Lejlighedskøb, ulovlige el installationer.~
Fra : Michael Bach

Dato : 25-08-04 17:41

Jeg har d. 1/10 sidste år købt en ejer lejlighed, finder nu ud af at mine
installationer i loftet. Altså ikke synlige, ikke er lovlige.

Hvordan bærer jeg mig ad, hvem skal jeg kontakte og hvordan forholder jeg
mig ?

På forhånd tak

/michael Bach

Fra : Michael Bach

Dato : 25-08-04 21:48

Med Installationer, mener jeg el.

Det skal lige siges at loftet er i år "gud ved hvornår" sænket for at
opsætte trælofter.

Jeg er ved køb af lejligheden, gjort ops. på at disse lofter ikke er
lovlige. Men dette gælder vel ikke også de el insallationer der er lavet,
for at det passede ved sænkning af loft ?

Jeg har ikke papir på at disse er Ulovlige, men kan få disse fra en
Installatør.

/michael

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 22:00

Michael Bach <bach@michaelbach.dk> wrote:

> [...]
> lovlige. Men dette gælder vel ikke også de el insallationer der er
> lavet, for at det passede ved sænkning af loft ?

Det må være et fortolkningsspørgmål om ikke et forbehold vedr. lofternes
lovlighed også omfatter el-installationer (lampeudtag o.lign.) i loftet?
Spørgsmålet er vel også om man overhovedet kan lave en lovlig
el-installation i en ulovligt opsat bygningsdel?

Men selv hvis det af uransagelige grunde ikke skulle være omfattet, og
det er en mangel som du kan gøre indsigelse imod, er der formentlig tale
om beløb som falder under bagatelgrænsen.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Bach

Dato : 25-08-04 22:19

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Spørgsmålet er vel også om man overhovedet kan lave en lovlig
> el-installation i en ulovligt opsat bygningsdel?

Loftet er et træ loft, som ikke er lovligt i danske lejligheder, ihvertfald
80 % af alle trælofter i lejligheder er ikke lovlige. Noget med brandfare
mindes jeg at kunne huske.

> [...]
> om beløb som falder under bagatelgrænsen.

> En elinstallation skal være lovlig, da den ellers udgør en sikkerheds
risiko. Og da denne er en skjult installation, har jeg vel ingen mulighed
for at vide dette, endvidere har sælger/ejendoms mælger jo skrevet under på
lejligheden er i lovlig stand, bortset fra de opsatte træ lofter. Ikke noget
om installationerne heri.

> Jesper Lund

Jeg mindes noget med skjulte fejl/mangler, falder tilbage på sælger, eller
evt installatør der i tidernes morgen, godkendte denne installation. ? har
jeg ikke ret i det ?

/michael

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 22:40

Michael Bach <bach@michaelbach.dk> wrote:

> Jeg mindes noget med skjulte fejl/mangler, falder tilbage på
> sælger, eller evt installatør der i tidernes morgen, godkendte
> denne installation. ? har jeg ikke ret i det ?

Lad os forudsætte at det rent faktisk er en mangel, dvs. at et forbehold
om ulovligt opsatte lofter ikke også omfatter el-installationerne i
dette loft. I så fald kommer du til problem nr. 2, nemlig at udgiften
til at udbedre denne mangel formentlig falder under bagatelgrænsen. Hvis
det drejer sig om nogle få tusinde kroner, kan du da godt spørge sælger
om han har lyst til at betale, men du kan ikke anlægge sag for sådanne
småbeløb (pga. mangler ved en købt ejendom) hvis han siger nej.

Det er den til enhver tid værende ejer (=dig) som har ansvaret for
el-installationerne. Formentlig er denne installation lavet af ejeren
selv, men selv hvis der skulle have været en el-installatør involveret,
kan jeg ikke se at du kan rette noget krav mod ham.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Bach

Dato : 26-08-04 07:07

> [...]
> om han har lyst til at betale, men du kan ikke anlægge sag for sådanne
> småbeløb (pga. mangler ved en købt ejendom) hvis han siger nej.

