Parkeringsafgift lovlig?
Fra : Ivan

Dato : 26-08-04 23:48

Hej NG!

Historien: Jeg parkerer bilen på en sidegade til en større vej. Gaden er
offentlig. Bilen holder ret tæt på den større gade. Da jeg kommer tilbage
sidder der "en lille hilsen" på 510 kr. i min forrude. Der skrives
"......henstillet i strid med FÆL §29 stk. 1 nr. 8.......bla
bla.......parkeret ved siden af spærrelinie..mindre end 3 meter....bla bla"

Og det kan jeg sådan set godt forstå.

Her kommer så en lille overraskelse.
Bøden er udstedt af "Parkeringskontrol Nord, Thomas Boss Gade 6, 9000
Ålborg"

Kan et privat firma ala dette (regner med at de er et ekvivalent til
europark og andre) godt udstede "afgift" for en regulær trafikforseelse på
offentlig vej? Troede egentlig kun at det var politiet der kunne gøre dette?

Mvh Ivan G

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 27-08-04 00:07

Parkeringskontrol Nord er ikke et privat firma, det er kommunalt. Aalborg
kommune har overtaget parkeringskontrollen fra politiet.

Et privat firma kan selvfølgelig ikke bare begynde at lege privat politi på
offentlig vej.

/ Mogens

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 07:20

En helt masse bits fra Ivan til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> [...]
> offentlig vej? Troede egentlig kun at det var politiet der kunne gøre dette?

Ligesom Københavns Parkering har fået mandat (var det ordet?) af Københavns
Politi og Københavns Kommune til at udstede afgifter, for visse overtrædelser
af færdselsloven, har Parkering Nord nok fået lov til det også.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I kill before. I kill again"
-- Shaun Toub as store clerk in 'Bad Boys'

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-08-04 09:11

"Ivan" <spørg@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Her kommer så en lille overraskelse.
> Bøden er udstedt af "Parkeringskontrol Nord, Thomas Boss Gade 6, 9000
> Ålborg"

Du kan læse om dem her:
http://www.aalborg.dk/serviceomraader/by+og+trafik/parkering/pside3.htm

/Per

Fra : Ivan

Dato : 27-08-04 09:41

> Du kan læse om dem her:
> http://www.aalborg.dk/serviceomraader/by+og+trafik/parkering/pside3.htm

Tak for de hurtige svar.......det er så godt nok i Vejle det er sket, men
det spiller vel ingen trille.

Ivan G

Fra : Diesell

Dato : 27-08-04 09:52

> Tak for de hurtige svar.......det er så godt nok i Vejle det er sket, men
> det spiller vel ingen trille.

Hvor i Vejle (af ren nysgerrighed)?

Jesper

Fra : Jens Birk

Dato : 27-08-04 10:19

Det centrale i denne diskution er ganske enkelt at der ikke er tale om en
"bøde" der ALENE kan uddeles af politimyndigheden men derimod en "afgift".
Afgifter kan ved delegation - lægges ud til andre myndigheder, som herefter
kan have mulighed for at give en fuldmagt til et privat foretagende - eks.
CarPark...

Det er også derfor at eks. CarPark ikke kan udstede en parkeringsafgift,
hvis man holder i 2. position - her er man ikke inde under de forseelser,
der kaldes parkering... I så fald er det alene politiet, der er bemyndiget
til at give en bøde..... der så også bliver større end de 510 kr, der er
standarden for en afgift - pt.

/jens

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-08-04 11:44

Jens Birk wrote:

> [...]
> alene politiet, der er bemyndiget til at give en bøde..... der så
> også bliver større end de 510 kr, der er standarden for en afgift -

Bøden bliver ikke større, tværtimod - den er på 500 kr.

--
Reino