særeje på pensioner
Fra : Maz Spork

Dato : 25-08-04 09:56

Findes pensionsordninger, som inden for lovgivningen er strengt personlige,
dvs. som vil blive set bort fra ved en bodeling efter ægteskab med
fælleseje? Kan nogen pege mig i retning af lovteksten?

-- maz

Fra : MAndersen

Dato : 25-08-04 10:49

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dvs. som vil blive set bort fra ved en bodeling efter ægteskab med
> fælleseje? Kan nogen pege mig i retning af lovteksten?

Ja, det gør de rene risikoforsikringer, hvor der ikke er et
opsparingsmoment, eller kun et lille opsparingsmoment.

F.eks. en invaliderente. Den er din personlige, det samme med en
livsforsikring.
Hvis du har lavet en opsparing, som kun udbetales hvis du er i live, og helt
bortfalder hvis du er død, den dag den er sat til at skal udbetales, holdes
denne også udenfor.
Disse er dog sjældne, men er væsentlig billigere end de traditionelle
opsparingsprodukter.

Regler kan læses i RVL, §15,2, så vidt jeg husker

MAndersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 11:31

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Findes pensionsordninger, som inden for lovgivningen er strengt
> personlige, dvs. som vil blive set bort fra ved en bodeling efter
> ægteskab med fælleseje? Kan nogen pege mig i retning af lovteksten?

Her er en vejledning om reglerne
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/574.html

Det afgørende er om pensionordningen har en kapitalværdi i juridisk
henseende. Kun ordninger med kapitalværdi skal indgå i bodelingen.

Hovedreglen er at ordninger med løbende udbetalinger sålænge personen er
i live (f.eks. livsforsikringer) IKKE har en kapitalværdi. Hvis aftalen
derimod er at pensionsselskabet betaler udbetaler opsparingen over
f.eks. 10 år (ratepension) eller på en gang (kapitalpension), har
ordningen en kapitalværdi, som skal indgå i bodelingen.

Hvis du vil lave en privattegnet pensionsordning med et pensionsselskab,
kan du selv bestemme (aftale) om udbetalingen af opsparingen skal ske
over 10 år (ratepension) eller fra pensionstidspunktet og sålænge du er
i live (livsforsikring). I relation til en eventuel bodeling gør det dog
en afgørende forskel. Faktisk ser man mange som prøver at lave deres
ratepension om til en livsforsikring lige inden de bliver skilt, men
sådanne dispositioner kan omstødes.

Pensionsordningener som er en del af ansættelsesaftalen kan også være
ratepensioner med kapitalværdi (i relation til bodeling). Det ses især
for firmapensionsordningerne på det private arbejdsmarked.
Overenskomstansatte i den offentlige sektor har typisk ordninger med
løbende udbetalinger, og det samme gælder vist nok de nyere
arbejdsmarkedspensionsordninger. Men ingen regel uden undtagelser; du
vil sagtens kunne finde en firmapensionsordning med løbende
udbetalinger. Bottom line: det er i virkeligheden tilfældigheder som
afgør om ordningen har en kapitalværdi eller ej.

--
Jesper Lund