Nu skal det lige siges, små beløb. umiddelbart, snakker vi at lofterne skal
pilles ned, førend dette kan blive lovligt. der er pt ikke nogen adgang til
det oprindelige el-net. Jeg havde en elektikker på det i går.

Så småbeløb af autoriseret installatør ved jeg snart ikke.

Vil lige prøve at undersøge dette, hos en ejendomsmælger, mht
installationerne kontra loftet.

Fra : anders majland

Dato : 25-08-04 22:27

> [...]
> o.lign.) i loftet? Spørgsmålet er vel også om man overhovedet kan
> lave en lovlig el-installation i en ulovligt opsat bygningsdel?

Og når det ulovlige loft er pillet ned er der sikkert de oprindelige og
ganske lovlige elinstallationer tilbage i det oprindelige loft .... Så
jeg er enig i at det formodenligt ikke er besværet værd at gøre mere
ved det.

Så frem med koben og få de ulovlige lofter ned ... Hvis du er heldig er
skaden på det oprindelige loft ikke større end at det kan udbedres.
Eller må du lave et nyt sænket loft - og denne gang få ellet ført lovlig
ned ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Diesell

Dato : 25-08-04 23:01

> [...]
> lovlige. Men dette gælder vel ikke også de el insallationer der er lavet,
> for at det passede ved sænkning af loft ?

Hvad er du præcist gjort opmærksom på, altså hvad står der i
handelsdokumenterne og evt. tilhørende korrespondance? Gengiv gerne den
præcise ordlyd her i NG - det er svært at vurdere dine muligheder uden.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 25-08-04 22:32

Ja har du købt en lejlighed i et etagebyggeri må og skal der anvendes
brændhæmmende og dertil
godkente matrialer i loftet/væge, og selv om teknisk forvaltning i din
kommune nok ikke gider se dine
loftbrædder kan du slet ikke få din lejlighed brandforsikret, og det har du
også fået af vide ved overtagelsen
hvis du har anvendt en ejendomsmægler.

Spørg i din kommune på teknisk forvaltning om de vil kigge på det, så skal
du se, hvor
hurtig du vil blive pålagt at nedtage alt det ulovlig opsat.

/ Qbic

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 22:44

Qbic - [6400] <info@qbic.dk> wrote:

> [...]
> loftbrædder kan du slet ikke få din lejlighed brandforsikret, og
> det har du også fået af vide ved overtagelsen

En lille detalje: den enkelte lejlighedsejer skal ikke tegne nogen
brandforsikring; det skal ejerforeningen (for hele ejendommen).

--
Jesper Lund

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 25-08-04 22:45

Ja, og det kan så ikke gøres da der er opsat ulovlig loft

/ Qbic

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 23:05

Qbic - [6400] <info@qbic.dk> wrote:

> Ja, og det kan så ikke gøres da der er opsat ulovlig loft

Jeg vil tro at du finder ulovligt opsatte trælofter i temmelig mange
ejerlejligheder. Ofte i badeværelset, og gerne i kombination med
halogenspots.

Vil du påstå at disse mange ejerforeninger ikke kan tegne en
brandforsikring? Og dermed at lejlighederne i disse mange ejerforeninger
ikke er belånt i realkreditinstitutterne? Det kræver nemlig at pantet er
brandforsikret.

Det er muligt at forsikringssselskabet kan have et regreskrav mod en
ejerlejlighedsejer, hvis dennes ulovligt opsatte loft er årsagen til at
ejendommen brænder. Men der kan ikke være nogen tvivl om at
forsikringsselskabet skal betale i første omgang (herunder til de
panthavere, hvis sikkerhed går op i røg, bogstaveligt talt).

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-08-04 22:08

> [...]
> installationer i loftet. Altså ikke synlige, ikke er lovlige.
>
> Hvordan bærer jeg mig ad, hvem skal jeg kontakte og hvordan forholder jeg

- du går til den advokat, der hjalp dig med handlen. Formentlig er der ikke
noget at gøre - du skulle have sikret dig, at det var iorden inden du købte
.... sådan cirka.

ras