repræsentere mig?

Det skal tilføjes at min far ikke havde lavet testamente.

Håber på snarligt svar :)

Snuden

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 28-08-04 20:58

Din mor sidder vel i uskiftet bo, og kan godt representere dig

Det klogeste er så at i bliver enig før dette møde så koster det ikke
så meget i arveafgift, og jeres mor kan således give jer penge/gave hvert år
fremover
dertil kan jeres børn også komme på tale til forskud på arv.

/ Qbic

Fra : alexbo

Dato : 28-08-04 21:00

"Snuden" skrev

> Spørgsmålet er så: Må jeg give fuldmagt til enten min mor eller min
> søster? Vil skifteretten opfatte dette som en interessekonflikt (som
> arvinger har de jo også interesse i fordelingen),

Hvis du og din søster er "ægte", vil der ikke være nogen fordeling, din mor
kan sidde i uskiftet bo, hvis da ikke hun selv ønsker at skifte.

Uskiftet bo betyder at arven efter din far først forfalder når din mor dør,
eller gifter sig igen, eller som sagt ønsker at skifte.

Så giv du bare din søster en fuldmagt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-08-04 21:08

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min far døde for nylig, og efterlader sig en enke (min mor) og 2 børn
> (min søster og mig).

Er du og din søster begge to biologiske/adopterede børn af din mor?
Hvis det er tilfældet, har din mor ret til at sidde i uskiftet bo, og så er
der sådan set ikke noget at forhandle om - og dermed ikke nogen
interessekonflikt.

Hilsen Inger

Fra : Snuden

Dato : 29-08-04 00:09

On Sat, 28 Aug 2004 22:08:26 +0200, " Inger Pedersen"
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>Hvis det er tilfældet, har din mor ret til at sidde i uskiftet bo, og så er
>der sådan set ikke noget at forhandle om - og dermed ikke nogen

Gælder det også hvis de havde særeje (hvilket de havde)?
--
Snuden

Fra : alexbo

Dato : 29-08-04 00:44

"Snuden" skrev

> Gælder det også hvis de havde særeje (hvilket de havde)?

Det giver flere muligheder, jeg har klippet nedenstående fra en eller anden
side, jeg desværre ikke kan huske og kreditere.
Når nu du skrev at der ikke var testamente, kunne du godt have oplyst om
særejet.

Rent skilsmissesæreje: Ved skilsmisse vil der være særeje mellem
ægtefællerne. Ved død bortfalder særejet, og der vil være almindeligt
fælleseje. Der er mulighed for uskiftet bo.
Fuldstændigt særeje: Der vil være særeje mellem ægtefællerne både ved
skilsmisse og død. Her er ingen mulighed for uskiftet bo for den
længstlevende.

Kombinationssæreje: Der vil være særeje ved skilsmisse. Når en ægtefælle
dør, bliver dennes særeje til fælleseje, men den længstlevendes særeje
opretholdes, altså bliver fuldstændigt særeje. Længstlevende kan på denne
måde sidde i uskiftet bo med førstafdødes særeje (fordi det bliver til
fælleseje), ligesom den efterlevende ægtefælle ved skifte først får
halvdelen af den afdødes formue (efter den almindelige deleregel) og dernæst
får arv af resten (afhængigt af afdødes arveforhold og eventuelt
testamente).

mvh

Alex Christensen

Fra : Snuden

Dato : 29-08-04 11:10

On Sun, 29 Aug 2004 01:43:34 +0200, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>side, jeg desværre ikke kan huske og kreditere.
>Når nu du skrev at der ikke var testamente, kunne du godt have oplyst om

Sorry - det blev jeg først informeret om efter det oprindelige indlæg.

> [...]
>halvdelen af den afdødes formue (efter den almindelige deleregel) og dernæst
>får arv af resten (afhængigt af afdødes arveforhold og eventuelt

OK.. takker for hjælpen :)
--
Snuden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 13:21

alexbo skrev:

>Fuldstændigt særeje: Der vil være særeje mellem ægtefællerne både ved
>skilsmisse og død. Her er ingen mulighed for uskiftet bo for den
>længstlevende.

