Beregning af bidrag i Nordea Kredit ?
Fra : Allan

Dato : 26-08-04 12:34

På de fleste realkreditinstitutters hjemmesider kan man se hvad man
skal betale i bidragssats på realkreditlån.

På Nordeas hjemmeside kan man intet se, og jeg kunne godt tænke mig,
at vide hvordan deres regler er for beregning af bidrag på tillægslån.
Der er nemlig forskel på om man allerede har et eksisterende lån hos
dem.

På mybanker.dk kan man godt nok lave nogle beregninger, men er der
overhovedet nogle der har spurgt sig selv om disse beregninger er
korrekte ??? - og man bliver jo ikke klogere på hvordan reglerne er ?

Jeg har engang henvendt mig til Nordea, men de vil ikke udlevere noget
om, hvordan de beregner deres bidrag.

Er der nogle der kender de præcise regler for Nordea og findes der
evt. noget på tryk.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Allan

PS: Hvis der er nogen fra Nordea der vil hjælpe, men ikke vil stå på
gruppesiden, er de velkommen til at maile direkte til mig.

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-04 13:36

Allan wrote:

[klip]

> Er der nogle der kender de præcise regler for Nordea og findes der
> evt. noget på tryk.

Der er antagelig ikke særlige regler for Nordea. Iøvrigt har jeg ikke
kunne finde juridisk bindende regler for, hvorledes bidraget til
realkreditten skal udregnes, og om i hvilket omfang der skal oplyses om
udregningen. Men jeg fandt følgende:

Se under afsnittet "omkostninger ved realkreditlån"
http://www.realkreditraadet.dk/web/rkr/data.nsf/9374f9e7539754c7c12569f1003ef504/99f1125444f4b1edc1256af00026c67d/$FILE/Realkreditfinansiering%20i%20Danmark-.pdf

Samt:
http://www.huscentret.dk/article.php?sid=14

/Rune Wold

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-08-04 18:55

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote:

> [...]
> til realkreditten skal udregnes, og om i hvilket omfang der skal
> oplyses om udregningen. Men jeg fandt følgende:

Jeg vil tro at det retslige grundlag alene er aftalen mellem låntager og
realkreditinstituttet. Der vil stå en bidragssats i låneaftalen og hvad
denne bidragsats beregnes af (typisk restgælden i dag). Derudover vil
der formentlig være en passus om at realkreditinstituttet kan ændre
denne bidragssats med passende varsel (for eksempel har nogle
realkreditinstitutter indført et minimumsbidrag i de senere år, også for
eksisterende kunder, ligesom bidragssatserne vist nok blev hævet i
starten af 1990'erne pga store tab). Som regel er denne bidragssats
afhængig af lånets placering i forhold til ejendomsværdien, hvilket også
er logisk eftersom realkreditinstitittets risiko for tab er større hvis
lånet ligger mellem 60% og 80% af ejendomsværdien end hvis det ligger
mellem 30% og 50%.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-08-04 18:58

Allan <allan.pe@e-mail.dk> wrote:

> Jeg har engang henvendt mig til Nordea, men de vil ikke udlevere
> noget om, hvordan de beregner deres bidrag.

Et ikke-juridisk svar: bed om et lånetilbud, der skal det fremgå

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-08-04 19:28

> [...]

> overhovedet nogle der har spurgt sig selv om disse beregninger er
> korrekte ??? - og man bliver jo ikke klogere på hvordan reglerne er

Min erfaring med mybanker.dk og bidragssatser er at beregningerne er
korrekte. De får selvfølgelig relevante data fra
realkreditinstitutterne. Du kan selv checke algoritmen for de fleste
realkreditinstitutter, men tilsyneladende ikke Nordea, som skjuler denne
information godt. Hvorfor de ikke vil udlevere reglerne forstår jeg
ikke; der er altså grænser for hvor "hemmeligt" den slags kan være.

Hvis mybanker.dk er korrekt (hvad jeg som sagt tror, men selvfølgelig
ikke kan vide med sikkerhed), kan man roligt konkludere at man ikke skal
optage tillægslån i Nordea Kredit, hvis man har det første lån et andet
sted. Bidragssatsen var over det dobbelte ved et "fremmed" lån i en
lille realistisk beregning som jeg lavede på mybanker.dk. Nu ved jeg jo
ikke om du spørger af generel interesse, eller fordi du meget gerne vil
optage dit tillægslån i Nordea Kredit, men hvis det sidste er tilfældet
kan du overveje at optage et nyt lån som dækker dels dit behov for
tillægsbelåning og restgælden på det eksisterende lån. Måske kan det
gamle lån alligevel omlægges med fordel? Og under alle omstændigheder
vil et lån stille dig bedre hvis du skal omlægge lånet på et fremtidigt
tidspunkt. Ooops, nu er vi vist kommet off-topic for juragruppen.

--
Jesper Lund