.... ud over hvis det kan aftales med arvingerne.

--
Bertel

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-08-04 13:59

Bertel Lund Hansen (nospamius@lundhansen.dk) skrev følgende:

> ... ud over hvis det kan aftales med arvingerne.

Hvor står det ?

Henriette Døssing

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 17:02

Fischer & Døssing skrev:

>Hvor står det ?

I aftalelovens § 1.

--
Bertel

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-08-04 20:43

Bertel Lund Hansen (nospamius@lundhansen.dk) skrev følgende:

> I aftalelovens § 1.

Så læser jeg den lov som fanden læser Bibelen.
Vil du have ulejlighed med at give mig et link?

Henriette Døssing

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 22:43

Fischer & Døssing skrev:

>Så læser jeg den lov som fanden læser Bibelen.
>Vil du have ulejlighed med at give mig et link?

Ja da.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1996/0078129.htm

Og et citat:

§ 1.   Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
   Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
   andet følger af tilbudet eller svaret eller af
   handelsbrug eller anden sædvane.

--
Bertel

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 30-08-04 06:44

> [...]

> Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
> andet følger af tilbudet eller svaret eller af

Men i Arveloven står :

"I det uskiftede bo indgår alt, hvad den efterlevende ægtefælle
erhverver, for så vidt det ikke er gjort til fuldstændigt særeje."

Skal jeg så forstå det sådan, at Aftaleloven rangerer højere end
Arveloven?
Eller er det bestemmelserne i Arveloven, som gælder såfremt det
fuldstændige særeje er oprettet før 1. okt. 1990 jvf. Familieadvokaten :

"Indtil 1. oktober 1990 kunne der udelukkende oprettes en slags særeje -
nemlig fuldstændigt særeje - og denne særejeform har nogle store ulemper
for den efterlevende ægtefælle, hvis den førstafdøde efterlader sig
livsarvinger.
Når en ægtefælle dør, skal værdierne i vedkommendes fuldstændige særeje
fordeles med 1/3 til ægtefællen og 2/3 til den afdødes livsarvinger. Den
efterlevende ægtefælle kan ikke sidde i uskiftet bo med fuldstændigt
særeje."

- Eller spurgt på en anden måde: I hvilke tilfælde kan en efterladt
ægtefælle sidde i udskiftet bo, når en del af boet er fuldstændigt
særeje?

Henriette Døssing

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-04 09:37

Fischer & Døssing skrev:

>Men i Arveloven står :

Jo, men arvingerne kan meddele den efterladte at de ikke vil gøre
krav på deres arv før vedkommende dør.

Det er så muligt at det rent teknisk er et skiftet bo alligevel
(i så fald beklager jeg min misforståelse), men jeg har kun hørt
det omtalt som uskiftet bo. Min far har f.eks. bedt os unger
underskrive en aftale der sikrer hans kone at hun kan sidde i
uskiftet bo hvis han dør først. Det er en sagfører der har
udformet dokumentet. Jeg husker ikke om udtrykket "uskiftet bo"
forekommer i teksten.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 30-08-04 10:28

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> uskiftet bo hvis han dør først. Det er en sagfører der har
> udformet dokumentet. Jeg husker ikke om udtrykket "uskiftet bo"

Det kan sagtens tænkes, din far har nogle særbørn, som skal give tilladelse
til at hans kone kan sidde i uskiftet bo.

Problemet er fuldstændigt særeje, der er så vidt jeg kan se, ingen mulighed
for uskiftet bo.
Arvingerne kan naturligvis udlåne deres arv til efterladte, men skiftet
sker, og afgiften skal betales.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-04 10:46

alexbo skrev:

>Det kan sagtens tænkes, din far har nogle særbørn, som skal give tilladelse
>til at hans kone kan sidde i uskiftet bo.

Min far har kun os sære børn. Han har ingen børn med sin
nuværende kone.

>Arvingerne kan naturligvis udlåne deres arv til efterladte, men skiftet
>sker, og afgiften skal betales.

Okay, så var det min misforståelse.

--
Bertel